Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:23

petravdmeerx schreef:
Dat ziet er zeker mooi uit!
Heb je een linkje van welke je gebruikt?


De pilletjes (ze zijn er ook in druppelvorm) heb ik gekocht bij de Etos. Bij MedPets hebben ze alle soorten (gel, druppel en pilvorm). Ze zijn via hier te bestellen:
https://www.medpets.nl/traumeel-s/

Ik merk echt verschil met die gel en tabletjes![/quote]

Dat ziet er netjes uit!
Ik moet zeggen dat ik zelf van de gel niet veel gemerkt heb, nu heb ik ook de pilletjes besteld.
Ben benieuws of de zwelling dan gaat afnemen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:39

Ik geef puur tendo/ tendon comp phytonics en ik smeer omni milk. Volgens mij soortgelijk iets. De zwelling is door het smeren wel iets minder dik geworden bij mij, maar nog zeker niet weg.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:19

Ik smeer helemaal niets meer, had van de DA wel iets gehad waar ook prednison in zit maar zijn been kreeg allemaal korstjes dus na een aantal dagen mee gestopt. Is nogal heftig spul. Verder krijgt hij ook geen supplementen. Been is wel een stuk minder qua zwelling sinds hij op de paddock staat dus het gaat volgens mij de goede kant op. Ik zou eigenlijk met 6 weken ook weer "moeten" scannen maar ik heb er geen haast mee dus ik ga pas eind november scannen dan zijn we 3 maanden onderweg. Tot die tijd blijf ik lekker wandelen, elke 2 weken 5 min erbij.

Hebben jullie je paard op ijzers staan? Mijn paard stond blootvoets maar op aanraden van de DA staat hij nu zo'n 4 weken met een break over ijzer en daar merk ik wel mega verschil mee, hij loopt veel makkelijker (kan beter afrollen en geen gevoelige voeten meer).

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 18:20

Christadk schreef:
Ik smeer helemaal niets meer, had van de DA wel iets gehad waar ook prednison in zit maar zijn been kreeg allemaal korstjes dus na een aantal dagen mee gestopt. Is nogal heftig spul. Verder krijgt hij ook geen supplementen. Been is wel een stuk minder qua zwelling sinds hij op de paddock staat dus het gaat volgens mij de goede kant op. Ik zou eigenlijk met 6 weken ook weer "moeten" scannen maar ik heb er geen haast mee dus ik ga pas eind november scannen dan zijn we 3 maanden onderweg. Tot die tijd blijf ik lekker wandelen, elke 2 weken 5 min erbij.

Hebben jullie je paard op ijzers staan? Mijn paard stond blootvoets maar op aanraden van de DA staat hij nu zo'n 4 weken met een break over ijzer en daar merk ik wel mega verschil mee, hij loopt veel makkelijker (kan beter afrollen en geen gevoelige voeten meer).


Ja, dat goedje had ik idd ook gekregen. Na 1 dag direct mee gestopt omdat het zo agressief was.

Mijn paard stond voor de blessure al op breakover beslag, goeie ervaringen mee!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:30

Thanks @petravdmeer

Hier is de zwelling ook bijna helemaal weg maar alsnog het proberen waard voor de 100% weg.

Mijn paard staat op normaal beslag voor. En binnenkort ook weer achter. Ivm het veulen de achter ijzers er toen die tijd afgehaald maar ze begint nu weer gevoelig te lopen van achter, dus ze gaan er toch weer onder. Ik loop namelijk elke dag over de weg.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:39

petravdmeerx schreef:
Christadk schreef:
Ik smeer helemaal niets meer, had van de DA wel iets gehad waar ook prednison in zit maar zijn been kreeg allemaal korstjes dus na een aantal dagen mee gestopt. Is nogal heftig spul. Verder krijgt hij ook geen supplementen. Been is wel een stuk minder qua zwelling sinds hij op de paddock staat dus het gaat volgens mij de goede kant op. Ik zou eigenlijk met 6 weken ook weer "moeten" scannen maar ik heb er geen haast mee dus ik ga pas eind november scannen dan zijn we 3 maanden onderweg. Tot die tijd blijf ik lekker wandelen, elke 2 weken 5 min erbij.

