Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:55

oh wat vervelend Nimmy! Ik heb bij mijn pony geen idee, en ik zou dan ook graag een kuur willen geven ter voorkoming van. Maar dat is dus tot op heden niet gelukt. Het zijn ook grote hoeveelheden allemaal. Ook 100 gram brokjes is veel en krijg ik niet verstopt.

Zou het nut hebben om bv. 50 gram brokjes dagelijks te geven? En dan af en toe niet (ivm gewenning wat ik las) Lijnzaadolie krijgt hij al, zo'n 20 ml. per dag. Misschien krijgt hij 50 gram brokjes nog wel weg door iets lekkers..... maar ja, moet wel nut hebben anders is het zonde van die dure potten.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:10

Kun je niet 2x per dag 50 gram geven? Dan kom je toch op 100 totaal..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:22

Kaitlyn schreef:
Kun je niet 2x per dag 50 gram geven? Dan kom je toch op 100 totaal..


Er wordt 1 x bijgevoerd (paddock paradise).

Ik ga nog eens het eea proberen. Super bedankt voor jullie bijdrage!

jenni_fer
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:59

Interessant en leerzaam, dit topic.
Ik heb ook een shetlander die altijd grasjes aan het pluizen is. Ik heb de paarden in een grote paddock met een zandpad, en voer op verschillende plaatsen (op de verharding, wat ik dagelijks ook schoonveeg) hooi gemengd met graszaadhooi uit hooinetten. Daarnaast krijgen ze dagelijks een uurtje weidegang en de pony die af en toe problemen heeft doordat hij toch teveel zand binnenkrijgt, doe ik s nachts op stal.

Ik ben wel benieuwd; hoe voeren jullie je zandkoliek-gevoelige paarden en ponies? Op wat voor manieren houd je rekening met de zandopname, krijgen ze ook weidegang en hoeveel, op lang gras of kort?
En wat zijn de dingen waar jullie echt verbetering door gemerkt hebben? (naast het regelmatig geven van een vlozaad kuur).

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:27

Hooi uit een hooiibak en rond de hooibak tegels/rubber matten. En onbeperkt voeren. Zodat ze niet teveel het hooi van de grond ook nog op hoeft te eten. Ze verspillen wel hierdoor, maar ik haal het regelmatig weg van de grond hoe goed het nog is, om grond eten te voorkomen. Verder weinig aan te doen dat ze overal weg kaapt... Ja, op het land zelf zetten, maar dan krijg ik andere problemen (hb).

Ik ga een kuurtje proberen. In de hoop dat ze er geen koliek van krijgt deze keer... Denk dat ik 2x daags 50 gram probeer en opbouw daar naar toe.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:31

Hier gelukkig nog geen koliek gehad.
Qua verzorging, nu nog gewoon op de wei als het gras te kort wordt of teveel zandplekken omweiden. Verder hooi uit een bak voeren en niet van de grond af, sowieso dit jaar van de winter enkel de paddock op met dichte (graas)korf zodat ze wel even benen kan strekken maar geen zand kan eten. Verder op stal met verharde uitloop en dagelijks gekookt lijnzaad bij dr vitaminebrokje. Als ze wil kan ze wel wat zandhappen, helemaal vermijden is niet mogelijk maar hoop dat met hooi en een mineralenblok ze dat boven zand kiest.

Ik las hier ook nog over zeewier bijgeven, is nog een optie maar met miss slechte eter stel ik dat liever uit.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:17

Ik had een tijdje geleden ook al eens een bericht geplaatst over het vermoeden van zand bij mijn paard. Op jullie aanraden heb ik de dosering verhoogt naar 200 gram zaadjes per dag. Ook ben ik mesttesten gaan doen. Voor het opnieuw starten met psyllium zat er op 2 mestballen ongeveer een theelepel zand. Nu na twee weken non-stop psyllium en gemalen lijnzaad (60 gram) zit er op 2 mestballen nog een halve thee lepel zand.
Gezien je psyllium niet te lang achter elkaar mag geven, maar er ook nog steeds zand mee komt twijfel ik of ik nog langer door moet gaan of eerst weer even een pauze in lassen?
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? paraffine olie? Hoeveel zou ik daar van moeten geven en hoe krijg je dat naar binnen?

