Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 10:58

Update: Zoder weer lekker liggen rollen in de bagger.... dus kon weer poetsen, meneer verhaart ook alweer enorm. Wandelen is hij wel aardig recht... in de paddock loopt hij wel scheef want dan hoeft hij niet zo te corrigeren dan wanneer ik hem rechtuit wandel.



Poekkie, ik begrijp je reactie.

Sidewinders hebben idd terugvallen af en toe, maar ze trekken wel weer bij. Dit kan al komen door een verkeerde beweging bij liggen/rollen/gek doen etc etc.
Ook energie in wat anders stoppen kan ten koste gaan van de balans, hij gaat nu weer enorm verharen bv.

Het paard heeft absoluut geen pijn, het is alleen erg ongemakkelijk voor hem.
Hij is vrolijk, sleurt je het terrein over, is blij en is zeker niet down of zo.
Zondag heeft hij weer lekker liggen rollen na een paar dagen niet rollen....

Absoluut heb ik een grens. Zolang hij nog ligt, rolt en omrolt, overeind komt en goed eet, drinkt en lekker in zijn vel zit mag hij blijven. Hij trekt ook sprintjes in de paddock.
Oke, hij loopt scheef.... maar daar heeft hij zelf geen weet van, het is lastig denk ik, ongemakkelijk....

Zodra hij niet happy meer is, of bv niet meer op kan staan na rollen/liggen of slechter wordt dan in het begin dan houden we ermee op. Maar ik laat een paard niet inslapen omdat hij scheef loopt en verder geen pijn heeft.
Heb ook een dierenarts die achter me staat met alles, zodra ik aangeef dat het klaar is nemen we afscheid zonder discussie of "laten we nog een keer...."
Probleem is gewoon dat niemand weet wat je goed doet.... misschien is de paar keer eop stappen wel weer verkeerd geweest, al is deze terugval een paar dagen later.... geen idee, maar je probeert íéts om hem ook sterker te maken. Nu besloten om er gewoon niet meer op te zitten.


Ik heb contact met 2 dames uit Amerika, hun SW hebben nog een paar jaar lekker rondgescharreld en uiteindelijk zijn deze dieren overleden aan iets anders.

ik wacht overigens nog steeds op een studie rapport uit Amerika waar een dokter 28 SW heeft onderzocht.


ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 11:26

tja, dat dier heeft 25 jaar alles voor mij gegeven en gedaan.... Dat ben ik hem wel verschuldigd :D
Maar ook als het zijn tijd is dan zorg ik dat hij mag gaan.... een lijdensweg verdient geen enkel dier!! Ook al is het niet fijn voor jezelf.... afscheid nemen hoort erbij.

eerst de osteo donderdag, die kwam elke 6 of 8 weken, nu zat er langer tussen juist omdat het goed ging, misschien moet ze gewoon weer vaker komen.

En de smid, die komt volgende week. Dat is ook een bottleneck: paard kán niet op blote voeten. Beslaan wordt lastiger, als er geen ijzers meer onder kunnen moet ik ook afscheid nemen. Zodra hij op blote voeten loopt gaat het mis....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 11:56

Poekkie, vragen stellen mag altijd hoor! Chico is nu bijna 32 en heeft al heel wat km in de benen en wat dingen meegemaakt. Menig eigenaar was er ws al erder mee opgehouden maar zolang hij nog lichamelijk kan en wil mag hij van zijn pensioen genieten.
Alleen ga ik in dit topic niet verder op de rest in omdat het dan het Sidewinder een beetje ondersneeuwd.

wat betreft de voorkant: hij is chronisch hoefbevangen met gekanteld hoefbeen ( al 23 jaar of zo) maar is goed te managen met een juist voerbeleid/stalmanagemnt, daarbij een afgescheurde pees gehad ( stom ongelukje maar nooit meer last van gehad). Verder artrose in de kogels door slijtage in de western-sport waardoor afwikkelen moeilijk wordt zonder speciaal bekappen/beslaan. Daarom staat hij nu voor op comfortshoes en wigzolen.ditr gaat al járen prima.

