Futloos na kliniek opname

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 01:17

Ik hoop dat jullie mee kunnen denken.

Vorig jaar oktober merkte ik dat mijn paard wat magerder begon te worden. Het was ook weer tijd voor de jaarlijkse controle van de tandarts / dierenarts. Afspraak gemaakt voor 31 oktober. Paar dagen voor de gemaakte afspraak stond hij ineens te kwijlen. Nog nooit gezien en was blij dat de afspraak al gemaakt was.

31 oktober bleek bij de controle zijn kies gebroken te zijn. Dat verklaarde dat kwijlen en het magerder worden.
Tandarts heeft zo goed mogelijk het losse deel verwijderd. Maar hij zou naar de kliniek moeten om de rest van de kies ook te verwijderen.
Hij kon pas 14 november op de kliniek terecht. Hij heeft toen voor deze dagen pijnstillers en ontstekingsremmers gehad (ik dacht novacam) voor 5 dagen en toen zakjes bud.

In de tussentijd begonnen met grasmix voeren van hartog. Dit opgebouwd tot 4 emmers per dag naast onbeperkt hooi, 300 gram daily complete en 60 ml lijnzaadolie wat hij al kreeg.

In deze tijd heeft hij niks geen werk meer hoeven doen. Alleen gepoetst verder loopt hij 24/7 buiten.

14 november hebben we hem naar de kliniek gebracht en is hij smiddags geholpen. De kies hebben ze kunnen verwijderen. Maar heeft behoorlijk wat moeite gekost. Er is een mooie rubberen plug in de holte gezet.Ter observatie moest hij nog een nachtje blijven en hebben we hem vrijdag weer op kunnen halen.
Hij kreeg voor 10 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers mee (ik dacht metacam).

17 december is de tandarts / dierenarts geweest voor controle. De plug zat nog mooi op zijn plek en deze heeft ze eruit gehaald.
Zodat het gat verder dicht kon groeien.

8 januari is de tandarts / dierenarts weer geweest voor controle. En zag het er allemaal keurig uit. En zijn we langzaam weer begonnen met 'werken'.

We werken nu 3 a 4x in de week. Dit kan zijn aan de hand werken, longeren, los werken en 1x in de week zitten we erop.

Maar merk dat hij niet meer zo enthousiast is als voor de ingreep. En hij een stuk slomer / futlozer is. Hier pas ik me uiteraard op aan en doen we niet langer als 30 min per keer iets en voornamelijk stap werk.

Nu ben ik op aanraden van mijn instructrice begonnen met vitalbix breed en grow 300 gram per dag te voeren.
En vertelde ze me ook dat een narcose middel tot wel 6 maanden in zijn lichaam kan blijven zitten. En al die andere rotzooi kwa medicatie. Dat een reiningskuur haar ook wel een goed idee leek. Nu gebruikt zei zelf groene leem. Na wat gegoogled te hebben durf ik dat niet op eigen houtje te gaan voeren. Lees toch overal waarschuwingen.

Wellicht kan ze me daarbij helpen maar dat moet ik nog vragen.

Nu dacht ik aan kruiden (lijkt me wat veiliger) te voeren om hem te helpen met al die rotzooi uit zijn lijf te krijgen. Want wellicht is hij daar gewoon moe van.
Maar welke kruiden zijn dan geschikt?
Of wellicht hebben jullie nog goede adviezen / tips waar ik niet aan gedacht heb.

[O]


keshia
Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 01:25

Ik zou eerder denken aan iets van bloedarmoede. Wát futloos kan wel, maar als je dag in dag uit merkt dat ie slomer is, zou ik eerder denken aan iets als bloedarmoede, of mogelijk nog pijn.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 01:32

Dankjewel voor het mee denken. De laatste keer dat de dierenarts is geweest heb ik dat nog nagevraagd. Of dat hij echt geen pijn meer kon hebben. Volgens haar was dat niet meer mogelijk omdat ze alles hebben verwijderd van die kies. En het heel mooi geneest. Gat waar de kies uit kwam was ook niet rood of gezwollen.

Aan bloedarmoede had ik zelf nog niet gedacht. Na het weekend de kliniek maar bellen. Hoe hun er over denken en of het verband kan hebben met de ingreep.

[O]

Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 01:49

Hoe slecht heeft hij kunnen eten, en hoeveel stress heeft hij gehad (aan mentale stress door kliniek en fysieke stress door pijn en moeite met eten en medicatie)


Maagproblemen liggen snel op de loer bij paarden.
En zou hier helemaal niet gek zijn.

romyvs
Berichten: 388
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:01

Misschien een goeie vitamine booster?

