Pony met luie/inactieve darmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:59

Mijn pony heeft de laatste maanden vaak verstoppingskoliek gehad.
Verschillende dingen geprobeerd, veranderd, weggelaten etc, maar kwam eigenlijk steeds terug.
Deze week naar Wolvega geweest en het blijkt dat hij inactieve darmen heeft.

Ik ben erg benieuwd of er nog meer mensen zijn met een paard of pony met luie darmen.
Wat doen jullie preventief?
Is er goed mee te leven of heeft jullie paard alsnog vaak koliek?

Advies wat ik heb gekregen is zo veel mogelijk op gras, hooi niet meer uit plastic, mobipard colon voer geven en veel lijnzaadolie.
Tot nu toe reageert hij goed maar ben erg benieuwd of er nog meer dingen zijn die ik zou kunnen doen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 18:27

Niemand?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:03

Ik heb geen ervaring met koliek,al 35 jaar paarden zonder koliek...even afkloppen.

Is het gebit in orde? Ontworm je weleens tegen lintworm?drinkt je paard genoeg?
Geef je olie door zijn voer of gekookt lijnzaad?

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:19

Bonpard Colon bedoel je denk ik?

Mijn paard heb ik twee jaar terug ook nalaten kijken en bleek heel traag zijn eten te verteren. Hij had 24 uur geen eten gehad en tijdens de scopie zat er nog eten in. Ik heb een poosje Bonpard Motility gevoerd en daar deed hij het goed op. Daarnaast gaf ik zijn hooi in een slowfeeder, zodat hij het niet zo naar binnen schrokte.

Tot nu toe gaat het heel goed met hem en geef ik geen Bonpard meer. Hij krijgt nu een beetje brok met luzerne erbij. En we letten heel erg goed op suikers.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 19:28

Het is mij ook 13 jaar lang gelukt, maar nu helaas niet meer.
We hebben vrijwel alles al uitgezocht. Wormen heeft hij nooit (laat altijd mest onderzoeken) Hij heeft 2 maand geleden preventief de meest uitgebreide wormenkuur gehad voor de zekerheid.

Drinken mag meer zijn, maar is niet extreem weinig. Hij krijgt al iets zout over het voer en heeft uiteraard een liksteen.

Gebit laat ik ieder jaar doen en is niets schokkends mee.

Lijnzaadolie geef ik, op moment 2x 60 ml per dag. Ook nu voor de zekerheid bezig met sand oil 369 kuur van 3 weken lang.
Maar ook daarvoor al regelmatig zandkuurtjes dmv psyllium.

Ik bedoel inderdaad bonpard colon!
Loopt jouw paard veel buiten?
Hij heeft inderdaad een slowfeeder maar wil nog iets anders gaan maken zodat hij nog trager gaat eten.
Te veel suikers is dus ook niet goed voor de vertering?

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:34

Die van mij heeft 3 jaar geleden 10 dagen in wolvega gestaan. Kokiek doir, na veel onderzoeken, de lintworm. Deze hebben in de overgang naar de blinde darm gezeten. Hierdoor de blinde darm aangetast.
Ook ik geef colon (nog steeds) en 2x 50 ml olie. Ik kreeg wel als tip in wolvega om dan wel vitamine E te geven omdat dat, door veel olie, niet goed wordt aangemaakt . Tevens elke 5 weken een zandkuur preventief. Bij mijn merrie waren de testen vd mest ook goed Maar de lintworm is niet zichtbaar daar in.
Ik verander niks in t voer omdat ze het hier goed op doet. Wel 2x pj een Pramox

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:57

Amy223 schreef:
Het is mij ook 13 jaar lang gelukt, maar nu helaas niet meer.
We hebben vrijwel alles al uitgezocht. Wormen heeft hij nooit (laat altijd mest onderzoeken) Hij heeft 2 maand geleden preventief de meest uitgebreide wormenkuur gehad voor de zekerheid.

Drinken mag meer zijn, maar is niet extreem weinig. Hij krijgt al iets zout over het voer en heeft uiteraard een liksteen.

Gebit laat ik ieder jaar doen en is niets schokkends mee.

Lijnzaadolie geef ik, op moment 2x 60 ml per dag. Ook nu voor de zekerheid bezig met sand oil 369 kuur van 3 weken lang.
Maar ook daarvoor al regelmatig zandkuurtjes dmv psyllium.

