[VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:49

Dierenarts komt donderdagmiddag toch nog langs.
Het is namelijk wat verdacht dat de wond er wel mooi uitziet maar er alsnog troebel geel vocht uitkomt.
Misschien groeit de bovenkant iets te snel dicht en blijft er vanbinnen een holte open waar vuil achter blijft. Dit is op zich mogelijk aangezien het drainagesneetje ook niet meer draineerd doordat die ook dichtgroeit.

Hopelijk kan dierenarts het met wat spoelen met ontsmettende middel oplossen. Zou niet willen dat er opnieuw een sneetje gemaakt moet worden.

Edit: terugkomdatum van dierenarts wordt donderdag ipv morgen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-01-20 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:03

Interessant verslag om te lezen! Ik ben benieuwd hoe het verder loopt, beterschap voor je paardje.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:13

Nog een filmpje van deze avond :)


Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:48

Wat heb je er een mooi overzicht van gemaakt , lees steeds al mee, erg leuk topic, zelfs een filmpje van deze behandeling. Was dit filmpje nu weer van schoonspoelen met chloorhexiine?Of een ander middel? En hoe moet je nu verder behandelen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 09:49

Rizette schreef:
Wat heb je er een mooi overzicht van gemaakt , lees steeds al mee, erg leuk topic, zelfs een filmpje van deze behandeling. Was dit filmpje nu weer van schoonspoelen met chloorhexiine?Of een ander middel? En hoe moet je nu verder behandelen?

Bedankt voor het compliment dat je het een mooi overzicht vindt.

Het spoelen is met NaCi 0,9% fysiologisch water.
Vandaag gewoon weer spoelen, veriforte zalf erop en zelfs een beetje erin spuiten met een spuitje en dan verband op.

Morgenmiddag half 3 komt de dierenarts terug. Eerst was gezegd vanavond maar ze moet op bijscholing dus kan ze vandaag niet komen.
Aan de hand van wat zij erover denkt en wat ze eventueel moet doen zal de behandeling misschien iets verschillen van de behandeling nu. Maar dat is dus afwachten.

Vandaag ga ik ook filmen maar met een betere camera en het verzorgen in daglicht omdat ik rechtstreeks na mijn werk ga rond 14u dus.

Heb aan de wei geen stroomvoorziening. Maar als we 's avonds behandelen heeft mijn ma een zeer goede fietslamp bij op accu. (Kan je iemand mee verblinden op de felste stand). En ik heb gisteren een lamp opgehangen op zonne-energie. Zo ga ik er nog eentje bijhalen zelfs :)

Als je hem op OFF zet en alleen gebruikt wanneer je hem nodig hebt gaat die lamp best fel en ook 2u lang op volle sterkte branden.

Wil er ook ene hangen die de Paddock verlicht maar dan ga ik ene bestellen van 1500lumen. Iets duurder maar dat heb ik ervoor over.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 20:12

woensdag 15 januari 2020
Door het opnieuw gebruiken van veriforte Wondzalf is het onderste sneetje terug soepeler geworden en het weefsel daarin ook soepeler.
Bij de 2e keer spoelen kwam er weer een dun straaltje water doorheen dit drainagesneetje. Dit is goed want zo kan het wondvocht via dat sneetje weer weg.

Wat ik vermoedde was dus wel waar: het sneetje was dicht met gedroogd weefsel en wondvocht kon niet meer weg, bleef dus in de holte tussen beide openingen zitten, dit zou slecht geweest zijn als dit niet opgemerkt werd en de wond zelf ook dichtgegroeid was, dan zou er zich namelijk weer een abces vormen omdat wondvocht voorkomt dat de holte dichtgroeit.
Ik ben dus blij dat het drainagesneetje weer kan draineren. De zwelling rondom de wond is ook duidelijk minder aanwezig.

Wond opnieuw gespoeld met NaCi fysiologisch water 0,9%
Daarna met compres wat uitgeveegd zo goed al mogelijk. En dan veriforte Wondzalf via een spuitje in de wond gespoten en dan aan de buitenkant ook wat erop gesmeerd.

