Ruin heeft wond in zijn koker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 09:39

Mijn ruin heeft al vaker problemen met zijn koker gehad. Hij heeft namelijk als hobby dat hij zandkastelen in zijn koker bouwt.
Op een of andere manier krijgt hij het keer op keer voor elkaar om zand, vlas of hooi daar naar binnen te stoppen..... (vorige stal vond ik ook nog wel eens stro in zijn koker)
Het is 1,5 jaar goed gegaan met op tijd zijn koker uitspoelen, maar helaas is het nu toch weer mis.

Het begon 2 maanden geleden met een dikke koker. Toen ik voorzichtig naar binnen keek, zag ik een flinke schuurplek zitten in zijn koker, omdat er ook smeurie uit zijn koker kwam de DA erbij gehaald.
Advies was wassen met Babyshampoo en hij heeft vochtafdrijvers en antibiotica gekregen.

Daarna werd de koker weer dunner en ging de wond ook weer een beetje dicht.

Helaas heeft meneer een maand later weer zand in zijn koker gestopt, waardoor de wond weer is gaan irriteren/ open gegaan.
En dat is nu dus het grootste probleem. De wond zit op een bewegelijke plek. Door in en uit schachten met plassen krijg je een schuurbeweging. Als er dan zand of iets tussen zit, dan irriteert dat meteen.

De babyshampoo al een keer verruild voor wassen met betadine. Omdat dit de vorige keren ook wel goed hielp.

Ik probeer er niet te veel aan te zitten, omdat ik bang ben dat teveel eraan zitten het alleen maar erger maakt. Kijk er wel dagelijks naar, maak de rand van de koker schoon met een babydoekje om eventueel zand weg te halen. En spoel twee/drie keer per week de koker uit. (meestal gewoon met alleen water, want merk dat die Babyshampoo ook niet echt fijn werkt) En smeer honingzalf (Medistran) erop, in de hoop dat dat helpt met de wondgenezing.

Maar iedere keer als ik denk dat ik op de goede weg ben, dan is er wel weer iets wat de wond irriteert.
Gisteren was het dus weer bal. Koker weer dikker, wond weer rood.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee en hoe hebben jullie het opgelost?


Foto's even in spoiler gezet. Deze zijn van vorige week.
Spoiler:
Afbeelding


Afbeelding

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:52

Ik zou de babyshampoo en doekjes even laten voor wat t is. Daar zit een hoop rommel in.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:53

geen shampo of zo gebruiken.
zou gewoon dagelijks even de tuinslang er in zetten en de boel spoelen?

nog aanvullen:
we hebben nogal eens de neiging om overal zalfjes en andere spullen te smeren bij paarden.
maar bij ons zelf smeren we ook niet op elk schaafplekje en wondje zalf.
zou het even laten voor wat het is
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-11-19 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:55

Je zou misschien uierzalf kunnen proberen. Dat is lekker vettig en houdt de huid soepel.
Lastig probleem zeg!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:58

Lastig TS! Ik herken je probleem een beetje, die van mij heeft namelijk ook de neiging zn koker vol te stoppen met van alles en nog wat.

Op advies van de DA gebruik ik huidolie voor baby's (wel opletten, die van de Etos bevat wel parfum bijvoorbeeld), en smeer ik de boel daarmee in waarbij ik ook meteen de prut er een beetje uithaal. Ik kroel dan eerst een tijd bovenop zn rug ter hoogte van zn achterbeen en dan schacht hij uit. Ik neem dan flink wat babyolie en haal mijn vingers langs de plooien. Dan is het minder irriterend om eraan te zitten plukken en de olie zorgt ook meteen dat de boel niet "te droog" wordt.

Mijn DA adviseerde destijds overigens om juist zo min mogelijk te wassen, en vooral geen shampoo te gebruiken. Daarmee verstoor je de "bacterie-cultuur" en het vetgehalte. Juist dat vettige beschermt de dunne huid in en rondom de koker.

Toen hij een wondje had mocht ik wel wat vaker "schoonmaken". En inderdaad het wondje insmeren met honingzalf. De mijne had de wondjes doordat hij er ook veel zelf aan krabte. Dat doet hij nu veel minder omdat ik dus regelmatig met een borstel langs de buitenkant van de koker borstel, dus eigenlijk "krabben" maar dan op een manier die niet zo ruig is als wanneer hij het zelf doet.

