Hoefbevangen of spierbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:03

Hallo allemaal,

Even een situatie waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erover denken.
Wordt even een lang verhaal om zo een duidelijk mogelijke situatie te schetsen.

Ik heb een bijna 27 jarige merrie welke al 18 jaar in bezit.
Aantal jaar geleden uitgegleden in de wei, waarbij (volgens dierenarts) geconstateerd is een heupblessure, osteopaat, dry needling en revalidatie gedaan, toen weer goed.

Maar elke keer als ik weer lekker aan het rijden was ging ze na verloop van tijd wat stijf in de achterhand lopen en uiteindelijk licht onregelmatig in de draf, waarschijnlijk toch teveel gevraagd dus weer rust.
Als ik vervolgens rijden weer oppakte herhaalde dit Zich na een aantal weken, zo is dit een jaar of 2 doorgegaan.

Nieuwe stal, waar ze eindelijk eens voldoende ruwvoer kreeg, en elke dag meer buiten.
Rijden opgepakt, ging super, meer krachtvoer gaan geven, en een supplement voor spierondersteuning.
Ging redelijk lang goed, langer dan normaal, uiteindelijk meer van haar gaan vragen (teveel achteraf) en liep ze weer licht onregelmatig in de draf en wat stijf in de achterhand, na de training (altijd erg ruime warming up en cooling down) ik de bak uit liep zakte ze wat door haar benen heen waar ik erg van schrok, was nog nooit eerder gebeurd.

Tussendoor is er ook nog een vrouw geweest die thermografie bij haar heeft gedaan, waar eigenlijk niet veel bijzonderheden uitkwamen.

Dus maar weer rust gegeven, week daarna zou de smid komen, daarvoor zag je aan de hand niks en ook in de paddock niets bijzonders.
Smid heeft er nieuwe ijzers onder gezet, en vanaf dat moment stokkreupel, echt op eieren lopen.
Smid weer gebeld, die is 2 dagen later gekomen, ijzers eronder uit gehaald (misschien vernageld of hoefzweer oid), niks te vinden, tang reageerde ze ook niet op.

Bleef kreupel lopen en had echt pijn, dus kliniek gebeld en afspraak gemaakt om op stal te komen aangezien ik haar niet wil vervoeren en zelf ook geen vervoer heb.
Kliniek is 2 weken later geweest, toen liep ze al een stuk beter maar nog wel redelijk kreupel.
Foto’s gemaakt van de hoeven en scan van de pezen, zijn constatering: hoefbevangen en pezen volledig naar de knoppen, beter haar te laten inslapen.
Omdat ik hier gigantisch van schrok gevraagd om pojnstilling en nog niet laten inslapen.

Na 2 dagen intens verdriet wat meer over gaan nadenken en dingen klopte niet voor mijn gevoel, paard zou volgens kliniek ondraagbare pijn hebben maar ik zag niet dat ze pijn had en geen verschil met of zonder pijnstillers.
Elke dag te spelen en rennen in de paddock met haar maatje, zij begon met spelen ook elke keer.

Dus second opion laten doen bij andere kliniek, die constateerde inderdaad hoefbevangen maar pezen waren oké, bleek volgens hun littekenweefsel te zijn, wat goed kan kloppen aangezien ze in het verleden flinke blessures in dr voorbenen gehad heeft.
Wat rust en zou ik wel rustige stapritjes kunnen maken.
Dit was allemaal begin september, heb er niet meer opgezeten aangezien rustige stapritjes met haar geen optie zijn, te sensibel, kan rustig 180 graden omdraaien en aan de kletter gaan, in ene met 4 benen naar links of rechts springen etc.

Wel veel gaan wandelen en beetje aan de hand grondwerk zodat ze in haar koppie fit blijft, maar merk dat ze zich verveeld en meer wil.
Als ik iets nieuws met haar doe is ze helemaal enthousiast maar na een paar keer weet ze het wel, ze is altijd al een paard geweest wat je veel moet uitdagen.

Maar goed, ze is sinds aangepast beslag en alle aanpassingen voor de hoefbevangenheid goed, geen pas kreupel gelopen.

