Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 16:23

Na aanleiding van een ander topic, waar een paard onverwacht heel veel zand in de darmen bleek te hebben, en meldingen van een flinke toename in het aantal gevallen van zandkoliek de afgelopen jaren, lijkt het me een goed idee om nog eens een topic te openen hierover.

Het lijkt me fijn als mensen in dit topic hun ervaringen kunnen delen, vragen kunnen stellen en beantwoorden, en wellicht weer even eraan denken om toch nog eens een extra kuur te geven en nog eens te controleren op zand in de mest.

Controleren op zand, dat doe ik zo: Ik trek een handschoen aan, liefst zo'n lange, oranje plastic handschoen. Dan pak ik een flinke hand mest, liefst van meerdere hoopjes maar alleen mest die de niet in het zand heeft gelegen. En dan trek ik de handschoen binnenste buiten, en vul die met water totdat de mest onder water staat.
Na een tijdje kun je in de vingers voelen of er zandkorrels in de topjes zitten.

Wat ik nog niet weet: wat is een alarmerende hoeveelheid? Een halve theelepel? Een theelepel?

Wat vinden jullie de fijnste manier? Een zandweg kuur van de paardenwinkel? Vlozaad? Psylliumhusk/vezel? Lijnzaad?
Wat zijn de hoeveelheden die jullie voeren? En hoe lang?
En hebben jullie duidelijk zand mee zien komen tijdens/na zo'n kuur?
Zijn er mensen die een kuur hebben gegeven, en waarbij alsnog zandkoliek is ontstaan?
Zijn er tekenen om zand in de darmen te herkennen?

Brand los :D

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:29

zandkoliek is zo naar. denk dat onbeperkt ruwvoer geven het belangrijkste is hiertegen. daar kunnen kuurtjes niet tegenop.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:38

Volg! Mijn paard heeft in 2 maand ook 2x koliek gehad. Echter wel beide maar 1 dagje en toen was het weg. Naar aanleiding daarvan heeft hij net een zandkuur gehad, psylliumvezels door het voer. Mocht ik merken dat hij een verstopping heeft dan geef ik hem een heel klein beetje Dulcosoft door het water. Ik merk dat dit echt helpt. Tot dusver ook nog geen koliekaanvallen meer gehad.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:42

Fijn topic. :) Ik heb het alleen in het verleden met een jonge pony meegemaakt en daarna niet meer (gelukkig!) maar ik ben er altijd wel heel alert op gebleven. Het is zo eng.


Ik test eigenlijk niet zo vaak, zou ik weer eens moeten doen. :o Maar ik vind het ook altijd lastig inschatten wanneer het veel is. Ik geef daarom structureel elke 2 maanden preventief een kuur Psyllium. In het verleden brokjes, maar overgestapt op Psylliumvezels, en dan 5 dagen aaneengesloten door een slobber. Toevallig ben ik afgelopen weekend weer een kuurtje gestart. Of er zand met de mest mee komt, kan ik niet controleren gezien hij 24/7 in een groep staat. Als hij mest als hij er uit is, zie ik op het oog geen zand.
Ik geef hem dagelijks een flinke scheut lijnzaadolie door het voer.

Overigens eten ze in de groep uit slowfeedernetten (niet onbeperkt) en het deel waar ze eten is verhard. Natuurlijk nemen ze een hoop zand mee in hun hoeven en daarom is het streven dat er dagelijks even een bezem doorheen getrokken wordt. Toch staan ze regelmatig nog te 'stofzuigen' tussen een nog redelijke hoeveelheid zand dus ik blijf alert. Ik blijf het een eng iets vinden.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:44

Ik haak graag even in.
Vorige maand een paar hele spannende dagen beleefd met mijn Friese dame van 18 jaar.
Ze heeft met een flinke verstoppingskoliek bij de kliniek gestaan.

Dierenarts 1 voelde een massa bij het opvoelen en dacht aan een tumor.
De dierenarts die hij er bij haalde, riep meteen zand.
In de mest was geen zand terug te vinden.