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:04

Hier op advies dierenarts ruim een maand zaad achter elkaar gevoerd, nu stop van 3 weken met enkel gekookt lijnzaad en daarna weer zaad erbij. Ook op enkel lijnzaad komt er hier nu veel uit.

En paraffine, voor een shet was het al een liter per dag, dat zou je dan in 1 keer rechtstreeks in de mond moeten geven. Op advies dierenarts dat via neussonde laten doen (helaas zonder succes, nu met vlozaad en lijnzaad lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:39

Ik ga 9oo maar proberen het via een spuit direct te geven. Ze eet het weer lekker slecht. Paar porties geprobeerd, ze is uren bezig en op een of andere manier blijft alleen het psyllium over (had de vezels). Ik ga kijken of het in een spuit met olie kan.

En ik zal ook lijnzaad koken. Kan dat tegelijk en hoe veel daarvan?

Ik hoop dat ze niet weer koliek krijgt... Ik geef colosan preventief bij omdat ze vorige keer zo buikpijn kreeg na een paar dagen....

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:21

_soraja_ schreef:
Ik had een tijdje geleden ook al eens een bericht geplaatst over het vermoeden van zand bij mijn paard. Op jullie aanraden heb ik de dosering verhoogt naar 200 gram zaadjes per dag. Ook ben ik mesttesten gaan doen. Voor het opnieuw starten met psyllium zat er op 2 mestballen ongeveer een theelepel zand. Nu na twee weken non-stop psyllium en gemalen lijnzaad (60 gram) zit er op 2 mestballen nog een halve thee lepel zand.
Gezien je psyllium niet te lang achter elkaar mag geven, maar er ook nog steeds zand mee komt twijfel ik of ik nog langer door moet gaan of eerst weer even een pauze in lassen?
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? paraffine olie? Hoeveel zou ik daar van moeten geven en hoe krijg je dat naar binnen?


Wat goed dat je mesttesten doet :j
Als je echt verdenking hebt van veel zand, zou ik zelf eerder een plan maken met de dierenarts. Zoals Nimmy ook omschrijft.

Ik zelf geef elke dag 25gr gemalen lijnzaad, 10ml lijnzaadolie en 1x per 5 weken een 5-daagse kuur met 100gr psylliumzaad. Dan stop ik wel met de lijnzaad.

@tancreda: in jouw geval zou ik niet alles te gelijk geven. Is gemicroniseerd lijnzaad voor jou ook geen optie? Ik geef dit van Pure.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:30

Ik geef geregeld een lijnzaadkuur met gekookt lijnzaad. Ik maal het lijnzaad eerst, giet er kokend water overheen in een grote pan, breng het geheel aan de kook tot het begint te borrelen. Daarna laat ik het in de pan een paar uur trekken op een theelichtje. Het resultaat is een erg dikke plakkerige smurrie. Ik meng het 's ochtends door de bietenpulp en 's avonds door luzerne. Ze zijn er alle 4 dol op. Ik geef het meestal 1 á 2 weken achter elkaar. Hoe lang hangt ervan af of ik zand in de mest vind.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:37

@henny waarom maal jij het lijnzaad eerst? (En hoe doe je dat)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:31

Ik heb een klein koffie malertje, ik gaf wel eens gemalen lijnzaad zonder te koken.

Nu houd ik het idd maar op 1 ding, kijken hoe ze reageerd. Maar wat een drama het erin te krijgen. Ik had nog wat synovium brokjes, dat at ze wel. Ik dacht nog een grote spuit te hebben maar dat was niet zo helaas. Maandag even een bij de DA halen.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:00

Nimmy schreef:
@henny waarom maal jij het lijnzaad eerst? (En hoe doe je dat)
Ik heb altijd geleerd dat je het beter niet kan malen omdat de open geknapte schilletjes ook veel zand meenemen

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:31

Als je heel geeft komen ze er heel weer uit, heeft t niets gedaan. Daarom maal je het van te voren.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:07

Slmt9 schreef:
Als je heel geeft komen ze er heel weer uit, heeft t niets gedaan. Daarom maal je het van te voren.


