Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 13:48

Dierenarts denkt dat mijn ruin mogelijk wat last heeft van zijn castratie litteken.
Dat hij daardoor het bakengebied wat vasthoudt, en best vaak wat tijd nodig heeft om te mesten en plassen. Het is gewoon allemaal wat 'strak' in dat gebied...

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En hoe hebben jullie dit kunnen verbeteren/ verlichten?

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:48

Een goede osteopaat kan dit los maken bij het paard!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:08

Ik heb er geen ervaring mee maar misschien dat litteken therapie helpt? Zeker als het litteken nog redelijk recent is dan kan je het goed los masseren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 14:12

Muiz schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar misschien dat litteken therapie helpt? Zeker als het litteken nog redelijk recent is dan kan je het goed los masseren.


Het is al oud... maar vermoedelijk altijd al wel last van gehad, verklaart een aantal zaken die steeds een beetje terugkomen. Dus zou mooi zijn als er nog iets mogelijk is....

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:22

Het schijnt dat 1 op de 3 ruinen in meer of mindere mate last heeft van littekenweefsel door de castratie.
Het littekenweefsel van mijn ruin voelde altijd steenkoud aan, dus slecht doorbloed. Dat schijnt al een signaal te zijn?
Mijn ruin is 9 en was nooit lekker voorwaarts en/of stik sjachereinig bij het werk. Hij liep linksachter ook iets wijdbeens. Afgelopen zomer heeft een vriendin van mij die sacraal cranio therapeute is hem 2x behandeld. Hij had inderdaad links hoog in de lies littekenweefsel zitten. Zij heeft het behandeld en met succes. Hij loopt beduidend beter en zijn littekenweefsel voelt nu ook altijd keurig warm aan en is dus veel beter doorbloed geworden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 14:24

henny_w schreef:
Het schijnt dat 1 op de 3 ruinen in meer of mindere mate last heeft van littekenweefsel door de castratie.
Het littekenweefsel van mijn ruin voelde altijd steenkoud aan, dus slecht doorbloed. Dat schijnt al een signaal te zijn?
Mijn ruin is 9 en was nooit lekker voorwaarts en/of stik sjachereinig bij het werk. Hij liep linksachter ook iets wijdbeens. Afgelopen zomer heeft een vriendin van mij die sacraal cranio therapeute is hem 2x behandeld. Hij had inderdaad links hoog in de lies littekenweefsel zitten. Zij heeft het behandeld en met succes. Hij loopt beduidend beter en zijn littekenweefsel voelt nu ook altijd keurig warm aan en is dus veel beter doorbloed geworden.


Oh wauw! Goed zeg.... Ja, ik herken wel wat je omschrijft. En omdat het best een paard is dat op zich wel goede zin heeft, neem ik het serieus.
Het oogt soms een beetje alsof hij een te strakke broek aan heeft.... en poepen en piesen kost hem soms ook wat meer tijd dan de anderen.

Maar Cranio Sacraal zeg jij dus?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:14

Ninx schreef:
Oh wauw! Goed zeg.... Ja, ik herken wel wat je omschrijft. En omdat het best een paard is dat op zich wel goede zin heeft, neem ik het serieus.
Het oogt soms een beetje alsof hij een te strakke broek aan heeft.... en poepen en piesen kost hem soms ook wat meer tijd dan de anderen.

Maar Cranio Sacraal zeg jij dus?


Hoeft niet perse een Cranio Sacraal te zijn. Een osteopaat of zelfs dierenarts kan het naar het schijnt vrij makkelijk oplossen. Wel kwam ik afgelopen zomer nog een artikel van een osteopate tegen die zich verwonderde dat er zo weinig nazorg is na een castratie. Even een check een paar weken na de castratie zou heel zinvol zijn. Het kan alle ruinen overkomen. Het maakt ook niet uit of ze liggend of staand gecastreerd zijn.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:27

Mijn ruin had dit ook. Ik heb het behandeld met Phytonics Scarcream (om de dag licht inmasseren, 6-8 weken lang) met verbluffend resultaat. Ik doe dit nu bij elke ruin preventief.

Overigens heeft mijn moeder dit toen ook gebruikt na het afzetten van haar borst ivm borstkanker. Haar wond herstelde heel langzaam en slecht, met een groot, dik litteken en verklevingen aan het borstbeen tot gevolg. Hierdoor kon zij haar arm nauwelijks meer optillen. Fysio hielp haar niet en het ziekenhuis had geen andere behandeling. Ze is de Scarcream gaan gebruiken en was er ook na een week of 6 vanaf!

Nee, ik heb geen aandelen, maar dit spul moet echt een prijs krijgen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Klachten door verklevingen castratie litteken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:31

Phytonics Scar Cream inderdaad. Collega van me heeft het gebruikt voor operatielittekens op zijn handpalm en arm, zag er ook steeds beter uit en hij vond dat hij zijn hand steeds makkelijker kon bewegen, het litteken trok minder.