Wanneer je van binnen huilt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:01

En zelf je onverpakte hooi inkopen? Of een plekje in eigen beheer zoeken waar je dit kan realiseren? Misschien kan je andere eigenaren met pssm paarden daar ook heel blij mee maken..?


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:14

ellepel schreef:
Sizzle schreef:
Je kan hem een tijdje op hoge dosering buut zetten.



buut bij zo’n zwaar paard?
zou ik echt niet gaan doen, zijn lijf heeft het al moeilijk genoeg zonder dat spul er in.
maar dat is mijn persoonlijke mening.


Eens. Plus het risico op een maagzweer als er geen maagbeschermer tegelijk gegeven wordt. Maar bij dit paard is in elk geval een ander management noodzakelijk en in elk geval betere voeding dan voordroog. http://www.pssm.eu/nl/management.html?start=1

In elk geval sterkte want leuk is anders, zacht gezegd.

Over de IJssel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:26

lk zit net je topic uit juli 2019 te bekijken, waar hij nog een goed postuur heeft. Ik vind de overgang van normaal postuur naar veel te zwaar in 6 maanden tijd wel een heftige. Hoe heeft dat in zo een kort tijdbestek kunnen gebeuren?
Ook lees ik daar dat je veel koekjes voert, mischien maar niet meer doen :=

Maar goed, je paard heeft een probleem en jij staat nergens voor open, alle tips die men hier geeft, het advies, het kan allemaal niet of wil niet. Daar zul je toch voor je paard een keuze in moeten maken. Want zo doorgaan lijkt me geen optie. Misschien eens bedenken wat je wel kan? Want op deze manier gaat hij een ellendige dood tegemoet. Dus wat ik me nu afvraag, wat wil je met dit topic en wat wil je met je jonge paard, neem verantwoording voor je paard en situatie zou ik zo zeggen, hij is van jou afhankelijk. En eh ....kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast hoor ;)

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:06

puppy1128 schreef:
In vrije tijd is hij ook stram, gaat zijn lichaam ook alle kanten op, krampen etc. Bovendien is het niet elke keer dat hij compleet in paniek weg rende. Dat explosieve, heftig reageren (zowel op zijn spieren als omgeving, zoals iemand die 'plots' de hoek om komt lopen) doet hij ook in vrije tijd. Het is dus niet dat hij het alleen tijdens de omgang/werk doet. Op de poetsplaats heeft hij er ook last van, terwijl hij zijn hapje staat te eten. Toen hij goed was totaal geen last van, hooguit een soort 'schijnbeweging' en opkijken als er iemand om de hoek komt zonder wat te zeggen.
Als hij niemand ziet en ik mij 'verstop' kijkt en staat hij ook niet altijd even 'tevreden' om het zo even te noemen. Hij straalt dus niet altijd rust uit, maar ook niet altijd ellendig. Er zitten dus betere momenten tussen, maar dat is met omgang ook zo. Het is gewoon heel lastig, gezien het een komen en gaan is. Maar op de betere momenten, is het echt (nog) niet zoals het hoort zegmaar.

En ik weet dat hij heel hard voor zichzelf kan zijn en op de kleinste details moet letten. En ik weet ook van hem dat hij héél graag dingen wilt doen, veel te veel goed keurt (hij is een echte goedzak). Waardoor ik weet dat hij dus ook echt last heeft, want voor mij zijn het geen kleine signalen.
Hij is verder geen type luie tinker. Snelheid is leuk, als we mogen draven hoef ik vaak maar 1 huppeltje te maken en hij is al in draf. Oren erop en gaan met die banaan! Nou, als ik dat nu doe ben ik blij met een iets snellere stap. En ik zie aan zijn hoofd dat hij echt wel wilt en zijn best doet. Dus het is echt niet een 'ik heb even geen zin' gevalletje. Want dat heeft hij een enkele keer, geen zin. En dat is heel anders, dan loopt hij ook gewoon nog goed. En als ik dan zou zeggen van 'hup, kom op', dan doet hij het wel en blijft dan bv gewoon draven tot ik zeg te stoppen. Als ik hem nu laat draven (als ik hem in draf krijg) krijg ik echt een nijdig hoofd en dreigen met bijten (alsof je een paard aansingeld met enorme singelnijd, voor het idee.) en na een aantal moeizame draf passen alweer in stap. En als ik zie hoe stijf dat is, dan laat ik het ook maar verder voor wat het is. Dat is echt niks voor Elano, dat herken ik totaal niet in hem. Het gedrag wat hij laat zien al helemaal niet. :n