Als je het kookt knappen ze open en geef je het dus niet heel

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:34

Mijn reactie was op Nimmy ;)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:16

Nimmy schreef:
@henny waarom maal jij het lijnzaad eerst? (En hoe doe je dat)


Ik heb een elektrisch koffiemolentje wat al járen meegaat :) Ik maal het om 2 redenen.
Door het koken knappen de meeste lijnzaadjes wel open maar niet allemaal. Kraaien en roeken pikken de mest compleet uit elkaar bij het vinden van een paar zaadjes.

Door het te malen heb ik het idee dat de lijnzaadslobber nog dikker en plakkeriger wordt.

Ik neem ruim 200 gr. lijnzaad op 1,5 liter kokend water. Ik laat de massa even doorkoken en zet het vervolgens een paar uur op een theelichtje met waxientje zodat het nog mooi kan trekken.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:43

Is het niet makkelijker om gebroken lijnzaad te kopen?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:20

Hele is vaak goedkoper. Ik heb voor 5 euro een maler gekocht en met een paar seconden is het klaar dus dat zijn de kosten en het werk niet. Hier kan ik iig niet gemalen kopen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:33

Ik vind het juist makkelijker, gemalen. Ik maak altijd voor een maand bakjes met supplementen klaar voor de stalhouder. Dan hoef je het alleen maar over te scheppen. Bij pitpit kan je t wel gemalen kopen. Ik koop dan altijd icm psyllium en heb dan geen verzendkosten.

Vond t altijd irritant om elke keer te malen, afwassen en weer een apart bakje mee ;)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:00

Nimmy schreef:
Voor een shet is 2x pd een spuit mengen en geven ook te doen qua hoeveelheid. Das 2x 1 grote spuit vol (redelijk dun gemengd)


Is dat een beetje te doen? Mijn pony vreet het dus niet. Een dag wel, daarna niet meer. Dus heb een grote spuit gehaald.

Verdun je het met olie of met water?

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:01

Tancreda4 schreef:
Nimmy schreef:
Voor een shet is 2x pd een spuit mengen en geven ook te doen qua hoeveelheid. Das 2x 1 grote spuit vol (redelijk dun gemengd)


Is dat een beetje te doen? Mijn pony vreet het dus niet. Een dag wel, daarna niet meer. Dus heb een grote spuit gehaald.

Verdun je het met olie of met water?


Voorkant van de spuit afslopen, anders lukt t niet en verdunnen met olie. Met water wordt het niet weg te krijgen drap met olie krijg ik t erin.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:01

Wat te doen met paarden die zand in de mest blijven tonen?

Paar weken terug flinke zandkoliek gehad, paraffine olie erin en uiteindelijk anderhalf week psyllium (100-150gr per dag, voor c pony). Regelmatig test ik de mest maar nog steeds komt er zand mee.

Hij staat nu weer in beweging, niet meer op de paddock of wei en krijgt dagelijks zo’n 100 gram gebroken lijnzaad. Iemand nog ideeen of aanvullingen om het proces te versnellen?

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:14

Juangi schreef:
Wat te doen met paarden die zand in de mest blijven tonen?

Paar weken terug flinke zandkoliek gehad, paraffine olie erin en uiteindelijk anderhalf week psyllium (100-150gr per dag, voor c pony). Regelmatig test ik de mest maar nog steeds komt er zand mee.

Hij staat nu weer in beweging, niet meer op de paddock of wei en krijgt dagelijks zo’n 100 gram gebroken lijnzaad. Iemand nog ideeen of aanvullingen om het proces te versnellen?


Geduld. Hier shet jaarling al 100 gr pd.
Ben zelf al maanden bezig (kliniek bezoek begin augustus) en test nog steeds vrijwel altijd positief op zand.
Hier juist wel op de wei (advies dierenarts) en niet op paddock.