Singelnijd, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:04

Ik vind het wel grappig daar die arts op het filmpje een kuur omeprazole aan raad van 10 dagen terwijl er hier vaak 30 dagen word geadviseerd.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:55

nessinator schreef:
J_emma schreef:
Hoe lang heb je hem al en is het al die tijd al zo geweest,of pas later ontstaan?
Eén van onze pony's heeft er nog in lichte mate last van (ze uit het vooral in onrustig dribbelen,maar dat is al veel minder geworden). Maar dat komt doordat ze bij de vorige eigenaar 5 jaar lang met een niet passend zadel heeft gelopen, dus zadels waren eng.
Het kan dus misschien ook oud gedrag zijn?

Ik heb hem nu 3 jaar en zelf ingereden. Hij had het in het begin niet, is ontstaan nadat zijn zadel niet meer paste (inmiddels natuurlijk wel). Het is dus zeker geen oud gedrag, en het komt ook echt met vlagen. Soms gaat het tijden goed, soms kan ik niet eens naar zijn singelplek kijken


Dan kan het dus toch juist wel aangeleerd/oud gedrag zijn?
Maar volgens mij (moet nog even verder bijlezen) had je dat inmiddels ook bedacht.. :)

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 02:48

Doet hij het ook met aansingelen van longeersingel? Zo niet zou ik zadel is door ander na laten kijken.

Krijgt je paard lucerne? Je hoort vaker dat paarden er last van hebben maar aangezien je verhaal zou ik eerst richting zadel denken.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 10:09

J_emma schreef:
nessinator schreef:

Ik heb hem nu 3 jaar en zelf ingereden. Hij had het in het begin niet, is ontstaan nadat zijn zadel niet meer paste (inmiddels natuurlijk wel). Het is dus zeker geen oud gedrag, en het komt ook echt met vlagen. Soms gaat het tijden goed, soms kan ik niet eens naar zijn singelplek kijken


Dan kan het dus toch juist wel aangeleerd/oud gedrag zijn?
Maar volgens mij (moet nog even verder bijlezen) had je dat inmiddels ook bedacht.. :)

Wat ik bedoelde met "oud" is dat het niet al jaren speelt want daar is hij nog niet lang genoeg voor onder het zadel ;-)

smit_ilse schreef:
Doet hij het ook met aansingelen van longeersingel? Zo niet zou ik zadel is door ander na laten kijken.

Krijgt je paard lucerne? Je hoort vaker dat paarden er last van hebben maar aangezien je verhaal zou ik eerst richting zadel denken.

Geen idee, heb de longeersingel al jaren niet meer gebruikt (eigenlijk alleen als stap 1 in het zadelmak maken). Mijn paard krijgt haast alleen maar lucerne (bij de vitaminebrok, hij krijgt verder geen krachtvoer maar dus wel elke dag 2 scheppen lucerne verdeeld over de dag).

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 02:24

Misschien optie om beide dan te testen?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 09:46

Na gisteren weet ik bijna zeker dat het aangeleerd gedrag is. Iemand anders heeft het zadel erop gelegd en aangesingeld, en daarbij vielen mij verschillende dingen op:
1. Hij reageert ook op de losse dekensingel maar niet op de buiksingel van de deken (ook niet bij aantrekken)
2. Hij reageert alleen bij het vastmaken van de singel, niet bij het nasingelen (ook niet op stal)
3. Het moment dat hij reageert is niet wanneer de singel vastgemaakt wordt, maar wanneer er naar de singel gereikt wordt (onder de buik door dus, waarbij geen enkel contact is)
4. Hij gaf geen reactie op die palpatiepunten uit het youtube-filmpje (dwz, wel op die achter de elleboog maar dat kan ook omdat hij geleerd heeft bij druk op die plek te buigen (geleerd van een Chris Irwin persoon). Was zeker geen pijnreactie)

Ik ga dus de komende week het opzadelen meepakken in mijn ontspanningstraining, en kijken of dat de klachten vermindert.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 02:07

Dat is zeker te leren zo! Succes en hoop dat het snel beter gaat

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 02:20

Wbt de maagzweren, ik kan niet oordelen of jouw paard dat heeft. Maar wij zijn nav wat klachten omeprazol gaan geven, na een tijdje verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon. Hebben we geen duur onderzoek aan vooraf laten gaa.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:23

Ik lees even mee onze merrie heeft dit ook. Zelfs wanneer we een deken op doen. Ik ga niet te uitgebreid in op onze situatie gezien dit niet mijn topic is maar lees graag mee naar tips.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:15

Ik lees even mee. Heb een merrie dit ook singelnijd heeft. Gevoelig paard, niet gek op aanraking. Wel bekend ook met maagklachten toen ik haar net kreeg. Ze krijgt onbeperkt hooi en een vitaminebrokje met 1/3e muesli +halve schep grasmix omdat ik merkte dat de vitaminekorrel haar wat zwaar op de maag viel. Ging een paar jaar veel beter maar nu heeft ze het weer.

Als je alleen al naar haar wijst (zegmaar alles vanaf de rand van de deken naar achteren) gaat ze over de rooie. Singelen, poetsen, longeersingel (extra al een barefoot gekocht) en deken op doen. Ik heb hier meegelezen en ze krijgt nu twee dagen omeprazole.

Gisteren heel even gereden (10 minuutjes en heel rustig aan) en ze reageert al amper meer als je de singelplek (zijkant) aanraakt. Sternum, schoft en bekken reageert nog wel. Vond het een heel groot verschil binnen twee dagen.

