Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:51

beetje late reactie van mij, maar terugkomend op de witte bloedlichaampjes: als deze verlaagd zijn, is het wellicht een idee om te testen Equine corona virus (geen geintje, komt al heel lang voor). Sinds vorig jaar kan er pas in Nederland getest worden hierop en duurt de uitslag een aantal dagen. Zelfs in Utrecht kan het zijn dat ze hier dus niet zelf aandenken (eigen ervaring, eigen dierenarts moest hier echt op aandringen en 4 dagen na opname in kliniek is mest hierop getest en positief bevonden).
Aangezien we in Nl pas sinds kort en nog steeds heel weinig hier op testen, is het ook onduidelijk hoeveel het voorkomt. Het vermoeden is wel dat het veel vaker voorkomt dan bekend, en het veelal af wordt gedaan met 'een virusje'. Probleem hierbij is dat de meeste volwassen paarden niet heel ziek worden (het is meer bekend als een ernstige infectie bij veulens), maar mijn volwassen paard is hier echt megaziek van geweest. Zijn gehalte aan witte bloedlichaampjes was zeer laag <2, zeer ernstige diarree, koorts van > 40 grdn en compleet anorectisch. Het virus is dus in de mest aan te tonen, maar dan wel voor slechts een aantal dagen. Ik geloof dat het vanaf de 5e dag al niet meer terug te vinden is in de mest.
Het gaat trouwens bijna altijd weer vanzelf over. Zelfs bij die van mij. Hij heeft geen medicatie gehad, alleen erg goed gemonitoord en een week in de isoleer in de kliniek in Utrecht en is er weer helemaal bovenop (maar moest wel van ver komen hoor na die week).

Dus bij bovengenoemde klachten in combinatie met een verlaagde waarde aan witte bloedlichaampjes, denk eens aan een onderzoek op Equine corona virus.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:28

Aangezien ik dat nogal een long shot vind, en er blijkbaar ook geen specifieke behandeling voor is: wat is het nut van erop testen dan? Oprechte vraag!

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:33

Wat ik erover kan lezen op de site van de GD begrijp ik dat het coronavirus voor paarden een hele hoge besmettelijkheidsgraad heeft, dus dat zou betekenen dat Loki niet het enige paard met klachten zou moeten zijn, gezien hij met 20 andere paarden 24/7 buiten loopt... hij heeft ook geen diarree gehad.

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:25

Long shot of niet, mijn paard was erg ziek en is helemaal binnenste buiten gekeerd en we konden niets vinden. Niet weten wat het is, vond ik toen heel erg vervelend. Je weet ook niet of er preventief iets gegeven moet of kan worden of niet. Niet weten wat het is, betekent dus ook geen prognose hebben. Ik wist echt niet waar ik rekening mee moest houden en de internist uit Utrecht ook niet. Mijn paard stond destijds in een kudde van 25, en op een paar paarden na die een dagje niet helemaal fit waren, is er niet één die ziek is geweest behalve die van mij. De test is relatief eenvoudig en goedkoop, en er is nog weinig over bekend in Nl. Het is een poging waard als je het niet meer weet waar je het moet zoeken. Diarree hoeft niet persé, het kan. Zoals ik al zei, die van mij was echt strontziek en had alle symptomen en ook nog eens in overtreffende trap. De andere 2 die alleen een btje minder fit waren, hadden het waarschijnlijk ook maar zijn niet getest.

Het hoeft allemaal geen probleem te zijn, aangezien de meesten geruisloos door een infectie heen glippen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan dit een zoekrichting zijn.

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 22:17

Hi! Ik weet niet of mensen dit topic nog volgen, maar ik dacht laat ik nog een laatste update geven :)

Nadat Loki zijn antibioticakuur heeft gehad heeft hij gelukkig geen dag meer koorts gehad. Wel is het herstel behoorlijk pittig geweest. Hij was natuurlijk broodmager en het was echt zoeken naar wat een goede ‘revalidatie’ was. Hij was erg snel in paniek als hij lichamelijke inspanning moest leveren en dat resulteerde dan in onwijs pompen en hijgen. We hebben in het begin veel aan de hand gewandeld door het bos, dat vond hij heerlijk. Daarna weer via grondwerk zijn spieren aangesterkt en uiteindelijk weer gaan rijden. Maar vooral dat laatste was lastig want in de bak had hij vaak nog veel paniek, dierenarts denkt dat hij het vertrouwen in zijn eigen lichaam kwijt was. We zijn op haar aanraden korte bosritjes gaan maken en RedCell blijven geven en dat heeft ertoe geleid dat hij nu echt weer zo goed als de oude is! We rijden weer lekker 3-4 keer per week en hij is weer nagenoeg op zijn oude energie niveau :) ook zijn bloed is bijna helemaal hersteld, je ziet alleen nog de restschade van zijn afweersysteem (verhoogde leukocyten en monocyten). Dat was eind augustus, dus zal ondertussen denk ik wel hersteld zijn!

En een voor- en na...

Augustus
Afbeelding


En vandaag <3 er is echt honderden euro’s aan voer doorheen gegaan. Maar goed, dan heb je wel resultaat :P
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLoki op 06-10-20 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

huricane
Berichten: 790
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:25

Goed nieuws! Wat is hij opgeknapt zeg *\o/*

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:44

Goed om te horen! Hij ziet er goed uit!

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:51

Fijn! Is erg zorgelijk geweest, ben erg blij voor jullie.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:55

Wat fijn dat hij zo goed opknapt! Hij ziet er goed uit <3

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:39

Mega fijn dat hij zo is opgeknapt, hij ziet weer goed uit! *\o/*

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:20

Tuurlijk volgen we je nog :)

Had erg met jullie te doen... wat is hij mooi opgeknapt zeg!

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:52

fijn om te lezen en te zien

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:07

Wauw wat een verschil!!!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:56

Wat goed om te zien hoe hij is opgeknapt. Heel erg fijn!