Een nerologisch ziek paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beau_cj
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-02-17
Woonplaats: Heemskerk

Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 00:30

Oke, hoi allemaal beste bokkers.
Ik heb nog nooit een bericht op bokt geplaatst en weet errlijk gezeg ook niet zo goed hoe dit moet. En hoe is straks kan zien ofnik er überhaupt reacties op krijg. Toch heb ik een vreemd verhaal waar ik graag jullie advies over wil hebben. En waar jullie ons misschien verder mee kunnen helpen. Eigenlijk begint het verhaal ongeveer 2 maanden terug.

Even goed om te weten het gaat om een appaloosa merrie van 6jaar. 1.58 stevig/breed gebouwd. Heeft ook meer weg van een Warsteiner? Heeft afgelopen jaar een veulen gehad. Die we er inmiddels door alle redenen afgehaald hebben.

Een paard van een goede vriendin van mij is gedekt door een hengst in 2018. En in augustus 2019 is hier een prachtig merrie veulen uit geboren. De laatste 2 maanden is ze ontzettend gaan invallen. Later zijn we er dus achter gekomen dat het veulen van mijn merrie ook bij haar dronk en we dit dus pas later in de gaten hadden... Zo dachten wij dat we haar ook te weinig krachtvoer gaven dus zijn we gaan verhogen van 1,5 kilo naar wel 3 kilo brok op een dag naast onbeperkt ruwvoer.
We hebben toen de tandarts laten komen. Bert van dierenarts praktijk Ijmond Noord. Hij komt altijd voor alle paarden bij ons op stal en dat gaat ook altijd goed. Bij de tandarts was er niets aan de hand maar daarna is het eigenlijk allemaal begonnen. En dan kan het toeval zijn maar het is zo vreemd....

