Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:39

PSSM2, 3 of X

typische pssm klachten, maar er zijn meerdere varianten dan PSSM1, waar standaard op getest wordt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:49

Zou ze leverbot kunnen hebben? Ooit op schapenland gelopen?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:53

Heb je een foto van haar? Het klinkt een beetje als insuline resistentie.Kijk uit met haar af te laten vallen,de leverfunctie is al niet goed,bloedvervetting schiet niet op dan

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:57

Je zegt dat ze 24/7 in de kudde staat. Slaapt ze hier goed en krijgt ze ook voldoende REM-slaap? Je zou eens kunnen proberen haar in de nacht op stal te zetten om te kijken of ze hiervan opknapt?

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:14

Ik zou gek worden van al die reacties hier....kan dit zijn..kan dat zijn....

Kun je niet een klein B wagentje lenen of huren, daar lopen ze doorgaans makkelijker op dan een trailer. En dan naar een kliniek rijden.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 10:34

Nelleke, ze staat in een zeer stabiele kudde, de alfa merrie is van ons zelf en kent ze al bijna haar hele leven. Ik kan eigenlijk wel garanderen dat zij goed kan slapen. Van op stal staan word ze momenteel alleen maar slechter (zelfs een kwartiertje om haar vitamine korrel te eten is eigenlijk al te lang).

Popstra, ik nodig je van harte uit om met dit paard te komen werken. Ik krijg haar geladen, vraag me niet hoe. Maar een paard wat soms al neerstort omdat ze even vast staat ga ik niet vervoeren. Daarnaast krijgen we dan punt 2, de merrie is moeilijk te hanteren bij vreemden. De dierenarts is bezig met gevaar voor eigen leven, bloed prikken kost al een kwartier (en dan hebben we 1 buisje bloed). Dan zou het inhouden binnenkomen, monsteren (dat kan ik prima zelf, doet ze braaf op vreemd terrein) en dan platspuiten om te onderzoeken. Tel daar bij op dat de klachten verergeren bij stress... Als het een van mijn andere paarden was had ik ze al lang opgeladen, maar deze is gewoon erg apart en dan zeg ik het nog voorzichtig. Alles wat ik dus zelf kan uitsluiten is alle moeite waard.

Het is erg lastig dat mijn dierenarts echt aangeeft eigenlijk niks aan dit paard te zien, behalve afwijkend gedrag. Ik heb inmiddels ook een dierenarts gevonden met een holistische inval, die bij mij op stal zou kunnen komen. Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, zeker gezien ze in haar vrije tijd er prima bij staat.

Anoniem

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:43

Ik lees even mee, ik verdenk mijn merrie ook al enige tijd van PSSM 2 en die heeft deels dezelfde dingetjes als de jouwe en is ook zo apart :+

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:49

Wat betreft het niet te laden zijn.
Bel Esther de Vries. Ik heb ooit een afspraak bij Utrecht moeten verzetten omdat mn paard niet te laden was. Omdat ik t in 1x opgelost wilde hebbem wegens dringend medische klachten, heb ik haar gebeld.
Reteduur!! Absoluut!! Maar ze heeft t geklaard! En ik heb m daarna nog zeker een 20x opnieuw moeten laden naar de kliniek, en t blijft werken!

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 11:33

Rambogirl schreef:
Wat betreft het niet te laden zijn.
Bel Esther de Vries. Ik heb ooit een afspraak bij Utrecht moeten verzetten omdat mn paard niet te laden was. Omdat ik t in 1x opgelost wilde hebbem wegens dringend medische klachten, heb ik haar gebeld.
Reteduur!! Absoluut!! Maar ze heeft t geklaard! En ik heb m daarna nog zeker een 20x opnieuw moeten laden naar de kliniek, en t blijft werken!


Ah top dat ik die naam weer heb, ik wist namelijk dat er iemand op No Cure No Pay basis werkte, maar wist niet meer wie. Ik vind betalen heus niet erg, maar dan wil ik het ook wel opgelost hebben.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:36

Voor sommige is het vast vloeken in de kerk, maar heb je er wel eens over nagedacht om naar een alternatief genezer te gaan? Den Hoek bijvoorbeeld?
Zeker bij van die vage klachten heeft het me meer dan eens geholpen

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:43

Ik vind die spierwaarden wel erg hoog hoor voor een paard dat niets doet.
Soms kan het ook uit een onverwachte hoek komen. Een paard van een klant had ook zoveel spanning en stress. Niet kreupel, glanzend, goed op gewicht.
Ik heb toch aangedrongen dat ze het ging laten onderzoeken en daar kwam echt totaal onverwacht uit dat de hoefbeentjes zo sterk gekanteld waren dat ze bijna door de zool kwamen en het paard daarbovenop ook nog kissing spines had.
Mind you: paard heeft nooit kreupel gelopen en ieder jaar kwam de fysio langs.