Na 6 maanden van gedoe is bij ons daardoor de situatie redelijk stabiel geworden, en nu "pluk" ik eigenlijk nog maar eens in de 5/6 maanden.

Weet niet of je hier wat aan hebt, geen enkel paard is hetzelfde immers, maar dit is dus mijn ervaring ermee. :)

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:00

Ik zou ook stoppen met wassen en een dikke laag uierzalf (de echte gele, niet de witte crème) erop smeren. Dit werkt ook ontstekingsremmend.
Stomme hobby heeft je paard.

Ellepel, ik ben ook niet van het gelijk smeren, maar op deze plek, met zand? Dan zeker wel. Hij creëert een stuk schuurpapier in zijn koker, dat kan niet anders dan pijnlijk zijn. Het wassen en schoonmaken zou ik wel laten voor wat het is, dat zet toch geen zoden aan de dijk als hij het gelijk weer vult. Beter zorgen dat alles wat erin komt geen schade aan kan richten.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 10:45

Ik heb juist niet de neiging om er dingen op te gaan smeren. Juist omdat het op zo'n delicate plek zit.
Ik deed dit nooit, gebruikte alleen maar water, maar dit hielp niet genoeg.
Op advies van de DA babyshampoo gaan gebruiken, maar dat vond ik ook niet fijn werken.
Dus vandaar toch maar een keer met betadine gewassen. En uiteindelijk gaan smeren met die honingzalf.

Huidolie werkt ook niet. Dan word alles vet en klontert alles eraan vast. Ben de laatste keer 2 weken bezig geweest de bolletjes bagger onder zijn buik en aan de buitenkant van zijn koker er weer af te krijgen....
Kan je vertellen dat hij dat niet zo leuk vond.

Uierzalf en vaseline had ik het met een stalgenoot ook over gehad. (zij zit in de zorg)
Als de wond een beetje dicht zou zijn, om dat er dan op te smeren om het soepel en vet te houden en zo te beschermen tegen opnieuw open gaan.

Niet uitspoelen als hij vol zand zit, dan is ook geen optie. Want dat gaat nog meer schuren en 1 wond is wel genoeg.
Maar het uitspoelen met een slang is momenteel wel effe een dingetje. We hebben alleen maar koud water op de wasplaats. In de zomer niet zo erg, maar als in de avond de temperaturen dalen is dat toch niet zo fijn. :brr: En aangezien ik ook wel zuinig op mezelf ben, doe ik het dus maar met een doekje, een emmer en warm water.

Hij laat zich gelukkig wel behandelen, maar laat wel duidelijk merken als hij iets niet prettig vind.


Overigens als hij uit schacht is het piemelgedeelte wel schoon.
het gaat echt om het bewegelijke deel van de koker waar hij het zand stopt.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:01

Sabbientje schreef:
Ik heb juist niet de neiging om er dingen op te gaan smeren. Juist omdat het op zo'n delicate plek zit.
Ik deed dit nooit, gebruikte alleen maar water, maar dit hielp niet genoeg.
Op advies van de DA babyshampoo gaan gebruiken, maar dat vond ik ook niet fijn werken.
Dus vandaar toch maar een keer met betadine gewassen. En uiteindelijk gaan smeren met die honingzalf.

Huidolie werkt ook niet. Dan word alles vet en klontert alles eraan vast. Ben de laatste keer 2 weken bezig geweest de bolletjes bagger onder zijn buik en aan de buitenkant van zijn koker er weer af te krijgen....
Kan je vertellen dat hij dat niet zo leuk vond.

Uierzalf en vaseline had ik het met een stalgenoot ook over gehad. (zij zit in de zorg)
Als de wond een beetje dicht zou zijn, om dat er dan op te smeren om het soepel en vet te houden en zo te beschermen tegen opnieuw open gaan.

Niet uitspoelen als hij vol zand zit, dan is ook geen optie. Want dat gaat nog meer schuren en 1 wond is wel genoeg.
Maar het uitspoelen met een slang is momenteel wel effe een dingetje. We hebben alleen maar koud water op de wasplaats. In de zomer niet zo erg, maar als in de avond de temperaturen dalen is dat toch niet zo fijn. :brr: En aangezien ik ook wel zuinig op mezelf ben, doe ik het dus maar met een doekje, een emmer en warm water.

Hij laat zich gelukkig wel behandelen, maar laat wel duidelijk merken als hij iets niet prettig vind.


Overigens als hij uit schacht is het piemelgedeelte wel schoon.
het gaat echt om het bewegelijke deel van de koker waar hij het zand stopt.


Jeetje lastig zeg. Dat klonteren had ik met sudo-creme (smeer ik tegen zn eczeem). Hij had namelijk eczeemplekken onder op zn buik en door zijn eigen jeuken had hij de sudo-creme doorgesmeerd naar zn koker toe. Toen had ik ook was jij beschreef, klonten en juist meer troep. Sindsdien gebruik ik de sudo-creme alleen op de eczeemplekken bovenop zn lichaam, en gebruik ik zinkzalf die veel dunner is op zn buik (werkt beide even goed, maar de dunne zalf is veel duurder en moet ik vaker smeren). Oh, en ik smeer dus max. 1x per maand. En verder alleen indien nodig de boel een beetje schoonmaken bij de plooien met water en een doekje. Dan haal ik dus alleen wat troep uit de plooien.

Tuin ik de olie ging gebruiken klonterde het juist minder, alsof de troep er makkelijker weer "uitgedrukt" werd door de plooiwerking.

Ik herken trouwens ook dat de piemel zelf hartstikke schoon is, die van mij heeft het ook alleen in de plooien. DA zei toen dat sommige paarden gewoon dieper liggende plooien hebben waardoor troep makkelijker ophoopt in plaats van er weet uitgedrukt wordt.

Wat ik mij trouwens nog afvroeg, heeft die van jouw ook regelmatig jeuk bij de staart? Ik heb een zomer-eczemer en als ik de jeuk niet onder controle houd dan gaat hij heel charmant op zn bips zitten en over de grond schuren. Door dat geschuur over de grond met zn kont kwam er juist heel veel meer troep bij zn kokergebied en gaf dat ook eerder problemen. Dat is nu ook al een stuk minder sinds we dit jaar de eczeem soort van onder controle hebben.

En verder vind ik het een goede ingeving van je hoor om niet zomaar te gaan smeren, het is inderdaad een gevoelig gebied wat je makkelijk verstoord waardoor het erger wordt. Succes!

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:10

Sabbientje schreef:
Ik heb juist niet de neiging om er dingen op te gaan smeren. Juist omdat het op zo'n delicate plek zit.
Ik deed dit nooit, gebruikte alleen maar water, maar dit hielp niet genoeg.
Op advies van de DA babyshampoo gaan gebruiken, maar dat vond ik ook niet fijn werken.
Dus vandaar toch maar een keer met betadine gewassen. En uiteindelijk gaan smeren met die honingzalf.

Huidolie werkt ook niet. Dan word alles vet en klontert alles eraan vast. Ben de laatste keer 2 weken bezig geweest de bolletjes bagger onder zijn buik en aan de buitenkant van zijn koker er weer af te krijgen....
Kan je vertellen dat hij dat niet zo leuk vond.

Uierzalf en vaseline had ik het met een stalgenoot ook over gehad. (zij zit in de zorg)
Als de wond een beetje dicht zou zijn, om dat er dan op te smeren om het soepel en vet te houden en zo te beschermen tegen opnieuw open gaan.

Niet uitspoelen als hij vol zand zit, dan is ook geen optie. Want dat gaat nog meer schuren en 1 wond is wel genoeg.
Maar het uitspoelen met een slang is momenteel wel effe een dingetje. We hebben alleen maar koud water op de wasplaats. In de zomer niet zo erg, maar als in de avond de temperaturen dalen is dat toch niet zo fijn. :brr: En aangezien ik ook wel zuinig op mezelf ben, doe ik het dus maar met een doekje, een emmer en warm water.

Hij laat zich gelukkig wel behandelen, maar laat wel duidelijk merken als hij iets niet prettig vind.


Overigens als hij uit schacht is het piemelgedeelte wel schoon.
het gaat echt om het bewegelijke deel van de koker waar hij het zand stopt.


Misschien kun je wat grote spuiten (50ml) halen bij de apotheek. Dan kun je wat makkelijker met het warme water spoelen (spuit optrekken uit emmer warm water).

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:29

Gebruik je de betadine scrub? Mocht dat het geval zijn, in de bijsluiter staat dat dit irritatie aan slijmvliezen geeft. ("contact slijmvliezen, (...) vermijden.") Niet geschikt om de koker mee schoon te maken.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 11:49

hoefijzer schreef:
Gebruik je de betadine scrub? Mocht dat het geval zijn, in de bijsluiter staat dat dit irritatie aan slijmvliezen geeft. ("contact slijmvliezen, (...) vermijden.") Niet geschikt om de koker mee schoon te maken.

Nee, gewone oplossing.
Ik doe het ook zo min mogelijk ivm dat het dus ook kan irriteren. Hooguit 1 of 2 keer als jij echt een wond heeft.


MyrtheJ schreef:
Misschien kun je wat grote spuiten (50ml) halen bij de apotheek. Dan kun je wat makkelijker met het warme water spoelen (spuit optrekken uit emmer warm water).

is wel een goed idee. Ik zat zelf al te denken aan zo'n campingdouche achtig iets.


Serenity350 schreef:
Wat ik mij trouwens nog afvroeg, heeft die van jouw ook regelmatig jeuk bij de staart? Ik heb een zomer-eczemer en als ik de jeuk niet onder controle houd dan gaat hij heel charmant op zn bips zitten en over de grond schuren. Door dat geschuur over de grond met zn kont kwam er juist heel veel meer troep bij zn kokergebied en gaf dat ook eerder problemen. Dat is nu ook al een stuk minder sinds we dit jaar de eczeem soort van onder controle hebben.

Hij heeft gelukkig geen jeuk aan zijn kont.
Hij vind het echter wel leuk om soms na het rollen even op zijn billen te gaan zitten. Even rond te kijken en dan pas op te staan, waarbij hij dus ook zand naar binnen schuift.

En de huidige natte periode is ook niet echt handig, want hij houd van stampen in de plassen 8)7
Dan zit hij helemaal onder de modder {:)-:(

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:04

Geen ervaring met de plek waar het zit maar ik zou geen vette zalven gebruiken zoals mesitran daar blijft alles aan plakken. Kijk eens of je aan Prontosan gel van Braun kunt komen. Dat is een gel die snel intrekt. Wel een wat duurdere wondzalf maar gaat veel irritatie tegen.Ook zou ik de shampoos weg laten en het met water schoon spoelen en hooguit als het moet Betadine.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:13

Sabbientje schreef:
MyrtheJ schreef:
Misschien kun je wat grote spuiten (50ml) halen bij de apotheek. Dan kun je wat makkelijker met het warme water spoelen (spuit optrekken uit emmer warm water).

is wel een goed idee. Ik zat zelf al te denken aan zo'n campingdouche achtig iets.

Ik sprak net een vriendin van me op de stal verderop, die heeft deze daarvoor gebruikt: https://www.bol.com/nl/p/garneerspuit-i ... oductTitle

Firano
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:41

hoefijzer schreef:
Gebruik je de betadine scrub? Mocht dat het geval zijn, in de bijsluiter staat dat dit irritatie aan slijmvliezen geeft. ("contact slijmvliezen, (...) vermijden.") Niet geschikt om de koker mee schoon te maken.


Hier ben ik het wel mee eens. Als je een koker met betadine wast is dat meer irriterend dan met een goede babyshampoo. Ik snap wel dat je het probeert hoor, maar ik zou het niet vaker doen.

Ik vind die honingzalf eigenlijk niet zo een stom idee, het is best wel een natuurlijk product en antibacterieel.

Ik neig te zeggen naar enkel uitspoelen met koud water, deels omdat koud water ook de zwelling er wat af haalt en ontstekingsremmend is. Maarrrrr het enige probleem is de buitentemperatuur die nu heerst, ik snap dat je je paard dan echt wel kwelt.

