Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Inge
Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 11:32

Mijn bijna 19 jarige draver heb ik al vanaf dat hij 3 jaar oud was, het was mijn eerste eigen paard en daardoor wel een beetje heel speciaal voor me.
Nu had de dierenarts een paar jaar terug al eens gezegd dat hij een licht hartruisje had maar niks om zorgen om te maken.
Alleen de laatste twee winters is het zo moeilijk hem op gewicht te houden en krijgt hij enorm snel stalbenen plus vocht bij de koker, vorige winter heeft hij de helft van de winter veel binnen gestaan omdat buiten niet meer ging maar ook binnen ging het niet snel vooruit.
Plus natuurlijk dat hij veel sneller stalbenen ontwikkelde .
Voorjaar en zomer gingen echt enorm goed , hij glansde je tegemoet en ook zijn humeur was echt goed.
Begin van de winter ging nog wel redelijk al eet hij echt voor 10 paarden altijd .
Nu afgelopen week had hij weer gaskoliek en toch eens gevraagd of ze eens beter naar het ruisje konden luisteren .
Deze dierenarts zei dat het geen ruisje meer was maar zeker meer een duidelijke ruis.
Haar advies , laat hem eens doorlichten in Gent.
Nu is hij bijna 19 en een paard wat totaal niet graag naar de kliniek gaat :(:) dit geeft zeer veel stress bij hem.
Wat zijn jullie ervaringen bij een paard met een hartruis, heeft de kliniek iets betekend voor jullie?
Nu staat hij met zijn kleine kudde van onze 2 pony’s en 2 Shetlander op een weide met zeer grote verharde schuilstal , voor zijn benen is dit super , voor zijn gewicht een stuk minder, het is echt vechten om er kilo’s aan te krijgen en houden, zou ik hem terug op pension zetten maar dan wel weer sneller die stalbenen krijgen natuurlijk .
Vind het maar moeilijk wat we nu voor traject in moeten gaan.

Het gaat om de zwarte hier op de foto , dit is een zomer foto :
[ img ]

Deze foto is van november :

[ img ]


Een foto van nu heb ik nog niet , maar zijn ribben zijn duidelijk zichtbaar terug
Ontwormt is hij wel op tijd en pas nogmaals en we ontwormen met verschillende producten dus dit kan het zeker niet zijn


bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:45

Een vriendin heeft een paard met hartruis, doorlichten heeft ze niet laten doen omdat er eigenlijk toch niks aan gedaan kan worden.
Je hebt dan alleen de diagnose.

Haar paard valt ook altijd erg snel af, hij staat wel in een kudde maar 2x per dag wordt hij eruit gehaald om rijk hooi te kunnen eten en dan krijgt hij ook gelijk slobber enz.
Ook geeft ze olie erbij.

In de zomer komt hij makkelijker aan en dan probeert ze m zo dik mogelijk te krijgen zodat hij wat reserve heeft voor de winter

Wat voer je nu?

_Inge
Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 11:55

Onbeperkt hooi/Voordroog en 18 plus , dit wel 1 keer per dag omdat ze niet aan huis staan.
Voordeel van pensionstal zou uiteraard zijn dat hij meer krachtvoer kan krijgen , minder de weersomstandigheden moet doorstaan maar toch wel meer op stal staat en daardoor dikke benen krijgt.

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:57

Heeft hij wel een goede deken op in de winter?

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:04

Hij zal wel een lekke of vernauwde hartklep hebben (geen idee wat bij een paard het meest waarschijnlijk is). Dierenarts zou o.b.v. locatie en timing van de ruis hier al een onderscheid in moeten kunnen maken. Verhaal met dikke benen en koker + gewichtsverlies klinkt als hartfalen (al dan niet icm gewichtsverlies door teveel energieverbruik om warm te blijven bij minder goed functionerende circulatie).

Is op proef een behandeling met hartfalen medicatie nog een optie? Evt in overleg met de kliniek via je eigen dierenarts. Ik zou met zo'n paard niet naar de kliniek gaan, levert hem een hoop stress op en heel veel verschil gaat verder onderzoek waarschijnlijk niet maken.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Barb
Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Duidelijke hartruis, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:15

Ik ben het met gomir eens!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:48

gomir schreef:
Hij zal wel een lekke of vernauwde hartklep hebben (geen idee wat bij een paard het meest waarschijnlijk is). Dierenarts zou o.b.v. locatie en timing van de ruis hier al een onderscheid in moeten kunnen maken. Verhaal met dikke benen en koker + gewichtsverlies klinkt als hartfalen (al dan niet icm gewichtsverlies door teveel energieverbruik om warm te blijven bij minder goed functionerende circulatie).

Is op proef een behandeling met hartfalen medicatie nog een optie? Evt in overleg met de kliniek via je eigen dierenarts. Ik zou met zo'n paard niet naar de kliniek gaan, levert hem een hoop stress op en heel veel verschil gaat verder onderzoek waarschijnlijk niet maken.


Mee eens!

Het klinkt alsof je paard al behoorlijk last heeft. Ik zou hem vooral flink ondersteunen, flink voeren (maar dat doe je al als ik het zo lees), warme deken op etc

Kitty_
Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:23

Een hartruisje is best een breed begrip. Ik heb inmiddels 2 ponies met een hart "afwijking" 1 van 34 en 1 van 6. Met die van 34 ga ik niet meer naar de kliniek, we gaan nu een echo op stal maken. Een ECG maken ze volgens mij alleen in de kliniek. Als je het budget hebt dan zou ik toch de moeite nemen om naar de kliniek te gaan. Hier kunnen ze het "type" hartruis achterhalen en je adviseren over de arbeid die je paard (nog) aan kan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, beestenfreak, Ilona__, Little_Gift, monsera, SentiBot, wendyh en 69 bezoekers