Achter heeft hij ijzers met een trailer eraan en per keer kijken we hoe we hem kunnen corrigeren achter, door het specifiek wegdraaien met de achtervoet waar hij naartoe leunt en de belasting daarop slijt hij enorm scheef en hard af. De ijzers corrigeren dat en voorkomen dat de voet kapot gedraaid wordt door de frictie die erop staat.

We zetten hem idd tegen de wand met beslaan. Zelf zoekt hij de wand ook op als het nodig is. Meestal lukt het met veel geduld en vaak neerzetten wel hoor. Kost tijd en de plaats naast hem houden we vrij zodat er geen ander paard naast komt ( ivm gevaarlijke situaties mócht hij wel zijn evenwicht verliezen )

Voorheen reden we dagelijks over straat en had hij de ijzers daarvoor hard nodig, ze waren echt op.
Ik heb een geweldige smid met enorm veel geduld en kennis, hij doet er ruim 1.5 uur over om nu 2 voetjes te doen omdat chico er zoveel moeite mee heeft. Maar zolang het lukt lukt het....

en anders heeft hij een prachtig leven gehad, is hij oud geworden en heb ik er voor mezelf alles aan gedaan. Gelukkig heb ik fijne stalhouders met wie ik afgesproken heb dat ze ook gaan zeggen wanneer ze denken dat het genoeg is. Ik weet dat zelf dan wel maar soms word je een beetje blind ervoor en wil graag dat iemand me even op aarde zet.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 10:23

Pindabear, geen idee, ik heb nog niks gehoord. Er is gewoon niks bekend en alle autopsies op de dieren wezen niks uit. De 2 dieren uit Amerika die ik "ken" via hun eigenaren zijn overleden aan wat anders.
De ene "Sani" heeft nog na een tijd stapritjes gedaan en overleed aan artrose in zijn knietjes en de ander "Sani" werd verkouden en een verminderde weerstand door medicatie werd hem fataal.
Andere dieren weet ik niets van.

Het geeft een wisselend beeld.... ik moet wel wat bewegen om de spieren sterk te houden, anders kan hij helemaal niets meer. Je wilt dus zoveel mogelijk. Hij mag geen gedwongen beweging maar hij wil zelf erg graag dus we dwingen niks af.

De ene keer wordt hij beter na bewegen, de andere keer slechter....
De ene keer wordt hij beter na periode stilstaan, de volgende keer slechter.
Het is echt aftasten en uitzoeken wat wel en niet werkt en ik ben er gewoon nog niet uit.

Hij wordt 32 , is met pensioen en hoeft niets meer. Hij mag lekker op de wei/paddock en we zien wel hoe het loopt, alleen is bewegen gewoon eigenlijk een must om zijn conditie en spieren in orde te houden.
We gaan ervan uit dat hij over een tijdje weer opknapt, ik weet nu dat het gewoon ups en downs heeft en zolang het niet te slecht wordt kunnen we dat handelen.
De goede periodes zijn nog steeds nu veel langer dan de slechtere en zolang dat zo is en hij happy is houden we dat vol.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 13:00

update:

gisteren einde middag was de dierenarts er toevallig.
Heb een gesprekje gevraagd als ze klaar was om wat te overleggen.

Mijn vraag was of überhaupt de hoge dosering prednisolon nog wel zin heeft als het paard ondanks dat tóch af en toe weer zo'n terugval krijgt. Kunnen we dan niet beter op een goed moment afbouwen naar bv 2 capsules, dan kún je nog wát als hij slechter wordt.....
Dat is idd een optie ware het niet dat de enige keer dát ik afbouwde met 1 capsule hij direct erg slecht werd.Maar toen was hij tegelijkertijd verhuisd naar een andere stal ivm schoonmaken van de gebouwen.
Van schrik niet meer afgebouwd maar injectie erin en weer op 4 capsules gezet...

Bij een andere terugval hebben we hem later ingespoten in de spieren met cortico's. niet in de bloedbaan omdat we bang waren dat dat teveel zou zijn icm de capsules ( met kans op HB). Deze injectie had GEEN effect.