Ik bedoel inderdaad bonpard colon!
Loopt jouw paard veel buiten?
Hij heeft inderdaad een slowfeeder maar wil nog iets anders gaan maken zodat hij nog trager gaat eten.
Te veel suikers is dus ook niet goed voor de vertering?



Mijn paard loopt niet veel buiten op dit moment. Zodra ze naar buiten kunnen, dan gebeurt dat ook. In de zomer staat hij wel veel buiten.

Mijn paard is gevoelig voor suikers. Dat is natuurlijk per paard verschillend. Je kan er altijd extra opletten.

Anoniem

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:44

Merkte je buiten de koliek nog iets aan je paard? Qua buikomvang, gassen, darmgeluiden, mestsamenstelling, geur, ...
En hoe is de diagnose gesteld?

Heb hier een pony staan die al een tijdje wat last heeft van zijn darmen maar nog niet echt een antwoord, dus zit me af te vragen of het iets in deze richting kan zijn. Kan ik dat meteen meenemen als de DA komt kijken.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:17

Nooit deze diagnose gehad maar wel een paard gehad dat vaak verstoppingskoliek had. Ze kon o.a. niet op stro toen we haar kochten want dan kreeg ze koliek. Wat bij haar het grote verschil maakte was beweging. Een keer een dagje binnen laten staan ivm heel slecht weer en ze had koliek. Bij 24/7 buiten had ze nergens last van. Grotere box scheelde ook al. Ze heeft paar jaar in een rusthuis gestaan en daar liepen ze in de wintermaanden in een grote loopstal met stro en dat ging prima.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:26

Paarden bewegen van nature de hele dag en nacht door (met rustmomenten tussendoor) en dat bevordert de darmperistaltiek. Worden ze gedwongen stil te staan kan dat zeker effect hebben als het ruwvoer niet geschikt is. Gewoon hooi heeft altijd de voorkeur boven voordroog. Door de fermentatie beïnvloed voordroog de darmflora negatief. Staat op bokt genoeg over geschreven. En bewegen, niet stilzetten op een postzegel maar laten wandelen, op een grote paddock of track (nog beter) en dan hooiplek en drinkplek zo ver mogelijk uit elkaar.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:01

[***] schreef:
Merkte je buiten de koliek nog iets aan je paard? Qua buikomvang, gassen, darmgeluiden, mestsamenstelling, geur, ...
En hoe is de diagnose gesteld?

Heb hier een pony staan die al een tijdje wat last heeft van zijn darmen maar nog niet echt een antwoord, dus zit me af te vragen of het iets in deze richting kan zijn. Kan ik dat meteen meenemen als de DA komt kijken.



Bij maag en darmstoornissen en koliek ga je eerst bedenken wanneer het paard voor het laatst ontwormd is en met welke werkzame stof ;)

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 09:09

Even een update. Sinds we in Wolvega geweest zijn is de koliek alleen maar toegenomen. Ze hadden eerst verkeerd voer mee gegeven. Maar nu het juiste voer (bonpard motility) en nu iedere week last.

Ik ben ten einde raad, ik ga kapot van de stress want maak me altijd zorgen om hem zo.

Gisteravond had hij weer last, heb m toen naar Wolvega gebracht.
Op de echo was een erg volle dikke darm te zien, daar moeten we het probleem echt in zoeken.

Hij is vannacht daar gebleven. Veearts belt me straks wat nog opties zijn, maar zijn er erg weinig zo langzamerhand. We hebben van alles geprobeerd. Veearts zei gisteren al dat een laparotomie een volgende stap kan zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee, voors en tegens?
Wat kun je vinden met zoiets, is er Überhaupt kans op genezing?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:21

Geen tips. Heel veel beterschap toegewenst :(:)

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 10:24

janouk schreef:
Geen tips. Heel veel beterschap toegewenst :(:)


Dankjewel! :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:42

Ik heb ervaring met een paard met een problematische spijsvertering. Bij hem hielp gastro + van Havens enorm goed, gecombineerd met een beetje bietenpulp, veel olie en goed hooi. Daarnaast moest hij ook echt zeer regelmatig actief aan het werk.

