Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 12:03

Ik zit met mijn handen in t haar, mijn merrie (kwpn, 8 jaar) is al 2,5 maand niet fit. Dit uit zich in diverse klachten:

- stijfheid/stramheid
- het paard lijkt lui of niet vooruit te komen
- het paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden
- het paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk probleemgedrag zien zoals bokken, staken of steigeren
- spierspasmen over het hele lichaam, maar vaak op de flanken, hals en schouders
- veel zweten
- harde spieren, met name op de achterhand
- schrapen met de voorvoeten
- meteen na het trainen willen rollen
- het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen
- moeite hebben met voeten omhoog te houden voor de smid
- Uit het niets door de benen zakken
- Struikelt soms, of maakt een hupsje. Klinisch onderzoek laat geen kreupelheid zien.

Opvallend is dat ze met longeren eigenlijk vrij snel met haar hoofd naar beneden zakt, loopt daarbij echt met het hoofd op onderbeen/koot hoogte.


De dierenarts is erbij geweest, heeft geen enkel idee van wat zij zou mankeren. Bloedbeeld geeft wat kleine afwijkingen, die de dierenarts wijd aan overgewicht (is gekomen door het op rust zetten). Heeft geadviseerd niet naar de kliniek te gaan, gezien hij niet verwacht dat zij het wel weten. Gezien al deze klachten horen bij PSSM1 haar laten testen, uitslag is goed n/n.

Kortom, ik sta nu met een paard wat duidelijk niet fit is, maar geen hulp met hoe we nu verder met haar moeten. In de kudde lijkt ze zich redelijk te voelen, dus haar laten staan is geen drama, maar ik vind het toch naar om niks te kunnen doen voor en met haar. Helaas is zij echt niet te laden, plus dat ik haar in deze staat ook niet goed durf te vervoeren i.v.m. vallen.

Heeft er iemand tips of dit zelf meegemaakt?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:05

Iemand erbij halen zodat het trailerladen geleerd wordt... En dan naar de kliniek. Eventueel met een vrachtwagentje zodat ze steviger staat. Wat zeiden de bloedbeelden? Het klinkt sowieso alsof het evenwichtsorgaan goed van de wap is...

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 12:09

MarlindeRooz schreef:
Iemand erbij halen zodat het trailerladen geleerd wordt... En dan naar de kliniek. Eventueel met een vrachtwagentje zodat ze steviger staat. Wat zeiden de bloedbeelden? Het klinkt sowieso alsof het evenwichtsorgaan goed van de wap is...


Er zijn al meerdere mensen bij geweest voor het trailerladen, helaas zonder blijvend resultaat. Ze is zeer stress gevoelig, ik krijg haar er uiteindelijk wel op, maar of ik haar dan ooit weer mee naar huis krijg is vraag 2. De voorkeur ligt er dus om dit niet te doen, zeker vanwege het advies van mijn dierenarts.

De bloeduitslagen:


Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:11

Andere dierenarts zoeken? "Ik weet het niet en ga er niet vanuit dat ze het bij de kliniek wel weten dus laat maar"? Dat is toch geen manier van werken?

Brandje_04

Berichten: 186
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Het Brabantse land!

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:13

Heb je al gedacht aan maagzweren? Een deel van de klachten die jij noemt had mijn paard ook, die hebben we op medicatie gezet en zag na 2 dagen flinke verbetering.

Zeker als ze stress gevoelig is, is de kans op maagzweren groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:14

Brandje_04 schreef:
Heb je al gedacht aan maagzweren? Een deel van de klachten die jij noemt had mijn paard ook, die hebben we op medicatie gezet en zag na 2 dagen flinke verbetering.

Zeker als ze stress gevoelig is, is de kans op maagzweren groter.


Hier dacht ik ook meteen aan.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:17

Jeetje wat heftig.. Ik zou eerder denken aan een spierprobleem, maar ik ben geen arts. Sterkte ermee..

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:22

Bij deze bloedwaarden zou ik toch ook denken aan het hart.. Heeft de dierenarts daar nog naar gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:23

Pssm geeft ook dit soort klachten

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 12:54

Dank voor de reacties tot nu toe. Maagklachten vind ik persoonlijk niet bij haar beeld passen, daarbij heeft zij al sinds haar 1ste jaar (en ze van ons is) altijd onbeperkt ruwvoer gehad. Inmiddels staat ze al 3 jaar 24/ 7 met maatjes, daarvoor minimaal 6 uur per dag, nooit minder. Ook heeft ze nooit meer dan 1/4 schep aan brok gehad, het is van nature namelijk ook een vlotte dame, dus met een vitaminebrokje kon ze over het algemeen prima af.

PSSM is ze op getest en kunnen we dus uitsluiten.