Nu dus gisteravond tóch een injectie in de bloedbaan gegeven om gewoon te zien of het effect had.
Vanmorgen ben ik om 09.30 naar stal gegaan om hem zelf te zien lopen en in de paddock te zetten.
Helaas was het een beetje een teleurstelling, het verschil was er wel maar minimaal. Geeft dus wel aan dat ook dit niet werkt bij een terugval als hij al op een hoge dosering staat.

De dierenarts heeft Tjieks wel bekeken, ze vindt hem écht nog heel goed, staat er fris bij, goed in zijn vetjes en vacht, verhaart lekker en lang niet zo slecht als in april. Ze denkt helemaal nog niet aan inslapen of opgeven... we wachten dus gewoon weer af tot hij opknapt.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 13:39

Kimmie261 : Ja precies, veel wandelen rechtuit en als hij een tijdje beter is wat longeerwerk en idd het erop stappen puur voor de spieropbouw.
Mijn trigger wat betreft inslapen is ook wanneer hij niet meer overeind kan komen na liggen of rollen, dat verdient een paard niet! En nogmaals, zolang hij blij is en vrolijk en zelf nog ondernemend genoeg is mag hij blijven.
Ik hoop dat het nog even duurt.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 09:13

Update:

Hij heeft wel weer lekker liggen rollen en omrollen in de paddock, dus had een beste poetsbeurt voor de Osteo kwam.

Chico zat werkelijk weer muurvast door het compenseren met zijn lijf.
Voorheen deden we hem elke 6 weken, nu zat er langer tussen, hij ging zo goed en ze was met vakantie maar hij moet gewoon eerder! We gaan nu weer naar elke 6 weken behandelen.
Naast "gewoon" scheef lopen had hij nu een soort wokkel in zijn lijf gemaakt en leunde met de voorhand naar rechts daardoor.
Aardig stevig behandeld en dry needling gehad. Zal vandaag en morgen wel spierpijn hebben, arm dier.
Hopelijk knapt hij hiervan wel weer op en maakt het hem in elk geval weer makkelijker ermee te handelen...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 10:46

Thnx MariaMaaike !! Daar is dit topic ook voor bedoeld, mensen laten weten dat dit bestaat. En een naam heeft ( al is het meer verzamelnaam) en niet direct conclusie als ataxie/hersenbloeding etc trekken

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 15:10

Hij heeft zaterdag heerlijk liggen slapen in de paddock, inclusief een droom :D
En zaterdagavond met voren lag hij ook weer in de stal te slapen zei de stalhouder, gelukkig pakt hij zijn rust.

https://youtu.be/CQLtgaiiHfo

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 09:57

Maar goed dat ik dit al aan de stalhouder had laten zien..... gisteren stal personeel in de stress.... hij lag nét zo en ze dachten dat ie wat mankeerde. Arme dier ligt niet in de box op het moment omdat hij denkt dat hij te weinig ruimte heeft om op te staan denk ik. Dus diepe slaap in de paddock.
Hij voelt zich wel vertrouwd en zijn arabierenmeidje naast hem waakt over hem, zo schattig....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-20 10:05

Inmiddels een tijdje verder, het leek redelijk te gaan al leunt hij nog wel naar links.
Echter, de smid kwam de 4e de achtervoetjes doen en dat viel enorm tegen !
Met name linksachter was erg lastig. Maar met veel geduld en tijd nemen is het wel gelukt.
Het was voor het eerst dat het bijna niet lukte.

Dit paard kán niet zonder achterijzers.
Met name bij dit probleem komt er zóveel kracht en frictie op de voet dat zonder ijzer de hoefwand aan de buitenkant af zal breken. Als het moment komt dat dit niet meer lukken wil zal ik dus ook afscheid moeten nemen.

Dat zou jammer zijn, hij is nog vrolijk, ligt en rolt lekker, komt nog redelijk goed overeind.
Maar goed, er moet iets zijn waaraan een dier komt te overlijden.
Bij chico zal het zijn beslag zijn, zijn lijf wat opgeeft of wanneer hij niet meer happy is.
In zijn koppie blijft hij ok.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 11:41

nee nog steeds niks gehoord, heel jammer, heb de beste man al 3x een mail gestuurd.
Maar als er niet gereageerd wordt is het jammer.
Wel nog iemand blij gemaakt met het verhaal in het engels, die liep al een paar maanden te tobben en wellicht komt er nu uit dat het ook een SW is...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-20 10:50

Update:
De osteo is geweest en heeft hem weer losgewerkt.
De frequentie van 6 weken lijkt wel beter want hij zat veel minder vast dan voorgaande keer.
Nadeel is wel dat hij wanneer hij losser in zijn lijf is wel veel meer moeite heeft met balans houden.

