Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 18:13

Iemand dit Mee gemaakt of een idee in welke richting we kunnen zoeken?
Mn fries van nu 21 jaar kreeg een paar jaar geleden ineens last van vocht. Ik weet niet helemaal precies hoe het toen ontstaan is maar Volgens mij had hij toen last van mijten, stond hij te trappen tegen eigen been en had hij toen een olifantsbeen. Flink ziek van geweest. Ws kwam dat door een wondje. Of dit verband heeft met vocht waar hij later last van kreeg? Geen idee maar sindsdien is het om de zoveel time gedonder. Vocht in zn borst en buik. Echt een plaat. Een enkele keer is hij er ziek van, sloom, niet eten en koorts. Maar meestal heeft hij nergens last van. Vocht is wisselendd. Sowieso plaat met vocht onder in zn buik. Some loopt dit door onder zn borst/tussen zn voorbenen. 2x verdikte koker.
Paar jaar geleden is hij op de uithof door de mangel gehaald. Echo van Hart gemaakt ivm evt gat of vergrote aorta? Iets wat veel bij friezen voor zou komen. Dit was niet helemaal uit te sluiten Omdat hij toen aardig wat vet had dus ze konden het niet helemaal goed zien. Ze dachten dat Hart/aorta goed was. Uit bloedonderzoeken kwam alleen eiwit tekort/verlies. Uit rectaal onderzoek kwam dat ze iets rond zn darmen voelden. Mogelijk een gezwel. Er is dus weinig uitgekomen.
Vocht is steeds behandeld met last dagen dexi...../prednisolone sluiten. Dit helpt maar heeft natuurlijk ook risico's.
Hij heeft de vochtophopingen nu een keer of 6 gehad alleen nu een paar keer kort achter elkaar. Sins een paar weken heeft hij aan de linkerkant van zn buik, ongeveer op de plek van de singel, een verdikte streng. Volgens de dierenarts een lymfebaan met vocht. Zij gaf aan dat ze het ook niet goed wist. Hart of een gezwel . Ze gaf aan dat ik het nog een keer uit kon laten zoeken maar dat de uitkomst waarschijnlijk hetxelfde zou zijn. Geen duidelijkheid, Hart of kanker en alsnog prednisolon sluiten Omdat dit werkt. Toen besloten het zo te laten. Dierenarts gaf aan dat het waarschijnlijk steeds vaker terug zou komen en dat het op een gegeven moment "klaar " is. Zeker als hij Dr echt ziek van gaat Worden. Wanneer? Niemand die het kan zeggen. 23 weken terug licht vocht. Dit behandeld met prednisolon en kleefkruid. Vocht ging weg en in week zonder prednisolone werd zelfs de verdikte lymfebaan soepeler , dunner en leek later te begonnen. Dit was maandag. Dinsdag heeft bijrijder een rustig ritje gemaakt en vandaag zat er weer licht vocht en de lymfebaan is weer dik en hard. Dierenarts gebeld voor overleg wel of niet starten met de sluiten. Ze gaf aan dat ik het evt nog een keer kon laten onderzoeken. Ze hebben een internist die hem ook behandeld heeft op de uithof. Dus nu afgesproken dat hij volgende week onderzocht gaat worden in de hoop dat ze wat vinden wat hopelijk behandelbaar is. Iemand nog ideeen?

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:29

Het kan ook een eiwittekort zijn toch? In de zin van of te weinig eiwitten opnemen of te weinig eiwitten in het voer. Ouder paard heeft sowieso meer eiwitten nodig. Is hij verder wel in een goede conditie?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:41

Indien hij verder geen AB heeft oid kun je lymfedrainage gaan doen. overleg dan wel met de behandelende persoon welke medicatie je dier krijgt, dan kunnen ze bepalen of lymfedrainage mogelijk is of niet. Mijn therapeut voor mijn paard doet ook medicinale taping, dit kan wellicht ook werken.

Mijn oudje heeft het een paar jaar geleden ook gehad, een plaat onder de buik en bij de koker, dikke koker. Hield ook vocht vast. Hart was gelukkig in orde en hij heeft het daarna niet weer gehad. oorzaak nog altijd onbekend.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:56

Ik zou contact opnemen met een mld therapeut. Ze hebben een website waar alle therapeuten op staan.

Mijn paard is gevoelig voor dikke benen en stond laatst met 4 hele dikke benen tot bovenaan. Dexamethason spuiten hielp maar zodra we ophielden met spuiten kwam het gewoon weer terug. Hij heeft veel baat bij deze kruidenmix https://www.equine-motion.nl/webshop/pa ... enmix.html het is nu onder controle.

Ik zou persoonlijk zo min mogelijk zooi als prednisolon gebruiken en kijken of je dit met aangepaste beweging, kruiden, manuele lymfe drainage, evt osteopaat of fysio kan aanpakken.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 13:11

ElCamino schreef:
Indien hij verder geen AB heeft oid kun je lymfedrainage gaan doen. overleg dan wel met de behandelende persoon welke medicatie je dier krijgt, dan kunnen ze bepalen of lymfedrainage mogelijk is of niet. Mijn therapeut voor mijn paard doet ook medicinale taping, dit kan wellicht ook werken.

