Insuline resistentie: welk supplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 14:15

Ik kon geen centraal topic vinden over insuline resistentie, daarom toch maar even een apart topic aangemaakt.

Mijn paard (haflinger) is altijd al wel gevoelig geweest voor suikers en de overgangen van winter naar weideseizoen en andersom. Afgelopen zomer heeft ze het prima gedaan met een graasmasker en gluco balance. De laatste maanden waren de weides te nat en zijn ze naar hun winterverblijf gegaan en daar heeft ze onbeperkt voordroog gegeten. Hier begonnen de problemen. Te dik worden, harde manenkam, ze is stijf en haar mest is niet stevig/veel scheten laten. Vorige week is er bloed afgenomen en getest op verschillende stofwisselingsziektes. Vrijdag laat de uitslag: ze zit op het randje van insuline resistentie/EMS. Vandaag verder overleg met de dierenarts.

Het is wel duidelijk dat ze moet afvallen. Ze staat ze al een week op hooi met aanvullend pavo vital complete, ecostyle darmbalans en gluco balance. Ik lees dat magnesium (in kuur vorm?) een goede aanvulling is voor IR paarden. Zeker gezien de stijfheid. Ook lees ik veel over vitamine E en selenium. Wat is in dit geval verstandig om eventueel weg te laten voorlopig of toe te voegen aan haar dieet?
Laatst bijgewerkt door Phrono op 18-11-19 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:20

Equigard en Glucogard van St hippolyt. Ik heb enkel de Equigard gegeven en mijn paard is heel hard op verbeterd. Niet meer hervallen. Hij staat nu intussen op de Struktur E en zijn manenkam is nu zelfs aan het slinken. Twee jaar geleden heeft hij hoefbevangen gestaan. Sinds ik het voer alleen maar een positieve resultaat op veel vlakken. Ik ben zeer tevreden, paard heeft het ook erg graag.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 18-11-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:21

Ik heb ook een paard met soortgelijke problemen, ik geef nu op advies van de dierenarts van Den hoek die hem behandeld een combi van glucobalance en hypobalance.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:28

AHW*

Spoiler:
aan het werk
uit onderzoek naar dieet of arbeid, bleek dat arbeid beter werkt dan alleen dieet om het paard weer insuline gevoelig te krijgen; minimaal vijf keer per week een half uur aan het werk, waarvan stap en draf afgewisseld en in totaal 20 minuten draven.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:02

Arabesk schreef:
AHW*

Spoiler:
aan het werk
uit onderzoek naar dieet of arbeid, bleek dat arbeid beter werkt dan alleen dieet om het paard weer insuline gevoelig te krijgen; minimaal vijf keer per week een half uur aan het werk, waarvan stap en draf afgewisseld en in totaal 20 minuten draven.



Eerlijk…de beste tip krijg je hier.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:11

Maar er wordt toch nergens gezegd dat dit paard geen beweging krijgt of lees is daarover heen?
Er wordt advies gevraagd voor een supplement toch?
Het stukje bewegen leek mij redelijk logisch, dat was voor mijn paard ook aanvullend dierenartsadvies...

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:35

Dankje Nouvel, ze krijgt inderdaad wel beweging maar niet minimaal 5 keer per week. De afgelopen 2,5 maand waren hele natte maanden en een hele natte/blubberige rijbak maakte het ook niet echt makkelijker. Maar goed we doen ons best om zoveel mogelijk te bewegen! Het gaat mij erom dat ik haar spieren wat kan ondersteunen om fijn te kunnen bewegen. Ik wil haar niet vol gooien met supplementen vandaar op zoek naar een beetje advies..

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:48

is ze getest op pssm1?

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:54

Syb_sem schreef:
is ze getest op pssm1?


Nee niet op getest. Alleen ppid, EMS en insuline resistentie. Wel het eea gelezen over pssm1. Voorheen ook nooit problemen gehad, ze is van stal gewisseld naar altijd buiten en onbeperkt eten en daar is het begonnen..

Lenkaaa
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:58

Phytonic Gluco Balace deed hier wonderen, bij m'n merrie die verplicht 6 maanden 'stil' stond.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:59

Manadeluca schreef:
Arabesk schreef:
AHW*

Spoiler:
aan het werk
uit onderzoek naar dieet of arbeid, bleek dat arbeid beter werkt dan alleen dieet om het paard weer insuline gevoelig te krijgen; minimaal vijf keer per week een half uur aan het werk, waarvan stap en draf afgewisseld en in totaal 20 minuten draven.





Eerlijk…de beste tip krijg je hier.


