paard met een depressie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:20

Lees dat je paard wel alert is op jou en snoepjes. Misschien kun je hem uit zijn depressie halen met behulp van clickertrainen. Je paard weer een stem geven en dat hij initiatief mag tonen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:16

Odi schreef:
Lees dat je paard wel alert is op jou en snoepjes. Misschien kun je hem uit zijn depressie halen met behulp van clickertrainen. Je paard weer een stem geven en dat hij initiatief mag tonen.


Hier dacht ik ook aan. In het begin beloon je eender welke vorm van initiatief, al is het een oor bewegen en na een tijd, als hij meer 'expressie' toont, kan je bv beginnen met het belonen voor het aanraken van je hand... hoe meer 'trucjes' je zo doet, hoe meer je paard zal gaan 'zoeken' naar de oplossing. Dat is een manier om je paard weer controle in handen te geven zeg maar. Probeer om te beginnen al erg dagelijkse zaken te belonen; het geven van een voetje voor het hoevenkrabben, het braaf meelopen uit de stal... gebruik al die dingen om hem te laten zien dat zijn gedrag goed is en niet afgestraft zal worden.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:24

san4nie schreef:
ruitje schreef:
Waarom voer je niet meer krachtvoer?

Er staat alleen 2x per dag toch? Niet hoeveel dan. Of lees ik daar overheen?

Kan me op zich ook voorstellen dat ts voorzichtig is met kilo’s krachtvoer.

2,5 maand is overigens ook nog best kort. En er is heel veel gebeurd voor dit dier. Misschien heeft het ook gewoon tijd nodig?


Ik zie wat ze voert en dat zegt ook veel.

Volbloeden hebben soms echt meer nodig in het voeren. Als je spieren en energie wilt opbouwen zal je hierin met beter en meer krachtvoer moeten ondersteunen.

En anders een second opinion.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:47

September 2016 kocht ik mijn merrie ook een EV. Ze was ook zooo rustig, ze keek nergens van op. Ik heb haar eerst een maand laten wennen en toen begonnen met longeren, en clickertraining. Wat vond ze dit leuk! Ik werd kort na haar aankoop zwanger en heb er pas in oktober 2017 voor het eerst opgezeten. Maar ik deed wel veel met haar qua grondwerk! Misschien kan je dat ook gaan doen, ook goed voor jullie band en laat de voeding nakijken.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:49

Ik heb een keer een paard behandeld met Reiki wat erg verdrietig en boos was toen zijn maatje overleden was waar hij al 15 jaar mee samen was.
Van dit paard weet je ws nauwelijks iets van zijn verleden....

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 06:54

ruitje schreef:
Waarom voer je niet meer krachtvoer?

Hij krijgt 2x per 3/4 schep gastro brok. Ivm zijn maagzweer was dit het beste wat ik kon geven volgens de dierenarts. En dan nog 4 scheppen lucerne en onbeperkt hooi.

Wat betreft het rijden/longeren, hij is doodbraaf maar dat is het ook. Elke stap die hij doet lijkt hem teveel, zijn oren hangen naast zijn hoofd, zijn hoofd/hals houding is gelijk met zijn rug en hij lijkt zich compleet af te sluiten voor de wereld. Dit vertoont hij tijdens het rijden op het erf maar ook in het bos, tijdens het longeren en tijdens wandelen door de wijk.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:42

ruitje schreef:
san4nie schreef:
Er staat alleen 2x per dag toch? Niet hoeveel dan. Of lees ik daar overheen?

Kan me op zich ook voorstellen dat ts voorzichtig is met kilo’s krachtvoer.

2,5 maand is overigens ook nog best kort. En er is heel veel gebeurd voor dit dier. Misschien heeft het ook gewoon tijd nodig?


Ik zie wat ze voert en dat zegt ook veel.

Volbloeden hebben soms echt meer nodig in het voeren. Als je spieren en energie wilt opbouwen zal je hierin met beter en meer krachtvoer moeten ondersteunen.

En anders een second opinion.


Off-topic, maar dan heb ik ook weer wat geleerd.

Is dat al de 2,5 maand dat hij bij je is zo ts? Dat vlakke?

Lastig hoor. Denk dat er al best veel tips gegeven zijn waar je wat mee kan.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:49

lastig!

Maar ik denk dat je paard flink aan het werk moet.
Als je paard altijd op de baan heeft gelopen, dan is het altijd een topsporter geweest.

En nu staat ze eigenlijk niks te doen.

Ik denk dat als je haar weer in het werk gaat zetten, dat ze zich vanzelf beter gaat voelen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:52

valine schreef:
ruitje schreef:
Waarom voer je niet meer krachtvoer?

Hij krijgt 2x per 3/4 schep gastro brok. Ivm zijn maagzweer was dit het beste wat ik kon geven volgens de dierenarts. En dan nog 4 scheppen lucerne en onbeperkt hooi.

Wat betreft het rijden/longeren, hij is doodbraaf maar dat is het ook. Elke stap die hij doet lijkt hem teveel, zijn oren hangen naast zijn hoofd, zijn hoofd/hals houding is gelijk met zijn rug en hij lijkt zich compleet af te sluiten voor de wereld. Dit vertoont hij tijdens het rijden op het erf maar ook in het bos, tijdens het longeren en tijdens wandelen door de wijk.


Wat weet je over de maagzweer nu? Lastig wel, omdat je daardoor weer heel erg moet opletten met krachtvoer. Anderzijds is alleen maar voeren gericht op de maagzweer blijkbaar niet voldoende voor je paard.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:55

Zoek eens op de term right brain introvert, hier in zoekbalk.
Denk dat je paard door alle veranderingen een soort van geïmplodeerd is. Zoveel prikkels dat hij het op heeft gegeven. Enige wat werkt is tijd tijd tijd.
Er voor hem of haar zijn, undemanding time genoemd.
Clickertraining lijkt me ook goed, positieve beloning. Om weer lust for life te creëren.
Dit alles natuurlijk als er fysiek écht niets aan de hand is.
Ik zou wat dat betreft ook mineralen bijvoeren.

Grote kans dat zo’n paard op de renbaan puur op adrenaline heeft geleefd en daarnaast levensmoe is geraakt.
Bij mensen is na teveel adrenaline er soms sprake van bijnieruitputting, wat ook te meten is aan de cortisol, wellicht bestaat zoiets bij paarden ook?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:16

Mijn paard was ook 'braaf' toen ik hem kocht, achteraf ook learned helpness..
Ben gewoon met hem aan het werk gegaan, heb gekeken wat hij wilde, nieuwe dingen kon hij toen niet verwerken. Het enige wat hij kende was rijden, dus heb er de eerste tijd alleen mee gereden. Veel geoefend op ontspanning in het rijden, belonen als hij het goed deed. Overigens korte sessies, paar keer in de week. Na 6-9 maanden werd hij weer wakker, hij is zoveel leuker nu. Geef 'm tijd, doe dingen waarvan hij aangeeft dat hij dat wil doen en beloon hem voor de goede dingen. Hij heeft ook nogal wat meegemaakt.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:19

Ik heb je een pb gestuurd.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:59

Ik zou eens testen op zand of een paar maand achter elkaar preventief een zandkuur geven.
Mijn merrie heb ik ook als brave 5 jarige gekocht. Ze was iets te mager en miste wat bespiering. Desondanks ze goed te eten kreeg lukte het me niet om haar voller te krijgen. Ook had ze weinig looplust en was soms vrij nukkig bij het rijden. Voor de rest zag ze er wel goed uit qua vacht maar ze was zo rustig! Als merrie van 1m70 liet ze zich domineren door een shetlander van 23 jaar oud. Ook heb ik haar nooit gek zien doen in de weide.

Drie maanden na aankoop heb ik haar moeten laten opereren na een koliekaanval. Ze had een verstoppings/gaskoliek die veroorzaakt werd door zandophoping. Nu zijn we twee jaar later en ik heb een energieke merrie die ondertussen de leider van de kudde is en als een gek door de weide vliegt met momenten. Ze is ook mooi bijgekomen in gewicht en bespiering en heeft terug plezier in het rijden.

Het slome apatisch gedrag werd bij haar veroorzaakt doordat ze zich niet goed voelde vanwege het zand in haar darmen. Alleen wist ik toen niet beter omdat ze vanaf dag 1 bij mij altijd zo geweest is.

Ik zeg zeker niet dat dat bij jou de oorzaak is maar een zandkuur kan zeker geen kwaad en wie weet helpt het wel.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:23

Hmmmm... ik zou idd ook eens een second opinion aanvragen. De vraag is of die maagzweer wel helemaal weg is.

Verder vraag ik me ook af wat allemaal getest is bij het bloedonderzoek... is lyme ook uitgesloten?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:03

Misschien is Cranio sacraal therapie iets voor je paard. Ik stond daar in het begin erg sceptisch tegenover, maar heeft veel voor mijn paard betekent, met name psychisch is ze beter in haar vel gaan zitten. Ook een introvert paard wat zich wegcijverde in de kudde.

Anoniem

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:57

Kan je iets ontdekken wat je paard leuk vind, waar hij wel alert van wordt? Ik zou proberen hem vooral positief te stimuleren met iets waar hij wel op reageert en het werk juist even los te laten.

Je schrijft dat hij met snoepjes wel oplettend is. Wellicht is daar iets mee te verzinnen. Clickeren is een leuke methode, maar ook braingames zoals je die voor honden hebt (snoepje zoeken) zijn grappig om eens te proberen.
Heb je al eens (aan de hand, of onder het zadel) gespeeld met balkjes in de bak? Een soort "apenkooi voor paarden" doet het hier ook altijd goed; een zeiltje, balkjes, staanders/cavalettiblokken als poortjes, grote bal, etc om tussendoor te lopen en mee te spelen.

Een second opinion door een andere dierenarts vind ik ook een goed advies. Ik kan je Aimée de Rooij aanraden, zij is zowel regulier dierenarts als bekend met het alternatieve circuit (chiropractie/osteopathie heeft ze oa opleidingen in), ze kijkt daardoor vaak wat breder dan een gewone dierenarts als het gaat om speciale gevallen :)

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:04

Maagzweer en lucerne is geen goede combi.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:06

Ik heb mijn paard al 11 jaar. Nooit problemen gehad, paard verhuisd en werd erg mager en loom. Zat ook weinig leven in. Paard was naar mijn idee dood ongelukkig op die stal. Hij had geen maatjes en weinig van hoe zijn leven eruit zag voor de verhuizing

misschien kun je eens na gaan hoe zijn dagritme eruit zag voor jij m kocht? Wat voor voer kreeg hij daar? En is dat heel anders als wat hij nu krijgt... ?
Alles kan er mee te maken hebben..
Mijn paard heb ik uiteindelijk een kuur van Jan Jonas gegeven omdat hij ook gewoon mager was geworden door alle stress die hij ervoer. Hier is hij ontzettend van opgeknapt. Ben ook verhuisd naar een andere stal en hij is weer helemaal happy :))

Anoniem

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:41

Eerlijk gezegd zou ik, wat ruitje je al aanraadt, gewoon eens kijken wat er gebeurt met meer krachtvoer. Deze dieren zijn gewend om te werken, ze zijn gewend om veel op pad te zijn, ze zijn gewend om van hot naar her gesleept te worden en de volgende dag gewoon weer aan het werk te gaan, en ze zijn gewend aan veel verschillende mensen, dus dat hij daar zó lethargisch van wordt, kan ik me nauwelijks voorstellen. Het kan, maar zoals jij het omschrijft, met name in combinatie met verdwijnende spieren op de bovenlijn, lijkt het me eerder gewoon een geval van te weinig energie (en eiwitten) binnenkrijgen, zeker in vergelijking met wat hij voorheen zal hebben gekregen.

Ter illustratie: wat hier op boxrust staat (allemaal volbloeden), krijgt, naast hun hooi, 's morgens een volle schep coolmix (wat lager in proteïne en energie dan racehorse cubes), tussen de middag een halve schep haver en 's avonds ongeveer 2/3 schep haver en 1 en 2/3 schep coolmix of coolmix en racehorse cubes, tenzij ze de tent afbreken, dan krijgen ze minder. Bij mijn vorige werkgever kregen de paarden op boxrust 4 scheppen layoff verspreid over de dag en eventueel nog supplementen 's avonds. Voerscheppen hier zijn ongeveer twee keer zo groot als die in Nederland gangbaar zijn, dus reken maar uit hoeveel ze hier krijgen als absoluut minimum als ze niets doen en vergelijk dat met wat jouw paard binnenkrijgt. Zelfs op deze hoeveelheden voer kunnen we ze nog niet bepaald naar buiten rollen. ;)

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 19:54

Iedereen bedankt voor de mailtjes, pb’s en reacties in het topic :o

Ik heb vandaag contact gehad met de veearts over mijn paard. Ik heb ook het voer en de hoeveelheid besproken. Omdat het paard een maagzweer heeft was de gastro de beste oplossing. De hoeveelheid was voldoende omdat hij totaal niet aan het werk is. De veearts vind hem op dit moment niet te mager, wel mist hij bespiering.
Hem wel of niet aan het werk zetten laat ze aan mij over, lichamelijk moet er geen belemmering zijn. Alleen voelt het voor mij nu nog niet goed :n
Second opinion bij een andere veearts gaat het nu niet worden. De praktijk die hier verderop zit heb ik totaal geen goede ervaring mee.
Een sandclear kuur ga ik zeker doen, bedankt voor de tip +:)+

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:36

Ik wilde schrijven wat Bigone ookal schreef, maagzweren en luzerne is geen goede combi. Ik zou de luzerne weghalen en de Gastro + verhogen qua hoeveelheid want het is bekend dat ze daar meer van nodig hebben qua hoeveelheid brok tov ander brok. Daarnaast eventueel voeren met geweekte bietenpulp en olie, krachtvoer na het hooi voeren.

Daarnaast denk ik wel dat het goed is om rustig wat dingen met hem te doen, dingen die hij leuk vind en hem ook vooral de tijd te geven. (zeker een half jaar hebben ze nodig om goed te wennen na een verhuizing)

Staat hij met andere paarden in de wei? en hoe gedraagt hij zich dan?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:46

Waarom zou je hem niet aan het werk zetten? Paarden zijn bewegings dieren. Volbloeden zijn gefokt om die eigenschappen in te zetten in hun werk.
Ik geloof er absoluut in dat een paard lichamelijk en mentaal opknapt van een fysieke uitdaging. Van een ritme waarin de energie kwijt kan en er wat gevraagd wordt van zijn vermogen om te lopen.

Het is geen kip die van rondscharrelen blij wordt.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:58

Ik zou gewoon lekker met hem gaan wandelen, af en toe eens een hapje gras snaaien terwijl je lekker op een bankje zit, gewoon ff koppie leegmaken en hopelijk gaat hij dan interesse tonen voor z'n omgeving

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:00

Ik zou 'm ook aan 't werk zetten en dan vooral lekker buiten gaan rijden, de natuur in, zodat ie wat meer ziet dan het terrein waarop ie gestald staat. Lekker hard laten uitgalopperen (wellicht tegen een stalgenoot laten racen) ipv alleen maar sufjes wandelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:01

Heb je een foto van hem? Ik ben nu toch wel heel benieuwd.