Hoe mok behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nottinghill
Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 19:01

Hallo!

Mijn merrie staat al een poosje met mok, voornamelijk aan haar linker achterbeen. In principe staat ze de hele dag buiten, maar het is bij ons ontzettend modderig en nat. Ik ga nu dus elke keer langs om haar voeten de wassen met betadine shampoo, dan droog ik ze af en smeer ik ze in met de mokzalf van sectolin.
Het wil helaas niet echt minder worden en ik zit nu heel erg te denken om haar voornamelijk binnen te houden en haar alleen de uurtjes die ik er ben los te gooien in de bak. Dan kan ze daar 2 uurtjes rond wandelen. Ik ben er echter ook heel erg op tegen om haar zo lang binnen te zetten, maar het constante wassen en in de modder staan doet de mok natuurlijk ook niet goed.

Wat vinden jullie? Door gaan zoals ik nu doe of haar eventjes binnen laten en haar voeten zo droog mogelijk houden?


woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:10

Heb je al andere producten geprobeerd of alleen degene die je noemt in je bericht?
Haar immuunsysteem kan misschien ook wel een oppepper gebruiken, als de mok met het wassen en schoonmaken zoals je doet niet weg gaat. Wat is haar voerbeleid, naast het overdags buiten staan?

En heeft ze kortharige benen of sokken? Misschien helpt het om even te scheren zodat je er beter bij kan, in het geval van sokken?

Sterkte xx

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Fabke97
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:21

Sudocreme wil ook nog wel eens helpen.
Wat ik altijd geleerd heb is dat je mok nooit mag wassen. Misschien kan je de benen laten drogen en met een zachte borstel goed schoonmaken.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:23

Idd een keer helemaal kortscheren en goed behandelen. Daarna goed schoonhouden en weer aan laten groeien. Dan kunnen er ook minder snel vieze beesten in komen. Elke dag wassen absoluut niet doen, want dan blijft het nat. Maar mokzalf kan wel helpen.
En idd kijken naar het voer, zo min mogelijk suikers en zetmeel voeren. Als het blijft kun je er beter een da bijhalen...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:28

niet meer wassen.
de huid moet eigenlijk droog blijven....nadeel van betadine is dat die wel de afweer van de huid wat aan tast
hier werkt het het beste om een flinke klodder vette zalf op de korstjes te smeren.
zinkzalf.uierzalf,sudocreme...maakt niet zoveel uit
flinke laag er op en verder af blijven.
na een 2 dagen zijn de korstjes meestal zacht en kun je dier er zacht afwrijven.

Fabke97
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-18

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:30

Uit nieuwsgierigheid. Wat heeft suiker en zetmeel te maken met mok?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:47

Klodder vette uierzalf. Verder goed kijken naar de weerstand van je paard en het voer wat je erin stopt..

Ik weet niet welk bestanddeel van het voer mok veroorzaakt, maar een aantal jaren geleden kreeg mijn oudje het steevast van verschillende soorten Marstall voer, droog seizoen/nat seizoen maakte niks uit.
Stopte ik met voeren, was de mok binnen een week weg.
Pas geleden was mijn andere paard wat schraal, voerde hem barley rings (dodson & horrell) bij, kreeg hij mok van. Voer stoppen en mok zo weer weg..

Nottinghill
Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 20:00

Ze staan in principe van 9 tot 5 buiten, maar dan helaas dus wel in een hele natte wei. Van mij krijgt ze slobber die melasse- en graanvrij is. Ze krijgt hier een halve schep van, daar doorheen krijgt ze nog een maagsupplement omdat ze maagzweren heeft gehad en deze ondersteuning helpt haar heel erg.

Helaas is de staleigenaar de koppigste vent op aarde en voert hij haar 's ochtends en 's avonds biks bij, ik denk dat ze daarmee wel aan een kilo komt. Hij heeft niet echt de neiging om te luisteren naar mijn wensen, maar dit ga ik nogmaals aankaarten.

Ik heb op stal sudocreme staan, dus dan ga ik die gebruiken. Doen in combinatie of dan de mokzalf weg laten?
Ze heeft overigens kortharige benen en het zit alleen in de kootholte, dus ik denk niet dat scheren dan nodig is?

Met het wassen ga ik dan inderdaad stoppen en ik zal haar benen zo schoon mogelijk maken met een borstel. Raden jullie aan om haar binnen te laten buiten de 2 uurtjes in de bak of zal ik haar gewoon verder lekker naar buiten doen?

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:31

Fabke97 schreef:
Uit nieuwsgierigheid. Wat heeft suiker en zetmeel te maken met mok?


Mok ontstaat doordat er vuil en bacteriën/schimmels binnendringen. Die voeden zich vooral met suikers en zetmeel. Het had ook iets met de darmen te maken maar dat weet ik zo niet precies meer hoe dat zit.

Kun je het stuk waar ze buiten komt afzetten? Dat ze alleen op het droge staat?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Fabke97
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-18

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:33

Dankjewel!weer wat geleerd. :D

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:44

Hier ook sudocreme.
Elke dag even goed inwrijven en goed verdelen,na een week komen de kosten er met het inwrijven mooi af.
Sudocreme beschermd ook mooi tegen vocht van buiten.

QuarterSpook
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:32

ikzelf heb mok bestreden met verschillende middelen bij verschillende paarden. sudo creme uirzalf tandpasta mokzalf groene leem, bye mite, injectie DA. Sowieso goed droog houden. Én paard minder suikers voeren en eventueel aanvullende vitamines geven voor de weerstand.

Ik denk dat je het moet uitproberen om te kijken wat werkt en wat niet.

INVEST N CAN DEE

"If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong." - Pat Parelli -

Willemiens
Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:49

Lees ook even mee, die van mij staat met 2 olifanten poten achter.
Was 1x in de 1,5 week met betadine en smeer het savonds in met sudo.
Voer 1 volle schep sereen, bikkels van subli en 1,5 schep luzerne. Daarnaast 5 plakken hooi over de dag.
Welke oppeppers raden jullie aan? Merrie is 2 maanden geleden afgespeend, was erg schraal en nu ook weer rustig aan het werk en verhuisd. Immuunsysteem dus ook omlaag!

MyWup
Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:14

In elk geval niet wassen.
Ik heb kort geleden een pot kurkuma zalf gekocht en merk dat dit ook goed werkt bij mok. Ik smeerde altijd sudocreme maar vind dat dit, bij mijn paard, beter werkt

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

_Lobke_
Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:21

Advies van de dierenarts:
Liever niet wassen, maar natuurlijk wel schoonspoelen met water als paard modderige voeten anders kan je er ook nog een infectie bij krijgen als het open is. De reden dat je beter niet kan wassen is omdat de huid al kwetsbaar is door te wassen met (betadine) shampo wordt het alleen maar erger.
Let op wel goed afdrogen deppen met een schone handdoek.
Sokken zo kort mogelijk scheren zodat je er goed bij kan. Ook als er sprake is van mok in de kootholte
1x daags behandelen met mokzalf. Ik heb voor mijn Tinker een mokzalf van EJ ongeveer twee weken dit ritueel gedaan en het was over.

Paard mag gewoon naar buiten hoor, tenzij het heel ernstig en bloederig is dat het echt niet anders kan.
Qua weerstand zou je nog iets bij kunnen voeren, als je denkt dat dat een probleem is.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:41

Ik gebruik Clean horse feet en ben erg tevreden. Mijn paard was na van alles geprobeerd te hebben snel van zijn mok af. Mocht je interesse hebben ik heb nog een spuitbus nieuw staan.

QuarterSpook
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:02

Ohja droog houden deed ik met talkpoeder :D

INVEST N CAN DEE

"If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong." - Pat Parelli -

Cherdenise
Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:04

Ik gebruik voornamelijk sudocreme en groene leem

Talkpoeder ook goede tip, maak kijk uit dat het niet op een open huid is dan prikt het

QuarterSpook
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:05

Cherdenise schreef:
Ik gebruik voornamelijk sudocreme en groene leem

Talkpoeder ook goede tip, maak kijk uit dat het niet op een open huid is dan prikt het


Sudocreme prikt ook op een open huid

INVEST N CAN DEE

"If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong." - Pat Parelli -

Cherdenise
Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:07

Dat smeer je daar ook niet op nee, algemeen bekend dacht ik... :o

Nottinghill
Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 14:40

Ik heb helaas geen droog stuk in de wei, alleen aan het begin een stuk betegeld. Daar stond ze vandaag ook de hele dag want ze wilde zelf geen natte voeten :+

Ik heb de staleigenaar nogmaals gevraagd om geen biks te geven en heb ervoor gezorgd dat ze wat extra vitamines en mineralen door haar slobber krijgt. Verder smeer ik het nu in met sudocreme en laat ik het met rust. Hopelijk komt het zo goed.

Bedankt allemaal! :)

monnette1
Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:24

Ik heb geen ervaring met het alternatieve cirquit. Mijn paard ,27 jaar en al 21 jaar bij mij, krijgt in het najaar mok van het natte gras s nachts, en helemaal met regen natuurlijk. Om deze reden houd ik haar s nachts in de paddock met inloopstal en daardoor heb ik jaren hier geen last van gehad. Ben ik hier te laat mee dan gaat het mis. Zo ook dit jaar helaas. Ik was 1x dgs met betadineshampoo en 2x dgs hydrocortiderm. Pas als het een paar dagen droog is, gaat het snel over. Mijn mening is dat juist die betadineshampoo best veel doet.

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:02

Wij gebruiken altijd hydrocotiderm als ze mokplekjes heeft en mud card zalf smeren we haar kootholtes mee in om dr huid te beschermen tegen de mok en dat is over het algemeen alleen in de natte maanden (herfst,winter) Maar het moet wel op een droge schone huid. We merken dat ze dan stuk minder snel mok krijgt.

Don’t forget to love yourself ❤️

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:31

Betadine shampoo moet je niet te vaak doen en niet blijven doen, dat droogt de huid teveel uit waardoor je juist kloofjes gaat krijgen.

Hier hele goede ervaringen met de mokgel van Equi protecta.

Verder ook met sudocreme en Zinkolie.

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hoe mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:14

1x wassen en daarna goed drogen,vaseline erop doen.Een dikke laag.Iedere dag voorzichtig de oude vaseline er af vegen met keukenrol en er nieuwe opdoen....dit heel lang volhouden

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, schaapie18 en 71 bezoekers