Dierenarts vond de bloedwaarden enkel passen bij het overgewicht. Om deze reden heb ik haar een graasmasker omgedaan, de overige paarden in onze kudde hebben het ruwvoer namelijk wel nodig en haar apart zetten was geen succes, dat was binnen 1 dag een loopgraf.

Ze is wel opgevoeld (volledig verdoofd), eierstokken etc. zijn in iedergeval niet afwijkend.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:58

Ik zou eerst eens een paar maanden dat overgewicht gaan aanpakken en zien wat het resultaat wordt.
Overgewicht doet veel ( slecht ) met een paard.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 13:01

Het feit is, ze was niet moddervet. Ze is dikker geworden toen ik het door de klachten niet meer verantwoord vond om te rijden. Meer dan minder ruwvoer bieden (d.m.v. graasmasker) kan ik nu ook niet doen, want ik vind het niet verantwoord haar te trainen nu.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:02

Princesj schreef:
PSSM is ze op getest en kunnen we dus uitsluiten.


PSSM1 wel, maar PSSM2 niet, uitgaand van je verhaal. In wat ik heb gelezen komt 2 ook vaker voor bij KWPN dan 1.
Dat zou je nog kunnen testen, is wel een spierbiopt voor nodig..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:51

Eveyy schreef:
Princesj schreef:
PSSM is ze op getest en kunnen we dus uitsluiten.


PSSM1 wel, maar PSSM2 niet, uitgaand van je verhaal. In wat ik heb gelezen komt 2 ook vaker voor bij KWPN dan 1.
Dat zou je nog kunnen testen, is wel een spierbiopt voor nodig..


Dr was iemand me voor. Idd je hebt alleen PSSM1 getest en niet ook PSSM2. Daarbij zou ik die PSSM1 test nog een keer bij een ander lab herhalen. Je zal niet de eerste zijn die een vals negatief heeft gekregen. De symptomen zoals je ze hier beschreven hebt zeggen voor mij PSSM.

Oja PSSM2 of wel de P2,P3,P4,PX en de rest van het riedeltje hoeft niet meer met een biopt. Dat kan met bloed (en ik dacht ook met haren) Equisec heeft die ontwikkeld. Er is een Duits Lab wat voor hun de tests in Europa doet. Kijk even op PSSM.eu daar staat het adres vast wel.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 14:07

Heel eerlijk, ik was ook teleurgesteld over de uitslag van de PSSM test. Dit paard heeft zo alle verschijnselen. Ik heb deze zelf laten doen bij Laboklin, mijn dierenarts wilde het wel doen maar vond het absoluut niet noodzakelijk. Ik heb inderdaad de PSSM2 test gevonden nu, ik vind het lastig, het is veel geld en gezien de dierenarts er dus niets bij voelt ben ik bang dat ik ook dit weer voor niks doe. In iedergeval blij dat het via haar kan, bloed prikken kost ruim een kwartier met haar en dan hebben we met pijn en moeite 1 buisje.

Ik begin inmiddels gewoon wat te voelen om haar als PSSM patient te behandelen en te kijken of het aanslaat. Maar kan niet goed vinden of het eventuele nadelen kan hebben als zij het niet zou hebben, kan iemand daar iets over zeggen?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:17

Nee heeft zover ik weet geen nadelen. Ga even naar het westerndeel van bokt. Er loopt daar een topic over PSSM (beide ondertussen) er zitten daar meerdere die zelf PSSM paarden hebben en ondertussen zo ongeveer expert zijn.

Edit: het topic staat op medisch. [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken oa Mac weet heel veel ervan. Je kan haar ook altijd een PB sturen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:21

Princesj schreef:
PSSM is ze op getest en kunnen we dus uitsluiten.


Princesj, ik weet niet waar je paard op PSSM1 getest is, maar ik heb wel begrepen dat er een tastlaboratorium in Nederland niet zo denderend schijnt te zijn.

Als je hier leest ( heb je dus vast wel gedaan, gezien je lijstje: http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html , dan zie je dat bij PSSM2 vrijwel dezelfde symptomen voorkomen, maar dat dan de spierwaarden lichter verhoogd zijn. Bij die van jou vind ik ze ook niet schrikbarend verhoogd, misschien is het toch verstandig om in Duitsland op PSSM2 etc. en eventueel opnieuw op 1 te laten testen.
Uit jouw verhaal zie ik toch wel heel veel overeenkomsten. Natuurlijk sterkte ermee hoor!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:24

Ik ga mee met sommige bovengenoemde reacties voor maagzweren. Ook bokken, niet voorwaarts willen en slecht presteren in het algemeen zijn symptomen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:42

Ik herken een heleboel klachten van mijn pony.
Wij hebben een si probleem. Ik zou zeker het SI niet uitsluiten. Op de kreupelheidsonderzoeken was ze zeker niet slecht. Zou ze zo doorheen komen. Maar ze beweegde niet goed voor het oog en gevoel.