Hebben jullie je paard op ijzers staan? Mijn paard stond blootvoets maar op aanraden van de DA staat hij nu zo'n 4 weken met een break over ijzer en daar merk ik wel mega verschil mee, hij loopt veel makkelijker (kan beter afrollen en geen gevoelige voeten meer).


Ja, dat goedje had ik idd ook gekregen. Na 1 dag direct mee gestopt omdat het zo agressief was.

Mijn paard stond voor de blessure al op breakover beslag, goeie ervaringen mee!


Ja dat goedje had ik ook. Heb het in t begin een paar weken gesmeerd, toen tijdelijk niet ivm de korstjes. En daarna nog een week of 2.

Mijn paard stond voor op ijzers ivm het beter afrollen (al voor de blessure). Maar ze gleed zo erg uit op het erf, dat ik dacht Ja hier kan goed de tweede blessure door komen.. En ze moest toch weer op rust dus hop ijzers eraf. En t gaat nu prima. Op 13 november komt de dierenarts nog 1x scannen en zal ik het wel overleggen, maar gezien t glijden houd ik het liever zonder als t goed blijft gaan. Ze gaan hier los van en naar de wei..

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 12:50

Staan jullie paarden wel eens in de paddock? Of echt alleen stappen op t harde?

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:03

Mijne gaat gewoon de (blubber) wei in. Stap afwisselend aan de hand of onder het zadel in de bak of het harde.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 13:05

HarmanyL schreef:
Mijne gaat gewoon de (blubber) wei in. Stap afwisselend aan de hand of onder het zadel in de bak of het harde.


Ja bij ons is het weideseizoen afgelopen, dus hebben nu de paddocks tot beschikking. Maar durf het nog niet aan...

Moet volgende week naar de kliniek voor een peesscan, zal het dan wel even vragen of het mag

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:30

Die van mij staat gewoon de hele dag in de paddock. De eerste paar keer vond ik het ook spannend maar dat gaat over.. zolang het goed blijft gaan.

Wij zijn alweer een weekje aan het rijden, nu 10 min instappen, 15 min draven en 10 min uitstappen. En het gaat nog steeds goed gelukkig.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 13:32

Tierania_ schreef:
Die van mij staat gewoon de hele dag in de paddock. De eerste paar keer vond ik het ook spannend maar dat gaat over.. zolang het goed blijft gaan.

Wij zijn alweer een weekje aan het rijden, nu 10 min instappen, 15 min draven en 10 min uitstappen. En het gaat nog steeds goed gelukkig.


Ja, precies.. Bij ons zijn de paddocks niet mega mul, hoe is dat bij jou? Lijkt me voor mijn paard wel echt lekker om weer even te kunnen rollen etc..

Rijd je ook in de bak? Of buiten op het harde?

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:14

Nee niet heel mul, goed te doen. Als het lang droog is geweest (zomer) wel, maar daar is nu geen sprake meer van.

Ik rijd in de bak ja. De manege zit een straat achter ons, dus ik stap een kleine 10 minuten heen (over het harde) draaf in de binnenbak (goede bodem) en stap die 10 minuten over het harde weer naar huis!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 14:18

Tierania_ schreef:
Nee niet heel mul, goed te doen. Als het lang droog is geweest (zomer) wel, maar daar is nu geen sprake meer van.

Ik rijd in de bak ja. De manege zit een straat achter ons, dus ik stap een kleine 10 minuten heen (over het harde) draaf in de binnenbak (goede bodem) en stap die 10 minuten over het harde weer naar huis!