Alle stress en behandelingen kunnen een enorme aanslag zijn op een paardenlichaam.
Ik heb zelf goede ervaringen met Equitop forte. Dit is een (hele complete) vitamine poeder onze pony leeft hier helemaal van op.

Veel succes met je paardje, hopelijk knapt ie gauw weer wat op.


ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:38

je paard heeft best wel wat medicatie gehad he.
kijk eens naar iets om de maag te ondersteunen?

felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 13:43

Hij heeft in deze weken inderdaad minder hooi gegeten dan we gewend zijn van hem. Vandaar ook de keuze om hem grasmix bij te geven. Dit eet hij goed.
Nu merken we dat hij wel wat hooi eet maar nog steeds niet als vanouds. We hebben nu ander hooi gehaald wat hij beter lijkt te eten.
Ik hoop niet dat hij pijn heeft. Maar vind dat moeilijk te zien / in te schatten. En ga dan maar op het oordeel van dierenarts af. Kwa gedrag merk ik verder niks aan hem behalve wat slomer.

Hij heeft inderdaad een hoop medicatie gehad en kan me ook goed voorstellen dat het allemaal wat van slag is daar binnen.

Ik vraag me af of de dierenarts hier in mee kan ondersteunen. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ik ga ze maandag maar even bellen.

Maar alle tips zijn nog steeds welkom.

Mijn gevoel zegt dat kruiden wel een idee is maar waar moet ik het in zoeken zijn er kant en klare mixen?

[O]

Cioccolato
Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:47

Ik zou zoeken in vitamine en mineralen. Eerst even bloed prikken om te kijken of er tekorten zijn en vanuit daar kijken wat je bij kan vullen.

En geef het de tijd, zou niet blijven veranderen constant in voer met van allss erbij geven. Seniores priores zou je nog eens kunnen proberen, das ook voor slechte gebitten. Om te testen of dat beter gaat, als je zelf twijfelt of er nog pijn is.


Thorn2006
Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:54

Narcose werkt id net als bij mensen erg na.

Ik geef dit altijd bij paarden die hier nieuw komen en de rest sowieso in hete voor- en najaar en na een heftige ingreep zoals bij jou paard is gebeurd.

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... ge/102516/

Als je van voer gaat veranderen merk je al snel of dit aanslaan maar vanuit binnen uit duurt dat echt minimaal 6 weken. Als het niet bij het paard past merk je dat vaak al wel sneller.

Succes en hopelijk is die snel weer de oude. Enne beetje zon zou voor de paarden ook goed zijn!

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:50

Kijk eens op de site van Equine Motion. Zij kan je heel goed adviseren voor het gebruik van natuurlijke weerstandsverhogers in de vorm van kruiden. Mijn paard heeft nu ook wat extra's nodig na een intensieve ziekteperiode met veel chemische troep (antibiotica en medicatie) en ik voer kruiden mee. Alle potjes en poedertjes geloof ik niet meer zo in.

"May the horse be with you"

MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:48

Aantal jaar geleden bij mijn pony ook een kies laten verwijderen. Zelfde soort ingreep. Bleef daarna ook nog lang mager, heb flink moeten bijvoeren (van te dik/hb naar 2x per dag flink krachtvoer en onbeperkt hooi). Met de kennis van nu had ik denk ik ook op maagzweer laten onderzoeken. Maar dit soort ingrepen zijn gewoon heel heftig voor paarden he, zo lang is het ook nog niet geleden. Wellicht idd ook bloed onderzoek om eea uit te sluiten.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:56

Bloedtrekken en laten checken op ontstekings factoren. Er kan best nog wat “broeien”...?

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:37

Er zit nergens nog een ontsteking, in de kaak?

marleen_usar
Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:25

Gaapt je paard ook vaak?

felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 12:40

Gewoon in de wei gaapt hij niet.

Wel tijdens of na het werken kan hij weleens gapen. Vooral als hij iets nieuws moet leren of iets moeilijk moest doen. Ik dacht dat dat betekende hoofdje vol van alle indrukken / informatie.

[O]

Tancreda4
Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:51

Ik zou ook eerder een bloedje trekken dan andere dingen proberen. Iig als hij verder wel goed eet. Want als dat nog niet voldoende is kan dat natuurlijk ook veel energie schelen.

Mijn pony is eind november van een rotte kies ontdaan en ondanks dat ze enorm veel kilo's heeft ingeleverd door slecht kunnen eten heeft ze energie voor 100.

Ik zou inn jou geval ook aan bloed armoede of misschien nog wat ontsteking reactie denken.