Van de week was het weer tijd voor de smid, wegens omstandigheden een nieuwe smid, man die hier veel paarden op stal doet en ook mij veel verstand van lijkt te hebben met probleemgevallen zoals de mijne. (Lees: hoefbevangen, steil hoefje, Franse stand en gevoelige zolen)

Zegt hij: is jou paard wel bevangen geweest? De witte lijn is niet verbreed, gewoon netjes, als een paard ooit hoefbevangen is geweest verbreed de witte lijn en dat blijft ook zo.
Heb hem de röntgenfoto’s laten zien, verhaal verteld, maar hij ziet maar een minimale kanteling, zeker geen drastische situatie.
Na mijn verhaal zei hij: kan het niet zijn dat ze spierbevangen is geweest?

Dit hele verhaal heeft mij aan het denken gezet, en eens wat dingen opgezocht, toch matchen heel veel dingen ook wel weer met spierbevangen en klinkt eigenlijk logischer als hoefbevangen.
Ze heeft nooit typisch hoefbevangen gestaan, en werd pas zo kreupel nadat de smid geweest was, daarvoor liep ze enkel in de draf iets onregelmatig.

Heel verhaal, respect als je het gelezen hebt _O-

Wat denken jullie?

Plan is om sowieso over een tijdje haar weer bij de kliniek te laten checken, 2e kliniek heeft namelijk mijn paard niet gezien, alleen de foto’s en de scan van de 1e kliniek beoordeeld.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:23

Is er bloed afgenomen om spierbevangenheid te checken?
Hoe lang is dit op en af aan het gaan nu al gaande?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:32

liespower94 schreef:
Is er bloed afgenomen om spierbevangenheid te checken?
Hoe lang is dit op en af aan het gaan nu al gaande?

Nee is geen bloed afgenomen aangezien ik er vanuit ging dat de kliniek mij vertelde dat het om hoefbevangen ging.

Dat van de spierbevangen is mij deze week verteld dus denk dat bloed afnemen nu geen zin heeft aangezien de kreupelheid en kliniek begin september was.
Ze loopt nu ook al een hele tijd goed, geen pas kreupel in alle gangen.

Hele verhaal van iets onregelmatig in de draf lopen naarmate de training opgeschroefd word is denk ik 2 a 2,5 jaar gaande.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:42

Moeilijk om zo iets over te zeggen. Als er geen verbreding van de witte lijn en geen vervorming van de hoef klinkt ernstige hoefbevangenheid niet waarschijnlijk. Een goede hoefsmid kan de tekenen ervan altijd zien. Ook jaren later nog.

Maar het kan ook iets heel anders zijn. Pijn in bekken of knieën, artrose etc.

Misschien nuttig om eens een filmpje te posten van je paard in beweging als ze weer problemen heeft.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 17-01-20 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:43

Een paard dat hoefbevangen is geweest hoeft niet per se een verbreedde witte lijn te hebben en als dat wel zo is is het zeker ook niet permanent.
Een hoefkanteling kan heel acuut ontstaan maar kan niet even snel weer verdwijnen dus zelfs als de RX twee weken na het heel kreupel zijn is genomen zou je daar niet heel veel verschil in zien denk ik.

Ik zou andere pistes zoals spierbevangenheid dus open houden. Verder heb ik er geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:06

Heb even wat filmpjes opgezocht, helaas geen recente van de situatie nu maar deze is van vorig jaar, toen liep ze goed (en fanatiek :D )


Deze is van eind mei dit jaar, liep in principe oké maar toch zie ik iets stijfigheid in haar achterhand:


Ik zal morgen eens een filmpje maken van hoe ze nu loopt, jammer dat ik geen materiaal heb hoe ze loopt als ze ‘slecht’ loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:11

Hevonen schreef:
Moeilijk om zo iets over te zeggen. Als er geen verbreding van de witte lijn en geen vervorming van de hoef klinkt ernstige hoefbevangenheid niet waarschijnlijk. Een goede hoefsmid kan de tekenen ervan altijd zien. Ook jaren later nog.

Maar het kan ook iets heel anders zijn. Pijn in bekken of knieën, artrose etc.

Misschien nuttig om eens een filmpje te posten van je paard in beweging als ze weer problemen heeft.

Geen vervorming vd hoef, gewoon zoals ze er normaal ook uit zien.
Witte lijn ook gewoon netjes zoals het hoort.

Wel een weke rug altijd gehad, maar daarvoor wordt ze ook regelmatig door een osteopaat en fysio/dry needling bijgehouden voor onderhoud.

