Ineens kale voeten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:05

Wat een bizar verschijnsel zeg, echt een soort omgekeerde uggs :=

Ik vind de huid er wel geirriteerd uitzien, maar dat strookt niet echt met het feit dat je zegt dat ze er niet pijnlijk op reageren.

Zou er misschien nog sprake kunnen zijn van een soort bodemverontreiniging die nu naar boven komt door de diepe modder en nattigheid? Wat aggressief is in aanraking met haar. Dan zou je bijna de modder willen testen of er niet iets naars in zit... tegenwoordig kan alles.

Ik ben wel blij dat ze er schijnbaar geen last van hebben, het ziet er echt vreemd uit. Ben benieuwd wat je DA zegt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:31

Hmm ik heb het wel eerder gezien bij witte benen en witte neuzen als zonnebrand, het ziet er wel een beetje het zelfde uit, regen, zon, regen, zon kan dit best veroorzaken.
Zeker als ze constant in de modder staan en het nat is brand het extra snel.
Het is een rare winter wat dat betreft

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 07:54

Mijn ruin heeft indd wel eens een verbrand neusje gehad maar dat zag er toch wat anders uit.
Dat was echt rood als in zonnebrand en daarna met kosten.
Maar ik heb er ook wel even aan gedacht ja.

Deze huid is gewoon roze en echt niet geirriteerd ik denk dat de foto dat vertekend anders had in het nog enigszins begrepen.
Ze zijn roze en geen rode rode puntjes van irritatie erin.
Op de foto zijn de voetjes ook niet helemaal schoon geboend dus die donkere vlekjes op de huid is nog gewoon wat viezig.
Zelfde idee als dat je zelf hele droge handen hebt en je hebt in de tuin gewerkt dan krijg je dat ook niet direct goed schoon zonder goed te boenen.

Iemand stuurde mij gister deze link door.
En aan het verhaal te lezen is dit hetzelfde idee.
https://forums.horseandhound.co.uk/thre ... rn.509122/

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:09

Mijn paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad, kwam door een hele winter in de blubber te staan.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 08:52

LWDaisy schreef:
Mijn paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad, kwam door een hele winter in de blubber te staan.


En heb je er toen iets aan gedaan of weet je wat het was?

Ik denk dan toch iets in de blubber kwa bacterie of toch iets van verminderde weerstand want er is elke winter wel delen blubber en water.
Ze staan ook altijd half in de greppels om daar te eten en dat is ook niet anders als anders.

Anoniem

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:42

Mijn paard heeft het 2 jaar geleden gehad, inderdaad van een behoorlijke laag blubber waar zij stond. Heb toen van de da een eigen gemaakt smeersel gehad maar geen idee of dat was wat hielp want blubber tegelijk afgezet zodat zij daar niet meer kon staan.

Paard leek er ook weinig last van te hebben verder.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:44

cinniz123 schreef:
LWDaisy schreef:
Mijn paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad, kwam door een hele winter in de blubber te staan.


En heb je er toen iets aan gedaan of weet je wat het was?

Ik denk dan toch iets in de blubber kwa bacterie of toch iets van verminderde weerstand want er is elke winter wel delen blubber en water.
Ze staan ook altijd half in de greppels om daar te eten en dat is ook niet anders als anders.


Ik heb haar verhuisd, die blubber was echt overdreven, heel de wei was verzopen en de winter was nog lang niet gedaan. Korte tijd na de verhuis had ze weer haar, ze heeft dit daarna nooit meer gehad.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:10

Apart.
Maar ik heb soortgelijk eens gehad aan 1 been bij mijn shet (ook veel haar in de winter) toen ik zijn hoef moest weken ivm hoefzweer. Dus vaak nat.
Uiteindelijk viel het haar spontaan uit tot de hoogte van het water in de hoefzak zeg maar, kwamen gewoon hele plukken los tot de koot.
Niet dat het zo kaal werd als bij de jouwe, maar ik moest daar wel aan denken omdat ik las dat ze ook veel in de modder in hebben gestaan laatste tijd (wat niet vreemd is met dit weer).