Ik zou dus toch proberen een uitgebreid onderzoek te doen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:43

Licor schreef:
Voor sommige is het vast vloeken in de kerk, maar heb je er wel eens over nagedacht om naar een alternatief genezer te gaan? Den Hoek bijvoorbeeld?
Zeker bij van die vage klachten heeft het me meer dan eens geholpen


Nou zat ik ook aan te denken hoor.. Ik ben erg van het regulier, maar dat heb je nu geprobeerd en heeft nog niets geholpen.
Je kunt bij Den Hoek ook een bel consult doen is 28.00 euro en dan kun je misschien met hen een sparren....
Ook komen zij volgens mij aan huis als het niet anders kan alleen duurt dat wel even, maar ja je bent nu al een poos aan het tobben....
Nooit geschoten is altijs mis. Wie weet hoever je komt met filmpjes sturen en uitleggen....
Dan hoef je nog niet meteen te vervoeren.... Snap dat dat eng is als je paard echt neergaat.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:46

Er zijn ook dierenartsen met echt een volledig mobiele praktijk met fantastische röntgen apparatuur en zelfs een mobiel laboratorium waarbij je meteen op stal de uitslag van de testen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:48

Klinkt toch wel heel erg als spierbevangen hoor, icm insuline resistentie wellicht.
Zou toch eens die richting zoeken ook al lijkt de urine goed, ze kunnen in verschillende mate spierbevangen zijn en hoeven echt niet alle symptomen te hebben.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:02

Heb je al eens geprobeerd haar op een vrachtwagen samen met de leider van de kudde te laden?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:16

Ik heb niet volledig alles gelezen maar een lijstje wat bij mij opkomt bij de symptomen:

- PSSM1/PSSM2
- Maagzweren
- Probleem in SI/LS gewricht
- Insuline resistentie
- EMND
- Problemen met darmstelsel, zand uitgesloten?
- Vit. E/selenium tekort

Zelf zou ik haar toch proberen laden, eventueel met een lichte sedatie, en naar de kliniek rijden die zich goed heeft ingelezen in haar probleem zodat ze er een goede dag (halve dag) aan kunnen besteden.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 12:24

Even een hele duidelijke nu dan: ze gaat in deze staat niet vervoerd worden. Ik wil niet het risico lopen dat zij tijdens het vervoer te val zal komen, met alle gevolgen van dien. Is het levens bedreigend is het een ander geval, maar dat is het niet.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:24

Ik heb niet alle reacties uitgebreid gelezen.

Toen ik jouw OP globaal las, herkende ik een ander verhaal, dat paard zat vol zand, daardoor werd die ook sloom en oogde niet fit. Paard had (nog) geen koliek verschijnselen. Maar ook met aansingelen lelijk doen en bloed leek ook in orde.

Beterschap!

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:25

Princesj schreef:
Even een hele duidelijke nu dan: ze gaat in deze staat niet vervoerd worden. Ik wil niet het risico lopen dat zij tijdens het vervoer te val zal komen, met alle gevolgen van dien. Is het levens bedreigend is het een ander geval, maar dat is het niet.


Ik lees je verdere reacties over laden nu inderdaad, oké, duidelijk :) .
Misschien een arts in de buurt vanuit een (2e lijns) kliniek die op bezoek komt? Of een arts waarmee je een telefonisch consult kan hebben of eventueel kan mailen?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:37

Princesj schreef:
Even een hele duidelijke nu dan: ze gaat in deze staat niet vervoerd worden. Ik wil niet het risico lopen dat zij tijdens het vervoer te val zal komen, met alle gevolgen van dien. Is het levens bedreigend is het een ander geval, maar dat is het niet.


Dat hoeft ook niet :)

Sizzle schreef:
Er zijn ook dierenartsen met echt een volledig mobiele praktijk met fantastische röntgen apparatuur en zelfs een mobiel laboratorium waarbij je meteen op stal de uitslag van de testen hebt.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:39

Princesj schreef:
Nelleke, ze staat in een zeer stabiele kudde, de alfa merrie is van ons zelf en kent ze al bijna haar hele leven. Ik kan eigenlijk wel garanderen dat zij goed kan slapen. Van op stal staan word ze momenteel alleen maar slechter (zelfs een kwartiertje om haar vitamine korrel te eten is eigenlijk al te lang).

Popstra, ik nodig je van harte uit om met dit paard te komen werken. Ik krijg haar geladen, vraag me niet hoe. Maar een paard wat soms al neerstort omdat ze even vast staat ga ik niet vervoeren. Daarnaast krijgen we dan punt 2, de merrie is moeilijk te hanteren bij vreemden. De dierenarts is bezig met gevaar voor eigen leven, bloed prikken kost al een kwartier (en dan hebben we 1 buisje bloed). Dan zou het inhouden binnenkomen, monsteren (dat kan ik prima zelf, doet ze braaf op vreemd terrein) en dan platspuiten om te onderzoeken. Tel daar bij op dat de klachten verergeren bij stress... Als het een van mijn andere paarden was had ik ze al lang opgeladen, maar deze is gewoon erg apart en dan zeg ik het nog voorzichtig. Alles wat ik dus zelf kan uitsluiten is alle moeite waard.