Dit is de wond voor ik het spoel
Afbeelding

En na alle handelingen. (Had zelfs al het verband er al half op toen ik eraan dacht een foto te maken)
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 18:32

donderdag 16 januari 2020

Bezoek van dierenarts ging erg goed. De wond ziet er erg mooi uit, dierenarts was ook tevreden over de vooruitgang. Alleen moest ze het onderste sneetje met een metalen sonde doorspoelen. Nu kan dat sneetje weer goed draineren.
De holte is vanbinnen ook duidelijk aan het dichtgaan (is al veel minder breed merkte de dierenarts toen ze met de sonde langs de randen voelde), is zich dus goed aan het opvullen met nieuw weefsel.

Dierenarts heeft een staal genomen van het wondvocht omdat deze iets geler en slijmeriger was dan toen de wond nog goed kon draineren.
RESULTAAT:
Wondvocht is 100% bacterievrij.
Heb er foto's van gekregen, is erg interessant.

De rode vlekjes zijn rode bloedcellen, de paarse met witte/doorzichtige rand omheen zijn witte bloedcellen.
Geen bacteriën, deze zouden anders als paarse stipjes zichtbaar zijn geweest. (Nog anders dan de paarse van de witte bloedcellen, dus echte stipjes)
Afbeelding


De wond voor het verzorgen
Afbeelding


nabehandeling vanaf vrijdag 17 januari 2020
- spoelen met NaCi fysiologisch water 0,9% dmv de metalen sonde zodat ik echt goed in de wond kan spoelen.
- nieuwe mousse verband opleggen (naam ervan vergeten), omdat er geen bacteriën zijn en de wond er goed uitziet mogen we met de Kerlix verband stoppen.
- dagelijks controleren of het verband niet te vuil is, anders toch een nieuwe opdoen. Indien niet vuil mag het blijven hangen.
- dagelijks controleren of het been niet warm wordt of zwelling krijgt, in dat geval dierenarts verwittigen
- zo min mogelijk beweging voor het paard. Dus liever niet losgooien op de paddock.

En vooral heel veel liefde geven

Nog even los gelaten op de paddock voor de dierenarts terugkwam om het nieuwe verband te brengen en het resultaat van de stalen van het wondvocht kwam meedelen.
Maar dat gaan we dus niet meer doen want hij is er te wild voor. En dit is nadelig voor de wond aangezien beide wondhelften dan langs elkaar gaan schuren binnenin.
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:37

Heelt snel zeg! Vind je dierenarts wel een topper met dit beleid, zo diepgaand met wondverbanden zijn ze lang niet allemaal.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 12:30

Hannanas schreef:
Heelt snel zeg! Vind je dierenarts wel een topper met dit beleid, zo diepgaand met wondverbanden zijn ze lang niet allemaal.

Zal het haar zeggen. Gaat ze vast fijn vinden dit compliment

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:21

Fijn dat het nog steeds vooruit gaat. Blijft boeiend om het hele proces te zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 19:30

vrijdag 17 januari 2020

De wond ziet er echt erg goed uit. Aan het verband te zien is er quasi geen wondvocht meer uit gekomen. Alleen bloed door het spoelen gisteren.

Dit is zeer positief.
Heb nog proberen te spoelen, maar geraakte niet goed erdoor dus gespoeld wat kon, de wond wat geduwd maar er kwam niks vuil van wondvocht uit. Minimaal wat bloed.
Heb even naar de dierenarts gebeld gehad (had namelijk ook een vraag over het nieuwe verband). En ze zei dat we dan niet meer gaan spoelen omdat de binnenkant dan ook goed aan het dichtgaan is.

Het zal nu snel gaan herstellen en hopelijk kan Ranger over enkele dagen weer wat meer bewegingsvrijheid krijgen. Ik zal dit ook met beleid gaan doen door hem eerst maar een stukje paddock te geven zodat hij niet te wild kan gaan rondcrossen.