Ik heb een topic lopen die je eventueel kan bekijken.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:59

En een spier tyingup? Maandagziekte noemde we het vroeger. Geeft ook dat beeld en kan positief normale waarde bloed geven?

Of iets van muggenbeet of trekveer ziekte. Bij teek is tegenwoordig niet lyme alleen de ziekte.

Of kan ze op de wei eikels eten of iets raars waardoor orgaan aantasting? Lever overbelasting?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:41

Wanneer heb je je zadel voor het laatst laten checken?
Zoals je omschrijft is je paard lichamelijk veranderd, en geeft bij opzadelen een duidelijke reactie dat er iets niet goed is. Ook de rest van de klachten die je omschrijft zoals gedrag onder het zadel en spierproblemen zouden daar heel goed door veroorzaakt kunnen worden. Paard wat niet voorwaarts is, staakt, last van spieren, dat gebeuren met de benen. Als het zadel niet goed past en je gewoon doortraind en belast kan dat een hele kettingreactie geven in het lichaam tot blessures aan toe. Vandaar het belangrijk is het zadel regelmatig te laten controleren door je zadelmaker, zeker als je paard veranderd. En aan de longe kan ze onbelast haar rug wel goed loslaten wat je omschrijft. Succes ermee
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 23-01-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:45

Toont ze ook een zware / dikkere manenkam?

Indien mogelijk zou ik een uitgebreider bloedonderzoek laten doen, inclusief vitamine E, tekenziektes, selenium, ...

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 16:00

Almighty schreef:
En een spier tyingup? Maandagziekte noemde we het vroeger. Geeft ook dat beeld en kan positief normale waarde bloed geven?

Of iets van muggenbeet of trekveer ziekte. Bij teek is tegenwoordig niet lyme alleen de ziekte.

Of kan ze op de wei eikels eten of iets raars waardoor orgaan aantasting? Lever overbelasting?


Ik heb haar niet kunnen betrappen op maandagziekte. Ze plast altijd na het werken in de box en ik gluur dan altijd even of de urine ok is. Eikels o.i.d. kan ik uitsluiten, ze staat in een schone paddock waar niks in de buurt is wat ze in gevaar zou kunnen brengen.

BopjeBo schreef:
Wanneer heb je je zadel voor het laatst laten checken?
Zoals je omschrijft is je paard lichamelijk veranderd, en geeft bij opzadelen een duidelijke reactie dat er iets niet goed is. Ook de rest van de klachten die je omschrijft zoals gedrag onder het zadel en spierproblemen zouden daar heel goed door veroorzaakt kunnen worden. Paard wat niet voorwaarts is, staakt, last van spieren, dat gebeuren met de benen. Als het zadel niet goed past en je gewoon doortraind en belast kan dat een hele kettingreactie geven in het lichaam tot blessures aan toe. Vandaar het belangrijk is het zadel regelmatig te laten controleren door je zadelmaker, zeker als je paard veranderd. En aan de longe kan ze onbelast haar rug wel goed loslaten wat je omschrijft. Succes ermee


Zadelmaker is ruim een half jaar geleden geweest, maargoed, ik zit er al 2,5 maand niet meer op, zonder dat zij is veranderd in gedrag. Ze is altijd al zuur met aansingelen geweest, maar ze is ook al jaren zuur met poetsen. Dat ze zakt met haar hoofd betekend helaas niet dat ze de rug los laat, ik zie dit meer als een symptoom dan als iets positiefs.

Seltje schreef:
Toont ze ook een zware / dikkere manenkam?

Indien mogelijk zou ik een uitgebreider bloedonderzoek laten doen, inclusief vitamine E, tekenziektes, selenium, ...


Ze heeft bijna een hengstenhals als ik het even simpel mag zeggen. Een echte kap. De manenkam is wel mooi zacht, dit controleer ik dagelijks.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:04

Lastig zeg. Ik vind het ook wel lijken op pssm.
De pssm2 test uit duitsland geeft alleen aan of het paard genen heeft die vaker worden gezien bij paarden met pssm2. Betekent niet dat je paard pssm2 heeft of ooit zal krijgen helaas.

Ik zou lichte ataxie ook gaan uitsluiten denk ik.

Als ze echt een kap op haar hals heeft, lijkt ze me best wel heel erg dik? Dat kan ook problemen veroorzaken. Maar je zei eerder dat ze vooral dik begon te worden toen je door de problemen stopte met trainen.

Lastig!

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:34

Pssm2 testen via cag in Duitsland. Zover ik weet zit er in kwpners geen pssm1.
Of mocht je niet willen testen, kan je ook een poos de voeding aanpassen op pssm2 suplementen. Want als je paard positief blijkt, zal dat toch wel moeten.