Gelukkig is ze er op eigen kracht doorheen gekomen, hoewel ik wel merk dat ze erg “gasserig” blijft :+

Nu sprak ik iemand die vertelde dat de massa een soort uitstulping in de darmen kon zijn, gevuld met zand.
En vooral ook dat het lastig is om zo’n uitstulping weer weg/leeg te krijgen, ook met psyllium.
Natuurlijk ben ik echt panisch dat het weer terugkomst, ik was haar bijna kwijt geweest.
Inmiddels heeft ze een kuur met psyllium gehad, maar ik vraag me af of ik nog meer kan doen om herhaling te voorkomen.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:48

Ik lees ook even mee. Ik had al op bokt zitten zoeken. Ik las in verschillende topics over Psyllium van pit-pit, en zo'n 200-300gram, en kan droog of nat gevoerd worden. Klopt dit?
Helaas bij pit-pit zit er nu een levertijd van 3 weken..

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:51

Het vervelende is dat bij het bewuste paard bij controle op zand in de mest niets naar voren kwam én dat het paard recent een zandkuurtje had gehad. Dus hoe zinvol is het dan allemaal eigenlijk?

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:54


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 16:55


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 16:56

Achterom schreef:
Het vervelende is dat bij het bewuste paard bij controle op zand in de mest niets naar voren kwam én dat het paard recent een zandkuurtje had gehad. Dus hoe zinvol is het dan allemaal eigenlijk?

Dat vond ik ook erg eng om te lezen.. Doe je zo je best, gebeurt het alsnog. Maar liever íets proberen dan helemaal niets, toch?

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:00

8nnemiek schreef:
Achterom schreef:
Het vervelende is dat bij het bewuste paard bij controle op zand in de mest niets naar voren kwam én dat het paard recent een zandkuurtje had gehad. Dus hoe zinvol is het dan allemaal eigenlijk?

Dat vond ik ook erg eng om te lezen.. Doe je zo je best, gebeurt het alsnog. Maar liever íets proberen dan helemaal niets, toch?

Waar ik dus met name benieuwd naar ben is of het wel zín heeft om iets te doen? Is de werkzaamheid eigenlijk ooit onderzocht, of doen we allemaal maar wat in de hoop dat het wat doet?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:04

Benita, jouw link vind ik ook erg interessant.
Dat laat wel zien dat psyllium inderdaad werkt, alleen niet of of het magnesium écht nodig is voor een betere werking, en ook niet welk type psyllium ze hebben gebruikt. Dat is dan wel jammer.
Hoeveel magnesium voer je bij, Benita? En geef je dan het epsom zout waar ze het in de link over hebben, of een ander soort magnesium?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:09

Toen onze shets bij ons kwamen kregen ze vlak erna meerdere keren koliek. Door zand, advies was zandweg/vlozaad te voeren met olie. De eerste periode poepten ze gewoon bultjes zand, leek wel cementzand.

Omdat ze niet op gras komen vanwege meerdere keren hoefbevangenheid in het verleden, voeren wij ze iedere eerste 10 dagen van de maand vlozaad door bietenpulp met olie, 50gram per dag. Tot nu toe gaat het goed (afkloppen).

De rijpaarden doen we een kuur van 10 dagen per kwartaal ongeveer, zij krijgen 100gram per dag.
Laatst bijgewerkt door Samo op 15-01-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:10

Achterom schreef:
Het vervelende is dat bij het bewuste paard bij controle op zand in de mest niets naar voren kwam én dat het paard recent een zandkuurtje had gehad. Dus hoe zinvol is het dan allemaal eigenlijk?
Dat weet je niet, dat is het lastige. Bij de een zitten de darmen vol, maar wordt het amper met de mest mee afgevoerd omdat het in een lus ophoopt en de ander voert meer zand af en blijft er misschien ook weer minder achter in de darmen.
Dus de hoeveelheid zand in de mest geeft hooguit aan dat er zand is, maar of het problematisch is?

Ik heb ook begrepen dat de voorgeschreven hoeveelheden van 50-150 gram vaak geen zoden aan de dijk zet. Vooral niet is als er ook nog gewicht bij zit van toegevoegde, niet psyllium, bestanddelen.

