fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:48

hallo allemaal,

Sinds nu bijna een jaartje ben ik ons fjordje wat aan het trainen. Ze is altijd recreatief bereden en heeft voor de kar gelopen, ze is nu 20 jaartjes jong.
En ik probeer haar wat basis dressuur te leren.

Het grootste probleem wat ik ondervond was dat ze enorm op de voorhand viel, daar ben ik hard mee aan het werk. Hierdoor struikelt ze ook zo nu en dan.

Maar sinds kort lijkt ze door der achterbeen te zakken. wat er gebeurt: ze komt met de teen van haar hoef op de grond en klapt dan door naar voren. Dus de voorkant van de hoef komt op de grond.

Iemand enig idee waar ik nu aan moet denken? Ze heeft aan de longe, dubbele longe, los of met elk ander iets hier geen last van. Echt alleen met rijden en dan voornamelijk als je haar probeert te corrigeren en niet op der voorhand wilt hebben.

Anoniem

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:34

Hoe zien haar hoeven eruit? Heeft ze een te lange teen?

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:36

Humpiedumpie schreef:
Hoe zien haar hoeven eruit? Heeft ze een te lange teen?


Nee geen lange tenen, ik merk wel dat als ze langer worden het erger wordt.

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:40

Bij een pony van die leeftijd icm struikelen denk ik persoonlijk aan artrose.
Ik zou de pony iig laten onderzoeken, struikelen komt niet zomaar.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:42

Eerst eens laten onderzoeken door dierenarts.
Dan zou ik zou eens gaan denken aan rechtrichten en akademische rijkunst.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:48

Door de dierenarts laten onderzoeken en/of de training op een lager pitje. Het kan van alles zijn, artrose, hoefkraakbeen verbening, slijtage.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:02

Wat doe je dan precies dat ze het alleen doet onder het zadel bij corrigeren?

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:29

Landen op de toon van de hoef kan op een probleem met de knieschijf pezen wijzen, hierdoor kan de knie op slot schieten. Ik zou dit filmen en voorleggen aan de DA.
Als dit het geval is, zou training van vooral de zijkant van de bilspieren het probleem op kunnen lossen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:03

Lindsey_99 schreef:
Wat doe je dan precies dat ze het alleen doet onder het zadel bij corrigeren?


Ze valt erg op de voorhand. Als ik dan met mijn been der naar voren wil rijden en met mijn hand een ophouding maak om der dus alleen te laten verruimen. Dan komt ze wel wat meer op de achterhand. Maar heeft ze zo nu en dan dus dat ze op der teen van der hoef komt en soort van naar voren doorklapt..



Atrose ben ik ook al een beetje bang voor.. ook vanwege de leeftijd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:08

Het zou ook puur met kracht en/of souplesse (of gebrek daaraan) te maken kunnen hebben. Echter, ik zou artrose of een andere blessure / lichamelijk gebrek willen uitsluiten voor ik verder train en onbedoeld meer kapot maak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:10

Mijn paard had dit ook, maar dan met zijn voorbenen.
Bij hem werd kogelartrose geconstateerd.
Ik zou daar in dit geval ook zeker aan denken. (Aan artrose dus).

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:14

Ik heb mijn paardje net op de foto gehad met oa deze klachten, een soort door het achterbeen zakken en struikelen.
Mijn paard had spat achter en compleet "versleten voorknieen" ze was 19.
Ik denk dat je er goed aan doet om foto's te laten maken

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:17

Heb je fotos van de hoeven?

Anoniem

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:25

Ik zou ook zeker laten controleren op artrose. Struikelen is 1 van de eerste tekenen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:29

Het zou een lichamelijk gebrek zijn.
Mogelijk loopt die bewust op zijn voorhand om ene ander te ontlasten. Medisch onderzoek kan natuurlijk nooit kwaad.

Zelf ben ik bij zulke oudere paarden meer een voorstander van om ze zelf te laten lopen en niet te veel rijtechnische mee bezig zijn. Wel moet het paard natuurlijk goed lopen en niet kreupel zijn of pijn hebben.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:32

Ik denk eerder aan een knie probleem dan een hoef probleem.
Kan ook gewoon versleten pezen zijn.
Maar vanaf de huiskamer kunnen we niet veel doen, daar moet toch echt een dierenarts onderzoek voor doen.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:57

Heb je dit al eens met de hoefsmid besproken?