Oh handig zeg! Ik hoop dat ik na de controle volgende week ook mag beginnen met opbouwen, ik ben heel benieuwd!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:21

Duimen inderdaad dat het allemaal goed is, en dan je ook weer mag beginnen :)
Ben benieuwd wat jullie als opbouw schema krijgen. Een paard die bij mij in de clubles zit heeft dezelfde blessure (gehad) en mag veel sneller opbouwen (wel andere kliniek).

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 15:23

Ja, ik hoor ook veel wisselende verhalen qua opbouwschema. Denkt dat elke kliniek daar zijn eigen visie over heeft ofzo..

Wat is jouw opbouwschema?

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:45

Vorige blessure moest ik beginnen met een week 20 minuten stappen (zacht en of harde ondergrond). Na een week 30 minuten en toen weer na een week mocht ik om de dag een extra lange zijde draven. Verder dan dat kwam ik niet door de 2e blessure.
Nu ben ik weer begonnen met stappen maar doe het nu iets afwisselender. Gister heb ik 5 minuten aan de hand gestapt omdat ik t idee had dat t iets warm was. (Staat sinds zondag een nieuw paard bij dr op de wei die ze gister voor t eerst ontmoet had). Had haar er zondag afgehaald voor de nieuwe erbij ging en dat was een wijs besluit denk ik. Dus steaks even voelen hoe het nu is. Vandaag doe ik sowieso niet veel omdat ik een ander paard in de les rijd. En woensdag gaan we zien hoe ze zich voelt en hoe t weer is en dan kan ik misschien een stukje het bos in.
Mijn dierenarts zei dat je met stappen eigenlijk geen kwaad kan doen. T zijn straks echt de bochten die zwaarder zijn.

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:25

Hier heb ik veel samen gereden met een stalgenootje die waarvan het paard ook een peesblessure had.
Onze schema's gingen erg gelijk op. Beginnen met 5 minuten stappen en dan met een paar minuten per week uitbreiden tot zo'n 50 minuten stappen. Daarna langzaam uitbreiden/vervangen door steeds een paar minuten draf extra per week. Zo ook weer met galop. Deze zomer maakten we regelmatig ritten van 1,5 tot bijna 2 uur lekker door de bossen.
Inmiddels zijn we sinds september/oktober ook voorzichtig rondjes in de bak aan het oppakken met vooral hoefslag en een paar grote figuren.
Daarnaast heeft ze de afgelopen 10 weken 1x per week op de aquatrainer gestaan :) .

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:37

Mijn merrie heeft sinds het begin van de blessure 12 weken in het weiland gelopen overdag en s'nachts op stal.

Toen we groen licht kregen op de kliniek mochten we beginnen met 10 min instappen 5 min draven en 10 min uitstappen.
Ik mag de draf uitbouwen om de 2 weken met 5 minuten. Dus na 8 weken 20 minuten draf en dan mocht ik weer een galopje meepakken en dat ook weer uitbouwen, daarna mag ik pas figuren gaan rijden en daarna pas wijken etc.

En ik denk dat de laatste stap springen zal zijn.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 22:44

Tierania_ schreef:
Mijn merrie heeft sinds het begin van de blessure 12 weken in het weiland gelopen overdag en s'nachts op stal.

Toen we groen licht kregen op de kliniek mochten we beginnen met 10 min instappen 5 min draven en 10 min uitstappen.
Ik mag de draf uitbouwen om de 2 weken met 5 minuten. Dus na 8 weken 20 minuten draf en dan mocht ik weer een galopje meepakken en dat ook weer uitbouwen, daarna mag ik pas figuren gaan rijden en daarna pas wijken etc.

En ik denk dat de laatste stap springen zal zijn.


Ja de zijgangen schijnen het meest belastend te zijn voor pezen, heb ik gehoord. Wel logisch dan dat je dat als “laatste” mag doen. Ik hoop dat het goed bij je blijft gaan! Ik ben allang blij als ik straks weer iets van kan draven al is het maar een minuut, ik heb de blaren op mn voeten van het ernaast lopen

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 13:04

Wat ben ik blij.... Het checkligament is volledig gevuld en ik mag rustig gaan opbouwen, en dat in 9 weken!! *\o/* *\o/* *\o/*

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:32

Jeej! Dat is goed nieuws!