Pippa begon na de tandarts behandeling in eerste instantie goed te eten toen ze was bijgekomen van de behandeling. Wel vonden we het die dag een beetje klungelig over komen de hele behandeling en vreemd gaan... 2 dagen later was pippa opeens totaal futlood. We gingen op buitenrit wat ze normaal gesproken ontzettend leuk vind! Ze doet graag een galopje maar deze keer wilde ze biet ze leek wel uitgeput. Op dit moment zoog het veulen nog. De dag erna vrij gegeven en die dag daarna gelongeerd. Maar ze wilde maar niet totaal futloos. Niet eens meer ontzag voor de zweep, (wat ze dus normaal wel heeft.)
Toen de dierenarts (Ijmond Noord) laten komen en inderdaad kregen we de opmerking dat ze ontzettend ingevallen was en onrustig. Bloedonderzoek laten doen, bloed was helemaal goed en mest ook. De dagen erna gingen bergafwaards. Ze begon ook slecht te eten het leek of ze niets binnen kreeg en alles herkauwde als ware. Totdat ze ook nog begon met nerologische klachten. Ontzettend schudden met haar hoofd, schuimen met mond (overmatig speeksel aanmaak), ze viel opeens in slaap net of ze helemaal van de wereld was verdwenen. Ze begonnen te schokken. Elke minuut shakte haar lichaam. Toen nogmaals een dierenarts gebeld voor een second opinion voor de tanden omdat het in ons oogpunt daarna allemaal begonnen is. Dierenarts amstel kwam langs. En heeft toen niets gevonden in haar mond dat was oke. Maar de nerologische klachten werden erger en ze reageerde ondanks de verdoving super heftig op de mondklem en bleef er als waren tegen vechten.... Dat was vreemd maar hij kon niets vinden. Hij merkte toen al de nerologische klachten op maar door de verdoving, kon hij nog geen nerologisch onderzoek bij haar doen. Oogreflectoe alles was verder goed. Haar vacht was ook totaal niet dof. We hadden pretnison gekregen om het te onderdrukken en we moesten wachten tot na de kerst. Dus hij kwam vorige week vrijdag weer. Met kerst was ze onrustig. Ze begon ook raar te lopen, te vallen en in de bak. (ze stond even apart) constant snel rondjes lopen. (terwijl ze normaal liever lui dan moe is) omdat we het niet meer veilig vonden voor haar en het veulen. Hadden we het veulen eraf gehaald. Ze kreeg boxrust en vrijdag kwam de dierenarts voor een nerologisch onderzoek. Dit verliep echt super goed. Helaas toen de dierenarts het terrein afreed begon ze hevig te shaken en opnieuw vallen. Verstappen etc. Hij gaf als advies als het erger word ga naar de kliniek maar nu afwachten wat de pretnison doet. Helaas werd ze die avond alleen naar slechter. Gelukkig had ze de volgende ochtend (zaterdagochtend) een opleving en hebben we besloten om met haar naar de lingehoeve te gaan. Daar aangekomen was ze zeiknat van het zweet van de trailerrit. Wel normale hartslag. Opnieuw een bloed onderzoek, dit was ook goed. Ze moest blijven voor een ct scan. Die de maandag na het weekend doen. Ze was helemaal de wegkwijt toen we aankwamen bij de kliniek. Ik vond haar er heel slecht aan toe. Ze had ook de heleweek al koorts. 38.5 / 38.6 de volgende dag kregen we een belletje. Ze was nog te goed om in te laten slapen maar had wel een thempratuur van 39 graden. Een flinke klap dus. Ze werd nu geïnjecteerd met medicatie omdat het eten nkg steeds zo ontzettend moeilijk ging en ze heel nerotisch deed.(rondjes lopen, haar lip raar bewegen) Gelukkig werden we maandag ochtend gebeld dat haar themp. Was gezakt naar 38.3 voor het eerst in ander halve week. En ze was weer iets helderder. Helaas lukte het ze niet om fotos te laten maken van het hoofd met de CT omdat ze zooo onrustig was. We zijn die maandag ook nog bij hasr langs geweest en ze leek anzich oke. Iig beter dan die vrijdag en zaterdag. Dinsdag en woensdag was oud en nieuw. Nou kregen we goed bericht dat ze opeens weer heel goed ging eten. Welliswaar op een vreemde manier maar ze at en kreeg het binnen. Super goed nieuws. Ze wilde haar ook niet meer verdoven voor een CT omdat ze daar alleen maar slechter op leek te gaan dus wilde ze het afwachten. Wij hebben gisteren besloten dat we haar vandaag wilde ophalen omdat ze toch niets meer konden gaan doen behalve observeren... En ze weer sterk genoeg was voor naar huis te gaan. Nu vanmorgen kwamen we aan in de kliniek en zag ik bij haar onderkaak een verdikking. Uiteindelijk toch fotos laten maken blijkt het een onsteking te zijn. Nu weer antibiotica en toch mocht ze mee naar huis. Maar met weer geen diagnose en geen duidelijkheid voor wat het ons zou brengen. De terugreis was vreselijk... Ze leek steeds weer te vallen in de trailer en was super onrustig. Ze heeft de hele stang kapot gebeten.... Bloed uit haar mond etc. Terwijl we juist haar vriendinnetje (mijn paard) vkor haar meehadden genomen voor haar naar de kliniek dat de terugreis minder heftig en spannend zou zijn voor haar. Nou alles behalve.. Uiteindelijk terug op stal troffen we een ravage aan de in de trailer. Gelukkig was mijn paard helemaal oke.. Maar pippa was zeiknat van het zweet een bloedbek etc. Op stal gezet en hopen dat ze wat rustiger werd. In het begin was ze echt super onrustig terwijl dat later gelukkig afzakte. Nu kwam Anette Timmerman om haar oog uit te lezen maar wat zij dus zei is dat er totaal geen reflex meer in het oog zat en dus einde verhaal. Maar wij willen haa rnog niet laten inslapen omdat ze op het moment echt nog te goed is. We weten dus niet of dat door de medicijnen komt... We gaan dus nu door met de medicijnen. Maar herkend iemand iets in dit verhaal...? Iets vergelijkbaars meegemaakt. Of iets wat je herkend of gehoord hebt. En wat er toen gebeurd is... We zijn ten einde raad maar ze is op het moment goed maar ontzettend loperig en het lijkt wel of ze bijna wil rennen constant. Ze lijkt wel gewoon gefrustreerd.... Omdat ze ook heel graag wil eten en het haar niet lukt en ze al bijna 2 weken op stal staat denken wij.. Terwijl allen nerologische klachten zijn weg getrokken. Niet meer shaken, vallen, raar lopen en hoofdschudden. We hopen op deze manier nadat we al heel Google hebben afgespeurd er toch nog iets uit te halen en er echt alles aangedaan te hebben. Voordat we haar laten gaan. Ik hoop op iets een wonder denk ik want ze moet echt beter worden..

