Lymfeknoop (abces)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 17:31

Hallo,
Is hier iemand bekend mee; verdikte lymfeknoop/abcesvorming tussen de onderkaken. Dit waarschijnlijk als complicatie cushing ( lichaam kwetsbaar infecties en het opruimen hiervan). Het betreft een oude senior fries. Cushing Medicatie aangepast. We spoelen de plek met betadine en smeren honingzalf advies DA. Als het over een week niet afneemt dan zal alles zoals lijkt moeten worden open gemaakt en was de vraag aan ons hoe ver we willen gaan. Er wordt ook een swab afgenomen om gerichter te behandelen en testen op droes; dit is mijn angst. Het komt voort uit ouderdom en haar cushing / verminderde weerstand. Ben een beetje bang dat we nu een heel andere richting op gaan die waarvan je liever niet wil. Ik ben hier ook niet bekend mee qua complicaties/ symptomen. Zit dus niet goed in het lichaam en de lymfen


Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:07

De verdikte lymfe knoop die je voelt geeft aan dat er activiteit plaatsvindt binnen het systeem.
Dat is “ op zich goed”, je kan dit soms zelf bij jezelf ook voelen als je ziek bent.
Ik heb jaren terug ook een pony gehad die een abces tussen zijn kaken had, leek op droes maar dat was het niet.
Ook is er met Röntgen gekeken of er misschien een kies ontstoken was; dat was ook niet zo. Uiteindelijk is dit over gegaan met veel spoelen, en honingzalf smeren.

Waar ben je precies bang voor? Wat zegt de dierenarts precies ?

Edit: mijn voorkeur zou continue betadine blijven gebruiken niet zijn, ik kookte water en liet dat afkoelen en spoelde daarmee ( met een spuitje).

senna21
Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:24

Ik zou zeker de kiezen laten checken. Als dit uit een kies komt, gaat dit niet zomaar over.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 19:58

Muze schreef:
De verdikte lymfe knoop die je voelt geeft aan dat er activiteit plaatsvindt binnen het systeem.
Dat is “ op zich goed”, je kan dit soms zelf bij jezelf ook voelen als je ziek bent.
Ik heb jaren terug ook een pony gehad die een abces tussen zijn kaken had, leek op droes maar dat was het niet.
Ook is er met Röntgen gekeken of er misschien een kies ontstoken was; dat was ook niet zo. Uiteindelijk is dit over gegaan met veel spoelen, en honingzalf smeren.

Waar ben je precies bang voor? Wat zegt de dierenarts precies ?

Edit: mijn voorkeur zou continue betadine blijven gebruiken niet zijn, ik kookte water en liet dat afkoelen en spoelde daarmee ( met een spuitje).


Fijn te lezen dat het zo is gelopen bij jullie , ik ben vooral wat bang dat ze hier niet uit komt zeg maar . Misschien wat snel gezegd maar ze is al zo oud en de cushing maakt het er niet makkelijker op. Ze is hierdoor al in verminderde conditie . Ik zag net dat de wond dicht is gegaan dus druppelt niet meer en wat dikker geworden . Wil hier morgen even voor bellen of dat kwaad kan.
Kiezen zijn laatst behandeld. DA zegt zelfde als wat jij benoemt . De swab is ervoor om te kijken welke bacterie het is en hoe te behandelen . Als alles helemaal open zou moeten operatief etc gaf de DA mij aan dat je dan kon bedenken hoe ver we zouden willen gaan. Gezien haar leeftijd ,cushing . Maar dit zou pas zijn als ze niet zou reageren op behandeling .

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 19:59

senna21 schreef:
Ik zou zeker de kiezen laten checken. Als dit uit een kies komt, gaat dit niet zomaar over.


Dankjewel , ze is afgelopen jaar behandeld (elektrisch) maar neem het wel mee om te controleren

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:05

Bij de mijne sloot de wond op een gegeven moment terwijl er toch nog vuil in zat.
Open moeten laten snijden, en een tijdje open moeten houden en dus elke dag met dat gekookte water uitspoelen en daarna wat honingzalf erop/ in.
Heeft wel even geduurd al met al.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

senna21
Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:29

Lianne007 schreef:
senna21 schreef:
Ik zou zeker de kiezen laten checken. Als dit uit een kies komt, gaat dit niet zomaar over.


