paard met een depressie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:37

Ziekte van lyme uitsluiten... maar wellicht is dat al gedaan


valineJarig
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 19:14

[ img ]

Het paard waar het om gaat :o

Ik ben sinds afgelopen week wat met hem aan het doen. Beetje longeren en van de week even onder het zadel gestapt.
Ik wil hem echt de tijd geven om “op adem te komen”.
Voorlopig doen we alleen maar leuke dingen.

Op dit moment staat hij even niet bij andere paarden, dit omdat deze nog op het gras staan en hij elke keer koliek krijgt van het natte gras. Hij staat nu in de paddock met onbeperkt hooi. Ook niet mijn favoriete manier, maar het is even niet anders. Dit is ook in overleg met de dierenarts gegaan.
Lyme en andere aandoeningen zijn uitgesloten, het is niks lichamelijks volgend DA, maar zit het bij hem “tussen de oren”

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:35

Hij toont nogal vol, m.n. In de buikregio. Is daar al eens naar gekeken?
Ik herken dit van een pony van een vriendin. Die heeft last van haar darmen en toont dan net zo vol en is down en totaal niet actief.

[o]

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:41

Dit paard oogt niet als een maagzweerpatient. Ik weet dat dat geen garantie is en dat je er niet in kan kijken maar toch zou ik het het onderzoeken waard vinden om te kijken of hij nog zweren heeft. Dan kan je de voeding aanpassen.

Verder had ik nav je verhaal echt een heel ander paard verwacht. Ja er mag iets meer spier op, maar dat komt gewoon niet als je hem aan het werk zet zoals je nu doet.

Ik vind hem eerder te dik dan te dun :o. Aan het werk er mee is mijn gevoel nog steeds :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:43

Is hij ook op ppid getest? Dat zit niet in een standaard bloedonderzoek.

Mijn pony leek ook depressief en lusteloos en ze viel terug in bespiering. Zij bleek ppid te hebben. Na een week prascend werd ze weer levendig

valineJarig
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 19:50

Hij is wel wat aangekomen sinds hij weer met een deken op staat. Als je er naast staat zie je zijn ribben nog wel hoor, door zijn wintervacht vertekend het nu wel wat.
Die buik heb ik nagevraagd, maar dat is een hooibuik, paard staat op onbeperkt hooi 24/7. Sinds hij van het gras af is heeft hij deze buik :\

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:56

Toen ik mijn paard kocht (24/7 op stal op een drukke manege/handelsstal) was hij ook verschrikkelijk afgesloten en in zichzelf gekeerd. Doodbraaf, maar er zat verder ook weinig leven in. Zijn blik was leeg en hij stond altijd met zijn hoofd in de verste hoek van de stal. Mijn paard heeft echt wel lang de tijd nodig gehad om een beetje bij te komen van alles wat er gebeurd was voor hij bij mij kwam. Hij is bij mij vrijwel gelijk naar buiten gegaan, 24/7 buiten in een kudde. Verder is de hele riedel van dierenarts, chiropractor, tandarts, zadelmaker etc langs geweest en uiteindelijk werd hij wat levendiger, hij werd weer vrolijker en hij ging grapjes maken. Hij begon ook opeens dingen spannend te vinden, want hij was niet meer ''dood''.

Wat hij erg leuk vond was vrijheidsdressuur, werken met positieve beloning en niet te veel van hem vragen. Inmiddels is hij opgebloeid tot super zelfverzekerd paard, leider van de kudde en is het een grote grapjas. Dit heeft in totaal wel enkele jaren geduurd, het ging steeds met kleine stapjes steeds beter.

Ik geloof dus zeker wel dat paarden een soort depressie kunnen hebben, al vind ik depressie niet echt het juiste woord, maar wel dat ze gewoon dusdanig slecht in hun vel zitten dat ze, in menselijke termen, depressief lijken.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:27

valine schreef:
Iedereen bedankt voor de mailtjes, pb’s en reacties in het topic :o

Ik heb vandaag contact gehad met de veearts over mijn paard. Ik heb ook het voer en de hoeveelheid besproken. Omdat het paard een maagzweer heeft was de gastro de beste oplossing. De hoeveelheid was voldoende omdat hij totaal niet aan het werk is. De veearts vind hem op dit moment niet te mager, wel mist hij bespiering.
Hem wel of niet aan het werk zetten laat ze aan mij over, lichamelijk moet er geen belemmering zijn. Alleen voelt het voor mij nu nog niet goed :n
Second opinion bij een andere veearts gaat het nu niet worden. De praktijk die hier verderop zit heb ik totaal geen goede ervaring mee.
Een sandclear kuur ga ik zeker doen, bedankt voor de tip +:)+


Je doet het prima hoor, niet zo twijfelen. Als 5 jarige die al races heeft gelopen, vermoedelijk met 2 jaar al flink aan het werk, nooit goed genoeg heeft gepresteerd, heeft het dier nooit geleerd jong te mogen zijn, is er nooit echt geluisterd naar hem. Het gaat over het algemeen niet zo zachtzinnig daar... Ga leuke dingen doen, buitenritjes, grondwerk, schriktraining, beloon veel want hij heeft al jong geleerd zich mentaal af te sluiten. Voer is prima. Vergeet niet dat hij pas over 3 jaar echt volgroeid is, dus je hebt tijd genoeg.

Over de IJssel

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:44

Wat een bericht vol vooroordelen weer.

Als je echt aan het werk zelf nog niet prettig vind zou je wel kunnen kijken naar wat alternatieve trainingen die wel spieropbouw bewerkstelligen.

Zoals bijv. Heuvels gebruiken in je omgeving, of balkjes of oefeningen van bepaalde spieren aan de hand.

Ik vind het overigens echt een heel erg leuk dier om te zien, volgens mij word dat een gaaf ding onder het zadel!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:31

Heeft hij ook veel last van passerend gas? (maw laat ie er vaak eentje vliegen?)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:36

Ik heb ook zo een paard maar die uitte het eerst in totaal het tegenovergestelde gedrag.. Ofja wisselde wat. Eerst hebben we hem eens 6 maanden op de wei laten staan, hoofd leegmaken.

Toen langzaam beginnen te pakken, ofja proberen.. Ik heb er 1 maand over gedaan om hem uberhaubt te pakken te krijgen. Dit ging gepaard met veel paniek!
Langzaam weer wat aan het werk gezet en hij was mega hevig. Na dik 1,5 jaar begon hij eindelijk te ontspannen. Ik heb hem altijd een beetje zijn gang laten gaan. Bokken kon/durfde hij niet, toen hij dit de eerste keer probeerde stond hij in een hoek van de bak te trillen, heel sneu om te zien. Ik heb gelachen en hem zelfs beloond :+ En na een paar keer begon de grapjas naar boven te komen.

Jammer genoeg ben ik hem toen 4 maand kwijt geweest. Hij is in top conditie vertrokken en na 4 maand heb ik hem terug gevonden en zelf gekocht.. Meneer liet zich niet pakken, niet rijden helemaal niks meer. Tot hij mij hoorde, kwam meteen af gegalopeerd. Heb hem toen wel meteen aan het werk gezet rustig aan. En hij is helemaal aan het openbloeien, elke dag haalt hij weer nieuwe gekke fratsen uit waar ik me rot om lach, maaar enkel en alleen als ik bij hem ben anders is het paniek.

Na de eerste keer osteopaat is hij trouwens ook mega opgeknapt! Zou dat ook wel eens proberen, paard heeft misschien toch ergens last.. En ik denk inderdaad proberen te zoeken wat je paard leuk vindt.. de mijne werkt graag dus die mag werken. Werk ik hem niet, doet hij weer moeilijk met zich laten pakken :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:58

Hoe is de koliekgevoeligheid nu? Is dit wel verbeterd met op hooi staan? Zie je verdere verandering van de bovenlijn en energie? Voer je hooi, of voordroog? (als in zit er wel of niet plastic om het pak?)

Zandweg vind ik sowiezo geen slecht plan bij een nieuw paard. Heb op mijn werk een pony uit de handel gehaald, die tot dr oren vol zand bleek te zitten. Was er 1 met hoop achterstallig onderhoud, haar dus 2 x ontwormd. Zaten ong 6 weken tussen uit mijn hoofd. Niets ten nadele van oude eigenaren, maar hier ben ik wel voorzichtig in geworden.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:52

Heel leuk paardje!
Lucerne is inderdaad een slechte combi met maagzweren. Verder zou ik m ook wat lijnzaadolie bij voeren.

Qua werk....
Ja, je moet doen wat goed voelt.
Mijn extreem introverte ruin heb ik helemaal op kunnen laten bloeien dmv parelli / grondwerk.
Die haalt nu volop streken uit en is in zn algemeen socialer geworden naar andere mensen en dieren.

Ik zou dus een combi doen van 1 a 2x in de week erop buiten rondscharrelen. En dan nog 1 a 2x in de week parelli / grondwerk.
Voor de rest lekker vertroetelen.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:35

valine schreef:
[ [url=m/5KNhPc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het paard waar het om gaat :o

Ik ben sinds afgelopen week wat met hem aan het doen. Beetje longeren en van de week even onder het zadel gestapt.
Ik wil hem echt de tijd geven om “op adem te komen”.
Voorlopig doen we alleen maar leuke dingen.