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:43

Toen mijn paard atactisch was en ik longeerde hem om de beweging te controleren ging hij ook hard rennen vanwege de coordinatie die onregelmatig was.
Bij mij hebben ze foto's van de hals genomen. En gezien dat er een gebroken halswervel tussen zat en 3 halswervels in zeer slechte conditie waren.

Is ze gecontroleerd op ataxtie?

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 01:03

Wat een verhaal.... Heeft de kliniek geen enkele diagnose kunnen stellen? En is bij de CT scan haar hele hoofd gescand? Het leest bijna als een hersentumor (ik hoop van niet en ik ben ook geen dierenarts). In ieder geval heel veel sterkte!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 01:54

Is het paard tijdens de tandarts behandeling gaan hangen in het halster ? Kan iets met de atlas zijn dan.
Osteopaat laten komen is altijd nog proberen waard.
Degene die ogen uit leest klinkt beetje vreemd . Reflexen testen doen ze in de kliniek als een van de eerste dingen .
Voor dat er keuzes gemaakt worden zou ik eerst de antibiotica kuur afwachten of paard moet opeens verslechteren

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 04:43

Niet iets met het tongbeen door de klem van de tandarts? Of iets anders bekneld in die regio? Zou ook een osteopaat laten komen in de hoop dat die wat kan.

Sterkte!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:48

We zijn geen veearts, maar kan wel meedenken door een ervaring van een geval vertellen
Na de tandarts was bij een paard het kaakgewricht uit de kom of waarschijnlijk een van de kaakgewrichtbandjes knel komen te zitten.

Paard kon niet meer eten na behandeling, schudden met hoofd, onrust. Veearts kon eerst niet vinden wat er was. Van alles gecheckt. Pas toen de mondklem er opnieuw inging, hoorde we een klik in het kaakgewricht. En blijkbaar klikte het bandje terug of iets en zat het gewricht ineens goed.

Ze kon weer eten, kaak kon weer van links naar rechts en terug, paard werd rustig en stopte met schudden.
En alles was weer normaal.

Misschien is iets dergelijks ook in het begin bij jouw paard gebeurt? Het kan een deel van de symptomen verklaren, maar er is duidelijk meer aan de hand.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:15

genja schreef:
Is het paard tijdens de tandarts behandeling gaan hangen in het halster ? Kan iets met de atlas zijn dan.
Osteopaat laten komen is altijd nog proberen waard.
Degene die ogen uit leest klinkt beetje vreemd . Reflexen testen doen ze in de kliniek als een van de eerste dingen .
Voor dat er keuzes gemaakt worden zou ik eerst de antibiotica kuur afwachten of paard moet opeens verslechteren



Hoe zijn de tanden gedaan? Hangend in een halster? Dit kan gevaarlijk zijn wanneer het paard schrikt of gaat hangen. Is de overloop hoofd naar hals ook meegenomen? Atlas oké? Ik zou denk ik ook verder zoeken in de hals.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:29

Zo te lezen zijn foto’s en de ct scan niet gelukt, en dat is jammer want je zou toch verwachten dat het ergens in of bij het hoofd (mond, kaak, hoger, atlas) ergens fout zit.