Mijn paard van bijna 24 struikelde vorig jaar ook ineens 'uit het niets' maar dan wel met de voorbenen. Ik heb dit uitgelegd aan de smid waarop ze anders bekapt en beslagen werd met meer afgeronde teen. Sindsdien is het stukken beter!

Het kan in ieder geval geen kwaad om je paard eens medisch te laten onderzoeken, succes ermee!

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:01

Gaat dit om dezelfde fjord als die in je video's of zijn er meer?

Die liep destijds in je vlogs aan de longeerlijn al beroerd, en die video is minstens een jaar oud.

Ik denk dat als ze nu slechter loopt dan op de video, je er goed aan doet om eens om de mening van een DA te vragen.
Zonder begeleiding ben ik bang dat je meer kwaad dan goed doet met trainen, het is heel moeilijk om zelf geen foutjes te laten insluipen en bewegingen te signaleren.
En misschien nog wel het moeilijkst om erna ook de goede conclusie eraan te verbinden.

Ik heb het filmpje net even teruggekeken, en denk dat je daar nog veel winst kan behalen, ik zie totaal het tegenovergestelde van wat jij uitlegt.

EDIT: Daar gaat ze op 9:00 ook lelijk door dr achterbeen, 'ze loopt goed' zeg je erna, maar ze slingert achter nog een stap 10 na. Ze trekt in begin ook flink achter en eigenlijk zie je steeds wel pasje terugkomen. Ik ben bang dat dit al veel langer speelt maar nu pas zichtbaar voor je is.

https://youtu.be/Wb7d8ZAK4wo
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 16-01-20 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:07

Een familielid haar fjord liep ongeveer het zelfde (op de volte, rechtuit weinig te zien) en die had een gescheurde tussenpees. Koudbloeden zijn vaak wat hard voor zichzelf, ik zou er ook een foto aan wagen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:15

Ja helaas herkenbaar. Mijn haflinger met spat heeft dit ook.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:19

Wat doet je fjord als ze gewoon met lang teugeltje in haar eigen houding gereden wordt? Struikelt ze dan ook? Want als ze dan normaal loopt, zou ik op 20 jarige leeftijd niet allerlei andere dingen meer met haar gaan doen, zoals haar op achteren rijden. Die spierontwikkeling heeft ze niet, die pezen zijn dat niet gewend en wie weet wat je je allemaal op de hals haalt.
Gewoon fijne rustige rondjes met haar buiten met een lang teugeltje als ze dan wel fijn loopt. Mocht ze dan nog struikelen dan zou ik er zeker een onderzoek aan wagen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 15:27

Ze is altijd manege paard geweest, heeft altijd een slechte achterhand gehad. Sinds we der beter bekapte ging dit allemaal veel beter. Ik ben der juist wat meer op der achterhand aan het rijden omdat ze dan makkelijker een ruiter kan dragen. Ik heb zelf ook al getwijfeld om haar toch misschien juist wat rustiger aan/ stil te zetten. Maar mevrouw wordt dik van de lucht.. Dus dat is nog wel een dingentje.

Dierenarts voor artrose ga ik eens even bellen. Hier was ik al een beetje bang voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:32

Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 15:38

Cayenne schreef:
Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?



Dat begrijp ik, maar als ze te erg op der voorhand valt gaat ze juist voor struikelen. Dat was juist de reden om der meer op de achterhand te rijden.

Aangezien ze aan de longe / dubbele longe/ voor de kar/ grond werk nergens last van heeft en super fijn begint te lopen was ik bang dat het misschien ook wel kan zijn dat der heupen het gewicht van een ruiter niet aan kan. -O-

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:44

Cayenne schreef:
Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?


Precies mijn gedachte vandaar mijn opmerking.

Hier een blessure paard. Hoeft niets meer te doen. 1x per maand of 1x in de 2 maanden mag ze mee naar buiten. Ik loop er naast en 15 minuten met lange teugel wordt ze gereden en mag ze de berg op draven paar 100 meter. Ook paarden kunnen glunderen en Chico haar vriendje MOET dan haar volgen, iets dat hij normaal vindt. Ze geeft dan net nog geen licht af zo gaaf voelt het voor haar dat vrouw, hoofd van de kudde, haar dan rijdt.

Wat ik hiermee wil zeggen. Zoek uit wat je paard wel nog kan . Hopelijk meer als die van ons . Pas daar je rijden op aan en heb lol.
Laat al die zaken rondom rug los. Je paard is 20 jaar, notabene manege paard dus altijd hard gewerkt, fout gereden en laat dat dan ook zo. Wie weet hoeveel ze nog kan (1 of 2x per week klein ritje ).