Het is erg lastig dat mijn dierenarts echt aangeeft eigenlijk niks aan dit paard te zien, behalve afwijkend gedrag. Ik heb inmiddels ook een dierenarts gevonden met een holistische inval, die bij mij op stal zou kunnen komen. Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, zeker gezien ze in haar vrije tijd er prima bij staat.


Het is heel simpel. Opladen, naar de kliniek, dan maar sederen daar en door de hele molen heen laten halen. Ze helpen je echt wel weer met laden op de terugweg. Ik snap dat het vervelend is, dat het nu juist dit paard is, maar ik zou hier niet langer mee afwachten. Mijn paard is ook doodziek van de koliek vervoerd naar de kliniek, en maar duimen draaien dat ze zich niet zou laten vallen. Zeer rustig rijden. Het is nog beroerder als ze nog slechter worden, en dan helemaal niet te vervoeren zijn.
Ik zou niet uit gaan van 1 dierenarts die denkt dat het niks kan zijn. Ik zou inderdaad laten checken op alle vormen van PSSM, maagzweren, SI gewricht en een hartonderzoek.
Klinieken krijgen wel meer moeilijke paarden binnen, en

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:42

Wat een puzzel he! Wij hebben ook zo'n puzzeltje zeg maar. Een tinker weliswaar maar niet minder puzzelig. Er zijn misschien nog wat kanten wat je uit kunt gaan denk ik. Idd misschien het voer aanpassen naar PSSM2 gerelateerde klachten, op FB is ook een groep waar je ontzettend veel uit kunt halen. Yoyitha Dijkstra. Ikzelf neig vaak naar een holistisch arts die ook een reguliere studie gedaan hebben. Deze hebben een breed blikveld zeg maar. Leverbot is ook iets wat vage klachten geeft. Eventueel zou je ook nog een thermografische echo kunnen laten maken. Niet te duur maar kunnen, mits door een goede, een hoop dingen uitkomen (komen aan stal). Inmiddels zijn er ook een aantal DA met mobiele apparaten die op stal komen. Mijn Eigen DA heeft er geen maar werkt samen met een die het wel heeft. Een paar kleine opties dus. Ik hoop dat je een oplossing gaat vinden! Sterkte in ieder geval!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:09

Dit is geen aanval naar jou TS, maar een andere kijk op jou situatie. wat ik eigenlijk ergens zo jammer vind is: Je wilt je paard helpen, maar niet naar de kliniek brengen... op de kliniek hebben ze plenty meer mogelijkheden dan dat ze op stal kunnen. Ik zou ervoor kiezen om juist wel naar de kliniek te gaan, haar daar neer te zetten en ze het laten uitsluiten met rust en gemak. Lukt het niet, teveel stress? We proberen het over een uurtje nog een keer... ik kan natuurlijk niet in je portomee kijken...

zo weg zetten op het land gaat het probleem niet oplossen en anders had het na die 2.5 maand al vanzelf opgelost moeten zijn.


In mijn ogen lijkt het ook iets van een spier probleem. Ik heb geen verstand van bloedtesten lezen, maar er zijn dus enkele waardes rood.. waaronder kreatine bijvoorbeeld. Kan je daar niet iets mee? Kreatine is ook een stofje voor spieren..

In ieder geval heel veel sterkte met het uitzoeken van het probleem! Niks ergers om je beestje niet fit te zien

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:31

Nouja sorry dat ik een B wagentje opperde want vaak is dat echt een goed alternatief voor moeilijk laadbare paarden omdat de laadruimte groot is. Daarbij zit er ook een stevig tussenschot in en kun je het paard er eventueel los in zetten. :)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:20

Het gaat niet alleen om het laden. Maar gezien oa deze symptomen;

- of hier met de achterhand op leunen
- moeite hebben met voeten omhoog te houden voor de smid
- Uit het niets door de benen zakken
- Struikelt soms, of maakt een hupsje.

Kan ik me heel goed voorstellen dat je het paard niet durft te vervoeren vanwege het risico tot vallen met alle mogelijke gevolgen van dien..

Misschien is een second opinion van een andere dierenarts wel interessant. Bij mij hebben 2 klinieken en een aantal losse dierenartsen niet kunnen vaststellen wat er met mijn paard aan de hand was een de derde kliniek die ik bij mij thuis heb laten komen zorgde eindelijk voor antwoord.

Sterkte, want dit is vast een slopend proces..