Hoefbevangen of spierbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:49

Wanneer zijn die foto’s gemaakt? Begin September zei je? Een maand of 4/5 geleden dus.
Het kan prima dat de witte lijn überhaupt niet verbreed, of dat dit zich nog moet gaan openbaren. Dat een voet er niet (ex-)bevangen uitziet is een slecht graadmeter. Niet elk paard leest de boekjes.

Ik hecht de meeste waarde aan de mening van kliniek 1. Immers hebben zij het paard in de acute fase gezien. Dat ze vrij snel euthanasie opperden is een ding, maar dat kan ook voortkomen uit het feit dat veel mensen hun paard willen gebruiken en jouw paard op de foto daar niet zo geschikt meer voor is. Praktijk is zo vaak anders dan theorie.

Ik denk ook, dat het voor nu niet meer uitmaakt of het paard destijds hoefbevangen of spierbevangen was. Wat belangrijk is, is hoe het nu gaat. Loopt ze nu goed? Zo nee, dan is er nu iets aan de hand waar je iets mee moet. Of je neerleggen bij het feit dat ze niet meer kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:07

Sizzle schreef:
Bij een 27 jarige zul je altijd wat vinden dus uitgebreid onderzoek is niet altijd zinvol.
Is ze niet gewoon toe aan pensioen? Die bovenlijn lijkt me niet meer echt heel geschikt voor ruiter belasting.
Misschien verzuurt ze gewoon bij het rijden omdat ze het gewicht niet meer goed kan dragen.

Klopt, daarom laat ik haar ook niet meer volledig onderzoeken, afgelopen jaren bij elkaar is zo ongeveer alles al onderzocht geweest en weet wat haar zwakke punten zijn.
Ze is al met pensioen, en dat blijft ook zo, enige wat we nog doen is aan de hand simpel grondwerk (waar ze geen krappe wendingen etc doet, enkel volgen, in stap) en wandelen.


eilleen333 schreef:
Wanneer zijn die foto’s gemaakt? Begin September zei je? Een maand of 4/5 geleden dus.
Het kan prima dat de witte lijn überhaupt niet verbreed, of dat dit zich nog moet gaan openbaren. Dat een voet er niet (ex-)bevangen uitziet is een slecht graadmeter. Niet elk paard leest de boekjes.

Ik hecht de meeste waarde aan de mening van kliniek 1. Immers hebben zij het paard in de acute fase gezien. Dat ze vrij snel euthanasie opperden is een ding, maar dat kan ook voortkomen uit het feit dat veel mensen hun paard willen gebruiken en jouw paard op de foto daar niet zo geschikt meer voor is. Praktijk is zo vaak anders dan theorie.

Ik denk ook, dat het voor nu niet meer uitmaakt of het paard destijds hoefbevangen of spierbevangen was. Wat belangrijk is, is hoe het nu gaat. Loopt ze nu goed? Zo nee, dan is er nu iets aan de hand waar je iets mee moet. Of je neerleggen bij het feit dat ze niet meer kan werken.

Foto’s zijn inderdaad begin september gemaakt, was ook door een kliniek meer gericht op sportpaarden, deze man vertelde mij dat haar pezen volledig kapot zouden zijn terwijl de 2e kliniek diezelfde foto’s beoordeeld heeft en aangaf dat er vooral oud littekenweefsel te zien was maar geen blessure.

En inderdaad het maakt niet veel uit wat het nou precies geweest is, wil haar wel op korte termijn laten checken hoe het ervoor staat zodat ik ook rekening mee kan houden als ze weer de wei op gaat, vind ik nogal een cruciaal punt.
Ze loopt nu goed, al een hele tijd, maar is definitief met pensioen dus erop zitten doe ik niet meer, die tijd heeft ze gehad.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:26