Dat krabben aan zijn buik (na het rollen of liggen) deed hij zo nu en dan ook gewoon met zijn goede dagen. Hij trekt alleen dan een héél ander hoofd en maakt dan geen 'oef' kreun geluid zegmaar. Dan is het meer een 'ohh, ja daar! Precies de plek!' geluid en hoofd, heel anders. En het ging toen ook een heel stuk soepeler. Ja, geen idee hoe ik het moet uitleggen zonder filmpjes. Maar hij doet het net zo vaak (of weinig, net hoe je het bekijkt) als toen met andere stallen/voer.

Het is sowieso enorm lastig. Ik wil ook zoveel, alles goed doen. Maar moet het doen met de mogelijkheden die ik (nu) heb. Het spookt ook continu door mijn hoofd dat ik hem misschien wel moet laten gaan, alsof ik gefaald heb gevoel.. Ik laat dit topic voor nu ook eventjes rusten, mocht er een update zijn zal ik die wel posten (of een nieuw topic plaatsen). Wilde, zoals ik in de OP ook schreef, vooral mijn ei kwijt. Ik ga ook de dierenarts mailen, om te vragen over de genoemde opties (veilig of niet) en hoe hij er allemaal over denkt en ziet. Hopelijk krijg ik ook wat meer 'rust' in mijn hoofd, want er gaat nu eventjes veel te veel doorheen.
Ik wil nogmaals iedereen tot nu toe bedanken voor het meedenken en adviezen!

@sizzle Jeetje, zo enorm jong. Rot ziekte is het ook. Jij ook nog veel sterkte met het verlies. ;(

Je denkt erover om hem te laten gaan??? Laat hem eerst maar eens flink afvallen tot hij een normaal gezond gewicht heeft. Waarschijnlijk zijn veel van zijn kwalen dan ook weg. Want eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n supervet paard gezien!En niet omdat hij breedgebouwd is,want die vette manenkam spreekt voor zich. En ik vind dik best mooi,zowel bij mens als bij dier,maar hier is sprake van ziekmakende obesitas.

Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:24

Ik denk dat zijn manenkam ook erg vertekend doordat zijn manen rechtop staan.
Want ik vind dat nog wel enigsinds meevallen.
Maar verder is hij wel echt te vol en ik denk ook dat daar nog best wat winst voor hem te behalen is.

Hier zelf ook een tinker kerel met pssm1.
Zelf zou ik ook absoluut van de voordroog afstappen en naar misschien iets meer beperkt hooi gaan. Of in een slowfeeder.

Je zegt eerder dat er niks veranderd is in zijn voer, en toch lees ik ook ergens dat zijn "krachtvoer" gewisseld is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:08

Zerena schreef:
Ik denk dat zijn manenkam ook erg vertekend doordat zijn manen rechtop staan.
Want ik vind dat nog wel enigsinds meevallen.
Maar verder is hij wel echt te vol en ik denk ook dat daar nog best wat winst voor hem te behalen is.

Hier zelf ook een tinker kerel met pssm1.
Zelf zou ik ook absoluut van de voordroog afstappen en naar misschien iets meer beperkt hooi gaan. Of in een slowfeeder.

Je zegt eerder dat er niks veranderd is in zijn voer, en toch lees ik ook ergens dat zijn "krachtvoer" gewisseld is?


Ik heb eerder in dit topic een foto van mijn tinker gepost, ook met fjordenkam en ik kan je verzekeren dat een fjordenkam geen vertekend beeld van de dikte van de nek geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:09

ik geloof niet dat er niks is veranderd. al kan dit natuurlijk wel zo zijn dat hij dik is geworden. hij is jong en dit voer kon hij waarschijnlijk prima verdragen in de afgelopen jaren maar nu hij wat ouder is niet meer.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:52

Mijn pssmer ging ook in korte tijd van strak en gespiert naar vet blubberig, gewoon pure afbraak en vocht vasthouden.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:17

Hoi TS,

Ook ik denk dat zijn gewicht en voeding een heel groot deel van het probleem vormen. Een vriendin van mij had ook een pony met heel veel vage symptomen, die ze bijna heeft in laten slapen. Die was veel te dik maar heel lang wilde ze niet in zien dat dat de problemen kon veroorzaken.