En geen voordroog meer maar (oud) hooi.
Dat voordroog is een doodsteek voor dit soort paarden.

pien_2010

Berichten: 43230
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:01

Phrono schreef:
Voorheen ook nooit problemen gehad, ze is van stal gewisseld naar altijd buiten en onbeperkt eten en daar is het begonnen..
En als leek zijnde die ook risico hoefbevangenheid heb met paarden, zeg ik dat je dus precies de oorzaak opnoemt hier.
Zo spoedig mogelijk naar buiten met je paard 7x24 uur op grote ruimte liefst in kudde zodat ze weer flink gaat bewegen met onbeperkt eten. In het niet bewegen in relatie tot fout voerbeleid zit in mijn ogen de oorzaak van hoefbevangenheid cq insuline resistentie.
Ik zie het hier ook met mijn twee merens. Die staan zonder deken buiten, op 1,5 ha, zien er goed doorvoed uit zonder harde manenkam etc en zijn gezien de kou en wind (de merrie) al afgevallen. Want dat zie je ook bij dit soort sobere paarden. IN de zomer zijn ze tonnetje rond (kijk maar eens naar de wilde kuddes), en in de winter kunnen ze dan inleveren en komen ze weer normaal cq mager uit de winter.
Mijn ruin was vroeger zeer gevoelig op hoefbevangenheid. Nooit meer gehad of tegen aan gezeten sinds hij in Nederland al op een grote ruimte mocht met zijn merrie en toen omdat ze maar met zijn tweeën waren, werd er aan strook begrazing gedaan en ter aanvulling arm hooi van het jaar ervoor.

Nu nog krijgen mijn merens arm hooi erbij daar gras zo nat is en dat houdt de kak mooi zonder diarree klachten en ik geef ze regelmatig een week half schepje mineralen vitamine als aanvulling bij het kleine handje muesli.

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 14:09

GlucoBalance van phytonics krijgt ze al.. Staat allemaal in mijn bericht. Ik merk dat dit niet echt wat doet op dit moment. Maar ze krijgt het ook al een half jaar. Misschien even stoppen om die prikkel weer te activeren.

Zelf ook voorkeur voor hooi maar bijna overal wordt plastic verpakt spul gevoerd. Helaas. Gelukkig kan ze voorlopig op hooi maar dat betekent wel dat ze niet bij de groep kan. Ze staat samen buiten! met nog een paard met kwaaltjes. Maar goed, als je alleen oud hooi voert, wat dit ook is, kunnen de vitaminen en mineralen wel achteruit gaan en zal ik iets moeten aanvullen denk ik. Vandaar mijn vragen...

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 14:13

pien_2010 schreef:
Phrono schreef:
Voorheen ook nooit problemen gehad, ze is van stal gewisseld naar altijd buiten en onbeperkt eten en daar is het begonnen..
En als leek zijnde die ook risico hoefbevangenheid heb met paarden, zeg ik dat je dus precies de oorzaak opnoemt hier.
Zo spoedig mogelijk naar buiten met je paard 7x24 uur op grote ruimte liefst in kudde zodat ze weer flink gaat bewegen met onbeperkt eten
. In het niet bewegen in relatie tot fout voerbeleid zit in mijn ogen de oorzaak van hoefbevangenheid cq insuline resistentie.
Ik zie het hier ook met mijn twee merens. Die staan zonder deken buiten, op 1,5 ha, zien er goed doorvoed uit zonder harde manenkam etc en zijn gezien de kou en wind (de merrie) al afgevallen. Want dat zie je ook bij dit soort sobere paarden. IN de zomer zijn ze tonnetje rond (kijk maar eens naar de wilde kuddes), en in de winter kunnen ze dan inleveren en komen ze weer normaal cq mager uit de winter.
Mijn ruin was vroeger zeer gevoelig op hoefbevangenheid. Nooit meer gehad of tegen aan gezeten sinds hij in Nederland al op een grote ruimte mocht met zijn merrie en toen omdat ze maar met zijn tweeën waren, werd er aan strook begrazing gedaan en ter aanvulling arm hooi van het jaar ervoor.

Nu nog krijgen mijn merens arm hooi erbij daar gras zo nat is en dat houdt de kak mooi zonder diarree klachten en ik geef ze regelmatig een week half schepje mineralen vitamine als aanvulling bij het kleine handje muesli.


Ze is juist naar een stal met 24/7 buiten gegaan! Beweegt hier veel meer maar krijgt toch problemen met het onbeperkte eten.

Met bewegen in 1 van mijn vorige berichten bedoelde ik arbeid.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 19-11-19 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:21


roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:22

Glucobalans in samenwerking met een drainage kuur.
En geeeeeen brokjes in welke vorm dan ook.
En bewegen.
Meer kan je niet doen.
Hooi uit plastic hoeft per definitie niet slecht te zijn.
Als het maar niet van die vochtige koeievlaai geurende bende is.
Ik verdenk dat ir heel vaak samen gaat met pssm.
Zou er ook een testje aan wagen.
Voor het geld hoef je het niet te laten.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:26

Mijn paard krijgt buiten Struktur E (650gr), onbeperkt droog hooi, het is een warmbloed (±480 kg) geen haflinger en gewoon weidegang, hij is niet meer hervallen tot nu toe.

Ook het weide management speelt hier mee, de weide wordt gevoed (schelpenkalk, kleimeralen en steenmeel + EM) Dus niet volop NPK meststoffen.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 19-11-19 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:26

Magnesium voeren wij onze EMS pony die door ernstige HB niet kon bewegen. Nu stormt ze weer de hele paddock door, maar ze mag geen hap gras want dan gaat het opnieuw mis. Ze krijgt compactgras naast getest, arm hooi en dat gaat nu goed. Verder krijgt ze geen supplementen (behalve dus die magnesium).