Mijn oudje heeft het een paar jaar geleden ook gehad, een plaat onder de buik en bij de koker, dikke koker. Hield ook vocht vast. Hart was gelukkig in orde en hij heeft het daarna niet weer gehad. oorzaak nog altijd onbekend.


hij heeft vorig jaar lymfe drainage gehad. massages en een middel wat ik moest geven. heeft toen niet geholpen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 13:15

Dee_Es schreef:
Ik zou contact opnemen met een mld therapeut. Ze hebben een website waar alle therapeuten op staan.

Mijn paard is gevoelig voor dikke benen en stond laatst met 4 hele dikke benen tot bovenaan. Dexamethason spuiten hielp maar zodra we ophielden met spuiten kwam het gewoon weer terug. Hij heeft veel baat bij deze kruidenmix https://www.equine-motion.nl/webshop/pa ... enmix.html het is nu onder controle.

Ik zou persoonlijk zo min mogelijk zooi als prednisolon gebruiken en kijken of je dit met aangepaste beweging, kruiden, manuele lymfe drainage, evt osteopaat of fysio kan aanpakken.


hij heeft lymfedrainiage gehad maar dit heeft toen niet geholpen.
hij krijgt op dit moment kleefkruid. vocht is wel terug gekomen maar is de afgelopen dagen zonder prednisolon niet verergerd. of het door het kleefkruid komt? geen idee. ik hou die lymfekruiden even in mn achterhoofd. misschien dat ik die nog ga bestellen.
prednisolon is zooi maar ik kan het hem helaas ook niet met het vocht laten staan. hij wordt er op een gegeven moment echt ziek van. en volgens DA kunnen de lymfe banen ook uitrekken en hun rek verliezen waardoor ze niet meer goed kunnen werken en het vocht blijvend is. (zoiets....)
het vocht moet ergens vandaan komen. maar waar.....
hij gaat van de week naar de kliniek. dan is er een internist die ook op de uithof werkt of heeft gewerkt. die gaat hem binnenste buiten keren, in de hoop dat de oorzaak gevonden wordt.
en hopelijk behandelbaar is.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:41

time, mijn paard krijgt al heel erg lang de maximale dosering prednisolon, met risico op bijwerkingen zoals HB maar hij doet het er nog steeds prima op. En als het het enige middel is wat helpt en er geen andere opties zijn., waarom niet ?

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:33

Mijn ruin heeft iets soortgelijks vorig jaar een paar keer gehad. Bij hem leek het toen samen te hangen met het voeren van bietenpulp. Ben daarmee gestopt en toen bleef het weg. Inmiddels krijgt hij weer (een kleine portie) bietenpulp van een ander merk en dit gaat tot nu wel goed. Misschien een idee om je voer eens te bekijken?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 16:07

ElCamino schreef:
time, mijn paard krijgt al heel erg lang de maximale dosering prednisolon, met risico op bijwerkingen zoals HB maar hij doet het er nog steeds prima op. En als het het enige middel is wat helpt en er geen andere opties zijn., waarom niet ?


Vanwege de risico's. Het is al een stevige ruin dus hogere kans op hb. Als het niet anders kan dan is het zo. Tot nog toe krijgt hij steeds prednisolon wanneer het vocht op komt zetten. Tot nog toe werkt het ook. Maar we weten eigenlijk niet waar het vandaan komt. Dus hopelijk vinden ze dat en is het iets wat zonder prednisolon behandeld kan worden.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 16:15

irmaz schreef:
Mijn ruin heeft iets soortgelijks vorig jaar een paar keer gehad. Bij hem leek het toen samen te hangen met het voeren van bietenpulp. Ben daarmee gestopt en toen bleef het weg. Inmiddels krijgt hij weer (een kleine portie) bietenpulp van een ander merk en dit gaat tot nu wel goed. Misschien een idee om je voer eens te bekijken?


Het is op de vorige stal begonnen en daar krijgt hij ander voer dan op deze stal. Op de eerste stal gaven ze echt van dat natte en vaak dampende en soms beschimmelde koeienkuil. Daarnaast nog brok/muesli.
Nu sinds een paar jaar op deze stal. 2x daags 300 gram (2-3 handjes) muesli en vitamine brokjes. En goed droog hooi. En op de wei.

Het is op vorige stal begonnen na een dik been. Einschluss. Hij stond toen te stampen en te trappen met achterbeen. Waarschijnlijk door mijten en waarschijnlijk toen een wondje of iets veroorzaakt wat voor het dikke been heeft gezorgd. En daarna is het vocht in z'n buik enz gekomen.
Trappen met z'n been heeft hij nog af en toe. Dan was ik met byemite en dan is het weer voor een paar maanden weg.
En enkele keer kwam dat trappen met z'n benen en vocht in z'n buik te gelijkertijd. Dan had hij een bijv een hele dikke koker en stond hij richting z'n buik te trappen. We dachten toen dat hij echt naar z'n koker/buik trapte. Maar hij heeft het trappen dus ook vaak gehad zonder vocht in z'n buik. Zodra ik z'n benen dan met byemite was dan stopt het trappen, stampen en schoppen ook.
Vind het heel apart

