Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 13:28

Een van onze merries heeft een zeer hoog spanningsniveau in haar lijf.
In eerste instantie verweten wij dit aan verhuizing, heftig transport en dat ze echt even moest settelen en aarden.
Tijd leek haar ook echt goed te doen. Maar ze staat nu al een tijd op hetzelfde punt en het verbeterd niet. Ik heb het idee zelfs dat het de laatste tijd weer verergerd.

Een medisch achterliggend probleem voor zover de dierenarts kan achterhalen is het niet. Zij gaf aan hier iemand anders naar te laten kijken.

Info over de merrie in kwestie
9 jaar, onbeleerd. Ingezet als fok merrie. Loopt ongemoeid lekker in de wei paard te zijn.
Vorig jaar hier gekomen, drachtig. Een goed gezond veulen op de wereld gezet.

Wordt slecht hengstig en is na een hele periode proberen uiteindelijk drachtig geworden maar had zeer snel weer verworpen.

Onze conclusie hiervoor, stress.

Haar lijf is 1 blok beton. Er zit geen speling op haar velletje. Ze zit ergens goed mee in de knoop maar wat?

Dat laatste wil ik goed gaan laten uitzoeken. Maar welke therapeut moet ik hiervoor hebben? En daarbij komt dat deze aan huis moet komen. Gezien het stress niveau verplaats ik deze merrie liever niet.


Het is eigenlijk een hele lieve zachte merrie. En sommige momenten merk je dat ook echt dat ze eigenlijk heel braaf is. Maar ze is zo gespannen dat er maar iets hoeft te gebeuren en ze gaat over de zeik of sluit zich volledig af.
Sowieso is het een vrij gesloten dame. Ik denk als we haar spanning weg kunnen krijgen dat het een heel ander paard zal worden.


Wie herkent dit verhaal misschien en weet de juiste persoon die ons kan helpen?
Wij zitten in Drenthe. Ivm het niet vervoeren is iemand die enigzins in dit deel van NL zit wel het handigst.

Anoniem

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:47

Waar ben je precies naar op zoek?
Naar iemand die de merrie los kan krijgen of naar iemand die het stress level omlaag kan brengen?

Om los te krijgen zou ik voor een osteopaat gaan, die ook dry needling kan doen.
Stress factor weghalen hangt er van af, het beste is eerst zeker te weten wat de stress factor is, hoe word ze gehouden qua stal/wei en qua voer bijvoorbeeld?

Je zou eventueel natuurlijk wel iets kunnen geven voor de stress zodat ze wat rustiger word maar dat lost het probleem niet op, onderdrukt het alleen.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 13:54

Romy1234 schreef:
Waar ben je precies naar op zoek?
Naar iemand die de merrie los kan krijgen of naar iemand die het stress level omlaag kan brengen?

Om los te krijgen zou ik voor een osteopaat gaan, die ook dry needling kan doen.
Stress factor weghalen hangt er van af, het beste is eerst zeker te weten wat de stress factor is, hoe word ze gehouden qua stal/wei en qua voer bijvoorbeeld?

Je zou eventueel natuurlijk wel iets kunnen geven voor de stress zodat ze wat rustiger word maar dat lost het probleem niet op, onderdrukt het alleen.




Dat ligt eraan of de stress voortkomt uit bijv iets dat vast zit.

Een osteopast werkt toch puur voor de rug? Dus stel ze heeft ergens in de nek iets vast kan een osteo daar dan wat mee?


De stressfactoren weghalen is wat lastig. Want het is gewoon het paard zoals ze is momenteel. Er is niet iets wat haar triggered. Ze is in een continue staat van spanning in meer of mindere mate.
Doordat ze altijd gespannen is hoeft er maar een klein iets te gebeuren waardoor ze volledig in de stress schiet.

Ze krijgt niets bijgevoerd. Staat 24/7 op de wei met soortgenoten. Een rustige groep zonder geklier of dominant gedoe. Juist erg stabiel.