Beau_cj
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-02-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 10:42

Klopt, CT scan is inderdaad niet gelukt.. Tandarts heeft haar electrisch behandeld. En daarna nog een second opinion maar dit keer eageerde ze heel hefrig ondanks ze ene verdoving had gehad. Daarna nerologische klachten gekregen. Inmiddels 4 dierenartsen verder en nog steeds geen diagnose. En Anette timmerman die vertelde dat het einde verhaal was. Alleen blijven we hoop houden omdat we toxh voelen dat er iets niet klopt. En ze op het moment behavalve onrustig en ingevallen gewoon gezond lijkt... Ze is gecontroleerd op atctie de manier vsn lopen was ook slecht maar inmiddels weer verbeterd...

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:04

Pff, wat een verhaal. Het kan natuurlijk met de tandartsbehandeling te maken hebben, het kan ook toeval zijn. Ik dacht eens dat onze pony door de hoefsmid hoefbevangen was geworden, omdat ze de dag erna hoefbevangen was. Nu weet ik dat ze er waarschijnlijk tegenaan zat en dat het door het op drie benen staan en de ongelijke belasting zo duidelijk werd. Het was me wel opgevallen dat ze niet zo rustig stond als ik gewend was van haar.

Ik hoop dat je gauw wat vind. Het gedrag van de dierenartsen klinkt niet heel deskundig/grondig. Misschien toch nog eens op zoek naar een andere?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:07

Misschien kun je met alle info contact opnemen met equitom?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:08

Ik zit te denken aan een ontsteking in de hersenen ergens.
Hoe gaat het nu?

Tionsdcia
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-20

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:52

Jeetje wat een verhaal! Ik hoop voor jullie dat het inmiddels beter gaat met de merrie. Wat ik vreemd vind is dat er over inslapen gesproken wordt terwijl er geen diagnose is? Dan zou ik (Als dat financieel haalbaar is) toch eerst een degelijke scan/foto laten maken. Als ze daar slechter van zou worden kun je altijd nog besluiten haar in te laten slapen? Zou je anders niet altijd blijven denken 'wat als'?

Hoe dan ook veel succes met de merrie. Ik hoop natuurlijk dat het snel stukken beter met haar gaat!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:43

Wie the fiets is Anette Timmerman en waarom concludeerd die na een ' oog uit te lezen' dat ze ingeslapen moet worden?

De Lingehoeve laat jou je paard toch niet naar huis halen als hij bijna dood gaat?

Waarom ga je steeds van de ene DA naar de ander? Dan krijg je ook geen diagnose, vaak moeten dingen uitgesloten worden en dat kost tijd.

Paard opladen, naar de kliniek en zeggen dat je 'm pas terug wil met een diagnose.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:13

ruitje schreef:
Wie the fiets is Anette Timmerman en waarom concludeerd die na een ' oog uit te lezen' dat ze ingeslapen moet worden?

De Lingehoeve laat jou je paard toch niet naar huis halen als hij bijna dood gaat?

Waarom ga je steeds van de ene DA naar de ander? Dan krijg je ook geen diagnose, vaak moeten dingen uitgesloten worden en dat kost tijd.

Paard opladen, naar de kliniek en zeggen dat je 'm pas terug wil met een diagnose.


Dat vroeg ik me ook af. Wie is die Annette Timmerman, en wat heeft ze precies gedaan?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:26

Ik zou ze toch nog eens proberen een CT te laten maken, vooral gebied van tongbeen en kaakgewrichten. Waar zat die ontsteking/zwelling precies? Staat ze nu op pijnstilling?

Beau_cj
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-02-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:29

horsiegek schreef:
Ik zou ze toch nog eens proberen een CT te laten maken, vooral gebied van tongbeen en kaakgewrichten. Waar zat die ontsteking/zwelling precies? Staat ze nu op pijnstilling?


We hebben nu fotos van de kaak/hoofd. Hierop us een ontsteking te zien in de kaak waar ze nu medicatie voor kijgt... Inmiddels gaat het ietsje beter en zijn we aan het afbouwen met de rest van d epijnstilling omdat z ehier niet op kan blijven staan...