En dan het komende weiland seizoen, ik merk dat hij met grzaen heel veel moeite heeft met balans houden, meer dan wanneer hij rechtop staat op loopt.
Dat zet me wel aan het denken of ik hem dat wel aan wil gaan doen deze zomer, normaal denk je : "ah, nog een zomer op de wei en voor de winter inslapen".
Bij Chico is het denk ik niet van toepassing, hij knapte enorm op in de paddockperiode en ik moet nu goed nadenken wat ik ga doen.
De wei in en kijken hoe het gaat of gewoon de knoop doorhakken en inslapen voordat hij de wei opgaat, want dan verleg je de grens weer...... heel lastig...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 17:22

Neon, de dierenartsen weten ook niks, dat is het probleem juist. De paddockperiode gaat beter dan de wei vorig jaar. Dus kijken hoe het nu gaat. Heb allang de afspraak met de DA dat een signaal van mij voldoende is om ermee op te houden. Maar het niet zo dat we in een noodsituatie verkeren hoor!
Hij is nu stabiel en gaat prima maar het is wel een afweging waard en ik moet erover nadenken.



kimmie: dat klopt, maar ik moet er wel rekening mee houden.

Hilary: hij krijgt zijn hooi al in een hooinet, maar dat heeft andere oorzaken. En ten tweede kan hij op stal gewoon tegen de wand leunen wanneer hij moe is, in de wei niet. Dan gaat hij rondtollen om zijn evenwicht te houden als hij om dreigt te vallen omdat hij zo scheef staat. Nu staat hij smorgens 2 uur in de paddock en smiddags weer 2 uur. Tussendoor pakt hij dan zijn rust.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-20 09:25

Tussendoor op stal is geen optie, dan staat hij alleen in het gebouw en draait ie door. En stress is echt een no go bij deze afwijking. Hij blijft rondjes rennen in de stal.

En het wordt niets om iets te maken in de wei, met beslaan moet hij al tegen een wand leunen, hij doet het écht niet, alleen in zijn stal leunt hij tegen de wand. Hij heeft al de eerste wei die er is om het lopen te beperken mocht hij achteruit gaan.

Er is een heel grote zandpaddock op stal, tussen de merris/veulens in. Mocht de wei niks worden zou hij daarin mogen met hooi/water. Maar je moet je ook afvragen of dat wel een leuk leven is, ik vind de paddockperiode sowieso niet leuk en kijk uit naar het weideseizoen. En als het dan ook nog het enige is voor je pensionado....
En de weilanden liggen niet aan de stallen, dit zijn percelen naast elkaar op een groot aantal hectare grond.

Stalhouders denken echt heel goed mee en helpen waar mogelijk, sommige dingen kunnen gewoon niet gerealiseerd worden. Paard verhuizen is ook geen optie meer, staat niet stabiel op trailer en heeft een topplek!! Dus zijn latste periode blijft hij hier. Paard van bijna 32 moet je niet meer verhuizen.

En eerlijk is eerlijk, we doen er al bijna een jaar aan om alls zo goed mogelijk te doen en in orde te maken. Ik ken hem al 27 jaar, ik had hem zondag precies 25 jaar in mijn bezit.
Genoeg = genoeg, mocht ik zien dat het niet meer leuk voor hem is stoppen we ermee.
Dan zijn een aantal dingen:
* als er geen ijzer meer onder kan neem ik afscheid, zonder ijzer kan niet, door de frictie breekt dan de hele boel af.
*als hij tóch HB wordt van de medicatie, ook dan houdt het op. Het is een bekende bijwerking en zonder medicatie kan niet
*als de dag komt dat hij niet meer op kan staan na het liggen, dat is ook een echt no-go voor me
*als hij plots iets forceert/breekt door het overbelasten van zijn ledematen
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 10:52

Update:
EINDELIJK een reactie van de Amerikaan die ik al weken aan het mailen ben!! Hij heet Joe Bertone en ik heb hem wat filmpjes gestuurd en de uitleg.
Hij vroeg nu om filmpjes van het heden. Die heb ik gemaakt en gestuurd, ik hoop dat hij iets ermee kan.
Hij heeft geen antwoord op wat IK wil: de studie van dr Kayla Ross die een hoop Sidewinders heeft onderzocht , maar ms komt dat nog als hij wat beter alles bekeken heeft.