Op dit moment staat hij even niet bij andere paarden, dit omdat deze nog op het gras staan en hij elke keer koliek krijgt van het natte gras. Hij staat nu in de paddock met onbeperkt hooi. Ook niet mijn favoriete manier, maar het is even niet anders. Dit is ook in overleg met de dierenarts gegaan.
Lyme en andere aandoeningen zijn uitgesloten, het is niks lichamelijks volgend DA, maar zit het bij hem “tussen de oren”


Ik ben ook benieuwd of hij gasserig is, de bolle buik kan ook gasvorming zijn en omdat hij niet tegen nat gras kan vind ik dit wel een teken aan de wand.
Het "depri" zijn en afgesloten gedrag kan namelijk ook voortkomen uit een zeer gevoelige spijsvertering weet ik uit ervaring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xMagnum
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:44

Wij hebben ook zo'n "suf" paard op stal staan, heel introvert.
Hij krijgt nu cranio sacraal therapie en daar is hij enorm van opgeknapt! Hij begint steeds meer op te leven na elke behandeling. Misschien een ideetje om eens naar te kijken :)

<3 Rodi de Verano <3

Thorn2006
Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:32

Dat is ook mijn advies laat er een goede cranio sacraal therapeut hem behandelen, veel paarden knappen daar van op en natuurlijk al hoe je het nu doet met alleen leuke dingen.

valineJarig
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:05

paard laat regelmatig zeeeeer zachte stinkende scheten. Hij is wel een luchtzuiger, dat was ik vergeten te melden in mijn eerdere berichten.
Ik krijg van stadgenoten regelmatig te horen dat hij compleet knock-out ligt in de paddock, na even roepen en morrelen staat hij op en gaat dan wat eten.
Verder is hij bij mij redelijk alert op wat ik doe, maar eenmaal aan het wandelen gaat zijn hoofd naar beneden, flappen zijn oren opzij en wordt hij heel erg traag.
Hij krijgt voordroog hooi (tegen droog hooi aan) en zijn mest is droog tot redelijk droog.

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:10

Kan het niet zijn dat alle moeheid er nu uit komt nu dat mag?
Dat hij gewoon echt even bij moeten komen van het leven dat hij geleefd heeft en nieuwe krachten moet verzamelen voor zijn nieuwe leven?

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:44

Scheten is ook een teken van gas. Bij een maagzweer is het maagsap ook te zuur. Dit heeft ook echt effect op het darmstelsel!
Dat icm de lucerne dat al eerder door een aantal mensen is genoemd, lijkt mij een duidelijk teken van last intern. Dat gaat ook gepaard met depressie-achtige klachten!

[o]

Esther
Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:18

Nouvel schreef:
Kan het niet zijn dat alle moeheid er nu uit komt nu dat mag?
Dat hij gewoon echt even bij moeten komen van het leven dat hij geleefd heeft en nieuwe krachten moet verzamelen voor zijn nieuwe leven?

Dat denk ik ook.
Wat is er mis met het paard de tijd geven om op te knappen.
Rustig aan wat dingetjes met hem doen zodat jullie aan elkaar wennen.

Sprakeloos

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:53

Ja luchtzuigen en die natte scheten is wel belangrijke informatie.

Heeft tie altijd al lucht gezogen?
Je zal zogezegd zn hele maag- darmstelsel moeten rebooten.
Wanneer dit echt zijn probleem is maak je zelfs nog kans dat tie stop met luchtzuigen ivm dat zn maag dan weer gezond is.
Duurt alleen lang, maar dan heb je m weer in balans vanaf de basis.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:03

Esther schreef:
Nouvel schreef:
Kan het niet zijn dat alle moeheid er nu uit komt nu dat mag?
Dat hij gewoon echt even bij moeten komen van het leven dat hij geleefd heeft en nieuwe krachten moet verzamelen voor zijn nieuwe leven?

Dat denk ik ook.
Wat is er mis met het paard de tijd geven om op te knappen.
Rustig aan wat dingetjes met hem doen zodat jullie aan elkaar wennen.

Want renpaarden krijgen nooit tijd om uit te rusten of hoe moet ik dat zien?

Anoniem

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:14

Misschien zou Bokashi iets kunnen doen voor maag en darmen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:56

Mkango schreef:
Want renpaarden krijgen nooit tijd om uit te rusten of hoe moet ik dat zien?


Dat zegt ze toch helemaal niet? :?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:17

valine schreef:
paard laat regelmatig zeeeeer zachte stinkende scheten. Hij is wel een luchtzuiger, dat was ik vergeten te melden in mijn eerdere berichten.
Ik krijg van stadgenoten regelmatig te horen dat hij compleet knock-out ligt in de paddock, na even roepen en morrelen staat hij op en gaat dan wat eten.
Verder is hij bij mij redelijk alert op wat ik doe, maar eenmaal aan het wandelen gaat zijn hoofd naar beneden, flappen zijn oren opzij en wordt hij heel erg traag.
Hij krijgt voordroog hooi (tegen droog hooi aan) en zijn mest is droog tot redelijk droog.


Oke gelijk stoppen met voordroog hooi, daar kunnen luchtzuigers vaak helemaal niet tegen en veroorzaakt natte scheten, gaskoliek etc. vanwege het fermentatie proces. Gewoon kwalitatief goed paarden hooi geven, en Gastro + van Havens werkt vaak ook enorm goed.

Hier dus ervaring met dezelfde problematiek, ook luchtzuiger..paard werd ook "depri" als zijn buik niet goed was.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva92, Knollboll en 84 bezoekers