Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:48

HorseTimeXL schreef:
Dank je Babootje dat maakt mij als iets rustiger haha! Ja achter dat Ekyflogyl ga ik zeker aan. Het is echt nog geen seconde warm geweest. En heb jij toen je paard op rust gezet?


Wij hebben van onze dierenarts Dolobene sportgel gekregen om op de schiefel te smeren. Is alleen via dierenartsen te bestellen

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2


Babootje
Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:49

Oeps niet helemaal gelijk. Ik ken in ieder geval 1 paard die er nog niet 1 heeft. Mijn jonge merrie. Maar die zal er ongetwijfeld in de komende jaren wel eentje krijgen. _O- _O-

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 19:53

Hahaha heel erg bedankt voor de reactie Babootje. Ik bel ze morgenochtend nog even voor de zekerheid. Ik had zaterdag nog geen foto's gemaakt. Heb vandaag wel even met hem gereden, puur stappen en merk niks. Ook als ik naar hem kijk met lopen op het harde oid zie ik niks.

Dovahkiin
Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:54

Ik weet niet hoe oud het paard is, maar er kan ook een ontsteking van het botvlies zitten. Jonge paarden hebben hier wel vaker last van en meestal trekt het weer weg. Het kan zijn dat dit een overblijfsel daarvan is?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:01

Fijn al dat soort dingen, heb alvast even een lijstje gemaakt met jullie opmerkingen mocht de dierenarts daar niet op komen of hebben benoemd.

Die van mij is nu 7 jaar. Heb hem sinds 1 maart..

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:03

De mijne hoefde niet op rust, maar wel arbeid halveren en op zachte bodem. We reden op dat moment ritten van 20-25 km, dus die hebben we ingekort naar 10-15 km.

Oy with the poodles, already

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:06

Zal dat morgen ook meteen even vragen als ik telefonisch contact op neem. Mijn paard is trouwens 1 maart volledig röntgen en klinisch gekeurd inclusief hals en rug in Wolvega:). Niet dat het hiervoor belangrijk is, maar dacht benoem het nog even. Er kan van alles gebeuren. En soms houd mijn paard wel van een sprintje trekken met zijn buurman..

Babootje
Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:14

En echt paard hoor ik al :D :D

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:20

Ja idd :D. Naja ik laat hem maar lekker doen wat hij wil doen in de wei. En voor het zelfde geldt was het wel in de paddock of zelfs stal gebeurd. Zo onhandig is die wel :'). Hopelijk blijft het bij een schoonheidsfoutje. Hoop wel dat ik morgen of overmorgen dat smeerseltje krijg.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 23:02

Helaas heb ik wegens familie omstandigheden de dierenarts moeten verplaatsen naar vrijdag 14 uur. Het kon niet anders, maar de de dierenarts vermoed ook een schiefel ja en ook dat het gunstig is. Heb nog geen zalfje maar heb al wel als tip gekregen te koelen tot de dierenarts het echt goed bekeken heeft. Maar ik ben heel voorzichtig weer positief.. het lijkt zelfs alweer iets kleiner te zijn geworden. En nog steeds niet kreupel of warm. Doet ook niet pijn als ik er aan zit.
Hier een foto van vandaag:
[ img ]

[ img ]

Er zit trouwens coolingsgel op :'). Koel het eerst min 10 minuten en als ik weg ga dan doe ik er nog gel op. Ben zo benieuwd naar vrijdag.

Babootje
Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:52

Ik ben benieuwd. Denk wel dat het los loopt allemaal.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 13:17

Ja een stalgenoot vond het ook echt op een gunstige plek zitten. 2 stalgenoten zeiden dat zelfs.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:27

Ziet er wel uit als een schiefel maar blijft lastig van een foto beoordelen. Goede dat de dierenarts komt. Waarschijnlijk krijg je ook flogestan. Ekyflogyl kan ook.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 19:21

Ja precies en denk ben geen diere arts. En hoe vaak hoor je wel niet dat paarden zich door de pijn heen slaan. Wil zeker weten dat ik gewoon kan rijden zonder dat ik iets beschadig. Mijn moeder zei ja ik zou aan kijken, die ziet vooral de euro tekens. Stalgenoot zegt het ook. Maar laat het toch even checken. Heb wel wat punten op geschreven van het topic. Laat het hier wel weten wat de dierenarts zegt. Zijn die zalfjes duur trouwens? Gewoon benieuwd!

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:44

SjonnieZ schreef:
Indi_Vito schreef:
Rot plekje! Onze merrie irriteerde hij wel op de pees daar hebben ze het weg geopereerd.[/quote

Kun je wat meer over de operatie en het herstel vertellen?


Opzich redelijk simpele operatie, is heel goed gegaan en na een dag of 2 mocht ze weer naar huis. Stal rust wondverzorging en geloof na 6 weken weer gaan stappen aan de hand. 10 min en zo elke week opbouwen.
Helaas is ze nooit meer goed geworden maar dat licht niet aan de operatie.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:01

Mocht het een schiefel zijn dan is Hekla Lava aan te raden. Dat is erg populair bij schiefels in Duitsland. Ik heb het mijn paard ook gegeven en die schiefel was echt groot en is nu praktisch weg. Bij hem zat het ook op een rot plek op het griffelbeen tegen de pees aan.

