Ontwormen met Equimax of Pramox?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:05

Hoi,
Ik ben gewend om mijn paarden in de winter 1 keer per jaar standaard te ontwormen met Pramox. De rest van het jaar nav mestonderzoek.

Nu heeft de stalling waar ik nu sta (voor mij de eerste keer dat zoiets gezamenlijk wordt gedaan) equimax besteld.

De uitleg is dat dit in overleg is met de DA ivm kans op resistentie tegen pramox. Vorig jaar is er Pramox gegeven.

Die van mij hebben vorig jaar ook Pramox gehad.
Is dit inderdaad een goed argument om equimax te geven? Of lopen mijn paarden nu toch een risico op bijvoorbeeld ingekapselde bloedwormen omdat ze nu geen pramox krijgen?

Wie heeft zich hierin verdiept en weet raad?
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 14-01-20 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:08


Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:11

Die site ken ik inderdaad. Door die bloedwormen in de darmwand zou ik zelf voor Pramox gaan. Maar hoe zit het met de kans op resistentie van Pramox.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:12

Hebben ze mij ook eens proberen aan te smeren, ondanks dat het een bekende kliniek is was dat voor mij het laatste bezoek daardoor.

Naar mijn weten (wel wetenschappelijk onderlegd maar ik hou de actuele bevindingen niet echt secuur bij) is er sprake van kruisresistentie bij ivermectine en moxidectine (dus resistentie ontwikkelt op ivermectine zorgt ook voor resistentie op moxidectine). Het heeft dus geen zin om dat af te wisselen om resistentie te voorkomen.

Daarnaast is ivermectine in deze periode lichtelijk nutteloos omdat het de ingekapselde bloedwormen niet aanpakt.

Ik vond het daarom dom om het te wisselen voor pramox, maar wellicht kan een andere bokker je van andere inzichten voorzien

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:13

Ja ik ben benieuwd. Want jij zegt exact wat in mijn gedachtengang past.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:29

Equimax is prima voor de meeste oudere paarden. Teveel gebruik van moxidectine zou inderdaad sneller tot resistentie leiden, dus liever ivermectine als het niet nodig is. Er is inderdaad kruisresistentie, dus als ivermectine niet meer werkt, dan ben je moxi ook kwijt.

Juist doordat ivermectine de ingekapselde wormen ongemoeid laat, worden die wormen niet blootgesteld aan de ontworming en kunnen dus geen resistentie ontwikkelen. Daardoor minder kans op algehele resistentie.
Ik zou pramox doen bij bijv. paarden die risico lopen doordat ze bijv. slecht ontwormd zijn de afgelopen zomer of je weet niet zeker of ze goed ontwormd zijn (beide vnl bij jonge paarden onder de 3). Bij paarden die de hele zomer goed getest en ontwormd zijn, zou ik equimax geven. Mochten er dan toch veel wormen uitkomen, kan je daarna altijd nog een keer moxi doen. Dat is sowieso iets wat vaak gedaan wordt, vanwege het (eventuele) risico bij een (mogelijke) enorme wormbesmetting dat je met moxi in één keer alle ingekapselde wormen doodmaakt en dat de darmwand daardoor te erg beschadigd raakt.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:57

Hmm dat klinkt ook wel aannemelijk.
Maar wil je die ingekapselde dingen niet sowieso weg hebben?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:20

Ik zou in de winter een breed spectrum geven, ik weet dat pramox dat heeft.
Van Equimax weet ik dat niet, dat zou ik dus uitzoeken.

Pramox geef ik 1x per jaar en de andere versie ook 1x per jaar maar in het voorjaar.
Omdat mijn paard jong is, doe ik het standaard maar vanaf 5 jaar laat ik mestonderzoek doen en baseer daarop of ik al dan niet ontworm.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:40

Volgens mij kan je in deze periode beter de Equest pramox geven en in de zomer de Equimax.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:43

Sure_lee schreef:
Hmm dat klinkt ook wel aannemelijk.
Maar wil je die ingekapselde dingen niet sowieso weg hebben?


Je moet eigenlijk vooral voorkomen dat er teveel wormen inkapselen en dat doe je door in de zomer en herfst de wormbesmetting in de hand te houden.

Als er twijfel is over juist ontwormen, kan je uiteraard altijd pramox nemen, maar als je paard ouder is dan 5 en gewoon de hele zomer en herfst goed ontwormd is geweest of de hele kudde is goed gecheckt, dan is er geen reden om aan te nemen dat er grote hoeveelheden ingekapselde wormen in zitten. Het is een illusie om je paard “wormvrij” te willen maken, dat kan niet.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:38

Voor mijn paarden kreeg ik dit najaar ook equimax mee i.p.v. pramox. Ze gaven aan dat dit de nieuwe richtlijn is voor paarden ouder dan 4 jaar. Begin februari komt mijn dierenarts langs en dan vraag ik gelijk na hoe het precies zit.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ontwormen met Equimax of Pramox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 18:54

Mijn paarden zijn allebei 12 jaar. Dus heb de equimax gewoon gegeven.

Maar bedankt voor jullie inzichten. Heb er nu wel vertrouwen in dat het niet heel verkeerd is om te doen.