Beau_cj
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-02-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:34

ruitje schreef:
Wie the fiets is Anette Timmerman en waarom concludeerd die na een ' oog uit te lezen' dat ze ingeslapen moet worden?

De Lingehoeve laat jou je paard toch niet naar huis halen als hij bijna dood gaat?

Waarom ga je steeds van de ene DA naar de ander? Dan krijg je ook geen diagnose, vaak moeten dingen uitgesloten worden en dat kost tijd.

Paard opladen, naar de kliniek en zeggen dat je 'm pas terug wil met een diagnose.


Zou je denken inderdaad. Maar op de kli iek zeiden ze dat ze verder niets gingen doen behalve observeren. Helaas lopen de kosten voor alleen observeren te hoog op en zeiden ze dat ze goed vervoerbaar was naar huis... Uiteindelijk niet het geval. Alle dierenartsen die we hebben laten komen konden geen diagnose stellen en schreven maar iets voor. En zo doende zijn we naar de kliniek gegaan toen ze echt doodziek was... De dag dat ze terug kwam kwam Annette Timmerman langs die had fotos gemaakt van haar oog om hem zo via de computer uit te lezen. (vonden we al wat vreemd) maar goed dat wilde we geprobeerd hebben. Gelukkig hebben we niet naar haar advies geluisterd en het nu afgewacht. Wat echt maar in hele kleine stapjes verbeterd. Ze gaat in ieder geval niet achteruit!

Beau_cj
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-02-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:35

kiwiwitje schreef:
Misschien kun je met alle info contact opnemen met equitom?


Wie is dat en wat doet hij? Eerdere ervaring met hun gehad?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:38

Beau_cj schreef:
kiwiwitje schreef:
Misschien kun je met alle info contact opnemen met equitom?


Wie is dat en wat doet hij? Eerdere ervaring met hun gehad?

Even google’n. Een hele fijne kliniek. Ben daar helaas al regelmatig geweest een aantal jaar geleden.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:05

Beau_cj schreef:
kiwiwitje schreef:
Misschien kun je met alle info contact opnemen met equitom?


Wie is dat en wat doet hij? Eerdere ervaring met hun gehad?


Equitom is een Belgische paardenkliniek met wereldfaam. Tom Marien is een schitterend chirurg.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:14

Equitom heeft idd een hele goede naam, maar vanuit NH is het wel ver om daar heen te gaan. Vrees dat hij het paard toch wilt zien voordat hij een behandeling start.
En om ruim 200 km te rijden met een paard die neurologisch niet in orde is, weet niet of dat verstandig is?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:36

kiki1976 schreef:
Equitom heeft idd een hele goede naam, maar vanuit NH is het wel ver om daar heen te gaan. Vrees dat hij het paard toch wilt zien voordat hij een behandeling start.
En om ruim 200 km te rijden met een paard die neurologisch niet in orde is, weet niet of dat verstandig is?

T is ook mogelijk, of dat was vroeger in iedergeval, om alle info incl alles van alle dierenartsen die bij t paard geweest zijn op te sturen. Net als rontgen etc.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:56

Heb een paard gehad met gelijkaardige symptomen, alleen ging alles sneller.
Zij had grass disease.

Volgens de dierenarts is dit enkel te diagnostiseren door autopsie, dus zolang een paard leeft, kan je dit niet met zekerheid weten.

Er bestaan acute en tragere soorten.
Kenmerken zijn vooral problemen met het spijsverteringsstelsel ( mijn paard begon met proppen te maken van alles, maar er was niets aan haar tanden), en later krijgen ze ook neurologische problemen.

Zoek er eens wat over op, mss herken je er alles in?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Een nerologisch ziek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:43

Omdat hij net naar de tandarts is geweest en die ontsteking heeft zou ik er mee naar Chris Hannes of Wouter demey gaan. Allebei dierenartsen die gespecialiseerd zijn in tanden en ook niks anders meer doen. Mocht het daar vandaan komen dan kom je er daar achter.