Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilonab
Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 15:50

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Medisch raadsel!

Afgelopen vrijdag 10/1 heeft Tummie een ongelukje gehad is door het draad gegaan en heeft een prikpaaltje in zijn buik gehad.....

DA natuurlijk gebeld die heeft hem onderzocht en pijnstillers gegeven op eerste blik bleek het paaltje niet diep gegaan te zijn.

dag 2 Tum krijgt verhoging DA gebeld en in overleg gestart met metacam.

dag 3 geen verandering wondvocht blijft helder temp komt niet boven de 38gr

Dag 4 40.2 koorts ondanks de metacam en uit de wond komt pus DA gebeld flinke dosisi antibiotica via bloedbaan en koortsverlagers. eetlust is prima hij is wel wat down maar niet bijzonder ziek.

in de avond temperatuur 37.0 ik blij tot een uur later en de temp ineens weer gestegen tot 38.0 zonder veranderde omstandigheden.

Trailer gepakt opgeladen en richting de kliniek want dit gaat niet goed.

Op de kliniek is geconstateerd dat het gat toch wel 5 cm diep is dmv een scan en dat zijn witte bloedcellen aan de lage kant zijn. gat zit 0.5cm van zijn buikvlies gezien de angst op buikvlies ontsteking, voor nu zijn daar geen tekenen voor maar dat blijft wel in het achterhoofd.

inmiddels

dag 5 temperatuur blijft hoog 39.3 ondanks antibiotica maar hij eet is ondeugend er vertoont geen slome indruk

dag 6 inmiddels nog steeds 39.3 wat iedere keer onderdrukt wordt met koortsverlagers maar kunnen geen aanleiding vinden wat er aan de hand is. wond wordt gespoeld is schoon eetlust is prima foto is van deze middag witte bloedlichaampjes zijn ook aan het dalen.

Ik ben nu in afwachting van een uitgebreid bloedonderzoek maar het is een groot raadsel waar de koorts vandaan komt. hij staat wel apart mocht het uiteindelijk om een virus gaan en dit gewoon een hele vervelende samenloop van omstandigheden is.

Sorry voor het lange verhaal maar is er hier iemand die enig idee heeft.

Heras 03-06-2001-27-02-2009
It broke my heart to lose you, you did not go alone....... Because a part of me went with you

[url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1555766[/url]


ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:32

wel een bekend verhaal. kennisje van me haar pony had ook eens een prikpaaltje in zijn buik gehad.
daar waren ze bezorgd over buikvliesontsteking.
maar die heeft dacht ik geen koorts gehad toen...
hopelijk knapt het wel snel weer op,wat naar ook zeg :(:)

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:32

Getsie wat een naar ongeluk! Hopelijk knapt hij snel op, sterkte!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:27

Ontsteking van de wond? Mijn pony had ook een op eerste zicht oppervlakkige snee (op zijn bovenbeen van voorbeen) en bleek uiteindelijk ook dieper dan het op eerste zicht was. Onderhuids zat een vochtzak van 5cm onder de snee dus moest dierenarts ook een drainagesneetje maken zodat wondvocht weg kon. Echter had hij geen koorts, wondvocht bevatte ook alleen rode en witte bloedcellen geen bacteriën ofzo.

Is het wondvocht bij jouw paard getest op bacteriën?

Ik vind bij jouw paard de zwelling wel erg dik. Dus daarom denk ik eventueel aan een (nog niet oogemerkte) ontsteking.

Leef en laat leven.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:37

Hou er ook rekening mee dat een vooraf lagere weerstand in combinatie met de wond dit als resultaat heeft in het kader van 'aanval is de beste verdediging'. Vooral met zo'n diepe wond...

Zeer benieuwd hoe het gaat lopen...
Mijn paard heeft twee keer koorts gehad zonder duidelijke aanleiding (en dan echt fix boven de 40), achteraf vermoed ik dat het te maken heeft gehad met bloedarmoede in combinatie met het warme weer en een eventuele bacterie.

Ilonab
Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Re: Raadsel waar komt de koorts vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 10:56

Afgelopen vrijdag was de temperatuur weer opgelopen naar 40.3 dus ik was wel aardig ongerust want zijn witte bloedcellen waren ook weer gedaald. Gelijk dubbele dosis koorts verlagers gehad en zaterdag einde ochtend was de temperatuur 37.9 Voor nu hoop ik dat we het ergste achter de rug hebben en de medicijnen gaan werken.
Zijn buik is meerdere malen op de scan geweest daar komt niets bijzonders uit en de wond daar komt gelukkig geen pus uit maar er kan wel dieper in de buik een bacterie zitten die flink aan het huishouden is.
Dit is alleen te achterhalen via een punctie maar dat risico willen ze nu niet nemen vanwege de mega zwelling die er al zit en risico op het naar binnen gaan van andere bacteriën.

Heras 03-06-2001-27-02-2009
It broke my heart to lose you, you did not go alone....... Because a part of me went with you

[url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1555766[/url]


Ilonab
Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 10:59


Heras 03-06-2001-27-02-2009
It broke my heart to lose you, you did not go alone....... Because a part of me went with you

[url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1555766[/url]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Blacky94, ComscoreBot, lgw, Wescha, Whizz en 29 bezoekers