Dankjewel , ze is afgelopen jaar behandeld (elektrisch) maar neem het wel mee om te controleren

Als een kieswortel ontstoken is, zie je dat niet altijd in de mond. Dan is echt een röntgenfoto nodig. Maar hopelijk is het wat eenvoudigers en goed behandelbaar.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Jasmijn159
Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:27

Een paard is ong 15 jaar immuun na het doormaken van droes (vaak als jaarling). Dus daarna kunnen ze het opnieuw krijgen. Droes heeft op zich een goede prognose, dus ik zou me nog niet te druk maken.
Soms zie je dat andere bacteriën dan de droes bacterie ook een abces kunnen geven aan de lymfknoop, maar ook dat geneest vaak met de tijd heel goed.
Weet je dierenarts zeker dat het een lymfknoop is en geen kieswortel ontsteking?
Wordt je PPID goed behandeld en gecontroleerd met ACTH bloedonderzoek?

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 21:53

Jasmijn159 schreef:
Een paard is ong 15 jaar immuun na het doormaken van droes (vaak als jaarling). Dus daarna kunnen ze het opnieuw krijgen. Droes heeft op zich een goede prognose, dus ik zou me nog niet te druk maken.
Soms zie je dat andere bacteriën dan de droes bacterie ook een abces kunnen geven aan de lymfknoop, maar ook dat geneest vaak met de tijd heel goed.
Weet je dierenarts zeker dat het een lymfknoop is en geen kieswortel ontsteking?
Wordt je PPID goed behandeld en gecontroleerd met ACTH bloedonderzoek?



PPID heeft ze medicatie voor en laten we regelmatig prikken. Aan de hand van de vorige uitslagen is de medicatie wat opgehoogd . Ze is de laatste tijd ( voor het ophogen ) slechter in conditie, moeite controle te krijgen op worm infecties en wondjes genezen slechter.
Ze is 24, voor een Fries al best oud. Ze kon voelen dat dit bij de lymfen weg kwam. Maar mocht het niet opknappen dan kan er natuurlijk altijd een echo of foto worden gemaakt ( hebben we besproken. )

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 21:56

Muze schreef:
Bij de mijne sloot de wond op een gegeven moment terwijl er toch nog vuil in zat.
Open moeten laten snijden, en een tijdje open moeten houden en dus elke dag met dat gekookte water uitspoelen en daarna wat honingzalf erop/ in.
Heeft wel even geduurd al met al.


Vanavond ook bezig geweest te spoelen met afgekoeld gekookt water , dit wisselen we af met af en toe wat betadine er door. Het spant erom of het dicht gaat, het is heel klein qua opening. Morgen bel ik vd zekerheid

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:18

Wat was het advies van de dierenarts?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-24 19:02

Muze schreef:
Wat was het advies van de dierenarts?


Ze komt morgen langs,voor de zekerheid even controle en indien nodig wat open maken zodat vocht eruit kan/ foto maken. Door blijven spoelen en smeren en 1 a 2 weken aankijken of het lichaam het zelf oplost in combinatie met de verhoogde cushing mediatie. Zo niet dan zetten ze gericht antibiotica in nav swab resultaten.
Als dat niet zo werken dan willen ze het helemaal open maken werd mij gezegd. Ze benoemde hierbij de leeftijd en algehele conditie die ze nu heeft door ouderdom. Ze is best sloom en eet al langere tijd minder.
Senior hartog en haar balancers eet ze goed. Wisselend met hooi; gebit is behandeld.

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:25

Mijn 4 jarige heeft al een jaar last van barstende abcessen bij/op de lymfe knoop. Een tijd geleden was die zo groot(als een tennisbal) dat de DA een echo wilde maken om te kijken of het pus was of lymfeklier.

De dag voordat de DA kwam was de abces gebarsten, dus duidelijk pus. DA gaf aan dat een swabje lastig te maken is als de abces al gebarsten is en dat gezien het ziektebeeld het geen droes is, maar misschien wel een neefje van droes. DA gaf ook aan dat het gezien de locatie ook niet gerelateerd kan zijn aan haar kiezen.

Zolang de abcessen blijven barsten en het binnen de perken blijft, adviseerde ze er verder niets mee te doen anders dan schoon en evt open houden.


[ img ]


[ img ]

Het blijft uit zichzelf gelukkig vrij schoon en vorige week was het abces weer open… haar haar valt rond het abces uit zichzelf uit dus het blijft ook mooi schoon.