Pony is toen als laatste redmiddel naar de andere kant van nederland gegaan naar een stal waar ze heel arm hooi kreeg (en zeker niet onbeperkt, meerdere keren per dag een beetje) en geen krachtvoer snoepjes helemaal niets en ook geen gras. Ze voelde zich al heel snel beter puur doordat ze geen suiker en voordroog enz meer binnen kreeg. Toen is ze weer aan het werk gezet en goed afgevallen en er is helemaal niets meer met haar aan de hand meer!!

Voordat je aan inslapen denkt, zou ik dit nog proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:24

Sizzle schreef:
Mijn pssmer ging ook in korte tijd van strak en gespiert naar vet blubberig, gewoon pure afbraak en vocht vasthouden.

Maar op wat voor voerbeleid stond jouw paard?

Kijk als het paard van TS al schraal en optimaal zou worden gehouden en zoiets gebeurd dan weet je dat je niet veel meer kan. Maar in dit geval is het nog veel te vroeg om het als hopeloos te bestempelen.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:20

Die van mij was met schraal voerbeleid (arm hooi, afgewogen, geen krachtvoer (mocht hij toch al niet hebben) juist een opgeblazen hoopje ellende. En heb dat van meer pssm dieren gehoord inmiddels ook. Daarna dus onbeperkt rijk voordroog, kilo lucerne per dag, halve kilo onaangemaakte equifyt (nat dus ruim 2 kilo). Niet bepaald het dieet van een arm koudbloed paard. Maar hoe meer erin hoe slanker hij werd (lees geen vocht vasthouden en minder spierafbraak)

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:33

puppy1128 schreef:
Dat krabben aan zijn buik (na het rollen of liggen) deed hij zo nu en dan ook gewoon met zijn goede dagen. Hij trekt alleen dan een héél ander hoofd en maakt dan geen 'oef' kreun geluid zegmaar. Dan is het meer een 'ohh, ja daar! Precies de plek!' geluid en hoofd, heel anders. En het ging toen ook een heel stuk soepeler. Ja, geen idee hoe ik het moet uitleggen zonder filmpjes. Maar hij doet het net zo vaak (of weinig, net hoe je het bekijkt) als toen met andere stallen/voer.


Jij kent je paard het beste, maar op het filmpje zie ik wat mijn shetten ook doen als ze jeuk hebben. Hij komt goed overeind en normaal ook.

En ook ik heb een tinker (gelukkig pssm vrij getest) en jeuken is bijna onvermijdelijk. Luisjes mijten, ik zou in ieder geval meer dan regelmatig op ongedierte behandelen. Naast alle adviezen die je gekregen hebt over wat je kunt doen met voer voor een pssm'er.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:33

karuna schreef:
Die van mij was met schraal voerbeleid (arm hooi, afgewogen, geen krachtvoer (mocht hij toch al niet hebben) juist een opgeblazen hoopje ellende. En heb dat van meer pssm dieren gehoord inmiddels ook. Daarna dus onbeperkt rijk voordroog, kilo lucerne per dag, halve kilo onaangemaakte equifyt (nat dus ruim 2 kilo). Niet bepaald het dieet van een arm koudbloed paard. Maar hoe meer erin hoe slanker hij werd (lees geen vocht vasthouden en minder spierafbraak)


Maar dit paard heeft nu al een vrij rijk dieet met extra eiwitten en doet het daar niet goed op.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:49

Ik vind hem juist erg soepel op staan voor zo'n dik paard...

Ik zie niks geks op je filmpje behalve zijn gewicht.


Heb je geen rijbak of erf waar je het wandelen kan opbouwen?

Beweging is echt van levensbelang..

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met pssm maar heb zelf wel enorm last van mijn eigen spieren. Het liefst lig ik de hele dag op de bank om geen pijn te hebben, maar juist doordat ik ga sporten, krachttraining, stimuleer ik mijn spieren om sterker te worden. En ja daar heb ik even last van maar op lange termijn heb ik daar profijt van! Alleen waar een normaal mens in 3 maanden progressie boekt, doe ik daar 6 maanden over, so be it!

Ik denk dat niks doen op lange termijn erger maakt

koppie op TS!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:35

Kop op TS!

Zolang je paard nog eet, drinkt, poept, plast en loopt zou ik, in dit geval, nog niet nadenken over het laten inslapen. Daar is het denk ik, mijn inziens, nog te vroeg voor.

Wel zal er iets moeten gebeuren, anders zal je er over een tijdje wel over moeten gaan nadenken.

En wat ik nu ga zeggen is geen kritiek. Je doet namelijk je best en dat is al veel waard. Sta open voor de tips van anderen en probeer ze. Daarna kan je zeggen of het wel/geen effect heeft.

Wat ik zie is ook een paard dat veel te dik is. Het lijkt die van mij wel toen ik hem net had. En overgewicht kan zeker een rol spelen om pssm onder controle te houden.

Het is vooral een kwestie van zo min mogelijk suikers. Hooi dat laag in suikers is, en wellicht niet onbeperkt. Dit heeft mijn paard namelijk destijds de das om gedaan. Hij krijgt nu op vaste tijdstippen hooi en doet het hier prima op (ook een sober ras). En dit hoeft dan geen klein plukje hooi te zijn, gewoon een goede bult. Wellicht afwegen naar wat jouw paard nodig heeft. Is het een idee een stukje in de track af te zetten waar jouw paard kan staan? Eventueel met een maatje? Gras zou ik sowieso mijden. Daarnaast zou ik alle krachtvoer met suikers vermijden. Destijds heb ik 50 gram pavo vital gevoerd samen met geweekte bietenpulp. En dan heb ik het ook over een kilo droge bietenpulp wat hij kreeg. Zodat zijn vreetbuien in het hooi minder werden. Ik ben rustig begonnen met longeren. Stappen doet al veel. Zo blijft de stofwisseling draaien. Stilstaan doet niet veel goeds, ook niet bij pssm. Waarschijnlijk, als jouw paard gaat afvallen, dan verdwijnen ook een groot deel van de jeuk klachten (weet ik uit ervaring). Ik weet dat afvallen op deze manier werkt bij paarden (en dan zal ik nooit alle paarden zeggen want elk hebben ze hun eigen management nodig, geen een is hetzelfde) omdat ik al vele mensen heb geadviseerd en hun paarden allen zijn afgevallen.

De pssm gaat niet over natuurlijk maar het zal je paard het leven een beetje makkelijker maken. En wees niet bang om hem aan het werk te zetten, uiteindelijk zal je er baat bij hebben.

Ik hoop dat dit je helpt. Ik hoop dat je je hoofd niet laat zakken. Met goede moed en goed management gaat dit vast en zeker goedkomen.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:57

Gloa schreef:
Sizzle schreef:
Mijn pssmer ging ook in korte tijd van strak en gespiert naar vet blubberig, gewoon pure afbraak en vocht vasthouden.

Maar op wat voor voerbeleid stond jouw paard?

Kijk als het paard van TS al schraal en optimaal zou worden gehouden en zoiets gebeurd dan weet je dat je niet veel meer kan. Maar in dit geval is het nog veel te vroeg om het als hopeloos te bestempelen.


Die kreeg suikerarm hooi in dubbele netten in een groepstalling en stond in de zomer ook met een graaskorf. Dat was voordat ik wist dat ze ziek was.
Het was een paard dat prima op gewicht was maar wel dik werd van lucht. Dan komt echter het probleem dat ik dit niet verder kon reduceren met koolhydraten, en eigenlijk wel vet en eiwit rijk zou moeten voeren. Dat ging dus niet want dan zou ze in no-time modder vet zijn aangezien ik haar ook niet normaal kon bewegen. Ik heb het toen nog specifiek met aninozuren geprobeerd maar dat mocht ook niet baten.

Het paard van TS zou ik persoonlijk zelf ook eerst zeker enorm beperken in hooi en gras opname door een muilkorf of netten met piepkleine gaatjes. Een stal vinden dat daar aan meewerkt is uit ervaring verschrikkelijk moeilijk te vinden.

Mijn huidige paard is ook te dik (geen pssm gelukkig) en ondanks dat ik wil dat ze snachts een graasmasker draagt doet de staleigenaar hem zelden om als ze savonds naar de paddock komen (waar onbeperkt hooi is) omdat ze haar niet te dik vind 8)7

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:15

Het is ook wel logisch dat dit paard nu zwaar is...als er iets mis is met je paard en je denkt beter niet veel te kunnen doen meer en ze staan alleen maar te vreten dan groeien ze vanzelf wel dicht. Iedereen roept ook altijd een paard moet onbeperkt hooi ja maar sommige paarden kunnen dat ook minder goed handelen en worden er moddervet van. Je denkt dan goed te doen. Helemaal als ze in een groepje staan is het voerbeleid best lastig aan te passen per paard. Een graaskorfje kan inderdaad helpen maar dat is ook weer zo wat. Paard kan niet lekker sociaal kriebelen en van zich af bijten met zo een ding. Dat is leuk voor een paar uurtjes op de wei. Niet voor 24/7 om te laten.
Ik snap dat het echt lastig kan zijn een paard in een groep houden wanneer deze dus ,speciale, zorg nodig heeft.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:27

Is het niet mogelijk om hem een paar weken apart te zetten op droog hooi met een , getest, laag suikergehalte.
En dan niet onbeperkt maar ruim voldoende?
Kijken of hij zich dan wat beter gaat voelen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 18:09

Kleine update kwa stallingen:

Heb voor nu nog niks geschiks gevonden met (mogelijkheid tot) getest (onverpakt) hooi. -O-

Er zijn wel stallen waar hij +/- 6 uur buiten komt op een redelijke paddock, eventueel met vriendje en (moet dan zelf geregeld worden) met voer en water op de paddock.

Maarja, dat is wel 18 uur (of 17/16 vanuitgaand dat we aan de gang gaan) op stal. Dat is wel heel wat anders dan 24/7 buiten met alle ruimte. Ik wil het op zich wel een kans geven en je hebt best kans dat zolang hij wat te eten/knabbelen heeft, het hem al weinig uitmaakt. Maar toch. Oh en de drukte. Geen idee hoe hij erop reageert, maar ik hoop dat ik zelf dan niet gek wordt. Maarja, dat wordt ik nu ook zo'n beetje, alleen dan door de drukte in mijn hoofd. Alle gedachtes die van hot naar her springen. :+

Kwa 24/7 buiten heb ik ook nog een berichtje gestuurd, maar ben bang dat dat met gras is. En de ander zit vol.

Update over Elano:
Hij voelde zich de vorige keer zich zoveel beter dat hij helemaal door het dolle heen is gegaan. Hij heeft in die paar minuten meer gebokt dan hij vorig jaar gedaan had. Hij had in elk geval zijn oren erop en gaan met die banaan hoofd tijdens het galopperen.
Was even bang dat hij daardoor weer een enorme terug val zou krijgen, maar het viel redelijk mee. De volgende dag liep hij wel weer wat stijver, maar ik stond in elk geval niet van binnen te janken van de ellende die ik toen zag..
Dus hopelijk kunnen we ook weer langzamerhand de minuten opbouwen en straks verhuizen. Is alleen nog een beetje de vraag waar.

Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:16

Juist voor een pssmer is bewegen goed.
Dus ik zou hem niet van altijd buiten naar 16 uur per dag op stal zetten.
Ik ben bang dat je dan ook direct een aanval triggert.

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 19:22

Zerena schreef:
Juist voor een pssmer is bewegen goed.
Dus ik zou hem niet van altijd buiten naar 16 uur per dag op stal zetten.
Ik ben bang dat je dan ook direct een aanval triggert.


Dat snap ik, en ben er ook bang voor. Maar hier in de buurt is de perfecte stal/plek voor een pssm onvindbaar ben ik bang. Elke stal heeft wel wat. Of dat nou modder is, weinig buiten/ruimte, te rijk/slecht/veel/weinig voer, gras, noem het maar op. Er zal altijd wel wat zijn. Dat maakt het ook zo lastig. -O-

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:25

Ik zie dat je uit den helder komt.
Stal horsecare past bij elano en er staat daar ook iemand met een paard die pssm heeft. Dat paard gaat daar heel erg goed! Het is wel in callantsoog..

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 20:04

Cheminee schreef:
Ik zie dat je uit den helder komt.
Stal horsecare past bij elano en er staat daar ook iemand met een paard die pssm heeft. Dat paard gaat daar heel erg goed! Het is wel in callantsoog..


Dat is helaas te ver. Gaat hem echt niet worden. -O-

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:16

Is een graasmasker (voor beperkte hooi opname) geen optie dan?

bluediamond
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Hoek van Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:37

Schrik van je bericht!
Vond jullie altijd zo leuk samen, zo lekker bezig.
Hoe kan dat nu in zo'n korte tijd omgeslagen zijn.
In november plaatste je nog zo'n leuk overzicht.
Heb er voor de rest geen verstand van, maar wens je veel sterkte en hoop dat je toch nog lang van je paardje mag genieten.
Hij is nog zo jong.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, Kelfres, Nietsmar, Purkii en 123 bezoekers