Anoniem

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:58

Ik zou eens bloed laten prikken
Ze kan zomaar laag zitten in vit e of magnesium

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:59

Ik denk dat het en /en is. Wij hebben dit met ons teefje gehad. Door spanning/stress ging zij haar lijf vastzetten/verkeerd gebruiken. Met als gevolg; pijn en dus weer stress.
Toen ze weer losser in haar vel kwam door o.a. massage deken en de fysio/chiropractor hadden we een compleet andere hond. Ik merk nu weer wanneer ze ergens last van krijgt en dan zijn we er snel genoeg bij.
Zij reageert ook op weersveranderingen. Dus wanneer het vanaf warm ineens frisser word bijv. Dan krijgt ze ook een deken op. (dus nu al onder de 10 graden)
Ze krijgt ook magnesium bij.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:01

Zademak maken en een jaartje gewoon lekker mee gaan boscrossen ipv dat ze moet werpen?

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:06

elnienjo schreef:
Zademak maken en een jaartje gewoon lekker mee gaan boscrossen ipv dat ze moet werpen?



Zadelmak maken lijkt me nu helemaal geen oplossing... Hoe moet ik in vredesnaam op zo'n gespannen paard gaan komen?

Ze is nu leeg, dus ze hoeft sowieso niks voorlopig.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:06

[***] schreef:
Ik zou eens bloed laten prikken
Ze kan zomaar laag zitten in vit e of magnesium



Bloedonderzoek is gedaan en was allemaal in orde :)

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:07

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat het en /en is. Wij hebben dit met ons teefje gehad. Door spanning/stress ging zij haar lijf vastzetten/verkeerd gebruiken. Met als gevolg; pijn en dus weer stress.
Toen ze weer losser in haar vel kwam door o.a. massage deken en de fysio/chiropractor hadden we een compleet andere hond. Ik merk nu weer wanneer ze ergens last van krijgt en dan zijn we er snel genoeg bij.
Zij reageert ook op weersveranderingen. Dus wanneer het vanaf warm ineens frisser word bijv. Dan krijgt ze ook een deken op. (dus nu al onder de 10 graden)
Ze krijgt ook magnesium bij.




Ik denk ook dat het een combinatie is van de 2 inderdaad. Nu nog uitzoeken wat het dan precies is waar ze last van heeft

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:08

osteopaat is voor het skelet, dus niet alleen de rug. het kan zeker helpen

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:08

cp112 schreef:
elnienjo schreef:
Zademak maken en een jaartje gewoon lekker mee gaan boscrossen ipv dat ze moet werpen?



Zadelmak maken lijkt me nu helemaal geen oplossing... Hoe moet ik in vredesnaam op zo'n gespannen paard gaan komen?

Ze is nu leeg, dus ze hoeft sowieso niks voorlopig.

Longeren en laten werken dus tot die spanning eruit gaat.

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:10

Ik heb heel veel gehad aan Karel Bauer bij een zeer gespannen, snel beledigde kwpn merrie.

Doet heel veel met lichaamstaal en grondwerk.
Wel heel nuchter en duidelijk. Geen hocus pocus gedoe zeg maar.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:13

elnienjo schreef:
cp112 schreef:


Zadelmak maken lijkt me nu helemaal geen oplossing... Hoe moet ik in vredesnaam op zo'n gespannen paard gaan komen?

Ze is nu leeg, dus ze hoeft sowieso niks voorlopig.

Longeren en laten werken dus tot die spanning eruit gaat.



Sorry maar een paard met zo'n spanningsniveau ga ik niet aan het werk zetten. Zeker niet zonder te weten of er iets niet klopt in haar lijf. Dan kan je longeren tot je een ons weegt maar gaat ze niet ontspannen.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:13

EmptyWords schreef:
osteopaat is voor het skelet, dus niet alleen de rug. het kan zeker helpen


Ah dat wist ik niet. Bedankt.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:16

Een osteopaat voor het skelet of een craniosacraal therapeut voor algemeen welbevinden.

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Paulette Zorn, zij is bowentherapeut voor mens en dier.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:17


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:19

Neem eens een kijkje op www.lodash.nl , wellicht dat zij je kan helpen. Is een goede.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:21

Hoe werd zij vroeger gehouden?
Hoe is ze naar andere paarden?
Als de DA niets kan vinden zou het ook kunnen dat het puur mentaal is, dat ze zich niet happy voelt in haar huidige situatie.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:26

Sclimpre schreef:
Hoe werd zij vroeger gehouden?
Hoe is ze naar andere paarden?
Als de DA niets kan vinden zou het ook kunnen dat het puur mentaal is, dat ze zich niet happy voelt in haar huidige situatie.



Altijd in een kudde gelopen 24/7 zonder al te veel bemoeienis van mensen. Dat is nu nog steeds zo.
Naar de andere paarden is ze sociaal. Niet dominant of het onderdeurtje maar gewoon de middenmoot. Staat ook wel te kroelen met anderen.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:28

simpie94 schreef:
Ik heb heel veel gehad aan Karel Bauer bij een zeer gespannen, snel beledigde kwpn merrie.

Doet heel veel met lichaamstaal en grondwerk.
Wel heel nuchter en duidelijk. Geen hocus pocus gedoe zeg maar.

ik ben ook onwijs fan van karel

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 14:29

Maflinger_S schreef:
Een osteopaat voor het skelet of een craniosacraal therapeut voor algemeen welbevinden.

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Paulette Zorn, zij is bowentherapeut voor mens en dier.


Inderdaad een combi van die 2 zit ik nu een beetje aan te denken.
Of osteo en dry needling.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:29

cp112 schreef:
elnienjo schreef:

Longeren en laten werken dus tot die spanning eruit gaat.



Sorry maar een paard met zo'n spanningsniveau ga ik niet aan het werk zetten. Zeker niet zonder te weten of er iets niet klopt in haar lijf. Dan kan je longeren tot je een ons weegt maar gaat ze niet ontspannen.


Dat ben ik niet met je eens, de dierenarts kon niets vinden dus dan kan ze echt wel onbelast aan het werk. Dieren maar ook zelfs mensen voelen zich veel zelfverzekerder als ze regels leren en daarmee dus ook wanneer ze het goed doen en wanneer niet.

Maar als longeren je niet ligt kan je misschien met haar gaan wandelen, des noods in een bak of alleen op eigen terrein.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:31

Ik ben het wel eens met sintara, aan het werk met dat paard. De kans dat de stress daar vandaan komt is groot. Wandelen zou ik niet doen, ik zou echt zorgen dat ze haar energie kwijt raakt en haar lijf gaat gebruiken.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:34

Citaat:
Je zou eventueel natuurlijk wel iets kunnen geven voor de stress zodat ze wat rustiger word maar dat lost het probleem niet op, onderdrukt het alleen.

....hier ben ik het niet zo mee eens.
Bij mensen vind ik dat valium tot het uiterste beperkt moet blijven,
zowel voor paarden als mensen zijn er goede kalmerende middelen op laten we zeggen kruidenbasis.

En stress is ingewikkeld.
Juist als je het allerergste wegneemt met zogezegd kruiden, kan het zijn dat het dier de rest zelf kan laten afvloeien.

Overigens zijn opties als craniosacraal en osteopaat aanraders: ze 'kijken' en vooral voelen anders dan de dierenarts.
(Soms kun je bijvoorbeeld aannemen dat een dier constant hoofdpijn heeft omdat er iets uit balans is tussen schedelbotten, wervels en kaakgewricht - zo'n soort iets zou de spanning kunnen verklaren van je dier.)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:37

Op zich is het geen slecht idee om dit paard een beetje werk te laten doen. Er bestaan echt paarden die ontspannen van een stukje draf of galop omdat ze dan hun lijf even anders gebruiken en ook het dieper doorademen kan helpen. Daarnaast kan het zijn dat het voer dat ze krijgt niet bij haar past, dat kan ook het ruwvoer zijn. En een merrie die niet drachtig is, kan bij wijze van spreke een heel ander paard zijn van karakter dan wanneer ze drachtig is. Dat hoor je althans merriehouders en fokkers wel eens zeggen, soms los je dat op met middelen als regumate en soms met een rietje.