Benieuwd wat er uit komt, dus ik volg verder even.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:57

cinniz123 schreef:
Mijn ruin heeft indd wel eens een verbrand neusje gehad maar dat zag er toch wat anders uit.
Dat was echt rood als in zonnebrand en daarna met kosten.
Maar ik heb er ook wel even aan gedacht ja.

Deze huid is gewoon roze en echt niet geirriteerd ik denk dat de foto dat vertekend anders had in het nog enigszins begrepen.
Ze zijn roze en geen rode rode puntjes van irritatie erin.
Op de foto zijn de voetjes ook niet helemaal schoon geboend dus die donkere vlekjes op de huid is nog gewoon wat viezig.
Zelfde idee als dat je zelf hele droge handen hebt en je hebt in de tuin gewerkt dan krijg je dat ook niet direct goed schoon zonder goed te boenen.

Iemand stuurde mij gister deze link door.
En aan het verhaal te lezen is dit hetzelfde idee.
https://forums.horseandhound.co.uk/thre ... rn.509122/


Dit lijkt het idd wel echt van de link.
Denk ook wel de meest logische verklaring.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 16:00

Heb nog geen reactie terug van de veearts.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:24

Heb niet alles doorgelezen.
Mijn Tinker had jaren geleden ineens van de ene op de andere dag geen sokken meer, alsof ze inderdaad waren afgeschoren. Ook haar manen werden steeds dunner. De dierenarts dacht dat het te maken had met een lage weerstand (klopt; ze had chronisch mijt en net een luizeninfectie gehad) en adviseerde mijn om omega 3-6-9 olie bij te gaan voeren (naast de vitaminebrok die ik altijd al voerde). Hiermee is het weer goed gekomen.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:15

Weet je al wat het was TS?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 15:27

de veearts heeft mn bericht wel gelezen maar blijkbaar kon ze er niet genoeg aan verdienen om erop te reageren.
Wat het is geweest durf ik dus niet te zeggen maar er begint weer wat haar te komen dus denk dat het achteraf allemaal meevalt maar een raadsel is het me wel hoor.
Ben ook heel benieuwd of dit met de vorst te maken heeft gehad en of het vaker voor gaat komen.
Dus mocht nog iemand het weten....ben heel benieuwd!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:29

Gierige vrek, die DA }>

Nu was ik ook wel echt benieuwd. :')

Zou idd wel met de vorst en het drogere weer kunnen te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:30

misschien even bellen?

fijn dat het in ieder geval weer goed gaat

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:35

Je had ook gewoon even kunnen bellen.. ik zou t als dierenarts ook niet zo kunnen waarderen als iedereen me met foto’s zou appen en er dus minder inkomen is, want ja waarom langs komen als ze het dan net zo goed zelf kunnen doen ;)

Ik zou alsnog bellen en erom vragen. Al is het om een volgende keer te voorkomen/een ander te helpen

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:11

Inderdaad, beetje vreemde insteek. Je kan het ook omdraaien, blijkbaar is het voor jou het geld niet waard om de DA langs te laten komen }>

Hoe vervelend ook, gelukkig lijkt het toch op te knappen. Misschien dat een droge periode genoeg is om het vanzelf op te lossen. Door de artikelen/linkjes die geplaatst waren klinkt het wel als die gevallen. In ieder geval geruststellend dat het daar over ging.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:49

MariekeS_ schreef:
Inderdaad, beetje vreemde insteek. Je kan het ook omdraaien, blijkbaar is het voor jou het geld niet waard om de DA langs te laten komen }>

Hoe vervelend ook, gelukkig lijkt het toch op te knappen. Misschien dat een droge periode genoeg is om het vanzelf op te lossen. Door de artikelen/linkjes die geplaatst waren klinkt het wel als die gevallen. In ieder geval geruststellend dat het daar over ging.


