Afgescheurde knieband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 20:51

Gisteren trof ik mijn pony op 3 benen aan. Na veel onderzoeken bleek de buitenste knieband volledig afgescheurd te zijn. T advies van de dierenarts is 3 maanden boxrust en metacam en zien hoe t verloopt. Het is afwachten of ze weer normaal zou kunnen lopen en leven.

Ik wil er echt alles aan doen om t beste er van te maken (zolang het maar paardwaardig is).

Hebben jullie hier misschien ervaring mee of tips om het herstel te bevorderen?

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:10

Met kinesio taping kan de knie wat ondersteuning krijgen, het ontlast de ligamenten/banden waardoor het beter kan genezen.
Het bevorderd de circulatie en heeft ook nog een pijnstillende werking
Gaat het om een voorknie of achterknie?

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 19:51

Het gaat om de linker achterknie

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:04

Ik weet niet of je het er voor over hebt, maar ik zou mijn paard op een revalidatiestal zetten waar ze bv ook op een vitafloor trilplaat kan. Dan blijft het gehel lichaam sterker en beter doorbloed tijdens de boxrust en de betere doorbloeding zorgt ook voor een betere genezing. En misschien kan lasertherapie iets betekenen, dat is ook herstel bevorderend.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:58

Ik zou er een paardenfysio bijhalen... die kan dan helpen dmv taping of idd lasertherapie

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:23

Mijn merrie heeft vorig jaar oktober haar linker achterknie beschadigd na een schop van een ander paard. Hierdoor zijn 3 kniebanden (in)gescheurd en ook haar meniscus is beschadigd. De prognose hiervoor is niet geweldig, voor de sport zal zij sowieso niet meer geschikt zijn. Mijn dierenarts gaf toen al aan dat het eerste jaar voor het herstel van het gewricht is en dat pas na dat jaar met het weer in het werk zetten blijkt of het gewricht het werk aankan. Mijn merrie heeft de eerste 6 weken beperkte beweging gehad (alleen in een kleine paddock, naast andere paarden). Na 6 weken zijn wij ook aan de hand gaan stappen (5 minuten per dag) en hebben dit heel geleidelijk opgebouwd (steeds na een scan door de dierenarts). Het stappen moest op het harde en zo weinig mogelijk bochtenwerk. Voor mijn merrie was aquatherapie andere therapieën niet aan de orde. Hiervoor zou zij de trailer op moeten en hierdoor was het gevaar haar knie nog verder te beschadigen. Zij is wel al die tijd behandeld door mijn eigen dierenarts en een manueel dierenarts. Dit omdat zij tijdens de ontmoeting met het andere paard ook forse spierschade in haar achterhand heeft opgelopen. Daarna is zij van het voorjaar tegen het advies in van de dierenarts toch de wei opgegaan. Tijdens de eerste weken van de wei periode heeft zij wel verder volledig rust gehad. Daarna weer verder gegaan met aan de hand stappen (weer beginnen met 5 minuten) en dit weer opbouwen. Sinds 2 maanden zijn wij met lange teugelen (ook weer rechtuit en zo min mogelijk bochtenwerk) en erop stappen de revalidatie weer aan het uitbreiden. Het gaat steeds met vallen en opstaan en vooral alles heel rustig aan doen, zodat de banden geen nieuwe ontstekingsreacties gaan vertonen en het gewricht niet oploopt. Inmiddels is mijn dierenarts alweer een stuk positiever. Het paard is op de buigproef niet meer kreupel, wat bijzonder is met de schade die zij aan het gewricht heeft. Alles staat nu met de verdere revalidatie. Mocht je vragen hebben over de details van de onderzoeken, revalidatie etc. dan mag je mij altijd pb-en.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Afgescheurde knieband

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:18

Moet zoiets niet geopereerd worden? Het is immers een ruptuur? Die spier zal niet aan elkaar groeien en voor de stabiliteit van het gewricht is de functie van die spier wel belangrijk toch?

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:41

Hutcherson schreef:
Moet zoiets niet geopereerd worden? Het is immers een ruptuur? Die spier zal niet aan elkaar groeien en voor de stabiliteit van het gewricht is de functie van die spier wel belangrijk toch?


Zelfs bij mensen wordt een gescheurde knieband niet snel geopereerd. Met fysiotherapie moeten de spieren dan getraind worden om de knie zijn stabiliteit te geven.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 02:09

ramasso schreef:
Hutcherson schreef:
Moet zoiets niet geopereerd worden? Het is immers een ruptuur? Die spier zal niet aan elkaar groeien en voor de stabiliteit van het gewricht is de functie van die spier wel belangrijk toch?


Zelfs bij mensen wordt een gescheurde knieband niet snel geopereerd. Met fysiotherapie moeten de spieren dan getraind worden om de knie zijn stabiliteit te geven.

Ja, en dat is precies het punt waar ik een houten hoofd in heb, want die spieren eromheen zijn al sterk. Sterk genoeg voor het werk en kracht wat ze moeten leveren. Ze moeten nu ook de kracht gaan overnemen van de gescheurde spier en dat zal wel lukken. Maar die spier heeft een functie. Hij zorgt dat ze knie goed in zijn 'spoor' blijft lopen. Zorgt voor stabiliteit en voorkomt artrose en scheve slijtage.