Besloten dit zelf uit te proberen omdat het paard nogal stressgevoelig is en het een paard is dat niet aangeraakt wil worden door vreemden. een dierenarts isvoor haar nogal een trigger dus probeer ik dingen meestal eerst zelf op te lossen als het geen kwestie van leven en dood is. Paard dat last van de maag heeft door stress nogmaals blootstellen aan een voor haar extreem stressvolle situatie is voor die van mij op z’n zachtst gezegd niet handig..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:34

Kunnen veel oorzaken zijn. Maagzweer is er 1 van maar bijvoorbeeld blokkade borstbeen CTO zie je ook vaak als aanleiding. Daar kan een goede osteopaat of cranio sacraal therapeut je mee helpen.

Helaas zijn paarden ook gewoonte dieren dus als ze iets aangeleerd hebben, gebeurd het vaak dat als de oorzaak weg is, ze het gedrag wel blijven hanteren.

Ik kocht een manege paard dat singelnijd had. Na laten kijken maar bleef maar zo boos op de singel. Toen ik de singel niet meer aan links vast maakte maar aan rechts en rechts ging aanslingelen. Bleek hij aan die kant geen singel nijd te hebben.

Inmiddels 8 jaar verder. Links aanslingelen is een boos paard dat bijt, rechts staat ie te slapen.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:37

Dat is grappig inderdaad. Bij de mijne is het echt een reactie op. Zodra ze minder pijn heeft reageert ze minder en zodra ze geen pijn heeft reageert ze niet. Had de vorige keer ook verwacht dat het zou blijven maar dit bleek niet het geval. Ruim anderhalf jaar had ze geen singelnijd meer en nu heeft ze het weer wel. Heb dus goede hoop dat het ook dit keer weer over kan gaan :j

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:05

nessinator schreef:
Na gisteren weet ik bijna zeker dat het aangeleerd gedrag is. Iemand anders heeft het zadel erop gelegd en aangesingeld, en daarbij vielen mij verschillende dingen op:
1. Hij reageert ook op de losse dekensingel maar niet op de buiksingel van de deken (ook niet bij aantrekken)
2. Hij reageert alleen bij het vastmaken van de singel, niet bij het nasingelen (ook niet op stal)
3. Het moment dat hij reageert is niet wanneer de singel vastgemaakt wordt, maar wanneer er naar de singel gereikt wordt (onder de buik door dus, waarbij geen enkel contact is)
4. Hij gaf geen reactie op die palpatiepunten uit het youtube-filmpje (dwz, wel op die achter de elleboog maar dat kan ook omdat hij geleerd heeft bij druk op die plek te buigen (geleerd van een Chris Irwin persoon). Was zeker geen pijnreactie)

Ik ga dus de komende week het opzadelen meepakken in mijn ontspanningstraining, en kijken of dat de klachten vermindert.

Ik herken mijn paard enorm in deze beschrijving. Ook bij het nasingelen was hij niet meer boos. Hij begon al boos te worden als ik de singel van onder zijn buik nam. Toch had hij het serieus in zijn rug zitten, dus let op met wat je denkt "aangeleerd" gedrag te zijn.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 09:33

Absoluut CallipsoLover, daarom komt donderdag ook een osteopaat om na te gaan of het niet toch iets lichamelijks is. In de tussentijd is hij al een stuk minder heftig, dus ga ik sowieso door met de gedragstraining.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:25

Ja, dat had ik dus ook laten doen, maar tegen mijn verbazing in kon die niks vinden bij mijn paard. Stond over het algemeen ook bekend als een goede osteopaat nochtans, maar die zei dat zijn rug volledig in orde was. Niet dus... Maar ik zou sowieso eerst afwachten wat hij zegt.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:43

Nouja goed of niet, geen enkel mens heeft röntgenogen. Hoewel ik super enthousiast ben over osteopaten en het werk dat ze doen; Ook een goede osteopaat kan niet in een paard kijken.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:06

pluisje88 schreef:
Nouja goed of niet, geen enkel mens heeft röntgenogen. Hoewel ik super enthousiast ben over osteopaten en het werk dat ze doen; Ook een goede osteopaat kan niet in een paard kijken.

Tja, over hem ben ik alleszins niet te spreken. Ik voelde het zelf als ik over zijn ruggengraat heen ga, in de kliniek zeiden ze ook wat voor een slechte osteopaat iemand moet zijn als hij dat niet gevoeld had. Maar ja, dat is een ander verhaal.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 21:15

Klopt,maar röntgen vind ik toch weer net een stapje verder. Wil graag eerst de minder dure opties afgaan... Overigens vroeg ik me af of het ook een CTO-probleem zou kunnen zijn, iemand ervaring mee? (Deze regio is in augustus en september ge-echo-d en daar zaten wel wat problemen, is toen ingespoten)

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:11

Als je de prijs wil weten van RX-foto's van de rug mag je mij een berichtje sturen, is niet zo belachelijk veel :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 12:05

Osteopaat is geweest, zijn borstspieren zaten erg vast. Op haar aanraden meteen na de behandeling zadel erop gelegd, nergens meer last van. Ik hoop dat het zo blijft!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:30

Wat goed zeg! Hoop het ook voor jullie!

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:49

Heeft het paard geen koliek verschijnselen?

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:49

nessinator schreef:
Osteopaat is geweest, zijn borstspieren zaten erg vast. Op haar aanraden meteen na de behandeling zadel erop gelegd, nergens meer last van. Ik hoop dat het zo blijft!



mooi zo! +:)+

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 13:37

Ninarosierx schreef:
Heeft het paard geen koliek verschijnselen?

Nee, op de (hopelijk nu verdwenen) singelnijd-klachten na geen symptomen van wat dan ook

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:05

Fijn zo! Hopelijk blijft het beteren :)