De wond voor de verzorging
Afbeelding

Na verzorging
Afbeelding

En nieuwe verband, had een foto beloofd he
Afbeelding

Vastgeplakt met tegaderm Wondpleister, deze is doorzichtig zodat ik goed kan zien of het verband vuil is. De witte Wondpleister die ik gebruikte bij voorgaande foto's was Tegaderm.
Afbeelding

Hij weet al zeer goed wat er komen gaat zodra ik hem in de hoek parkeer.

Hoe hij erbij staat voor de verzorging. Hangt met een vastzetketting vast, en met blauwe halstertouw hou ik (of mijn moeder) hem zelf ook in bedwang moest dit nodig zijn.
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:08

Ziet er super uit!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:03

zaterdag 18 januari 2020
kleine update


Ik heb het verband terug moeten vastplakken. Het doorzichtige kleefband was namelijk losgekomen. Denk dat ik dat wel dagelijks ga mogen vervangen omdat het loskomt door liggen/rollen in de stal en ik verdenk Ranger ervan dat hij eraan prult ook, vandaag toen ik het nieuwe kleefband erop gedaan had ging hij ook met zijn neus naar het verband.
Heb ervandaag zo'n Wondcompres overheen geplakt dan blijft het roze verband goed zitten als ik het Wondcompres vervang het nadien het loskomt. Want met hypafix gaat het roze vastplakken aan de hypafix.

Ook heb ik hem een kleine uitloop gegeven. Iets meer ruimte dus maar toch klein genoeg om niet te wild te gaan doen, rennen kan ook niet. Hij vond het wel fijn, is meteen gaan rollen en verder rustig rondscharrelen. Niet wild doen ofzo dus dat zit goed.

Aangezien het verband toch los was ook even een foto van de wond gemaakt. Dit nieuwe verband moet er echter 4-5 dagen op blijven zodat de wond nu zijn eigen wondmilieu gaat creëren.
Het Kerlix verband zorgde ervoor dat vuil/wondvocht uit de wond getrokken werd. En dit verband zorgt dus voor het creëren van een gezond wondmilieu.
Afbeelding

En wat leuke foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:15

Mooi en interessant overzicht. De wond ziet er al goed uit!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 20:18

Dank je.
Omdat het nieuwe verband meerdere dagen erop moet blijven kan ik geen dagelijks wondfoto meer maken. Dus ben benieuwd hoe groot het verschil gaat zijn na 4-5 dagen als het verband vervangen moet.

Ergens heb ik zelfs spijt dat ik geen foto's gemaakt heb met een liniaal naast de wond. Dan was het nog mooier zichtbaar hoe de wond geneest.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 12:39

donderdag 23 januari 2020

Het verband mag van de wond af.
Wond ziet er erg mooi uit. Mooi droog.
Korstje moet ik wegdoen en dan een zalf opdoen (neocutigenol ofzo) met een compresje.

Heb Ranger terug vrijheid gegeven en hij was hier zeer tevreden mee. De stakker stond al tweeënhalve week op maar een klein stukje.
Toen hij het goed en wel besefte ging hij 5 minuten uit zijn plaat en daarna weer in alle rust grazen op de wei.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:26

zaterdag 25 januari 2020

De wond heelt steeds beter. Valt me op hoe snel het nu echt gaat.

Morgen gaan we weer licht aan het werk met Ranger.
Ben wel benieuwd hoe snel de vacht terugkomt

Afbeelding

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:53

Ziet er netjes uit.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:37

Wat een mooi overzicht zo zeg. Goed verzorgd +:)+

De vacht zal wel terug komen met zomervacht, maar ik denk wel dat het zeker tot en met Mei te zien zal zijn dat hij geschoren is geweest.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:47

zaterdag 1 februari 2020

Dit is het nu

Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:51

Super netjes +:)+

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:53

Mooi genezen!