Ow daar ben ik gelijk ook heel duidelijk in geweest in mijn eerste post dat ik het niet nodig vond hiervoor een arts te laten komen.
En ik heb vaker foto’s doorgestuurd naar de arts toen hij plekjes aan de zijkant van zn tong had omdat ze dan een duidelijker beeld heeft en toen heeft ze ook nav de foto’s gebeld en is ze langs gekomen.
2 keer ervoor geweest,niets aan gedaan alleen gekeken en geen diagnose kunnen stellen en vanzelf over gegaan dus ik ben gewoon wat afwachtender geworden als ik zie dat ze er geen last van hebben.
Had ik ook maar een heel klein beetje getwijfeld aan het feit dat ze er last van hebben had ik gelijk gebeld maar aangezien ik helemaal niets aan beide pony’s merk heb ik het zo gelaten.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:26

Ik vind je reactie over de DA ook niet bepaald netjes. Normaal bel je om advies en evt een afspraak te maken. Als ze om foto's vraagt dan kan je die altijd opsturen. Maar een consult via WhatsApp is niet echt de bedoeling.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 20:51

Dat mag jij vinden.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:33

Je mag dat natuurlijk allemaal helemaal zelf weten, maar een opmerking als "blijkbaar kon ze er niet genoeg aan verdienen om er op te reageren" vind ik eerlijk gezegd op zijn zachts gezegd schofferend naar de dierenarts toe.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:38

cinniz123 schreef:
Dat mag jij vinden.

Als toekomstig DA mag ik dat inderdaad vinden.
Ik snap zeker dat het vervelend is als een DA niet reageert op je berichten. Voor jou is je paard je nr 1 prioriteit. Maar een DA heeft veel klanten en als ze van jou het idee heeft gekregen dat het geen spoed geval is (want de vraag is via een berichtje gedaan), dan kan ik me voorstellen dat eerst andere klanten de prioriteit hadden.

Hoe dan ook, goed om te horen dat de voeten lijken te genezen. +:)+

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 21:41

Ja dat kan komen door wat er afgelopen weken gaande is geweest met de veearts en de pony van een stagenooitje dat is allemaal niet zo netjes gegaan waardoor ik heel erg het idee heb gekregen dat sinds dat er 2 artsen weg zijn gegaan het nogal om de centen daar draait ipv om het welzijn van de paarden.
Maar indd dat had ik daar niet zo neer moeten zetten.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:57

Ik weet niet maar onze kliniek heeft juist een voorkeur voor foto’s sturen met dit soort dingen.
Dan bel je en krijg je gerust de vraag of je een foto wil appen omdat het dan makkelijker inschatten is.
Ook met wondjes waarvan je twijfelt, of bij de sarcoïd van het paard van een vriendin.
Ik stuurde de foto en direct wilden ze graag een foto, waarna ze zei ja dat is 80% zeker, hier zou ik iemand naar laten kijken.
Dus zeer zeker niet elke dierenarts is er tegenstander van hoor.
En ik zou het ook niet zo fijn vinden niks te horen, ik bedoel ik laat alles door hen doen.
Belde van de zomer geregeld voor een stalgenoot, als ik dan eens iets heb wat niet direct spoed is, is dit vind ik niet teveel gevraagd?
Sommige mensen zullen nog appen voor een schaafwondje, ts niet zo te zien.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 14:00

Klopt het begin deden we het via mail en later over gegaan op app omdat ze het vaak heel druk had en als het geen spoed had kon ze reageren als ze tijd had zo deden we het ook met ophalen van de wormenkuren ect.
Maar goed ik denk door wat er heeft gespeeld op stal dat het daarom zo anders is gelopen en omdat ik zag dat het wel meeviel ben ik er ook verder niet meer achteraan gegaan.
Voor nu is het prima zo en mocht het veranderen bel ik als nog.
Neemt niet weg dat ik zo bot had moeten reageren :o