Ik heb deze week vrij weinig gedaan. Ze gaat sinds zondag weer los mee van de wei, dus in draf en galop.. :') dus voor de rest maar even pas op de plaats..
13 november nog een laatste scan hopelijk..
Vind t zo lastig, doe je nu teveel of te weinig. Maakt me wel onzeker.

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:42

HarmanyL schreef:
Jeej! Dat is goed nieuws!

Ik heb deze week vrij weinig gedaan. Ze gaat sinds zondag weer los mee van de wei, dus in draf en galop.. :') dus voor de rest maar even pas op de plaats..
13 november nog een laatste scan hopelijk..
Vind t zo lastig, doe je nu teveel of te weinig. Maakt me wel onzeker.


Die onzekerheid heb ik ook! Zelfs zo erg dat de Dierenarts en fysio hebben gezegd dat ik niet zo bang moet zijn en best meer mag gaan doen :Y) .
Ik durf buiten wel weer flinke ritten te maken (mag ook qua opbouw), maar vind het in de bak nog erg moeilijk. Inmiddels wel lessen om dit verder te begeleiden.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 13:48

Hoe ver ben jij met het opbouwen Josien?

Ik heb ook veel onzekerheden hoor.. Maar deze positieve echo heeft heeel veel weggenomen. Moet nu de aankomende 2 weken onder het zadel stappen, 30 minuten. Na die 2 weken mag ik er 5 minuten bij draven. En dan weer na die 2 weken 10 minuten draven. Dus na 6 weken weer hopelijk de laatste controle echo om te bekijken hoe het zich weerhoudt met de belasting. Ben benieuwd!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:33

petravdmeerx schreef:
Wat ben ik blij.... Het checkligament is volledig gevuld en ik mag rustig gaan opbouwen, en dat in 9 weken!! *\o/* *\o/* *\o/*


Jaaa top nieuws! Heel fijn! Is de bult ook volledig weggetrokken?

Ik ben nu 35 min per dag aan de hand aan het stappen, enkel nog op het harde omdat onze rijbak te slecht is. Nog 5 weken en dan ga ik weer scannen. Hoop dat ik dan weer erop mag. Ondertussen druk op zoek naar een andere stal zodat we ook weer de bak in kunnen. De bult blijft bij mijn paard hetzelfde..en soms zelfs wat dikker als hij veel stil staat, hij heeft ook snel last van stalbenen dus na het wandelen is de bult wel weer "normaal".

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:44

Christadk schreef:
petravdmeerx schreef:
Wat ben ik blij.... Het checkligament is volledig gevuld en ik mag rustig gaan opbouwen, en dat in 9 weken!! *\o/* *\o/* *\o/*


Jaaa top nieuws! Heel fijn! Is de bult ook volledig weggetrokken?

Ik ben nu 35 min per dag aan de hand aan het stappen, enkel nog op het harde omdat onze rijbak te slecht is. Nog 5 weken en dan ga ik weer scannen. Hoop dat ik dan weer erop mag. Ondertussen druk op zoek naar een andere stal zodat we ook weer de bak in kunnen. De bult blijft bij mijn paard hetzelfde..en soms zelfs wat dikker als hij veel stil staat, hij heeft ook snel last van stalbenen dus na het wandelen is de bult wel weer "normaal".


Ah dat herken ik denk ik wel. Had het idee omdat paardlief dus nogal enthousiast van de wei komt de bult weer dikker was en wat warm. Dus zorgen.. buiten koelen en 1x het erf op en neer stappen heeft ze deze week verder niks gedaan hierom. Maar idd als ik gestapt en gekoeld had was t toch weer minder had ik het idee. Vandaag ga ik een rondje bos stappen, ben benieuwd naar dat effect..
Fijn dit te horen, heb me nogal vaker onnodig druk gemaakt het afgelopen half jaar