Artrose is heel licht te zien in haar benen maar voor haar leeftijd zeer netjes volgens kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:13

Katyatje schreef:
Een paard dat hoefbevangen is geweest hoeft niet per se een verbreedde witte lijn te hebben en als dat wel zo is is het zeker ook niet permanent.
Een hoefkanteling kan heel acuut ontstaan maar kan niet even snel weer verdwijnen dus zelfs als de RX twee weken na het heel kreupel zijn is genomen zou je daar niet heel veel verschil in zien denk ik.

Ik zou andere pistes zoals spierbevangenheid dus open houden. Verder heb ik er geen ervaring mee.


Maar als er een verbrede witte lijn is dan zou je dat na 4 maanden toch wel terug moeten zien lijkt mij, zo snel groeit dat er niet uit aangezien de hoef er gemiddeld zeker een jaar over doet voordat die helemaal vernieuwd is zeg maar.
Ook in het begin was er trouwens geen afwijking te zien aan de witte lijn.

Anoniem

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:59

Sorry ging niet helemaal goed om in 1 bericht te doen 8)7

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:12

Toch om te janken he dat een hoefsmid geeneens weet hoe het zit met een witte lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:12

Toulouze schreef:
Toch om te janken he dat een hoefsmid geeneens weet hoe het zit met een witte lijn.

Hoe bedoel je?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:17

Om bevangen te zijn hoeven ze ook niet altijd in de typische hoefbevangen- stand te staan. Dus dat zegt ook niets. En als er kanteling is te zien op de foto lijkt me dat dan wel een duidelijk verhaal. Paard vriendin heeft ook kanteling, was duidelijk bevangen maar ook geen verbrede witte lijn. Dus het is niet altijd volgens het plaatje, helaas misschien. Paarden zijn puzzels soms.....

Anoniem

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:50

Dat klopt, denk ook dat er verschillende mates van hoefbevangen zijn, die van mij heeft ook nooit typisch hb gestaan.

Ja die kanteling is er maar wie zegt dat dat niet van een paar jaar geleden is geweest? Daar kom ik nooit achter en doet er ook niet toe natuurlijk.
Maar dan nog vind ik het wel apart dat ze pas kreupel werd na set nieuwe ijzers.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:19

Ik vind haar heel eerlijk op het bovenste filmpje eigenlijk niet zuiver. Vind haar aan de achterkant niet rad.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:35

Lijkt op mijn merrie, is hoefbevangen geweest, heeft ook geen verbrede witte lijn meer. Had ook een kanteling, maar met goede hoefsmid weer helemaal te boven.

Ik zie de beweging op het filmpje en die van mij loopt ook zo, het lijkt uit de rug te komen. Vaak komt dit uit het meest bewegelijk gedeelte, het lumbaal sacraal waardoor ze het bekken niet optimaal kunnen bewegen.
Hier kunnen ze ook kreupel of onzuiver op gaan. Misschien goed om dit ook na te kijken.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:20

alice0cullen schreef:
Ik vind haar heel eerlijk op het bovenste filmpje eigenlijk niet zuiver. Vind haar aan de achterkant niet rad.


Dat is ook wat ik zie en in het 2de filmpje is het erger. Achter inderdaad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:33

Ik vind haar idd op beide filmpjes niet goed lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:47

alice0cullen schreef:
Ik vind haar heel eerlijk op het bovenste filmpje eigenlijk niet zuiver. Vind haar aan de achterkant niet rad.

Dit is voor haar gewoon goed, beter als dit loopt ze niet maar dat is een heel ander probleem wat niet op te lossen valt.


Jinks schreef:
Lijkt op mijn merrie, is hoefbevangen geweest, heeft ook geen verbrede witte lijn meer. Had ook een kanteling, maar met goede hoefsmid weer helemaal te boven.

Ik zie de beweging op het filmpje en die van mij loopt ook zo, het lijkt uit de rug te komen. Vaak komt dit uit het meest bewegelijk gedeelte, het lumbaal sacraal waardoor ze het bekken niet optimaal kunnen bewegen.
Hier kunnen ze ook kreupel of onzuiver op gaan. Misschien goed om dit ook na te kijken.


Die van mij heeft nooit een verbrede witte lijn ook gehad, maar een kanteling kan nooit meer hersteld worden he, alleen erger worden of stabiel blijven.