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:30

Mijten kunnen ook invloed hebben op de lymfeklieren. Ze scheiden een stof uit waar de lymfeklieren op reageren. Er lijkt daardoor ook een connectie te zijn tussen mijten en CPL. Friezen willen ook nog wel eens gevoelig zijn voor CPL. Maar dat veroorzaakt vooral dikke benen en rimpels in de kootholte. Ik heb nooit eerder gehoord van CPL paarden die echt vocht in de buik hebben. Maar wie weet is er toch een verband.
Als je byemite gebruikt, doe je dat dan ook 2 á 3 keer achter elkaar, met elke keer precies 10 dagen ertussen? Dat heeft te maken met de voortplantingscyclus van de mijt.

Dat je kleefkruid voert is heel goed, ik heb toevallig pas nog een kuur aan mijn tinker gegeven die een dikke koker had (heeft ook wat last van de lymfeklieren af en toe). Je zou naast het kleefkruid ook wat brandnetel erbij kunnen voeren. Dit werkt namelijk bloedzuiverend en zorgt ervoor dat de lymfeklieren minder afvalstoffen hoeven te verwerken. En brandnetel werkt daarnaast ook vochtafdrijvend.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:32

Onze tinker was 23 jaar oud. Had longproblemen wat redelijk goed onder controle was, totdat hij ook een vochtplaat onder zijn buik kreeg. Dit nam met een rap tempo toe, hij kreeg weer onwijs last van zijn longen ondanks de medicijnen. Hij heeft altijd al wel een dikke koker gehad en in Utrecht een aantal jaar geleden zeiden ze al dat een kleine tumoortjes op z'n piemel zaten, maar hij zou daar zeker niet aan dood gaan. Dat zouden z'n longen zijn. 1 december 2019 hebben we afscheid van hem genomen.. het was niet eerlijk meer en de dierenarts wist gewoon niet waar te beginnen. Het vele vocht, z'n longen die echt heel slecht werden, z'n koker, z'n tanden waren ineens super slecht ondanks dat de tandarts het voorjaar nog was geweest en waarschijnlijk de tumoren die zich toch hebben uitgebreid. Het was genoeg, dat wilde we hem niet meer aan doen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 17:42

8nnemiek schreef:
Mijten kunnen ook invloed hebben op de lymfeklieren. Ze scheiden een stof uit waar de lymfeklieren op reageren. Er lijkt daardoor ook een connectie te zijn tussen mijten en CPL. Friezen willen ook nog wel eens gevoelig zijn voor CPL. Maar dat veroorzaakt vooral dikke benen en rimpels in de kootholte. Ik heb nooit eerder gehoord van CPL paarden die echt vocht in de buik hebben. Maar wie weet is er toch een verband.
Als je byemite gebruikt, doe je dat dan ook 2 á 3 keer achter elkaar, met elke keer precies 10 dagen ertussen? Dat heeft te maken met de voortplantingscyclus van de mijt.

Dat je kleefkruid voert is heel goed, ik heb toevallig pas nog een kuur aan mijn tinker gegeven die een dikke koker had (heeft ook wat last van de lymfeklieren af en toe). Je zou naast het kleefkruid ook wat brandnetel erbij kunnen voeren. Dit werkt namelijk bloedzuiverend en zorgt ervoor dat de lymfeklieren minder afvalstoffen hoeven te verwerken. En brandnetel werkt daarnaast ook vochtafdrijvend.


Ik was hem inderdaad daarna nog 2x.
Hmmmm.... Het is toendertijd wel begonnen met het gestamp/getrap wat waarschijnlijk door mijten veroorzaakt was. Ze hebben toen wel een schraapsel van z'n benen genomen maar daar vonden ze toen niks in. Moest toen voor de zekerheid wassen met de byemite. Ik ga mijten toch even bij de dierenarts benoemen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:28

tja, mijn oudje is chronisch bevangen met gekanteld hoefbeen, krijgt nu al maanden 4 capsules prednisolon per dag. En ik weet heel goed de risico's, krijgt af en toe ook nog een cortico injectie erbij. Helaas is dit het enige wat werkt bij hem, en het is idd een risico maar als de opties op zijn verder..... zodra mijn oudje u HB wordt is het afgelopen, maar anders was hij er niet meer geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Radeloos, (Lymfe) vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:52

Ik denk dat je er niet achter gaat komen wat het is. Verstandig dat je niet blijft doorgaan met prednisolon ivm risico's en extra belasting voor het lichaam. Wellicht kun je hem iedere keer een kuur geven als hij een opvlamming heeft en verder zo comfortabel mogelijk houden.

Mijn vorige merrie heeft een andere medicatie gehad, aangezien ze wel hb was geraakt door de prednisolon. Het was een uitprobeersel van Utrecht wat onvoldoende succesvol was ivm steeds weer opvlammen van hb. Vermoedelijk was er iets mis bij een orgaan, waardoor lymfevocht lekte. Ik heb dat verder niet meer laten onderzoeken.