Plekken binnenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dsteenbergen
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-07-19

Plekken binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 13:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo !

Ik heb een tinker van twee kaartjes jong.
Hij is sinds een week naar een andere stal overgeplaatst en alles gaat goed alleen heeft hij nu plekken op zijn achterbenen en tussen zijn sokken wat schilfers..

Ook kucht hij af en toe maar is verder niet ziek.
( wij dachten zelf door de wisseling van stal naar land )

Iemand enig idee wat het is ?

De meningen hier verschillen nog al..

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Plekken binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:20

Dip in de weerstand door de verhuizing. Ik zou hem wassen met anti mijtenspul of hibiscrub, en de mok behandelen. En een goede vitaminebrok zonder melasse voeren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:22

Het lijkt op rasp.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:28

Nu hij nog niet zoveel sokken heeft en het winter wordt.

Sokken afscheren. Hem drie keer volledig wassen met byemite ( niet afspoelen!! Maar laten indrogen)
En al zijn dekens en zijn stal en borstel etc ontsmetten.

Als zijn benen er nu al zo aan toe zijn kun je beter verdere ellende voorkomen dan genezen.

Het ontsmetten van zijn spullen en stal doe je de eerste keer dat je hem was.

Daarna alleen het wassen herhalen..

Die tinkers zijn zo gevoelig voor cpl en parasieten in die sokken.

Edit :Tussen de wasbeurten 11 dagen laten.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:41

Als hij niet schuurt of stampt en geen lelijke wonden heeft zou ik niet gaan scheren en wassen.

Je ontregelt de huid alleen maar meer door de beschermende haren weg te halen en de huid wordt week van wassen.

Tinkers hebben wat snel last van te rijk voedsel, zowel gras, hooi als krachtvoer liefst zo arm mogelijk.

Ik zie bij veel Tinkers dat ze ergens op hun lijf 1 of meerdere uitlaatjes hebben voor troep in het lijf.

Bij mij ruintje zitten die aan de achterkant van de voor knieën, altijd iets schilferig, maar geen jeuk of wonden.
Bij verhuizingen of verandering van voer zie ik het wel eens toenemen en na een tijdje wordt het weer rustig.
Op de momenten dat het wat erger is, lijkt het wel wat op jouw laatste 2 foto's.

Ik zou dit van binnenuit oplossen, door naar het voer te kijken en hij moet natuurlijk nog wennen op zijn nieuwe plek, die stress moet ook wegzakken.

Wassen met Byemite en scheren zou ik pas doen als je zeker weet dat je met mijten te maken hebt of als de plekjes zodanige wonden worden dat je niet goed kunt behandelen zonder te scheren.
De benen moeten natuurlijk niet dik gaan worden en hij moet er ook niet kreupel van gaan lopen.

Dsteenbergen
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-07-19

Re: Plekken binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 15:11

Bedankt voor de reacties!

Ik was begonnen met betadine omdat zijn sokken in eerste instantie schoon waren en ik dacht dat het gewoon een plek van het op het land staan was..
De paarden waren ook niet echt vriendelijk dus hij had al overal bijt wonden..
En een wond op zijn been van een trap..
(Gelukkig staat hij nu beter! )

Qua voer krijgt hij een kleine aanvulling low sugar brok

( Low-Sugar brok heeft een natuurlijk suikergehalte van 2,6% en een verteerbaar ruw eiwitgehalte van 8,8% en zetmeelgehalte van 24,8%. Dat is bijzonder laag voor een volledige brok.


Zonder toegevoegde suikers
Melassevrij
Eiwitarm
Havervrij
Extra vezels)

En onbeperkt hooi/kuil..

Hij heeft eigenlijk nooit geschuurd ofzo alleen hoorde ik gister dat hij in een omgevallen kliko stond te schuren/trappen buiten waardoor het dus denk ik open is gegaan want alles was heel klein en dicht... ( die nu ook niet meer in zijn paddock staat zodat hij het niet meer kan doen)


Ik heb wel een anti parasiet staan van de paardendrogist zonder chemische troep..
Misschien deze eerst proberen?




Afbeelding

Afbeelding

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Plekken binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:40

Dit topic past beter op MD vandaar dat ik het verplaats.