Ik vind het ook lastig wanneer je het goed doet. Sinds ze op de wei staan en ze te maken hebben met kort gras, komt er bij een kuur meer zand af dan toen ze alleen op een zandpaddock stonden. Met de droogte van de laatste twee jaren is het grasland gewoon slecht.
En dan staan ze alleen overdag op de wei en krijgen ze genoeg ruwvoer. Dus dan maar niet meer op de weide? Tja, worden ze daar gelukkiger van.


Ik geef nu ook elke twee maanden een kuur van 5 dagen met dagelijks ruim 200 gram psyllium zaden. De hele zaden, want de poeder krijgt mijn paard niet weg. Meer aan grammen krijg ik er niet in, omdat ik dan teveel brok/slobber moet geven, wat ook weer averechts werkt bij onze koudbloeden.
Ik kijk vooraf de mest na en kijk wat er extra aan zand af komt met de kuur, is dit op dag 5 nog steeds meer dan zonder kuur, dan ga ik nog wat dagen door.
Ze krijgen verder genoeg ruwvoer, beweging en staan overdag buiten.

Ik zie dat er bij een kuur meer zand af komt, dan zonder, dus het doet in elk geval iets. Maar of het afdoende is, geen idee, erg vervelend.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:10

Altijd goed om dit nog een keer onder de aandacht te brengen !

Heb ooit in een topic gelezen dat ze in de kliniek spreken over 500gr psyllium per keer bij / na zandkoliek.
En eventueel paraffine olie.

Ik vraag mij eigenlijk al best een tijdje af of de paarden die zandkoliek krijgen, voornamelijk op het land staan of op echte zand zoals in rijbakken of paddocks ?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:14

Ik geef ook 5 dagen 100 gram van de vezels per dag door het voer, ga me nu afvragen of dat wel afdoende is. :=
Ik ga van de week ook weer eens mest testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:15

Gelukkig nooit meegemaakt, maar omdat die van mij veel op zand staan (medisch) ben ik wel streng in de zandkuurtjes. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en ik zie ze nooit met hun snoet in het zand, maar ik blijf er toch streng op. Ik ben wel benieuwd of er verschil is met weide-paarden en paddock-paarden (om het even zo te noemen), eet een weidepaard meer zand door het gras? Of krijgt een paddockpaard meer zand binnen door het stofzuigen?

Ik doe eens per 8 weken een kuur. Ik heb de sand-off extra van de paardendrogist. Gewone vlozaad of psylliumvezels geprobeerd, maar dat weigeren ze te eten. Dit zijn brokjes die ze heel makkelijk opeten, dat is prettig. Ik koop ze altijd in de aanbieding, van de week waren ze met 25% korting, dus dan koop ik twee emmers zodat ik weer 2 tot 3 kuurtjes kan doen.

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:18

Mijn mini heeft in juni 2,5 week in Utrecht gestaan door zandkoliek.
Hij werd elke dag gesondeerd en zo hebben ze er een enorme lading zand uit gekregen.
Kreeg t advies voor thuis mee om elke maand 5 tot 7 dagen 250gr! vlozaad te geven. En dat aan een mini van 70 kilo! Mijn ogen vielen beide uit mn oogkassen.

Afbeelding

Bovenstaande foto is van binnenkomst en onderstaand is van na een week kliniek.

Afbeelding

Vooral mensen met mini's en shets wil ik erop wijzen dat er voor deze pony's minder mogelijk is.
Mijn pony was bijvoorbeeld onmogelijk om op te voelen.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:41

8nnemiek schreef:
Benita, jouw link vind ik ook erg interessant.
Dat laat wel zien dat psyllium inderdaad werkt, alleen niet of of het magnesium écht nodig is voor een betere werking, en ook niet welk type psyllium ze hebben gebruikt. Dat is dan wel jammer.
Hoeveel magnesium voer je bij, Benita? En geef je dan het epsom zout waar ze het in de link over hebben, of een ander soort magnesium?


Ik geef Magnesiumoxide (die grote bruine zakken die je bij de Welkoop kunt kopen). Ik geef tijdens een kuur per paard: circa 100 gram psyllium vezels en circa 250 gram Magnesiumoxide, gedurende 6 dagen.

