Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:00

Als het gelig is en stinkt dan zit er dus ergens een ontsteking.

Ik zou hem idd een extra vitamine korrel erbij geven voor de weerstand (ik ben erg tevreden ocer de equilin korrel die ik geef), maar ook verder laten onderzoeken door de dierenarts. Wellicgt dat hij toch even anti biotica moet krijgen


Tancreda4
Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:17

Eens met de laatste twee. Met stinkende gele zooi zelf gaan rommelen met supplementen zou absoluut niet mijn keuze zijn. Ja, het kan helpen in de genezing maar het is en blijft een ontsteking waarvan je de oorzaak niet weet.

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:35

Elise geeft toch ook aan dat ze ermee naar de dierenarts gaat, maar dat dat op dit moment nog niet lukt omdat ze zelf niet mobiel is. Tot die tijd kan ze naar mijn idee wel de weerstand zien te verhogen d.m.v. een supplement.
Het paard heeft dit vorige winterperiode ook gehad, dus het is geen acuut probleem, dan hoeft ze nu niet direct ermee naar een dierenarts. Zodra het voor haar mogelijk is, zal ze vast wel een afspraak maken.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:04

Jet schreef:
Heb je wel alles goed gelezen, Jimbo?


Ja ik dacht het wel, heb ook gelezen dat de tandarts het heeft bekeken en dat die ook ontstoken kies vermoedde.

Gras eet makkelijker en is voedzamer dan hooi, daarom had hij er szomers waarschijnlijk ook minder last van. (Of staat hij continu op hooi?)

Ik begrijp dat ts nu zelf niet mobiel is dus weerstand verhogen is goed idee. Maar de ontsteking moet nog steeds wel behandeld worden (omdat het meteen weer de kop opsteekt als paardje het weer wat zwaarder krijgt).

Eet hij verder wel goed?

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:58

Even nog weer wat vragen:

Hoe ontwormen jullie op stal en wanneer is hij/zijn ze voor het laatst ontwormd en waarmee?

Is de mest in de tijd dat hij klachten heeft anders dan tussendoor/'s zomers en zo ja, wat is het verschil?

Merk je met poetsen dat hij ergens gevoeliger reageert als hij klachten heeft of maakt het niets uit, reageert hij sowieso ergens gevoeliger met poetsen?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-19 18:49

Dierenarts staat op de planning inderdaad, tot die tijd lijkt me zijn weerstand verhogen geen kwaad kunnen in ieder geval dus de NAF Opkikker ga ik bestellen. Maar alleen bij de DA ga ik er achter komen wat het is dus zodra ik mobiel ben gaan we daarheen. Deze vragen en jullie adviezen helpen wel om gericht te kunnen kijken wat ook geen overbodige luxe is denk ik.

Hij staat in de zomer op hooi en gras, ik heb zelf het idee dat het weer en grote rol speelt. (regen-kou => probleem) Hij eet altijd goed en is verder ook niet ziek oid.

Wij ontwormen sowieso 1x per jaar met equimax tegen horzeleitjes e.d en verder is hij vorig jaar nog twee keer behandeld tegen bloedwormen. Hij mest niet anders, kan ook overal aanzitten, hij vind poetsen heerlijk en reageert niet gevoelig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:41

Ik kan me goed voorstellen dat bij jouw paard het weer een grote rol speelt hoor. Misschien speelt in eerste instantie het aanmaken van de wintervacht er nog in mee, maar veel infectieziektes verspreiden zich in de zomerperiode ook minder dan in de rest van het jaar.

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat hij in de zomer geen last van het hooi zou hebben en dan in de winterperiode wel zoveel. Wel kan het spoelen/weken schelen nu hij eenmaal last heeft.

Hoe oud is hij eigenlijk? Je zegt ouder, maar voor de één is dat 12 en voor de ander is dat 25... Loopt hij normaal gesproken met jonge paarden tot 4-5 jaar of alleen met oudere paarden?

Verder zie ik in je antwoord ook geen dingen die verdere vragen oproepen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 11:37

Hij wordt in januari 19 en loopt met een dier van 16 en eentje van 22, allemaal geen hele jonge paarden meer.

Wat jij zegt dat denk ik wbt het hooi, dat zou niet zo'n groot verschil moeten zijn dus er lijkt iets anders aan de hand te zijn. Misschien dat de kou een ontsteking triggert die er zit, dat die in de zomer ook aanwezig is maar dan lichtjes/ chronisch waardoor het niet op valt oid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:53

Zoiets moet het haast wel zijn denk ik. Ik heb wel vaker gezien bij chronische ontstekingen door kiezen ( ook als ze verwijderd waren), dat het in de wintertijd veel meer zichtbaar was dan 's zomers.
Heb je het idee eigenlijk dat het dit jaar erger is/vaker terugkomt dan vorig jaar of kan je daar geen zinnig woord over zeggen?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 13:20

Update: paard is nagekeken door de dierenarts en helemaal gezond verklaard, het snot komt uit zijn longen en het lijkt een allergische reactie op iets te zijn uit de omgeving.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:33

Dan komt het dus toch uit zijn longen. het zal lastig worden om uit te vissen waar hij in de winterperiode allergisch op reageert, waar hij 's zomers dan niet op reageert.
Of het moet zijn dat zijn weerstand in de zomer een stuk beter is dan in de andere tijden?
Moet je het nu nog wel ondersteunen met medicatie?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 10:21

Ik denk zeker dat zijn weerstand beter is in de zomer, ook omdat hij op het gras staat dan.

De DA heeft aangegeven dat we gewoon door kunnen gaan met slijmoplossers geven in de winter en ik heb wel wat weerstand ondersteuning aangeschaft dus even kijken of dat hem gaat helpen.

De DA gaf ook aan dat het lastig is om te onderzoeken waar hij op reageert, met een longonderzoek in Utrecht zou het eventueel aangetoond kunnen worden. Maar ze zei dat daar ook heel vaak niets uit komt en in combi met het paard en zijn verdere gezondheid raadde ze dat niet aan.

Ik ben in ieder geval wel blij dat er niets "ernstigs" aan de hand is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:14

Hetzelfde verhaal als mijn paard dus.

Als je je paard zoveel mogelijk stofvrij houd zal het al heel goed opknappen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 11:19

Ik vraag me af of hij op stof reageert, in de zomer zou het dan toch erger moeten zijn? (misschien zit ik er naast) maar hij staat op zand/ stuifgrond en het wordt hier altijd erg stoffig bij warmte en droogte. Ik kan in ieder geval uit gaan proberen of het beter wordt als ik het hooi nat maak.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 76 bezoekers