Het is best wel een vervelend probleem, dat je niet zo vaak hoort. Ik denk er even over na...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:44

Informeer even bij de DA ivm de wond, maar als je er iets in wil smeren is flink glijmiddel nog de beste optie qua niet plakken of schuren en troep naar buiten krijgen. Welkoop heeft dat spul in 1L flessen en misschien wel in nog grotere verpakkingen. Het wordt ook wel gebruikt om troep er uit te krijgen zonder de boel verder te irriteren.
Rare opsta acties die je beschrijft zijn echter vaak wel het gevolg van jeuk daar, dus niet billen. Zou dus niet meteen uitsluiten dat het zandscheppen door jeuk komt.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 04:56

Recent is mijn ruin geopereerd geweest aan/in de koker. (melanomen verwijdert) Dit waren vervelende wondjes. Advies chirurg: niet wassen en doen. Gaat vaak alleen maar broeien. Hier was hydrogel afdoende alleen op wondje sprayen en verder niet. Het is een lastige plek voor wondjes genezen duurt iets langer maar de wondjes op de foto zien er al uit dat ze snel genezen, mooie rozehuid.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:00


Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 08:39

Daphneeeej schreef:
Recent is mijn ruin geopereerd geweest aan/in de koker. (melanomen verwijdert) Dit waren vervelende wondjes. Advies chirurg: niet wassen en doen. Gaat vaak alleen maar broeien. Hier was hydrogel afdoende alleen op wondje sprayen en verder niet. Het is een lastige plek voor wondjes genezen duurt iets langer maar de wondjes op de foto zien er al uit dat ze snel genezen, mooie rozehuid.

Het is al 2 maanden roze, dan weer open en rood, dan weer roze.

Er niet aan zitten helpt niet, want hij stopt zijn koker vol met zand.
Juist daardoor gaat het iedere keer weer open.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:30

Sabbientje schreef:
Daphneeeej schreef:
Recent is mijn ruin geopereerd geweest aan/in de koker. (melanomen verwijdert) Dit waren vervelende wondjes. Advies chirurg: niet wassen en doen. Gaat vaak alleen maar broeien. Hier was hydrogel afdoende alleen op wondje sprayen en verder niet. Het is een lastige plek voor wondjes genezen duurt iets langer maar de wondjes op de foto zien er al uit dat ze snel genezen, mooie rozehuid.

Het is al 2 maanden roze, dan weer open en rood, dan weer roze.

Er niet aan zitten helpt niet, want hij stopt zijn koker vol met zand.
Juist daardoor gaat het iedere keer weer open.


hydrogel of honingzalf was advies van veearts.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 22:18

Ik heb deze week een Drench Gun besteld. Heeft een grotere inhoud dan een injectiespuit.
En ben sinds een paar dagen dagelijks zijn koker aan het uitspoelen.
Ook vanwege de nattigheid en de modder van de laatste tijd. Geen ideale omstandigheden al die natte zooi. Maar je moet het ermee doen.

Na het uitspoelen smeer in het in met medistran.

En het begint er nu wel mooi uit te zien. Van de week was het helemaal rood en nu weer mooi roze. Dus nu duimen dat het zo goed blijft gaan.

De drench gun
Afbeelding

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:37

Fijn dat er wat verbetering is! Hoop dat het doorzet en snel geneest!

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:42

Helaas door het slechte weer van van de week weer een mega terugval.
Minder beweging en veel modder is echt te veel. ;(
Koker weer extreem dik. ;(
Wond zag er overigens wel netjes uit.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:50

Niet direct voor de wond, maar er bestaat speciale shampoo om de koker mee te reinigen. Dit heet excalibur, ik gebruikte het bij mijn paard ook altijd, werkte super.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ruin heeft wond in zijn koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:56

Misschien toch iets van een ontstekingsremmer gebruiken vanwege de dikke koker?
Pyogenium van Ecostyle bijvoorbeeld?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:03

Ik spoel altijd gewoon met water 2 x daags als ze wondjes in hun koker hebben.

Overigens kan het verzamelen van zand komen door actief over de grond te schuren bij jeuk. Hier in Portugal bv omdat ze weleens een teek er in hebben, maar een boon kan ook parten spelen.