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:48

Ik heb tot hiertoe nog maar 1 keer een zandwegkuur gegeven. In de mest lijkt niet echt zand te zitten, maar na het lezen van dat andere topic, ben ik wel bang geworden. Ik heb psylium bij pitpit besteld vandaag en moet nu 3 weken wachten. Tegen die tijd vertrekt mijn jongste paard in training, dus ben ik hem een overschotje psylium beginnen geven dat ik nog had. Ik hoop dat ik nog genoeg heb voor 5 dagen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:52

Ik haak ook aan bij dit interessante topic. Zo'n 25 jaar terug zijn we verhuisd naar hier. Beide Fjordenpaarden verhuisden ook mee. We hebben toen ook een nieuwe rijbak aangelegd. Na niet zo'n lange tijd werden ze te schraal. Ruggengraat werd teveel zichtbaar en ook op de ribben verloren ze aardig wat vlees. Ik dacht toen stom genoeg niet direct aan teveel zand in de darmen. Maar op een gegeven moment tipte iemand mij. Ik heb direct de mest gecheckt en daar zat behoorlijk wat zand in. Ik heb ze toen 2 weken lang op gehakseld speltstro gezet met elke ochtend en avond flink wat gekookt lijnzaad. Hele dikke lijnzaadslobber. (100 gr. lijnzaad op een halve liter water per paard per dag) Dat wordt echt een hele dikke plakkerige substantie. Een pollepel blijft er rechtop in staan. Na 2 weken de mest weer gecheckt en geen zand meer gevonden. De paarden knapten toen ook zienderogen op. Tegenwoordig kook ik nog maandelijks die dikke lijnzaad en vermeng het met gehakselde mix van lucerne en esparcette. Elk ander ruwvoer kan ook. De korte vezels samen met de lijnzaad zetten de darmwerking extra aan waardoor het zand makkelijker weg komt.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:53

Benita schreef:
8nnemiek schreef:
Benita, jouw link vind ik ook erg interessant.
Dat laat wel zien dat psyllium inderdaad werkt, alleen niet of of het magnesium écht nodig is voor een betere werking, en ook niet welk type psyllium ze hebben gebruikt. Dat is dan wel jammer.
Hoeveel magnesium voer je bij, Benita? En geef je dan het epsom zout waar ze het in de link over hebben, of een ander soort magnesium?


Ik geef Magnesiumoxide (die grote bruine zakken die je bij de Welkoop kunt kopen). Ik geef tijdens een kuur per paard: circa 100 gram psyllium vezels en circa 250 gram Magnesiumoxide, gedurende 6 dagen.


Nog een interessante link over psyllium in combinatie met magnesium. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat deze combinatie heel veel zand operaties kan voorkomen.
[VN] Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:53

De toepassing van magnesium kende ik nog niet bij zand. Ik heb het nieuwstopic gelezen maar word nog niet veel wijzer wat het magnesium dan als werkzame stof doet. Kan iemand me daar meer over vertellen?

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:59

Leo schreef:
De toepassing van magnesium kende ik nog niet bij zand. Ik heb het nieuwstopic gelezen maar word nog niet veel wijzer wat het magnesium dan als werkzame stof doet. Kan iemand me daar meer over vertellen?


Ik denk dat de psyllium het zand als het ware vast houdt en dat het magnesium het transport bevorderd. Magnesium is nl. bij te hoge dosering laxerend.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:14

Als ik soms her en der om me heen kijk verbaast het me nog hoeveel paarden hooi van de grond eten buiten.
Daarnaast is kort gras met erg droog of nat weer een trigger. Ook dan krijgen ze ongemerkt zand binnen.



Ongemerkt krijgen ze best veel zand binnen.
Een negatieve zandtest zegt idd niets over de hoeveelheid zand in de darmen. Puur omdat het er niet altijd met de mest mee uitkomt.

Ik zelf geef iedere 6-8 weken preventief een kuur van 7 dagen tegen zand.
In de periodes waar ze meer risico lopen geef ik het om de 4 weken.