Wat heeft mijn paard aan het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:33

Dat had zo een foto kunnen zijn van de benen van mijn paard anderhalf jaar geleden.

Bij mij waren DA en ik er het over eens dat het bij mijn paard rasp was. Die van mij is trouwens ook erg gevoelig voor suikers, maar in periodes van stress juist nog meer. Mijn DA zag dat vaker bij paardenen de combinatie met huidproblemen. Ik heb toen zijn sokjes (had kleine sokken, is half Fries) afgeknipt, voer zo sober mogelijk gehouden (geen wortels meer bijv. en de muesli ook geschrapt) en juist zo weinig mogelijk wassen en smeren, Met een borstel haalde ik zoveel mogelijk schilfers weg, en hij is toen in de nacht op stal gegaan zodat ze hoeven en benen ook wat drogen.

Sinds die periode is het nog een paar keer een beetje terug gekomen, maar lang niet in dezelfde mate (mini-plekjes aan de binnenkant van de voorbenen). Laatste keer was dit voorjaar, toen het gras erg rijk was.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:39

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe lang is dat andere paard er geweest?

En in welke vorm had jouw merrie er stress van? Werd er gevochten of kon ze slechter bij haar voer?

Je ziet het bij mensen ook hoor, juist als de rust terug keert, gaat het verwerken beginnen.



Het paard wat voor de stress heeft gezorgd is van mei 2018 tot maart 2019 hier geweest.

Beide stonden in een eigen inloopstal met uitloop.

Het begon met het claimen van mij, dus stond ik bij de fries wilde die ander mij hebben en joeg de fries weg. Dit altijd genegeerd en bij de fries gebleven.
Maar ook wanneer ze gevoerd werden, beide een eigen stal, eigen bak waar het voer in kwam, En een eigen hooinet.

Alleen was die ander altijd boos en sloeg dan tegen de wand aan.

Wanneer er niemand direct in de buurt wat stonden ze elkaar te kroelen (over het draad heen).

Fries een deken op, dan mocht ze de stal niet in en echt opgedreven (ieder in eigen wei)


Toen de stress factor weg ging kwam ze ook weer mooi op gewicht, En was ze weer het paard zoals ik haar ken al sinds 2008.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:44

Dus ze heeft 10 maanden toch behoorlijke stress ervaren :(:)

Hoe lang na het verhuizen van dat andere paard, begonnen de schilfers aan haar been?

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:46

LBLGypsyCobs schreef:
Dus ze heeft 10 maanden toch behoorlijke stress ervaren :(:)

Hoe lang na het verhuizen van dat andere paard, begonnen de schilfers aan haar been?



Oef heb in tussentijd een nieuwe telefoon en dus oude foto's niet meer bij de hand. Denk rond april/mei..

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:28

Rasp, mijt, CPL.. vaak is er een verband tussen de drie. Mijten zorgen ervoor dat het lymfesysteem slechter gaat werken, ze maken de huid minder elastisch, waardoor de huid gaat schilferen, en uiteindelijk kan die verminderde elasticiteit voor de rimpels zorgen die zo typisch zijn voor CPL.
Dat de DA met een middeltje tegen mijten heeft gespoten wil niet zeggen dat er dan geen mijten meer zijn. Dat middeltje werkt helaas lang niet altijd. Ik hoor er soms goede verhalen over, maar soms ook slechte.

Ik zou een andere, suikerarme (vitamine)brok kiezen. Je hoort toch regelmatig dat paarden gevoelig reageren op pavo. En verder zou ik eens goed behandelen met Byemite of Cydectin Pour On. Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen mijten meer zitten.
Het kan ook nooit kwaad om wat ondersteunende kruiden voor de lymfeklieren te geven, zoals brandnetel en kleefkruid.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:30

Welke brokken/muesli is dan goed?

Dus echt puur vitamine en mineralen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:32

Ik geef zelf Marstall Force als vitaminebrok, en als gewone brok af en toe wat marstall vito. Mijn CPL paard doet het daar goed op.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 14:56

Vanmiddag komt de dierenarts om nogmaals een keer te kijken/onderzoeken..

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 16:58

Scheren, wassen met betadine en smeren is misschien hetgeen wat werkt. En hij heeft een plukje haar en schilfers mee om nog een keer te testen

Afbeelding


Afbeelding

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:06

Ik heb 4 jaar lang een tinker gereden die eerst altijd last had van mok. Dit altijd netjes behandeld en ze werd er ook jaarlijks voor ingeënt. Uiteindelijk bleef ze alsnog korstjes/schilfers houden en werd dit erger wanneer de sokken niet geschoren waren (maakt niet uit welk seizoen het was). Ik heb vanaf toen eigenlijk altijd de sokken geschoren en had ze geen of nog heel af en toe schilfers. Heb toen ook niet meer behandeld, alleen normaal gewassen met shampoo.

Heb je wel eens gekeken of het ook op andere benen zit? Ook al is het maar een ini-mini plekje?

Ik hoop voor je dat er wat uit de test komt!

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 17:07

Afbeelding

Nu hebben we twee kale benen. Om mooi verschil te kunnen zien

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:55

Mijn fjord had dit ook. Cortavance spray hielp het beste. Is alleen verkrijgbaar bij de dierenarts en is eigenlijk voor honden met huidinfecties.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 17:58

Heb nu dit gekregen om te proberen.