Met haar rug zijn inderdaad problemen sinds ze die smakkerd in de wei gemaakt heeft, daarom komt er ook regelmatig zowel de fysio/dry needling als osteopaat bij maar beter dan dit wordt het niet meer.


Dat met haar rug/heup/si gewricht blijft een gevoelig punt, op het 1e filmpje loopt ze voor haar doen goed, beter dan dat gaat het nooit meer worden.
Heb altijd met trainen alleen maar gefoccussed op hoe ze haar buik en rugspieren het best kan gebruiken en goede warming up en cooling down.

Maar dat is nu niet meer ter sprake aangezien ze niet meer gereden wordt, ze is met pensioen.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:49

Ik ook geen dierenarts en geen smid, maar heb wel al meer dan 30 jaar paarden. Hierbij waren er twee die hoefbevangen zijn geweest (achteraf bleek omdat ze beiden Cushing hadden). Bij de ene was het beide tegelijkertijd: en hoef- en spierbevangen. Bij beide paarden kon je tot hun dood aan hun witte lijn zien dat ze bevangen waren geweest. Even een andere invalshoek: 27 jaar is toch een hele leeftijd voor een paard. Ik weet niet hoe hoog ze is, maar hoe groter wat betreft stokmaat hoe zwaarder de jaren aantikken. Ik heb zelf een van mijn paarden een spuitje laten geven omdat hij eerst stijf werd in zijn achterhand en vervolgens (na een jaar of zo) letterlijk door zijn achterhand heen begon te zakken. Dat wil zeggen: hij kwam eerst heel moeilijk overeind na bijvoorbeeld rollen en wat later zakte hij letterlijk zo af en toe door zijn achterhand heen. Hij was 27 en 1.74 m. Alles laten nakijken door de dierenarts, hij mankeerde verder niets, maar hij was wel echt oud, dus letterlijk slecht ter been. Net zoals heel oude mensen dat meestal worden. Uiteindelijk heb ik voor een zachte dood gekozen, want op een dag een paard dat 's ochtends in zijn stal niet meer overeind zou kunnen, was voor mij een schrikbeeld. Ook in dat geval zou hij ter plekke een spuitje hebben gekregen, maar waarschijnlijk zou hij daarvoor een hoop paniek krijgen (de dierenarts staat immer niet binnen 5 minuten voor de deur met een beetje pech). Ik hoop dat het bij jouw paard iets anders is, maar misschien toch iets om in je achterhoofd te houden. In ieder geval veel sterkte!

mysa

Berichten: 10479
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:55

Bij een lichte bevangenheid hoef je geen verbreding van de witte lijn te zien.
Aan de andere kant kan het soms wel een half jaar duren voordat je verbreding ziet. Goed bekappen aan de hand van de gemaakte röntgenfoto's is belangrijk. Is paard toevallig getest op ppid?

Anoniem

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:00

Rapaz1, ze is gelukkig maar 1.56 m
Gelukkig is rollen, opstaan etc geen enkel probleem voor haar, gaat bijzonder soepel.
Uiteraard wordt het een ander verhaal als dat veranderd, zolang ze nog een paardwaardig leven kan hebben geef ik haar dat, zo niet dan is het einde verhaal.

Mysa, ze is inderdaad op ppid getest maar was negatief gelukkig.
Goed bekapt wordt ze gelukkig gedaan :)

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:01

Fijn!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:05

abcxx schreef:
alice0cullen schreef:
Ik vind haar heel eerlijk op het bovenste filmpje eigenlijk niet zuiver. Vind haar aan de achterkant niet rad.


Dat is ook wat ik zie en in het 2de filmpje is het erger. Achter inderdaad.

Ben het hier helemaal mee eens. Achter loopt ze op beide filmpjes te kort, niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:11

Hevonen schreef:
alice0cullen schreef:
Ik vind haar heel eerlijk op het bovenste filmpje eigenlijk niet zuiver. Vind haar aan de achterkant niet rad.
[/q
Ben het hier helemaal mee eens. Achter loopt ze op beide filmpjes te kort, niet lekker.

Zie mijn eerdere reactie.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:35

Bij een 27 jarige zul je altijd wat vinden dus uitgebreid onderzoek is niet altijd zinvol.
Is ze niet gewoon toe aan pensioen? Die bovenlijn lijkt me niet meer echt heel geschikt voor ruiter belasting.
Misschien verzuurt ze gewoon bij het rijden omdat ze het gewicht niet meer goed kan dragen.