Mijn pony gaapt overigens ook nog wel vaak. Of iig gaap bewegingen. Maar heb het idee dat dat meer is omdat er wat tussen haar kiezen vast zit op de lege plek en dat nog wat gevoelig is.

felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-20 19:22

Bloedje trekken nan nooit kwaad.

Krijg ook een beetje het idee dat hij mij spiegelt. En daarom niet echt voorwaarts is. Ik ben te bang dat ik te veel van hem vraag wat hij nog niet aan kan na zijn operatie.
Ik heb volgende week weer les met aan de hand werken. Ga het dan ook met mijn instructrice bespreken.

[O]

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:27

Ik vraag me ook af of het niet "gewoon" een conditiedingetje kan zijn. Hoeveel reed je hem hiervoor en hoe oud is je paard?

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:50

Mijn paard heeft na een operatie ook lang moeten herstellen van medicatie, narcose etc. Nadat ik zelf was geopereerd besefte ik ook heel goed hoe je je voelt na een operatie en hoe lang het nog duurt voordat je eigenlijk weer helemaal jezelf bent.

Na de operatie van mijn paard heb ik samen met Jente van Horsecomplete de voeding van mijn paard geregeld. Kruiden, Detox kuur en Vitaminebrok heeft zij toen uitgemeten bij mijn paard. Af en toe zat daar een supplement bij.
Ik was daar zeer tevreden over en mijn paard was er mee geholpen.
Daarnaast denk ik dat je niet te licht moet denken over narcose en medicatie en je paard de tijd moet geven.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

felicity
Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-20 21:45

Ladyson schreef:
Ik vraag me ook af of het niet "gewoon" een conditiedingetje kan zijn. Hoeveel reed je hem hiervoor en hoe oud is je paard?


Kan ook goed hoor.

voor de ellende met zijn kies. Deden we gemiddeld 4 a 5x in de week iets. Waar van minimaal 1 max 2x rijden was. Dan werkten we eerst een halfuurtje los aan de hand en dan nog een halfuurtje rijden. De andere keren was het dan of longeren dubbele of enkele, aan de hand werken, wandelen of loswerken.

Nu doen we 3 a 4x in de week wat. 1x in de week 20 min loswerken en dan er nog even op. Maar dat stelt nog niet veel voor.
En de andere keren 20 a 30 min aan de enkele longe, loswerken, aan de hand werken of meer een beetje spelen.

[O]

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Futloos na kliniek opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:18

Komt hij nu wel aan in gewicht?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

marleen_usar
Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:26

Gapen deed mijn paard toen hij leverbot had, hij was toen moe en futloos.

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:43

Def schreef:
Na de operatie van mijn paard heb ik samen met Jente van Horsecomplete de voeding van mijn paard geregeld. Kruiden, Detox kuur en Vitaminebrok heeft zij toen uitgemeten bij mijn paard. Af en toe zat daar een supplement bij.
Ik was daar zeer tevreden over en mijn paard was er mee geholpen.
Daarnaast denk ik dat je niet te licht moet denken over narcose en medicatie en je paard de tijd moet geven.


Zelfde hier, en ook erg geholpen door Jente..... nog steeds overigens.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:00

Ninx schreef:
Def schreef:
Na de operatie van mijn paard heb ik samen met Jente van Horsecomplete de voeding van mijn paard geregeld. Kruiden, Detox kuur en Vitaminebrok heeft zij toen uitgemeten bij mijn paard. Af en toe zat daar een supplement bij.
Ik was daar zeer tevreden over en mijn paard was er mee geholpen.
Daarnaast denk ik dat je niet te licht moet denken over narcose en medicatie en je paard de tijd moet geven.


Zelfde hier, en ook erg geholpen door Jente..... nog steeds overigens.


Mijn paard krijgt inderdaad ook nog steeds de kruiden. En voor haar operatie ook al!
Erg blij mee!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:05

Toen bij mijn haflinger een kies is getrokken op de kliniek, kwam er eerst koliek achteraan (voor het eerst in haar toen 26-jarige leven) en daarna bleven we ook sukkelen. Sloom, doffe ogen, opgetrokken flanken. Niet lekker in haar vel. Uit bloedonderzoek kwam toen niks, in overleg met de dierenarts maar gaan behandelen voor maagzweer en kijken wat dat zou doen. Binnen enkele dagen had ik m’n pony weer terug! Bij haar was het waarschijnlijk de combi van stress (trailer, 5 dagen kliniek), veel medicatie, slecht kunnen eten en haar leeftijd. Heb uiteindelijk een week of 6 omeprazol gegeven voor we konden afbouwen.

Wie weet moet je het zoeken in de richting van maagzweer, helemaal omdat je ook het gapen benoemd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers