Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 22:50

Voor we beginnen: ik heb al overleg gehad met mijn eigen dierenarts. Hij wil eerst afwachten.

Mijn oude pony van 26 wilt plots geen hooi meer eten. Vanmorgen heeft ze nog gegeten, ook bietenpulp, en vanmiddag wilde ze geen hooi meer (bietenpulp niet aangeboden, dit staat nog te weken). Ze was rustig tegen het slome aan, maar dan is het ook een oude pony die nooit heel uitbundig of druk is.

Ze had wel een onder temperatuur van 36 graden, dus ik heb direct een deken op gelegd (heeft wel een wintervacht en staat normaal zonder ).

De pony staat in een vaste kudde van 5, 24/7 buiten. Ze mogen sinds gisteren in de nieuwe schuilstal, de DA denkt dat ze hier misschien stress van heeft (gehad)?

Stand van zaken: de paarden staan allen buiten te eten, behalve de pony, die staat alleen in de schuilstal waar ik nu hooi heb ingelegd, wat ze niet aanraakt. Ze heeft wel wortels gegeten.

Heeft iemand dit ook voor gehad?
Komt het vaker voor dat een oudere pony plots stopt met hooi eten of is dat eerder geleidelijk?
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:59

Wanneer is ze voor het laatst onder verdoving en wel bij een tandarts die elektrisch werkt geweest?

Ik hoop eigenlijk dat het de tanden zijn, maar ik zou ook bang zijn voor koliek. Was het mijn pony dan ging ik vannacht nog een paar keer kijken. En om eerlijk te zijn zou ik ook eisen dat de da zou komen om op zijn minst de darmen te beluisteren. :o

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 23:07

Gypsy schreef:
Wanneer is ze voor het laatst onder verdoving en wel bij een tandarts die elektrisch werkt geweest?

Ik hoop eigenlijk dat het de tanden zijn, maar ik zou ook bang zijn voor koliek. Was het mijn pony dan ging ik vannacht nog een paar keer kijken. En om eerlijk te zijn zou ik ook eisen dat de da zou komen om op zijn minst de darmen te beluisteren. :o


Bedankt voor je reactie. Tanden zijn ongeveer een jaar geleden onder verdoving gedaan. Pony maakt geen proppen en eet dus wel nog ander (hard) voedsel. En dan zou ze ook niet "plots" stoppen met hooi eten toch? Maar kan sowieso geen kwaad om (morgen) na te laten kijken natuurlijk.

Koliek is het niet, ze heeft geen symptomen, heeft ook juist nog gemest. Als dat het wel was (of als ze koorts zou hebben) dan zou mijn DA zeker direct afkomen hoor.

Ik ga zeker nog bij haar kijken :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:24

Zat ook gelijk aan tanden te denken, goed om te controleren, misschien zit er iets los. Bij pijn kunnen dieren ook ophouden met eten. Hele lichaam na gevoeld? Kijken of ze ergens op reageert?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 23:32

Weidebloem schreef:
Zat ook gelijk aan tanden te denken, goed om te controleren, misschien zit er iets los. Bij pijn kunnen dieren ook ophouden met eten. Hele lichaam na gevoeld? Kijken of ze ergens op reageert?


Goede tip, heb haar wel even geborsteld om de deken op de leggen, en ze reageerde daar niet op. Ze heeft wel wat kleine oppervlakkige schaafwondjes op haar flank, maar die had ze van de week ook al.

Ga straks haar nog eens nalopen.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:45

Heeft ze vandaag veel buiten gestaan in de koude regen en heeft ze een goed functionerende vacht? Ik vind een temp van 36 wel heel laag.. :=

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 00:00

casperzazoe schreef:
Heeft ze vandaag veel buiten gestaan in de koude regen en heeft ze een goed functionerende vacht? Ik vind een temp van 36 wel heel laag.. :=


Ja ze staan 24/7 buiten met beschutting en nu dus schuilstal. Ik vind het ook erg laag! Maar zou dan juist denken dat ze meer zou willen eten... Ze rilt niet en ook haar oren voelen niet erg koud aan. Maar toch voor de zekerheid een redelijk dikke deken opgelegd.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:45

heb je ander hooi?
misschien ruikt het niet lekker, is het te grof of te fijn.
buikpijn kan ook, dan eten ze soms wel lekkere dingen, maar laten hooi staan.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:49

RyanneZarita schreef:
Gypsy schreef:
Wanneer is ze voor het laatst onder verdoving en wel bij een tandarts die elektrisch werkt geweest?

Ik hoop eigenlijk dat het de tanden zijn, maar ik zou ook bang zijn voor koliek. Was het mijn pony dan ging ik vannacht nog een paar keer kijken. En om eerlijk te zijn zou ik ook eisen dat de da zou komen om op zijn minst de darmen te beluisteren. :o


Bedankt voor je reactie. Tanden zijn ongeveer een jaar geleden onder verdoving gedaan. Pony maakt geen proppen en eet dus wel nog ander (hard) voedsel. En dan zou ze ook niet "plots" stoppen met hooi eten toch? Maar kan sowieso geen kwaad om (morgen) na te laten kijken natuurlijk.

Koliek is het niet, ze heeft geen symptomen, heeft ook juist nog gemest. Als dat het wel was (of als ze koorts zou hebben) dan zou mijn DA zeker direct afkomen hoor.

Ik ga zeker nog bij haar kijken :)


Ze kunnen best met koliek nog een keer wat mesten, aldeze mest al achterin zit en een verstopping wat verder naar voren.

Hoe is de nacht gegaan?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:02

Wbt de ondertemperatuur die je hebt gemeten, daarbij ga ik er vanuit dat je de normale temperatuur ook weet?
Wat ook goed is om te checken is hoe hoog of laag de hartslag is, en hoe de ademhaling verloopt.
Koliek is zeker nog niet uitgesloten adhv wat je verteld, koliek zegt enkel dat ze buikpijn hebben, dat kan van 100 verschillende dingen, waarbij de symptomen ook weer wisselen.

Overigens heeft mijn oudje regelmatig een "koliekmomentje" waarbij ze vaak wel mest, maar aan het feit dat ze niet/slecht wil eten en verder unhappy oogt(niet dramatisch, maar gewoon nét niet) is voor mij reden om aan te nemen dat ze buikpijntjes heeft, al ik daarvoor behandel is het vaak ook snel over.
Dit is overigens een schimmel, dus ik denk dat melanomen bij haar wel eens de oorzaak van de "koliekjes" kunnen zijn. (of hormonaal, ook nog een optie in haar geval )

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 09:08

Ze eet gelukkig weer! Ik denk misschien dat het een combinatie was van een natte vacht en de aankomende koude nacht + stress.... de deken lijkt haar wel goed te doen. Ze staat nu gewoon weer in de groep te eten, ze zondert zich niet meer af.

Ik weet inderdaad haar normale temperatuur niet, daarom had ik wel ook mijn twijfels of het echt maar 36 graden was. Haar hartslag en ademhaling zijn de avond/nacht binnen normaal waarden gebleven, en verder heeft ze ook niet naar haar buik gekeken, gestampt of gerolt.... Ze zou misschien wat buikpijntjes gehad kunnen hebben maar er was zeker geen spraken van gas of zandkoliek.

Iniedergeval vanmiddag even na laten kijken door de DA, maar voor nu lijkt ze zich weer beter te voelen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:42

Fijn dat ze weer eet!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:34

36 hoeft geen ontzettende ondertemp te zijn bij paarden.
Mijn aanraden zou zijn om de komende week dagelijks goed te tempen( dus tegen de zijkant aanhouden) om een basistemp te weten.
Voor grote paarden is een temp rond de 36 niet gek. Pony's zitten vaak hoger.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:23

smurffie schreef:
36 hoeft geen ontzettende ondertemp te zijn bij paarden.
Mijn aanraden zou zijn om de komende week dagelijks goed te tempen( dus tegen de zijkant aanhouden) om een basistemp te weten.
Voor grote paarden is een temp rond de 36 niet gek. Pony's zitten vaak hoger.


En vergeet ook niet dat je thermometer een afwijking kan hebben :+

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Ervaringen gevraagd: ouder paard wilt geen hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:57

Inderdaad een goede tip. De pony heeft letterlijk NOOIT iets, dus nooit bij stilgestaan dat dat handig was om te hebben van haar.....
Maar ik ga het nu bijhouden. En als ik vanaf nu altijd dezelfde thermometer gebruik dan maakt het niet veel uit als hij afwijkt :)