Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:40

Heel benieuwd hoe dit verder gaat!

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:44

cp112 schreef:
Dat staat in de 1e zin. Cranio sacraal therapie


Ja, dàt heb ik ook gelezen maar kan je dan nader toelichten wàt precies het inhoudt? Ze heeft het paard amper aangeraakt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 20:48

Lukasje schreef:
cp112 schreef:
Dat staat in de 1e zin. Cranio sacraal therapie


Ja, dàt heb ik ook gelezen maar kan je dan nader toelichten wàt precies het inhoudt? Ze heeft het paard amper aangeraakt.



Dat kan ik je niet vertellen. Snap zelf ook niet helemaal wat er gebeurd is :')
Ik zag alleen een paard die zichtbaar veranderde.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 21:31

ellepel schreef:
grappig die filmpjes!

ben ook wel benieuwd hoe het verder gaat :j



Ik zal voor de geïnteresseerden updates plaatsen hier :)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:53

Wat mooi dat je dit voor je paard doet!!
Ik wilde ook Karianne van Lodash aanraden, omdat zij zowel Cranio als Chiropractie doet.
Als ze bij mijn paarden cranio doet, komt de hele kudde erbij staan, zóveel ontspanning straalt er vanaf. Zie ik bij jou ook, de hele groep staat erbij te rusten.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:58

Cranio werkt op de diepere lagen in ons lichaam, op de bindweefsel en tijdens de behandeling worden drukpunten gebruikt om de bindweefsel te triggeren om te ontspannen, goed te gaan liggen, wat er maar moet gebeuren.

Ben zelf een tijd naar een cranio geweest en wat je ervaart tijdens zo'n behandeling is echt een vreemde gewaarwording. Je voelt onder de hand erg warm worden en de boel gaat draaien, bobbelen. Wat de therapeute uitlegde dat dit het bindweefsel was dat op de hand reageerde.

Ik ben absoluut geen zweverige type en ging er broodnuchter de eerste behandeling in voor rugklachten, maar ik voelde erna een stuk beter.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:59

Ik heb ook even gestipt: interessant :j
Heel even gegoogeld naar cranio sacraal en ik snap nu in ieder geval wat de term betekent :') Hóe het precies werkt, tijdens de behandeling, dat vind ik/lijkt me mysterieus. Maar hey: als je al met 2x nauwelijks aanraken een gapend en relatief relaxed paard krijgt, dan gebeurt er érgens toch wat! +:)+

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:07

ik ben de c.s therapeut die vandaag bij dit paard was,
een doodnuchtere twentenaar, die zelfs uit ongeloof destijds de opleiding is begonnen, en regelmatig ook versteld gestaan van de resultaten.

In principe behandel ik alleen onze "eigen "paarden op mijn werk, maar na het verhaal van chantal wilde ik mij hier heel graag aan verbinden. Zeer benieuwd waar we uitkomen.

callipo: ja klopt, dat de hele kudde aansloot en vooral het vriendje in de wei naast mij. Op stal zie je ook vaak dat heel veel paarden aanhaken, dus je handen hoeven niet perse op het paard te liggen om het paard zijn zelfherstellend vermogen aan te wenden.

Hopelijk hebben we nu een mooi begin gemaakt, en dardelt er over een poosje weer een vrolijke ontspannen pony door het weiland.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 22:12

MamaMiesje schreef:
Ik heb ook even gestipt: interessant :j
Heel even gegoogeld naar cranio sacraal en ik snap nu in ieder geval wat de term betekent :') Hóe het precies werkt, tijdens de behandeling, dat vind ik/lijkt me mysterieus. Maar hey: als je al met 2x nauwelijks aanraken een gapend en relatief relaxed paard krijgt, dan gebeurt er érgens toch wat! +:)+



Ik zou zeggen kom de volgende keer eens kijken Michelle. Het is echt bizar om te zien wat er gebeurd. Maar zo mooi!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:14

Ik zie dat de 'peut' en ik uit dezelfde streek komen, dus wie weet haha! ;)

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:16

Verschil op foto’s is echt duidelijk, lekkere losgelaten rusthouding op de tweede foto, mooi !!
Robbie88 waar kun je dit allemaal voor gebruiken?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-09-19 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:18

Ik heb alles een beetje snel door gelezen maar lees nergens iets over hormonale problemen. Zoals je beschrijft kan ze heel goed een hormonaal.probleem hebben. Helemaal in combi met moeilijk drachtig worde etc.
Ik zou eens kijken hoe ze geageerd op bv naf oesters of puur druppels ... er zijn wel meer dingen maar mag liquid oesters heb je snel resultaat mee. Of bij de DA regumat
Daarnaast is het zeker fijn om haar zo verder te behandelen zoals je doet. Maar dan haal je wellicht ook t probleem weg.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 22:20

quintusgl schreef:
Ik heb alles een beetje snel door gelezen maar lees nergens iets over hormonale problemen. Zoals je beschrijft kan ze heel goed een hormonaal.probleem hebben. Helemaal in combi met moeilijk drachtig worde etc.
Ik zou eens kijken hoe ze geageerd op bv naf oesters of puur druppels ... er zijn wel meer dingen maar mag liquid oesters heb je snel resultaat mee. Of bij de DA regumat


Ze heeft dit jaar zonder problemen een veulen gehad.

Het lijkt mij andersom te zijn. Door de spanning en stress wordt ze niet goed hengstig.

Iig maakt het niet drachtig worden voor nu even niet meer uit aangezien het seizoen voorbij is. Dat zien we volgend jaar wel weer.

Al loopt ze nog wel met de hengst. Maar dit is puur omdat ik nu even niets voor haar wil veranderen door haar weer te verplaatsen en de stress van een nieuwe kudde te geven.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:28

bigone: eigenlijk voor bijna alles, Uiteraard eerst medische dingen uitsluiten. Maar een cranio scrale behandeling zorgt ervoor dat een paard zichzelf kan herstellen. ( koeien, paarden, honden)

myk en shant zei het net hier heel mooi : Cranio werkt op de diepere lagen in ons lichaam, op de bindweefsel en tijdens de behandeling worden drukpunten gebruikt om de bindweefsel te triggeren om te ontspannen, goed te gaan liggen, wat er maar moet gebeuren.

Het heft blokkades op, lichamelijk maar ook zeker mentaal. Ook hormonaal zie je vaak veel gebeuren.
even een stukje vanuit de website cranio voor paarden:

de behandelwijze is geschikt voor mensen en dieren. Niet alleen wordt het oorspronkelijke natuurlijke evenwicht hersteld en versterkt, maar ook het zelfgenezende vermogen van het lichaam wordt optimaal actief. Het immuunsysteem wordt weer helemaal alert. Met cranio maken we gebruik van de enorme intelligentie van het lichaam

De hersenen van mens en paard zijn opvallend gelijk in hun anatomie. Door de andere vorm van het hoofd zijn de hersenen van de mens naar verhouding aanmerkelijk groter dan die van paarden.

In het lichaam zijn verschillende pompen actief. Zo zorgt het hart ervoor dat er bloed door de aderen stroomt. De longen doen dat met de zuurstof en de hersenen pompen het hersenvocht vanaf het hoofd (cranium) via de wervelkolom naar het heiligbeen (sacrum). Dit zogenaamde cranio sacrale ritme golft door het hele lichaam en beweegt alles mee, van fascia (bindweefsel) om de organen heen tot en met de pezen, botten, spieren en hersenbeenderen waarvan nog vaak onterecht wordt aangenomen dat ze één massief geheel zijn.

Door de pompbeweging van het cranio sacrale systeem krijgen de cellen continu ’vers vocht’ toegediend. Na gebruik van dit vocht, waarin zich inmiddels afvalstoffen hebben opgehoopt, wordt het opgenomen in de bloedbaan. Wordt het ritme door een lichamelijke of emotionele "blessure" in zijn functie belemmerd of verstoord dan belemmert dit de doorstroming in het lichaam en dat heeft een negatief effect op de gezondheid.

De behandelaar legt de handen zeer zacht en losjes op het lichaam en laat ze in het cranio sacrale ritme mee bewegen. Daar waar de handen voelen dat het ritme verstoord is zit vaak een opeenhoping van afvalstoffen. Je kunt dit zelf onder andere voelen als warmte of als je erover heen gaat met je handen als een stroeve stroperige massa. Het kan ook harder aanvoelen als andere delen van het lichaam.

De behandelaar houdt de handen op die plek en zal kijken of deze de doorstroming weer op gang kan krijgen op die plek.

Ook degene die behandeld wordt kan dit voelen. Zo kan een paard hier op reageren door zijn hoofd te laten hangen of te gaan likken, kauwen of te gaan briesen. Het kan ook zijn dat hij eerst even onrustig wordt waarna hij het kan verwerken en daarna weer gaat likken, kauwen enz...Soms vallen ze zelfs bijna in slaap of gaan ze staan kwijlen wat het gevolg is van de diepe ontspanning die ze voelen.

Gedurende de behandeling kan het zijn dat het cranio sacrale systeem stil komt te liggen. Dat wordt ook wel het stillpoint genoemd. Bij de mens is het zo dat die daarbij in een soort diepe slaap terecht komt waar een heleboel dingen zich kunnen herstellen en kunnen helen. Processen spelen zich dan af diep binnenin het lichaam.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:57

Wat mooi om te zien hoe Kritisch je kijkt en niet zomaar aan de slag gaat.
Fijn dat de eerste behandeling al zoveel op lijkt te leveren.

Mijn ogen zijn 2 jaar geleden open gegaan door een manier van grondwerk waarbij loslaten van spanning centraal stond bij die van mij. Gapen alom. Echt non stop in het begin. Ook zonder aan te raken en zonder aan een touwtje te “werken”. Zelfs mijn osteopaat, cranio sacraal therapeut én dierenarts welke 4x per jaar komt is lovend over de afname van spierspanning door de “training”. Kost veel tijd om dat zorgvuldig op te pakken. Wat iemand al eerder zei; leren loslaten van spanning is niet altijd gemakkelijk voor elk paard, ookal hoeven ze niks.


Als je wil kan ik je daar wel meer over vertellen. Herkende het beeld tijdens de behandeling van je filmpje zo dat ik toch deze aanvulling wilde doen.
Kan mij ook helemaal voorstellen dat je dit pad van cranio verder wil volgen.
Veel succes met je knappe merrie. Ze boft met de zorg die ze krijgt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 09:42

SIEMxFUNNY schreef:
Wat mooi om te zien hoe Kritisch je kijkt en niet zomaar aan de slag gaat.
Fijn dat de eerste behandeling al zoveel op lijkt te leveren.

Mijn ogen zijn 2 jaar geleden open gegaan door een manier van grondwerk waarbij loslaten van spanning centraal stond bij die van mij. Gapen alom. Echt non stop in het begin. Ook zonder aan te raken en zonder aan een touwtje te “werken”. Zelfs mijn osteopaat, cranio sacraal therapeut én dierenarts welke 4x per jaar komt is lovend over de afname van spierspanning door de “training”. Kost veel tijd om dat zorgvuldig op te pakken. Wat iemand al eerder zei; leren loslaten van spanning is niet altijd gemakkelijk voor elk paard, ookal hoeven ze niks.


Als je wil kan ik je daar wel meer over vertellen. Herkende het beeld tijdens de behandeling van je filmpje zo dat ik toch deze aanvulling wilde doen.
Kan mij ook helemaal voorstellen dat je dit pad van cranio verder wil volgen.
Veel succes met je knappe merrie. Ze boft met de zorg die ze krijgt.



Dankjewel!
Ik wil eerst nu verder kijken met deze behandelingen hoe ver we komen. Wellicht dat ik je daarna nog een berichtje stuur :j.
Maar heel eerlijk, ik ben zelf niet zo'n "grondwerker". Heb er het geduld niet voor :') wat meestal niet positief is voor het paard waar ik mee sta te werken :+ haha.

Fijn dat jou pony er zo van opgeknapt is!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 18:26

Even een tussen update.
Joey is sinds ze haar halster kwijt is helemaal niet meer benaderbaar (ze is eind augustus ook geënt dat hielp ook niet echt...).
Op een meter of 2 afstand kon je komen maar verder niet.


Vandaag in de wei gestaan en even wat gepaaid met snoepjes. Vervolgens alleen een snoepje aangeboden wanneer ze bij mij kwam om ze te halen.
In eerste instantie liet ze zich toen nog niet aanraken. Op een gegeven moment mocht ik op haar hoofd even aaien. Toen kwam er een flinke gaap sessie achteraan.

Daarna kon ik haar op haar hoofd en hals aaien en viel ze intussen in slaap.

Het lijkt maar een heel klein iets maar voor haar is het heel wat dat ze zo in vrijheid me opzoekt en openstelt.


Hier zie je dat ik over mijn schouder film. Ik kon namelijk niet naar haar toe draaien nog



20 minuten later ging het zo en kon ik ook 10 meter naar achter lopen en weer terug naast haar zonder dat ze een pas verzette.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:31

Mooie vooruitgang! Fijn om te zien dat Joey al wat toenadering zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:52

Mooi mooi moooooiiiii! Dit is genoeg! Gewoon geen intentie hebben, de wei in gaan en zien wat er gebeurd.. Echt heel fijn om te zien!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 20:59

En kijk nou eens :D
Ben heel benieuwd hoe ze vrijdag is als ze weer cranio krijgt.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:17

Super gaaf, ik zie nu al een fijner relaxter bewegend paard! En al weer toe aan contact. Ontspanning is verslavend

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:02

Wat prachtig om te zien! Dat gaat zeker de goede kant op, super hoor!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:03

Wauw zeg *\o/*

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:43

Oh wauw!
Wat een verschil, wat zal ze zich hiervoor slecht gevoeld hebben :(:)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:36

Oohh wauw Chantal, wat fijn. Ik ben zo blij dat je cranio niet uitgesloten hebt, ondanks dat je niet zo van zweverig gedoe houd.

Plaats je straks ook deze top update op je tijdlijn op Facebook, ik zat daar telkens al te kijken voor updates.
Groetjes José