Edit: Nu ze weer kan lopen gaan we er ook zo veel mogelijk met haar op uit, al is het maar een paar rondjes door de bak lopen
Laatst bijgewerkt door nessinator op 19-11-19 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:33

De internist die bij heeft ondersteund bij mijn IR pony gaf aan dat dagelijks 20 minuten stappen al significant verbetering geeft bij IR. Dat is voor bijna iedereen wel haalbaar, en is dus echt al voldoende voor het verbeteren van de IR (waarmee ik niet wil zeggen dat meer bewegen niet beter is).

Verpakt hooi (voordroog) heeft niet altijd een hogere suikerwaarde dan onverpakt hooi, dus het hoeft niet per se slecht te zijn. Het beste zou zijn om je hooi te laten testen zodat je weet wat je geeft (pavo quick scan is niet zo duur en geeft een beetje een idee van de suikers).

De supplementen die je noemt kunnen allemaal meehelpen en brengen geen schade toe. ‘Mijn’ internist heeft lange tijd onderzoek gedaan naar gluco balance, en heeft hier geen significante verbetering mee aangetoond. Sommige paarden lijken het er goed op te doen, maar volgens haar was het vooral geld wat je beter aan het testen van je hooi kon uitgeven ;)

Bij mijn pony heeft vooral de afgemeten hoeveelheid arm hooi (en een vitaminebrokje van pavo vital/vitabix) groot verschil gemaakt. Onbeperkt eten is écht niet voor elk paard het beste.. Sommigen kennen geen stop. Hoe arm hooi ook, hoe goed de slowfeeders ook zijn, soms is het beperken van de inname beter voor een gezonder paard..

@manadeluca: de structur E mix die jij noemt is eigenlijk niet geschikt voor een IR paard. Het bevat 20% suiker en zetmeel en dat is echt veel te hoog als gezond bijvoer. Dit komt o.a. door alle granen die erin verwerkt zijn.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:49

esmee_stip schreef:
@manadeluca: de structur E mix die jij noemt is eigenlijk niet geschikt voor een IR paard. Het bevat 20% suiker en zetmeel en dat is echt veel te hoog als gezond bijvoer. Dit komt o.a. door alle granen die erin verwerkt zijn.


Ik adviseerde eigenlijk de Equigard als passend voer.

Ik kijk naar mijn paard en kan alleen maar zeggen/delen wat ik ervaar bij hem. Nog nooit zo tevreden geweest als met deze voederfabrikant wat niet wil zeggen dat er geen andere passendende voederleveranciers bestaan. Ben er enorm tevreden mee dat mijn paard een normaal leven kan leiden zonder beknot te worden in zijn foerageergedrag op elk moment van de dag in elke weersomstandigheid.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:32


dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Insuline resistentie: welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:24

wij geven de haflinger onbeperkt graszaadhooi, 250gr vitalbix met magnesium en vitamine e en selenium.
mooi afgevallen, beter in haar vel, dunne soepele manenkam wat in 13 jaar niet is gelukt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:58

Onbeperkt eten gaat hier ook niet meer en elke pluk hooi die verpakt is geweest geeft een verstijfd paard die na enkele dagen tegen HB aan zit. Ik heb serieuze ruzie's gehad met stalhouders die maar bleven volhouden dat er niks mis met het voer was. Voor het eerst heeft mijn paard geen verbrede witte lijn meer.

Hier is het rantsoen hooi, vit brok van marstall en magnesium. Ik meng de brokjes met wat lucerne van subli of zoals nu even 18+. Maar die gaat er straks weer uit.
Nu het winter word vul ik het wat aan met pulp en als hij s'nachts op stal staat ligt er een extra plak stro.

Strook begrazing gaat in april/mei goed en dan begint de ellende weer. Komend jaar echt geen gras meer.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:49

Veel mensen raden magnesium aan hou er alleen wel rekening mee dat dit laxerend kan werken en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ik zou dit daarom alleen geven in overleg met iemand die er verstand van heeft.
En het beste middel is bewegen! En dan niet wat rondjes sjokken maar goed door draven maar hou het wel leuk :j mijn haflinger is te dik maar wel afgevallen komt nu ook weer wat aan omdat het zo slecht weer is en we minder kunnen bewegen en we nu niet kunnen doen wat ze zo leuk vind vrijspringen :( ze haalt hier veel plezier uit en galoppeerd dan altijd met volle energie rond maar omdat de bak nu zo nat is kan het niet. Dus ik zou vooral dingen gaan doen je die paard leuk vind maar wat wel actief is :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:54

Mijn ervaring is dat ems / ir en onbeperkt eten, in welke vorm dan ook, niet samengaat. Gewoon niet :+
Vroeg of laat krijg je ellende :7

Supplementen kunnen misschien wat helpen. Maar kosten ook best wat geld.
Er is maar 1 manier...minder voeren en werken. :Y)