Kreupel zonder diagnose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 09:25

Nee het SI gewricht is nooit onderzocht omdat ze verder nooit een pas kreupel gelopen heeft.

Het is zeker niet de soepelste pony. Is ze nooit geweest. Ze kan wel fijn over de rug komen. Maar wil nu eigenlijk slecht in de aanleuning, maakt zich strak in de kaken en wil op de videos in de wendingen niet graag op vier benen door het lijf

Ik ben momenteel aan het werk. Ik zal later een video plaatsen hoe ze loopt in goede conditie.

Ze is manege pony geweest voor gehandicapten en sinds 3,5 jaar in mijn eigendom.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:30

Dat is ook wel te zien inderdaad, als de voorbenen uitgesloten zijn dan krijg ik toch het gevoel dat er iets niet lekker zit in de rug/ SI gewricht. Als je er achter staat zijn de heupen dan gelijk qua hoogte?

Zijn de kniebanden ook meegenomen in het onderzoek?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:32

Het is heel moeilijk. Ik heb een aantal jaar geleden een paard gehad wat net niet lekker liep. Iets minder duidelijk dan de jouwe, maar geen go meer, moeite met aanleuning en een soort strak in hele rug. Daarmee naar een kliniek gegaan waar ze een blessure in de rug zagen, jaar op rust maar geen verbetering. Door een flinke discussie met de DA daar naar een andere kliniek gegaan en in overleg een groter onderzoek. Dus niet meteen focussen op 1 ding, maar hele paard nakijken (werd een scintigrafie). Die had een flinke blessure in de hals die er al een hele tijd zat en waar de andere dingen vandaan kwamen. Als we dat eerder ontdekt hadden was er veel minder schade geweest en had het het waarschijnlijk geen blijvende gevolgen gehad.

Bij zulke vage klachten zou ik het dus breder/uitgebreider onderzoeken. Succes/sterkte met de verdere onderzoeken/verloop!

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:41

Bij problemen in het SI gewricht hoeven ze niet kreupel of onregelmatig te zijn. Aangezien problemen in de voorbenen uitgesloten zijn zou ik het SI als volgende stap laten onderzoeken. Zeker omdat dit al een bekend probleem is.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 09:42

Elisa2 schreef:
Dat is ook wel te zien inderdaad, als de voorbenen uitgesloten zijn dan krijg ik toch het gevoel dat er iets niet lekker zit in de rug/ SI gewricht. Als je er achter staat zijn de heupen dan gelijk qua hoogte?

Zijn de kniebanden ook meegenomen in het onderzoek?


Kniebanden niet. Knie zelf is wel op de foto gegaan.
Rug heeft geen artrose of KS. Maar is verder niet onderzocht op ander letsel.


Heupen zijn gelijk qua hoogte.

Ze word sowieso 2x per jaar onderhouden door de chiropractor. Omdat ik niet het rijtalent ben die problemen kan oplossen en meestal ook 2-3 keer per jaar de sportmasseur. Niet perse ivm klachten maar om te onderhouden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:44

Ik zou ook kiezen voor uitgebreider onderzoek. Verder zou ik haar rust geven.
Paard loopt niet goed, waarom lastig vallen met rijden en los longeren? Aan jouw verhaal te horen vindt ze dat op het moment gewoon niet fijn. Ga dan iets doen wat nog wel gaat, wandelen bv.
Rust kan ook een heleboel doen voor een blessure.
Daarnaast zou ik verder onderzoek gaan doen samen met een goede dierenarts / fysio/ osteopaat. Als ze goed loopt met een revalidatie trainer aan de gang gaan, zodat ook het rijtechnische gedeelte wordt opgepakt.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 09:45

Ik zal het SI aankaarten.

Ik twijfel alleen nog welk traject ik in ga. Mijn eigen dierenarts of naar de uithof oid.
Juf gaf nog aan op de buut om uit te sluiten of het pijn of motorisch (blokkade) is.


Rijden en longeren is ten aller tijden op advies van beide dierenartsen geweest. Zeker niet omdat ik er voor mn lol op wil zitten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:48

Dat advies van de dierenartsen werkt blijkbaar niet, want ze is nog steeds niet goed.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:49

Is ze al getest op ppsm1?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 10:03

Def schreef:
Dat advies van de dierenartsen werkt blijkbaar niet, want ze is nog steeds niet goed.


Deels klopt dat.
In het bos is ze echt prima. Neemt ze echt op eigen initiatief ineens een sprintje. :+
Ik monitor haar hartslag ook.
In de bak is ze dus slecht(er)

Ze loopt op harde bodem beter dan zachte bodem.

Ze gaat nu ook op rust. Ik wil benadrukken dat ik echt niet onnodig op mijn pony ga rijden voor mn eigen plezier.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 10:03

fransje23 schreef:
Is ze al getest op ppsm1?


Ja! Waarde was 12

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:12

Op het harde beter dan op zacht is meestal een teken van aandoeningen aan de weke delen. Pezen, spieren, banden.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:12

Dat kan niet ze hebben pssm1 of niet. Ben je niet in de war met ppid? Pssm is heeel iets anders en zou ik zeker laten testen.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:14

In het bos is ze beter zeg je.... Vraag je haar daar minder “aan de teugel” mss? Krijgt ze daar meer vrijheid in halshouding en -lengte? Want dat in combinatie met dat ze in het bos waarschijnlijk minder moet buigen zou er mss op kunnen wijzen dat het toch eerder richting hals (c5-c6-c7) of de aanhechting van de pees achter haar oor ligt ???
(3 vraagtekens want ik ben geen DA, wel iemand met ook een lastig geval)

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:16

Si problemen zijn heel moeilijk te diagnosticeren. Mijn paard had ook te weinig go, moeite met de aanleiding en stortte in bij elke overgang. Inmiddels is het si ingespoten en de lumbosecrale overgang afgelopen week. Ik hoop nu de oplossing te hebben gevonden. Si problemen zijn echt onderbelicht maar komen echt giga vaak voor.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:18

Saaams schreef:
fransje23 schreef:
Is ze al getest op ppsm1?


Ja! Waarde was 12


Dat was misschien ppid?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 10:34

Oeps sorry. Jullie hebben gelijk! Ppid is getest.

Pssm1 niet. Ik heb dit zelf wel geopperd en nagevraagd. Het is niet uitgesloten uiteraard! maar komt volgens hen niet voor binnen het ras. Niks bekend iig. Zo’n test moet via het buitenland begreep ik. Zelf niet zo wijs uit geworden toen ik de site bekeek.

Precies Lukasje: in het bos hoeft ze niet in aanleuning. Lange teugel. Lekker voorwaarts. In alle gangen. Alleen van galop naar draf de eerste drafpassen wat twijfelachtig dat ik denk is ze goed of niet. Verder toont ze niet onregelmatig in het bos. Is ze stuk voorwaartser/meer go dan in de bak. Dus mijn gevoel zegt ook hals.


Dierenarts grapte wel wat van het is en blijft een eigenwijze pony. Ze wil er vast onderuit komen. Maar deze pony loopt zichzelf echt kapot om mij te pleasen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:49


Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:49

Wat lastig Sam.
Metacam wordt ze ook niet beter van? Want dat moet natuurlijk ook al pijnstillend werken.

Als ik de filmpjes zie zou ik denken aan voorbenen/voeten, alleen als ze met uitverdoven daar niet beter wordt, kan dat bijna niet.
En dan neig ik, gezien de wat rechte strakke hals en je ervaringen in het bos, om die hals te laten bekijken. Foto en/of echo. Door iets daar kan ze ook de schouders en dus voorbenen vastzetten.
Maar ook ik ben geen dierenarts, dus het is ook van deze kant een gok op basis van ervaringen uit het verleden ;)

En voor je een scinti oid doet een keer laten doormeten (Rob Zomer, Den Hoek, etc)? Is heerlijk zweverig, you either love it or hate it, maar in sómmige gevallen heb ik wel de ervaring dat je daardoor ook het pijnpunt in kaart kan brengen. En dat is financieel en voor je paard minder belastend.
Daarna zou ik wel terug gaan naar regulier om de oorzaak goed in beeld te krijgen, maar weet je misschien beter wáár je moet kijken.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:53

Boeiend topic, allereerst mijn complimenten voor hoe je blijft zoeken.

Wij hebben dit soort casussen helaas vaker gezien. Ik heb geleerd dat je beter kan zeggen tegen een goede kliniek: Hij staat hier en hij gaat pas weg als we het weten.

Dan dat je maanden blijft doorgaan op een traject als de jouwe.

Zo hebben wij net een verkeerd gegroeide kies laten verwijderen bij een merrie, daardoor werd ze scheef in haar hoofd, toen scheef in haar lijf, ging voor kreupel lopen en achter er tussen zetten.

Staat rondom op de foto, alles goed. Denk jij er aan dat zoiets voortkomt uit pijn in de kaak, ik niet :+ .

Nouja, lang verhaal kort: Naar kliniek brengen en zeggen ik kom pas ophalen als het gevonden is zou mijn advies zijn :D

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 11:04

Noukie: Ik houd wel van een beetje zweverig. Rob is de neef van mijn stalhouder en geweest tijdens de luchtwegproblemen. Toen had ze wat last van de luchtwegen (schimmel), nieren en rechtereierstok.

Dit is mei geweest:
Wellicht is het verergerd?
Afbeelding



Ruitje: Bedankt voor je compliment.
Dat is uiteindelijk het enige alternatief nog. Ik zit nu al te lang in onzekerheid.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:36

Kan zijn dat het verergerd is, kan dat er een andere oorzaak is voor dit gevolg.. zou voor mij wel indicatie zijn om dat gebied verder te laten onderzoeken.
En dan wat Ruitje zegt en jij ook al denk: breng maar naar de kliniek, geef alle resultaten uit eerdere onderzoeken mee en laat maar totaal uitzoeken. Wel een max bedrag meegeven natuurlijk.
Dan heb je hopelijk duidelijkheid.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:10

Saaams schreef:
Oeps sorry. Jullie hebben gelijk! Ppid is getest.

Pssm1 niet. Ik heb dit zelf wel geopperd en nagevraagd. Het is niet uitgesloten uiteraard! maar komt volgens hen niet voor binnen het ras. Niks bekend iig. Zo’n test moet via het buitenland begreep ik. Zelf niet zo wijs uit geworden toen ik de site bekeek.

Precies Lukasje: in het bos hoeft ze niet in aanleuning. Lange teugel. Lekker voorwaarts. In alle gangen. Alleen van galop naar draf de eerste drafpassen wat twijfelachtig dat ik denk is ze goed of niet. Verder toont ze niet onregelmatig in het bos. Is ze stuk voorwaartser/meer go dan in de bak. Dus mijn gevoel zegt ook hals.


Dierenarts grapte wel wat van het is en blijft een eigenwijze pony. Ze wil er vast onderuit komen. Maar deze pony loopt zichzelf echt kapot om mij te pleasen.


Dat van galop naar draf..dan denk ik rug, maar goed de meeste paarden gaan beter lopen met meer impuls. Meer door het lijf etc.
Ik heb niet zoveel ervaring met halsproblemen, maar als je gevoel zegt: hals..dan zou ik dat als eerste na laten kijken.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:33

Als ik je verhaal lees, is het eerste waar ik aan denk, de hals. Persoonlijk zou ik eerst de hals op de foto laten zetten, en van daaruit verder kijken.

Ben benieuwd wat eruit komt.

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:51

Ik zou een thermografie in jouw geval wel overwegen. En dan m.n. omdat de locatie eigenlijk niet bekend is.
Ik heb dat in het verleden met mijn ruin ook gehad. Bij die van mij kon je ook zien dat hij niet fijn liep, liep beetje rommelig en niet helemaal rad, maar ook niet echt kreupel. Ik ben toen eerst op de kliniek bezig geweest met hem, kwam eigenlijk niet veel uit, wel wat geprobeerd, maar na een tijdje zelf besloten een thermografie te doen. Die gaf heel veel verheldering (spierscheur in boeg, waardoor overcompensatie andere kant en vervolgens naar achterbeen en daardoor dus volledig verzuurd en scheef gaan staan in zijn lijf), hier was ik op de normale manier niet achter gekomen, aangezien hij bij klinisch onderzoek gewoon niets aangeeft (ze hebben dat voorbeen, waar die scheur zat, van boven naar beneden grondig onderzocht, maar meneer gaf echt niets aan, het is nou eenmaal een harde).
Gelukkig met behulp van osteopaat + magnesium paard weer volledig op de rit gekregen en doet het nog steeds prima. Zelfs bij de kliniek waren ze blij met de keuze die ik had gemaakt, want ze konden zien dat het werkte.

Ik hoop at je bij die van jou ook duidelijkheid krijgt, zodat je weet wat je moet.