Misschien is het een optie om de dierenarts een mee te laten kijken met je handwerk en dan aan het einde eens bloed te prikken en zien wat de spierwaardes zijn, eventueel in combinatie met een hartslagmeter. En je voeding eens onder de loep nemen om te kijken of dit misschien problemen kan geven, hoe wordt ze gehouden ,want zowel spier als hoefbevangen problematiek kunnen gevolgen zijn van verkeerde voeding of huisvesting,

Las dat ze regelmatig naar een osteopaat gaat misschien die eens laten meekijken want die heeft je paard al verschillende keren onder ogen gehad dus die kan misschien beter meekijken vanwaar dit probleem nou eigenlijk komt.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:18

Mijn bijna 28 jarige loopt ook zo van achter. Stap en galop is geen probleem maar de draf loopt ze ook zo kort. Ze zet het vast lijkt wel. Mijn merrie is van het zomer gevallen, waarbij haar rechterachterbeen raar onder haar lijf gekomen is. Ik heb haar uiteindelijk laten behandelen, bij Rodinde Hoogenraad. Daar is ze wel van opgeknapt. Kan weer normaal rollen in het land en makkelijker omhoog komen. Haar stap en galop zijn weer ruimer maar in de draf loopt ze dus niet lekker. Ik heb besloten om er niets meer aan te doen. Zo lang ze nog tevreden oogt, is het prima. Gaat het niet dan zal ik haar laten inslapen. Helaas moet ik haar opvolger, op korte termijn in laten slapen. Zij is hoef bevangen met een behoorlijk gekanteld en ook gezakt hoefbeen en ze is positief op cushing getest. Dus stiekem hoop ik dat mijn oudje nog even mee zal gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:53

alice0cullen schreef:
Misschien is het een optie om de dierenarts een mee te laten kijken met je handwerk en dan aan het einde eens bloed te prikken en zien wat de spierwaardes zijn, eventueel in combinatie met een hartslagmeter. En je voeding eens onder de loep nemen om te kijken of dit misschien problemen kan geven, hoe wordt ze gehouden ,want zowel spier als hoefbevangen problematiek kunnen gevolgen zijn van verkeerde voeding of huisvesting,

Las dat ze regelmatig naar een osteopaat gaat misschien die eens laten meekijken want die heeft je paard al verschillende keren onder ogen gehad dus die kan misschien beter meekijken vanwaar dit probleem nou eigenlijk komt.


Haar voeding is helemaal aangepast op hoefbevangen, ze krijgt enkel voor de sier wat vitaminebrok zodat ze niet de enige is zonder brok. Voor de rest goede kwaliteit hooi uit slowfeeder de hele dag en dat gaat prima.
Ik ga ook niet meer mensen laten meekijken oid, ze is lekker met pensioen en loopt prima nu en zit goed in haar vel.

Was vooral benieuwd naar wat jullie meer naar neigden, spier of hoefbevangen.


MISTRAL94 schreef:
Mijn bijna 28 jarige loopt ook zo van achter. Stap en galop is geen probleem maar de draf loopt ze ook zo kort. Ze zet het vast lijkt wel. Mijn merrie is van het zomer gevallen, waarbij haar rechterachterbeen raar onder haar lijf gekomen is. Ik heb haar uiteindelijk laten behandelen, bij Rodinde Hoogenraad. Daar is ze wel van opgeknapt. Kan weer normaal rollen in het land en makkelijker omhoog komen. Haar stap en galop zijn weer ruimer maar in de draf loopt ze dus niet lekker. Ik heb besloten om er niets meer aan te doen. Zo lang ze nog tevreden oogt, is het prima. Gaat het niet dan zal ik haar laten inslapen. Helaas moet ik haar opvolger, op korte termijn in laten slapen. Zij is hoef bevangen met een behoorlijk gekanteld en ook gezakt hoefbeen en ze is positief op cushing getest. Dus stiekem hoop ik dat mijn oudje nog even mee zal gaan..


Nha dat heb ik dus ook, zolang zij het prima doet en geen problemen of pijn heeft blijft ze lekker lopen, wordt dat anders dan wordt daar ook naar gehandeld.