Ik heb een combi van simicur osteocur en Hekla Lava gegeven en de Hekla lava in een bepaalde boost als je wil kan ik die opzoeken voor je. De pillen zijn via internet te bestellen en kosten geloof ik 12 euro voor 100 stuks.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:37

Destiny22 schreef:
Mocht het een schiefel zijn dan is Hekla Lava aan te raden. Dat is erg populair bij schiefels in Duitsland. Ik heb het mijn paard ook gegeven en die schiefel was echt groot en is nu praktisch weg. Bij hem zat het ook op een rot plek op het griffelbeen tegen de pees aan.

Ik heb een combi van simicur osteocur en Hekla Lava gegeven en de Hekla lava in een bepaalde boost als je wil kan ik die opzoeken voor je. De pillen zijn via internet te bestellen en kosten geloof ik 12 euro voor 100 stuks.


Wat zijn dit voor pillen?

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:43

@Destiny22, Ik vind dat ook wel interessant. Gebruik altijd Ekyflogyl, maar paarden vinden dat niet echt fijn...Bovendien helpt het niet echt heel veel, de tijd moet het doen is mijn ervaring.
Hier is het tot nu toe gelukkig ook altijd goed gegaan. Wij hebben een stammetje waarvan alle paarden het krijgen. Sommigen met 3, anderen met 5, soms nog ouder.....

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 20:44

Destiny22 schreef:
Mocht het een schiefel zijn dan is Hekla Lava aan te raden. Dat is erg populair bij schiefels in Duitsland. Ik heb het mijn paard ook gegeven en die schiefel was echt groot en is nu praktisch weg. Bij hem zat het ook op een rot plek op het griffelbeen tegen de pees aan.

Ik heb een combi van simicur osteocur en Hekla Lava gegeven en de Hekla lava in een bepaalde boost als je wil kan ik die opzoeken voor je. De pillen zijn via internet te bestellen en kosten geloof ik 12 euro voor 100 stuks.


Dat is wel interessant. Kan jij nu toch gewoon alles doen met je paard?
Ben hier zeker wel geïnteresseerd in. Dus als je het zou willen opzoeken graag. Bah hoop niet dat het op een ongunstige plek zit.. Ben benieuwd morgen.. het stelt me wel gerust dat hij niet groot is en hij er nog geen last van heeft. Heb hem deze week rust gegeven.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 07-11-19 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:48


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 20:51

En dat is niet schadelijk oid. Omdat dat ene voor mensen officieel is. Geef je die pillen gewoon door het voer?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:52

HorseTimeXL schreef:
Destiny22 schreef:
Mocht het een schiefel zijn dan is Hekla Lava aan te raden. Dat is erg populair bij schiefels in Duitsland. Ik heb het mijn paard ook gegeven en die schiefel was echt groot en is nu praktisch weg. Bij hem zat het ook op een rot plek op het griffelbeen tegen de pees aan.

Ik heb een combi van simicur osteocur en Hekla Lava gegeven en de Hekla lava in een bepaalde boost als je wil kan ik die opzoeken voor je. De pillen zijn via internet te bestellen en kosten geloof ik 12 euro voor 100 stuks.


Dat is wel interessant. Kan jij nu toch gewoon alles doen met je paard?
Ben hier zeker wel geïnteresseerd in. Dus als je het zou willen opzoeken graag. Bah hoop niet dat het op een ongunstige plek zit.. Ben benieuwd morgen.. het stelt me wel gerust dat hij niet groot is en hij er nog geen last van heeft.


Ja ik kan gewoon alles doen schiefel is niet meer te zien en nog amper te voelen.

Moet er wel bij zeggen dat hij op rust gestaan heeft tot de schiefel helemaal uitgehard was, dat is alles bij elkaar 3 maanden geweest.

Dit was de schiefel in de eerste week. Zat ook vocht omheen hoor. Het is gekomen door een trap.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:53

HorseTimeXL schreef:
En dat is niet schadelijk oid. Omdat dat ene voor mensen officieel is. Geef je die pillen gewoon door het voer?



Nee is echt niet schadelijk en ik gaf ze gewoon door het voer.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 20:56

Ja ziet er hetzelfde uit als die van mij. Bij mij was hij direct al hard. Best gek. Zaterdag ontdekt. Moet wel zeggen dat ik vanaf maandag het meer op een bultje vond lijken. Denk dat er boven toch wat vocht zat. Ga sowieso dat flesje al bestellen. Ik heb hem ook sinds ik het ontdekt heb op rust gezet. Ook op advies van de dierenarts omdat ze het niet konden zien vanaf de telefoon. En dan even wachten tot er naar gekeken was. Het scheelt wel dat je niet veel fotos hoeft te maken van een schiefel.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:01

HorseTimeXL schreef:
Ja ziet er hetzelfde uit als die van mij. Bij mij was hij direct al hard. Best gek. Zaterdag ontdekt. Moet wel zeggen dat ik vanaf maandag het meer op een bultje vond lijken. Denk dat er boven toch wat vocht zat. Ga sowieso dat flesje al bestellen.



Bij hem was het ook hard gelijk met vocht erom maar hij moest op rust omdat de schiefel zoals je op de röntgen ziet gekarteld was en daar liep de pees langs, dat moest eerst glad worden.

Bij hem zijn er 2 keer 2 foto’s gemaakt en 2 keer een echo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Griet35A, Vadiz en 82 bezoekers