Ik weet niet wat een laparatomie is, maar ik vraag me af of de darm ook onderzocht is op beknellingen/ verklevingen etc. Omdat ik me ook afvraag of er wellicht ooit een worm oid gezeten heeft die de darmen van binnen aangetast kan hebben.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 10:50

Elisa2 schreef:
Ik heb ervaring met een paard met een problematische spijsvertering. Bij hem hielp gastro + van Havens enorm goed, gecombineerd met een beetje bietenpulp, veel olie en goed hooi. Daarnaast moest hij ook echt zeer regelmatig actief aan het werk.

Ik weet niet wat een laparatomie is, maar ik vraag me af of de darm ook onderzocht is op beknellingen/ verklevingen etc. Omdat ik me ook afvraag of er wellicht ooit een worm oid gezeten heeft die de darmen van binnen aangetast kan hebben.


Dat is een kijkoperatie, ik denk dat ze dat daarmee ook kunnen zien inderdaad. Ik hoop straks wat meer info te krijgen. Operatie moet wel zinvol zijn, iig dat er evt wat aan gedaan kan worden en niet alleen 'dat je het weet', want dat weten we nu ook wel.

Welke klachten had jouw paard? Ook vaak verstopt?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:03

Ja heel vaak verstopping/ gaskoliek..paard blies dan helemaal op..werd sloom, bolle buik..moeilijk bewegen en met gaskoliek vaak rollen/ slaan tegen de staldeur/ flemen. Echt duidelijk pijn. Sinds de Gastro + heeft hij toen nog maar zelden koliek gehad daarna (alleen als iemand iets gevoerd had wat ie niet mocht) maar dat was wel een hele kunst steeds wbt voer en genoeg beweging geven om die darmen maar op gang te houden.

Hm een kijkoperatie is misschien wel interessant in dit geval, dan weet je in ieder geval of de darmen van binnen wel of niet beschadigd zijn. Al brengt het natuurlijk ook wel weer de nodige risico's met zich mee.

Heb je hem weleens Colosan gegeven?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:15

Amy223 schreef:
Advies wat ik heb gekregen is zo veel mogelijk op gras, hooi niet meer uit plastic, mobipard colon voer geven en veel lijnzaadolie.
Tot nu toe reageert hij goed maar ben erg benieuwd of er nog meer dingen zijn die ik zou kunnen doen.


Ik denk dat je al alles doet wat je kan. Mijn vorige paard had traag werkende darmen. Had regelmatig koliek en is hier zelfs aan geopereerd. Advies vanuit de kliniek was fijn hooi,gras, sanequi mobility, 100ml lijnzaadolie. Iedere dag bewegen. En oppassen met weidegang als het gras te veel suikers bevat.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:02

Damian23, is je paard hier oud mee geworden?

Elisa2, dankjewel voor je bericht, klinkt gedeeltelijk wel hetzelfde. Colosan geef ik hem direct als ik merk dat hij last heeft, maar ik merk niet echt dat het wat doet. Darmontspanner en pijnstilling helpt vrijwel altijd direct bij hem.

Vanochtend hebben ze een scopie gedaan in Wolvega, hij heeft horzellarven in zijn maag (ondanks ontwormen en eitjes verwijderen...) en enkele maagzweertjes.
Ze gaan hem nu voor beide dingen behandelen en komende week kijken hoe hij er op reageert.
Maar als hij weer volloopt/verstopt dan wordt het waarschijnlijk toch een operatie.
Arts zei wel dat de zweren vaak een gevolg zijn van de vele koliek en niet zo zeer de oorzaak...

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:38

Helaas is hij maar 5 jaar geworden. Hij bleef gevoelig voor koliek. Toen hij voor de tweede keer een entrepment kreeg die zonder operatie niet op te lossen was hebben we hem laten inslapen. Een 2e koliekoperatie wilde we hem niet meer aan doen.

Door zijn dieet heeft hij nog een week met maagzweren op de kliniek gestaan. We hebben toen nog bijgevoerd met een vloeibare ruwvoervervanger. Het is even een puzzelwerkje op wel dieet je paard het het beste doet.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:28

Weer die k wormen. Zie boven mijn verhaal. Ik heb Valiente net zolang daar gehouden tot ze hadden uitgezocht wat het was (wilden ze zelf ook en dat vond ik een goed plan omdat het al zo lang op en af ging). Is de blinde darm wel ok? Bij haar waren het lintwormen maar ook die richten schade genoeg aan. Na de kuur was ze er meteen vanaf van alle kwalen . (ook gewoon mee ontwormt geweest in het najaar …..de pramox dan)

xNicoleCeres

Berichten: 48
Geregistreerd: 07-11-13

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:58

Ik heb geen paard met een inactieve darm. Maar wel met geschiedenis met de darmen en dus ook koliek.. Ik geef hem Ecostyle darmbalans en daar doet hij het echt fijn op. Het is wel prijzig maar werkt goed.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 00:00

Ja! Ze houden hem nu goed in de gaten, ze willen het inderdaad goed uitgezocht hebben en ik ook, ben het gezeur wel zat. Ik weet niet of horzellarven ook zulke schade kunnen aanrichten.

Is jouw merrie ook open geweest voor onderzoek of dat niet? Hoe hebben ze dat uiteindelijk gevonden, met wat voor onderzoek? Als hij weer verstopt raakt willen ze dat volgende week doen zo'n kijk operatie, maar ben er zelf aan de ene kant niet erg enthousiast over. Vooral het revalideren, hij moet wat ik zo gelezen heb zeker 7 a 8 weken boxrust houden. Ik weet niet hoe ik dat moet doen, alleen op stal wordt hij gek en mijn andere paard (drachtige merrie) moet wel naar buiten kunnen...

Ja vind het echt k, heb hem netjes ontwormd met de meest uitgebreide kuur maar nog die vieze larven. Hij heeft er wel een handje van om de kuur uit te spugen...

Ecostyle darmbalans heeft ie lange tijd gehad maar hielp dus niet helaas... Wel bedankt voor de tip :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:08

Amy223 schreef:
Damian23, is je paard hier oud mee geworden?

Elisa2, dankjewel voor je bericht, klinkt gedeeltelijk wel hetzelfde. Colosan geef ik hem direct als ik merk dat hij last heeft, maar ik merk niet echt dat het wat doet. Darmontspanner en pijnstilling helpt vrijwel altijd direct bij hem.

Vanochtend hebben ze een scopie gedaan in Wolvega, hij heeft horzellarven in zijn maag (ondanks ontwormen en eitjes verwijderen...) en enkele maagzweertjes.
Ze gaan hem nu voor beide dingen behandelen en komende week kijken hoe hij er op reageert.
Maar als hij weer volloopt/verstopt dan wordt het waarschijnlijk toch een operatie.
Arts zei wel dat de zweren vaak een gevolg zijn van de vele koliek en niet zo zeer de oorzaak...


Ik denk ook niet dat het helemaal hetzelfde is, het zou mij niets verbazen als de horzellarven schade aan hebben gericht en/ of zorgen voor de verstopping. Heb het nu al vaker gehoord dat paarden er van binnen dusdanig van beschadigd raken dat het een enorme invloed heeft op hun gezondheid/ leefbaarheid. Ik hoop dat het bij jouw pony mee valt.

Wbt de operatie, kun je hem op een postzegelstukje wei zetten? naast je drachtige merrie. En wellicht de eerste week (of 2) nog op de kliniek laten?

Schade aan de darmen van binnen zien ze denk ik pas als ze hem open maken, maar wellicht knapt hij op als hij behandeld word tegen de horzelarven. (ik hoop het voor je!)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:30

Mijn merrie van 21 heeft ook verstoppingskoliek. Elke maand vanaf Maart..... Op advies van de dierenarts hebben we haar voer aangepast ze kreeg eerst van pavo natures best en lijnzaadolie, daarbij hadden ze 24 uur hooi ter beschikking. Paard staat altijd buiten en vanaf April weer op de wei. Het voer wat ik toen moest geven was Bietenpulp en geen krachtvoer meer echter weigerde ze de pulp dus een klein handje natures best er toch door. Geen olie meer maar pure paraffineolie van de dierenarts bij haar voer ik gebruik een pul van 5 liter op 3 weken. Gras geven en geen droog hooi maar hooi dat is ingepakt (laxeert beter). Tot nu toe geen verstoppingskoliek meer gehad. Haar darmwerking is echt beroerd het is ook een paar keer kantje boord geweest. De afspraak nu met de dierenarts is nog een keer koliek dat ik haar laat inslapen. Haar moeder is ook aan koliek gestorven haar darmen deden ook weinig tot niets meer. Ze moet voor mij niet afzien en elke maand weer last hebben.

Ontlasting is telkens op zand en wormen gecontroleerd, gaat elk jaar naar de tandarts