Afbeelding

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:10

Om mijten te kunnen detecteren moet een huidafkrabsel genomen worden, je ziet ze niet op haren of schilfers, ook niet onder de microscoop.
Scheren is een goed eerste stap. Daarna kan je wassen met een middel dat Foxim bevat zoals ByeMite, 2x met 3 dagen ertussen. Je kan ook een Fipronilspray gebruiken.
Als er kippen in de buurt zijn kan je paard ook last hebben van "bloedluis", je behandeld dat op dezelfde manier.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 09:59

De kant die wij nu sinds de dierenarts is geweest aan het smeren zijn komt tot rust, dus in overleg met de dierenarts gaan we het gehele been smeren

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:18

Dit zouden ook zo foto's kunnen zijn van mijn bijrijd-Fries, alleen heeft zij het helaas nog iets erger.
Ik ben hier op Bokt naar topic's gaan zoeken omdat ik niet erg bekend was met mok/rasp dus ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden.
Ik was er heilig van overtuigd dat het kwam door het natte/vochtige weer (ze staan 24/7 buiten met inloopstal) maar zie hier dat het weer er dus niets mee te maken heeft.
Ik denk dat ik n.a.v. dit topic maar weer ga proberen haar plekken te scheren (of knippen, het zit vól met korsten) en ga wassen met betadineshampoo.
Overigens smeer ik het regelmatig in met een mengsel van olijfolie met zwavelbloem. Meisje dat de andere Fries rijdt heeft dit aangeraden en het schijnt te helpen!
Ik ging zoeken naar tips omdat het nu zo erg is en het lijkt me niet fijn voor haar, ook al geeft ze naast trillen van haar been geen reactie dat ze er pijn aan heeft.
Het zit op alle 4 haar knieën en ietsje in de kootholtes. Maar probleem zijn de knieën van haar voorbenen.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 22:26

Ik borstel nu iedere dag haar been af met een flinke harde borstel en ook smeer ik het nu in met onderstaande crème gekregen van de dierenarts:

Afbeelding


En ik kan nu echt zeggen het gaat de goede kant op *\%/* :D
Laatst bijgewerkt door Jintexx op 02-12-19 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:43

Mischien je adres ff weg halen :D
Fijn dat het beter gaat!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:46

Inderdaad niet handig om naam en adres online te zetten.

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:48

Duhelo schreef:
Als het aan de achterkant van het been zit en met deze schilfers denk ik eerder aan mijt, al dan niet in combinatie met CPL.

Dit dus. :j

Hoe heeft je dierenarts uitgesloten dat het mijt CPL is?
Ik zou het een paar keer behandelen met cebacil.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 22:53

karev schreef:
Mischien je adres ff weg halen :D
Fijn dat het beter gaat!


Oeps :+

Had ik even niet door :P
Laatst bijgewerkt door Jintexx op 02-12-19 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 22:56

senna21 schreef:
Duhelo schreef:
Als het aan de achterkant van het been zit en met deze schilfers denk ik eerder aan mijt, al dan niet in combinatie met CPL.

Dit dus. :j

Hoe heeft je dierenarts uitgesloten dat het mijt CPL is?
Ik zou het een paar keer behandelen met cebacil.



Uitgesloten is een groot woord.

Maar hij vind het zelf heel raar dat het aan een been is. En uit zijn ervaring heeft een gemiddeld paard dit vaak aan meerdere benen.

Ook mijn smid die in de trekpaarden zit herkent het niet als CPL. En kan er ook niet de vinger op leggen wat het dan wel is.


Het zit echt helemaal rondom het been, dus van kootholte tot boven been. En van voor tot achter.
Laatst bijgewerkt door Jintexx op 02-12-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:57

Om mijt te testen moet je echt een redelijk diep schraapsel van de huid nemen.Mijt zit namelijk onder de huid.Dus korstjes bekijken onder een microscoop werkt niet echt

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:59

De da heeft blijkbaar niet zoveel ervaring met mijt/mok/Cpl.
Mijn Fries had hetzelfde - schilfers en plekjes aan het onderbeen, net onder de knie- in combinatie met mok aan de kootholte-. Ik heb het bij verschillende andere barokke paarden ook gezien.
Mijt kan door het lichaam onder de huid graven. CPL heb je in verschillende gradaties. Het begint klein, wat niet altijd wordt herkend.
Heeft je paard ook jeuk?

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 00:03

senna21 schreef:
De da heeft blijkbaar niet zoveel ervaring met mijt/mok/Cpl.
Mijn Fries had hetzelfde - schilfers en plekjes aan het onderbeen, net onder de knie- in combinatie met mok aan de kootholte-. Ik heb het bij verschillende andere barokke paarden ook gezien.
Mijt kan door het lichaam onder de huid graven. CPL heb je in verschillende gradaties. Het begint klein, wat niet altijd wordt herkend.
Heeft je paard ook jeuk?



Ze heeft geen jeuk, stampt niet, is niet pijnlijk en mag er gewoon goed aan zitten. Korstjes zijn er nu makkelijk af te halen, en daar onder zit een mooie gave en droge huid.
Het zit bij haar tot op het bovenbeen.