Verstappen, struikelen en vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monstertje01
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-05-19

Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:01

Bink is mijn 5,5 jarig trekpaard. Wordt afwisselend recreatief buiten en dressuurmatig binnen gereden. Al sinds dat ik hem heb verstapt hij zich regelmatig. Dat verstappen wordt steeds vaker struikelen en struikelen uit zich de laatste tijd in echt vallen. In de afgelopen maand zijn we 2x binnen samen gevallen en 1x in het bos. Wanneer hij valt staat hij gewoon rustig weer op en loopt hij op z’n gemakje verder. Heeft nog nooit kreupel gelopen!

Aan de longe heeft hij zich nog nooit verstapt of gestruikeld. Zadel wordt regelmatig nagekeken en ligt goed.

Ik ben ontzettend benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen? De veiligheid van het rijden gaat er zo helaas een beetje vanaf

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:05

En op welk punt denk je: goh, laat ik even een belletje naar de dierenarts doen, want dit is toch niet echt meer normaal te noemen.

Monstertje01
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:07

Gini schreef:
En op welk punt denk je: goh, laat ik even een belletje naar de dierenarts doen, want dit is toch niet echt meer normaal te noemen.


Dat staat voor Maandag op de planning, maar ik ben gewoon ontzettend benieuwd of andere dit probleem herkennen.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:14

Ja, van een paard wat ik gehad heb, hko klasse 4 , met een hele goede smid en training om echt zo veel mogelijk recht en op de achterhand het gewicht te nemen nog een jaar geprobeerd. Toen laten gaan.

Monstertje01
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:15

bigone schreef:
Ja, van een paard wat ik gehad heb, hko klasse 4 , met een hele goede smid en training om echt zo veel mogelijk recht en op de achterhand het gewicht te nemen nog een jaar geprobeerd. Toen laten gaan.


Pfoee zulk soort berichtjes geven me buikpijn. Liep dit paard ook niet kreupel?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:19

En daarom zou ik eerst de DA afwachten en dan een topic op Bokt openen. We weten nu zo weinig dat het puur gissen is: god, misschien voer je je paard wel veel te weinig en valt die om doordat die een gebrek heeft aan zowat alle voedingsstoffen.
We hebben nu zo weinig info dat mensen inderdaad van alles gaan roepen over wat zij hebben meegemaakt en jij bezorgt jezelf nu twee dagen buikpijn terwijl het misschien allemaal hartstikke mee valt (of niet).
Als je een diagnose hebt en je vraagt dan om ervaringen van anderen met die diagnose dan zijn de tips gerichter en de adviezen waarschijnlijk relevanter, maar nu? Nu is het gokken. Zo een beetje als dat je zelf je symptomen op Google opzoekt en altijd op kanker uitkomt.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:21

Ik geef antwoord op een vraag , dit was mijn ervaring maar het kan veel oorzaken hebben waaronder slecht bekappen ook hoog op de lijst staat. Dus niet druk maken, je gaat het onderzoeken, doet er iets aan en dus even afwachten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:30

Onze draver struikelde heel vaak, tot aan compleet met paard en al over de kop geslagen aan toe. Geen HKO, gewoon beter gaan bekappen en sindsdien struikelt hij nooit meer.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:57

ja ook een paard dat zich vaak verstapte/struikelde. altijd al gedaan en opeens ook 2 x over de kop gegaan. Overleg gehad met de smid en vervolgens is hij op ander beslag (heart bar ijzer) gekomen en is het struikelen aanzienlijk verminderd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:04

Kan ook nog aan de rijderij liggen, ook omdat hij aan de longe wel op eigen benen blijft lopen. Een paard dat ik kende die door twee mensen werd gereden struikelde bij de ene ruiter duidelijk vaker dan bij de andere ruiter.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:15

Is het paard recentelijk anders bekapt/ beslagen? Ik zou er zelf inderdaad een DA bij halen. Goed dat deze voor maandag in de planning staat. Ik zou mezelf nu niet teveel lopen opvreten met wat het allemaal kan zijn, kan zo uiteenlopen van knie en peesproblemen, artrose, hko tot aan verkeerd bekappen.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:19

Ik kende er eentje die veel struikelde en hij bleek vroeger een soort herseninfarctje te hebben gehad. Een soort tia ofzo. Maar het kan vele oorzaken hebben.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:29

Mijn shet struikelde vroeger toen ze jong was op zachte bodem. Op harde bodem ging het goed. Dit kan ook een verschil zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:38

Oef levensgevaarlijk hoor.

Ik zou naar een goede kliniek gaan waar ze een smid hebben zitten. Dan kun je even het een en ander laten uitsluiten.

Hier kun je geen risico in nemen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:46

Mijn paard struikelde ook wel eens, bleek artrose te zijn maar kan ook ataxie zijn.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:56

Heb je voordat ie struikelt ook het gevoel dat ie zwaar in de hand wordt, zwaarder gebouwde paarden en dus ook trekpaarden staan erom bekend dat ze meer moeite moeten doen om in balans te lopen, omdat de voorhand erg zwaar is ten aanzien van de achterhand.

Ik lees dat hij best nog wel jong is en koudbloeden groeien lang door en vaak ik groeispurten, door het groeien moet ook iedere keer het lichaam weer een nieuw balanspunt vinden.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:08

Ik wil je mijn ervaring wel vertellen maar daar word je ook niet vrolijk van.
Mijn tip laat foto's maken :j
Bij mijn paard waren de voorknieën kapot, het kan dus hoger zitten dan in de hoeven. Zij liep ook nooit kreupel (tot op het laatst) en is nooit gevallen.

Ik hoop dat het iets simpels is en goed dat je de dierenarts erbij haalt.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:36

Gini schreef:
En daarom zou ik eerst de DA afwachten en dan een topic op Bokt openen. We weten nu zo weinig dat het puur gissen is: god, misschien voer je je paard wel veel te weinig en valt die om doordat die een gebrek heeft aan zowat alle voedingsstoffen.
We hebben nu zo weinig info dat mensen inderdaad van alles gaan roepen over wat zij hebben meegemaakt en jij bezorgt jezelf nu twee dagen buikpijn terwijl het misschien allemaal hartstikke mee valt (of niet).
Als je een diagnose hebt en je vraagt dan om ervaringen van anderen met die diagnose dan zijn de tips gerichter en de adviezen waarschijnlijk relevanter, maar nu? Nu is het gokken. Zo een beetje als dat je zelf je symptomen op Google opzoekt en altijd op kanker uitkomt.


Een geweldig antwoord, niets meer aan toe te voegen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:43

Ik zou echt eerst eens heel "simpel" beginnen en gewoon eens kijken waar die bekapping verbeterd kan worsen, compleet onnodig om er meteen een dierenarts erbij te halen terwijl in de meeste gevallen het probleem ligt in onafgeronde hoefwanden en te lange tenen. Als dat t probleem niet oplost kan je altijd nog de dierenarts inschakelen

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:56

Hoop dat het mee mag vallen met je paard. Maar als een paard problemen en pijn heeft aan 2 voorbenen kan het zo zijn dat ze niet onregelmatig loopt omdat ze aan beide benen kreupel is. Laat je paard goed nakijken. Bekappen kan wel helpen maar lost niet alles op , vallen is toch wel iets wat een paard niet zomaar doet.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 05:45

Mijn jonge merrie struikelde ook veel toen ik haar net had. Naar mate ze sterker werd en een andere smid werd dit steeds beter nu struikelt ze maar zelden.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:09

Dit kan van alles zijn.
Van iets relatief onschuldigs als een rijtechnisch probleem of verkeerde stand vd hoeven tot aan hko, artrose of zelfs ataxie...
Beter om de dierenarts even af te wachten, want nu krijg je alle horrorverhalen.

Rambogirl

Berichten: 3587
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:59

Niet kreupel lopen wil niks zeggen. Heel simpel. Als tie aan beide voorbenen kreupel is, zie je geen voorduidelijke kreupelheid zoals je vaak wel ziet wanneer een paard kreupel is aan 1 been. Waarschijnlijk heeft je paard artrose en ik verwacht dan ook dat de dierenarts eerst foto's wil maken. (Ander) beslag kan eventueel hier nog iets in helpen, maar artrose is natuurlijk niet te genezen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:29

Ik vind het altijd zo knap als mensen via een foto contact met een dier kunnen leggen en dan kunnen zeggen wat de knelpunten zijn.

Het is nog knapper als mensen zonder foto en met een zeer summiere omschrijving een gedetailleerde diagnose kunnen stellen _/-\o_

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verstappen, struikelen en vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:04

Die van mij struikelt alleen in het bos als die wortels van de bomen boven de grond uit komen. Hij let namelijk nooit op de weg maar op al het andere.
Ik ben benieuwd wat hier uit komt bij jullie TS.