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-24 11:29

Galeobdolon schreef:
Mijn 4 jarige heeft al een jaar last van barstende abcessen bij/op de lymfe knoop. Een tijd geleden was die zo groot(als een tennisbal) dat de DA een echo wilde maken om te kijken of het pus was of lymfeklier.

De dag voordat de DA kwam was de abces gebarsten, dus duidelijk pus. DA gaf aan dat een swabje lastig te maken is als de abces al gebarsten is en dat gezien het ziektebeeld het geen droes is, maar misschien wel een neefje van droes. DA gaf ook aan dat het gezien de locatie ook niet gerelateerd kan zijn aan haar kiezen.

Zolang de abcessen blijven barsten en het binnen de perken blijft, adviseerde ze er verder niets mee te doen anders dan schoon en evt open houden.


[ [url=m/LWg3Wo.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/a7aDdi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het blijft uit zichzelf gelukkig vrij schoon en vorige week was het abces weer open… haar haar valt rond het abces uit zichzelf uit dus het blijft ook mooi schoon.


Dat lijkt me dan toch ook niet in orde als hij een jaar lang al van deze abces knopen heeft ? Is er ook gezocht naar een eventuele oorzaak hiervan? Wij hebben wel een swab laten maken en hebben sinds vandaag gerichte antibiotica en hebben alles open en schoon gespoeld.

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:03

De DA is van mening dat zolang ze er geen last van heeft, het onnodige kosten/stressoren zijn om te maken. Zowel uitsnijden/schoonmaken met bijkomende verdoving als het swabje/antibiotica. M’n merrie heeft gevoelige darmen en geef liever ook geen antibiotica zolang de baten niet overduidelijk nodig zijn.

Wat is er uit jullie swab gekomen?

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-24 20:40

Galeobdolon schreef:
De DA is van mening dat zolang ze er geen last van heeft, het onnodige kosten/stressoren zijn om te maken. Zowel uitsnijden/schoonmaken met bijkomende verdoving als het swabje/antibiotica. M’n merrie heeft gevoelige darmen en geef liever ook geen antibiotica zolang de baten niet overduidelijk nodig zijn.

Wat is er uit jullie swab gekomen?


Een bepaalde bacterie , maar zijn nu dus ook op het punt gekomen dat ze haar eten laat staan. Dit kon komen door de prascend maar ze staat er zo sneu bij. Iets in mij zegt dat dit niet goed gaat komen…. Heb er behoorlijk stress en verdriet van. Ze is al erg oud

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:54

Dat klinkt inderdaad wel ernstig, hopelijk gaat de antibiotica aanslaan Y;(

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Lymfeknoop (abces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:31

Probeer hoop en positieve gedachten te houden hoor!

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:54

Lianne007 schreef:
Galeobdolon schreef:
De DA is van mening dat zolang ze er geen last van heeft, het onnodige kosten/stressoren zijn om te maken. Zowel uitsnijden/schoonmaken met bijkomende verdoving als het swabje/antibiotica. M’n merrie heeft gevoelige darmen en geef liever ook geen antibiotica zolang de baten niet overduidelijk nodig zijn.

Wat is er uit jullie swab gekomen?


Een bepaalde bacterie , maar zijn nu dus ook op het punt gekomen dat ze haar eten laat staan. Dit kon komen door de prascend maar ze staat er zo sneu bij. Iets in mij zegt dat dit niet goed gaat komen…. Heb er behoorlijk stress en verdriet van. Ze is al erg oud

Soms is houden van loslaten!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Lianne007
Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-24 22:03

Muze schreef:
Probeer hoop en positieve gedachten te houden hoor!


Dankjewel. Inmiddels is de koorts gezakt en zit ze op 38. Morgen nog een dag antibiotica. Ze heeft vandaag lekker in de zon met de kudde gestaan. (De jonge paarden apart, zij samen met de andere 2 senior Friezen die we hebben).
Ze eet helemaal geen hooi meer, luzerne mixen, kuil, voor verpakt of niet. Alleen brok muesli en slobbers. Gebit kunnen we niks vinden.
We maken het haar zo comfortabel mogelijk, het is ook een ontzettende lieverd en hoop de glans weer te zien in haar ogen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dieyar, dust, Earth, Ellen_ov, GrapeshotBot, greendragon, jannekespr, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers