Paard loopt kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje0001
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-08-15

Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:37

Mijn paard is ongeveer een maand geleden begonnen met lichtjes te manken aan haar linkervoorbeen. Osteopaat was gekomen en ze werd behandeld, volgens hem zat ze vast in haar schouder. Nadat ze is behandeld liep ze al wat beter en meer ontspannen maar toch bleef ze onzuiver lopen. Hierna heb ik de dierenarts ingeschakeld. Volgens hem had ze een spierscheur in haar linker schouder. Ze moest een aantal dagen stilstaan + ontstekingsremmers, dit heb ik dan ook opgevolgd. Na het termijn dat de dierenarts had aangegeven liep ze nog altijd onzuiver. Ik heb haar nog langer laten stilstaan en het ging allemaal beter. Ik heb haar toen even gelongeerd om te zien of haar andere gangen oke waren en dat was ook het geval. Nu 4 dagen geleden ging ik terug en ze mankte enorm hard, veel erger dan ervoor. Ze wil niet op haar linkervoorpoot steuren. Ze heeft al die tijd stilgestaan behalve 1x het longeren toen ze weer oke liep. 3 dagen geleden heb ik een dan weer een andere dierenarts laten komen. Ze werd verdoofd in haar voet waarna ze niet meer mankte. Hieruit werd duidelijk dat de oorzaak in de voet zat. Vervolgens zijn er echo’s gemaakt van dat been. Hier viel niets op te zien. De dierenarts heeft gezegd dat het waarschijnlijk haar buitenste collaterale hoefband is beschadigd. Dit zou je volgens hem niet kunnen zien om de echo. Hij zei verder dat de kans op een hoefzweer klein was (hij sluit het niet uit). Dit omdat die niet te zien was op de echo. Een hoefzweer is wel te zien als die gerijpt is en aangezien zei zolang al mank staat zou dat normaal zichtbaar moeten zijn. Hij zei ook dat ze niet fel genoeg reageerde op druk en dat hij geen pulsatie voelde wat wel het geval is bij een hoefzweer.
Zo een collaterale hoefband zou 6-9 maand nodig hebben om te herstellen. Nu staat ze op stil op stal met pijnstillers, DA zei te beginnen met 3 maanden en dat die om de 6 weken voor een checkup komt.
Nu zijn mijn volgende vragen:
- Heeft iemand hier ervaring met beschadigde collaterale hoefband? Zo ja, wat was de behandeling bij het paard en hoelang duurde het voor die herstelt was?
- Een hoefzweer is dus niet uitgesloten. Maar kan het wel zijn dat die zolang blijft zitten?
- Hebben jullie soortgelijke dingen meegemaakt?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:45

Moet je 3 maand pijnstillers geven en op stal laten staan?

Kan je ook overwegen om haar in een klein stukje buiten te zetten? Want stalrust voor zo'n lange periode pff.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:48

Is de hele pees op de echo geweest? Mijn haflinger had het zelfde alleen dan plotseling in het bos kreupel. Eerste keer naar de kliniek ook niet meer kreupel na uitverdoven van de hoef, foto's gemaakt niks geks op te zien. Speciaal beslag eronder en rustig aan, na een maand kijken hoe hij liep. Kreupelheid was verslechterd weer terug naar de kliniek weer exact hetzelfde beeld en weer rad bij verdoving van de hoef. Na aandringen heeft de arts toch maar een scan gemaakt van de pezen (beide voorbenen) en was er duidelijk een gat in zijn pees bovenaan, onder de knie. Dat terwijl hij goed liep na uitverdoven van de knie...

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:17

Ik vind het maar weer vage diagnoses. Waarschijnlijk is het dat. Maar wat als het dat niet is? Ik zou toch verder willen kijken hoor, want ik vindd at er nogal een verschil zit tussen de diagnoses maar die zijn beide gesteld zonder feitelijk bewijs.
Dus wat ik zou doen, paard inladen en op de kliniek laten doorlichten.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:24

Ik zou zeggen: stilstand is achteruitgang. Kan het paard niet in een kleine paddock overdag? Verder eens met Earth. Het is meer gokken dan werkelijk een uitslag. Liever naar de kliniek dan nog langer doormodderen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:22

Lastig hoor, want in de ondervoet kan natuurlijk veel mis zijn en de mogelijkheden zijn wel uitgebreider dan alleen een hoefzweer of collateraal band blessure. Ellende is dat je daar alleen achterkomt met een MRI en dat dat natuurlijk best een kostenpost is. Ik kan me dus voorstellen dat je eerst voor de pragmatische aanpak gaat met rust en pijnstilling. Al zou ik zelf voor een sportpaard wel verder onderzoek doen, zodat je ook gericht kunt revalideren (denk aan speciaal beslag, gedoseerd bewegen).

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:48

Op een gewone echo is een beschadiging aan de collaterale hoefbanden wel te zien (in ons geval iig). Ik zou als ik jou was naar de kliniek gaan met het paard om er proberen er achter te komen wat het is. Als je weet wat het is, kun je gerichter behandelen en beter monitoren. En het geeft jezelf vaak ook meer rust als je weet wat er aan de hand is. Sterkte iig!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:27

Klinkt heel bekend... mijn paard was ook uit het niets ineens heel kreupel we dachten meteen hoefzweer maar de hoefsmid is 2x geweest en ze reageerde nergens op. Bij haar zou je ook zeggen dat het hoger zat omdat ze op de binnenste volte juist beter liep op kreupel been dan andersom. 2 weken rust en geen enkele verbetering dus ook uitverdoven en foto’s. Eerst nog de hoef onderzocht maar met knijpen geen enkele reactie ook geen pulsatie. Met uitverdoven toch duidelijk de hoef of bandjes. Op de foto zagen ze iets maar wat het was was niet zeker dus een nieuwe foto gemaakt en oom daarop een vreemd beeld. Dierenarts toch nog een keer de hoef wat meer na gaan kijken en ja hoor na flink snijden kwam er een fikse ontsteking tevoorschijn. Hij had het nog nooit meegemaakt dat er op z’n zweer geen reactie was dus het kan alsnog. Vandaag liep ze al stukken beter!

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:56

Hier een soort gelijk verhaal meegemaakt. Mijn paard liep klinisch rechtuit goed, zodra je zijwaarts ging vraen liep ze l.voor kreupel. Oom bij haar voet uitverdoofd, liep ze goed. Op de foto niks te zien, echo kon toen helaas niet maar wel vermoedelijk zelfde diagnose. Is op rust gezet en ingespoten. Echter is dit uiteindelijk niet goedgekomen en is er na lange tijd artrose ontstaan. Echter hebben wij altijd gedacht en beweert dat het uit de schouder komt omdat het zichtbaar was in zijgangen en niet rechtuit. Dit is een heel beknopt deel van het verhaal....als je meer wil weten mag he uiteraard pb doen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:05

Zijn er geen foto's van de hoef gemaakt? In de hoef kun je niet kijken met een echo. Wel met een foto. Mocht er toch een dieper liggende zweer zijn komt die er met de foto wel uit. Je zou dus nog foto's kunnen laten maken.

Wij hebben iets soortgelijks mee gemaakt met ons vorige paard. Die had volgens de eerste diagnose een ontsteking aan het hoef gewricht. Dit is ingespoten met steroiden. Dat leek verbetering te geven, maar toen we op mochten bouwen liep hij toch weer niet rad. Hele riedeltje van uitverdoven en foto's opnieuw. DA wist het niet meer, dus heeft ons naar Utrecht gestuurd voor een MRI. Daar bleek aan beide kanten van het hoefgewricht de aanhechting van de pees bijna volledig doorgescheurd. Wij hebben toen besloten om ons paard in te laten slapen, omdat er geen kans op herstel was. Hoop voor jou dat het iets is wat simpel te verhelpen is en goede kans op herstel geeft.

Manon1998
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:39

Is er iemand die hetzelfde probleem herkent?

Mijn paard is vanaf maart dit jaar al kreupel. Zo van de één op andere dag.
We hebben hem eerst rust gegeven, maar dit hielp niet. Na twee weken zijn er verschillende delen in de hoef uitverdoofd, maar zonder reactie. Ook werden er foto’s gemaakt van zijn hoef, maar hier kwam niets uit. Een hoefsfeer was al uitgesloten.

We werdendoorgestuurd naar de kliniek.
Daar hebben ze een echo van zijn been gemaakt, hier kwam een ontsteking uit in de hoefband. Hij kreeg een ontstekingsremmer en mocht mee naar huis. Na 6 weken moest het beter zijn en rust.
Na 6 weken werd het niet beter dus zijn wij weer terug gegaan. Hij is uitverdoofd aan de voorkant van de hoef en dit had gelukkig wel resultaat. Hij kreeg twee dagen later op dezelfde plek een PRP injectie. Na 3 weken kon het beter zijn, en anders moesten wij nog 3 weken wachten.
Helaas werd het niet helemaal beter. Hij loopt constant, maar het is net niet goed. Niet goed genoeg om er op te gaan rijden.

Vandaag weer contact gehad met de kliniek en ze raadden een MRI scan aan.

Is er iemand die hetzelfde verhaal heeft meegemaakt?