Chico heeft inmiddels weer in de stal gelegen, in de paddock in de bagger, rolt lekker om en het bewegen valt me alles mee:

Rechtuit aan de hand gaat best redelijk,
https://youtu.be/b1_vCYlHpno
https://youtu.be/PRay0AKLFJk


Maar zoals je ziet blijft een cirkel moeilijk, en met name 1 kant op is hij erg scheef...

https://youtu.be/mebEkURiFu4
https://youtu.be/ixSNagS4H7Q

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-20 16:46

Nou, veel mail verkeer met foto's en filmpjes later : ..... met tevens vragen over misschien een bekkenfracturen etc ( wat ik ook weer met mijn osteo en arts overlegd heb inmiddels en zij zien dat er niet in )en eventueel een inwendige echo waar het misschien op te zien zou zijn....maar dat kán de boel verslechteren dus nog even niet en áls je dan iets weet is er niks aan te doen.
Hij geeft ook aan dat het een Syndroom is en vele varianten kent, eventuele fracturen horen daar óók bij..

Antwoord uit Amerika:

My impression is the gait has improved and that can be from disease resolution, compensation, or both.
So based on your comment that he seems very happy to move, I can speculate he has had a positive change, in spinal cord function. Sometimes we believe this is associated with some type of trauma when this began. That trauma could have been external, or there could be bone or cartilage that is compressing an area of the spinal cord. Again, he has improved which makes me believe the issue is stable. With time he could improve more as he compensates.

Do not worry for his life. And he seems not to have discomfort. The most important thing is for you to enjoy him.

I’m here if you need more. Certainly, I would like to hear if someone has rectally evaluated his pelvis, but this will not change anything and certainly not worth the very small risk to do now. If it would give you comfort, then I’d get that done.

Joe Bertone
Professor, Equine


Daarbij was hij de senior author op het papier va dr Kayla Ross die afstudeerde op SW.
Hij gaat me wel het werk toesturen via mail.
Dat wordt weer meer duidelijkheid hierover!!!!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-20 21:28

Neon...er is al iemand die dat aangeboden heeft met een HB paardje. Zou fijn zijn.

Pindabear...dat is een dubieuze eer denk ik...haha

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-20 10:57

Nog even met de arts en osteo overlegd, in Chico's geval is een bekkenfractuur of heupbeschadiging niet waarschijnlijk. Met name omdat direct na het optrad hij totaal niet kreupel was, geen pijn had etc en omdat hij gewoon ligt te rollen en lekker omrolt. Dit past niet in het beeld van een fractuur.
Dus we blijven bij de niet-definieerbare neuro-variant van SW...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-20 13:54

Midori, Joe wilde een inwendige echo van het bekken / wervels. Daar kun je wellicht een kleine breuk/fractuur op zien.
Maar bij SW is er geen bloedvat geblokkeerd hoor! absoluut niet, en als bloedverdunners werken lijkt het me eerder een bloedprop te zijn geweest. Maar doorspelen aan een arts is altijd goed!!! Er is ook en wiki artikel over

Secrible, als het een klap op het hoofd is geweest dan is het geen SW, dit speelt puur alleen in de achterhand, heeft niets te maken met trauma aan hoofden/hals etc.. Voorkant is niets mis mee.
Dan is het wel hersentrauma geweest denk ik.


Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk, en veel artsen kennen SW niet eens.
I ben blij dat mensen het lezen en erover na gaan denken en terugdenken en het doorspelen. Vooral blijven doen!!!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-20 10:56

Daar doe ik het voor Judith0677..... en je mag altijd PB sturen.
Wees wel voorbereid op erge terugvallen!!! Chico is nu na bijna een jaar eindelijk een tijd stabiel.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-20 11:34

Chico is naar de tandarts gewest op 20 maart.
We wilden het zonder verdoving proberen omdat dat best spannend is met deze aandoening.
Helaas spartelt hij altijd erg tegen maar goed, deze keer hebben we hem met zijn kont in de hoek gedrukt en half zittend op zijn kont tegen de wand kon ze net de 2 scherpe randjes wegvijlen die er zaten. Verder was alles prima, er zit ook bijna niks meer dus dat was fijn.

Gisteren moest de smid zijn voorvoetjes doen. Dat ging redelijk.
Alleen is hij de balans beetje kwijt als zijn rechtervoorvoet opgetild moet worden omdat zijn gewicht op linksachter rust. Gelukkig krijgen we altijd alle ruimte op de poetsplaats en kan hij dan tegen de paal leunen waar normaal de paarden aan vastgezet worden. Top stalgenootjes!!!


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Alleen gaat zijn linkerachterhoef heel erg vervormen. Hij gaat helemaal scheef groeien door de verkeerde belasting. Het is wel vreemd want toen hij máánden de andere kant op leunde is het rechtsachter niet gebeurt. Volgende week wordt de achterkant gedaan en hopelijk kunnen we er iets mee, smidje heeft een week om erover na te denken.....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 15:00

Wat ik heel fijn vindt is dat ik via whats-app berichtjes krijg van mensen die op FB-pagina's paarden zien met dezelfde symptomen en ze verwijzen naar dit topic en de Wiki.
Verder prive berichtjes van mensen die op bokt en fb mij volgen en óók nu herkennen wat hun paardje waarschijnlijk mankeert.
Zelfs vragen van osteopaten die info vragen hierover.

Toppers!!!! Hoe meer mensen er vanaf weten hoe bekender het wordt.
En natuurlijk roepen mensen nu snel dat het Sidewinder is, en vaak blijkt het dan mee te vallen en iets anders te zijn ( gelukkig voor die paarden) maar dít is waarom ik het doe!!!

Volgende week plaats ik foto's van het vervormen van de voet en het beslag ( mits dat lukt).

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-20 13:11

Nou, beetje pech hebben we wel.
Gisteren in de paddock gezet, alles ok, bij eruit halen stokkreupel. Zucht.... gek gedaan en zich verstapt.
Dus smid gebeld dat het wellicht niet ging lukken omdat hij nu LV zoveel last had. Niks dik of warm...

Smid is toch geweest, optillen ging prima dus toch aan de gang.
Hij kan niet veel met deze voet omdat het probleem natuurlijk in de rug zit en het lijf daarop reageert.
Chico was echter vele malen beter te beslaan dan 8 weken geleden toen hij amper een voet op kon tillen. Denk dat de osteo elke 6 weken tóch wel goed helpt.

Beslag is iets aangepast om meer druk te verdelen / meer steun te geven.
Als Chico in zijn lijf beter wordt komt die voet ook wel weer goed.
Mijn kennis in Amerika reageerde op mijn fb dat haar paard hetzelfde verschijnsel kreeg. En daar geen last van had.

[ img ]

Van bovenaf, bolling goed te zien aan de binnenkant
[ img ]

Voetje na branden
[ img ]

ijzer aangepast
[ img ]

Vanmorgen was hij nog steeds stokkreupel, helaas en een dikke pees. Tja, nu overleg met de dierenarts wat voor pijnstilling zou kunnenwerken in combinatie met de prednisolon. Eigenlijk werkte niks voor zijn SW samen met de prednisolon maar wellicht helpt er wel iets voor dit. Nu even metacam gegeven en ik hoor nog of dit wel kan en wat anders een optie is om de ergste pijn even weg te halen....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 13:35

Update: WE ZIJN VANDAAG EXACT 1 JAAR VERDER !!!! en hij gaat GOED!!!

Na een week is de boel in het LV been weer aardig dun en koud, gelukkig maar.
Een week Metacam en maagbeschermers gehad en verder een tril-apparaat om de pees te stimuleren. Elke dag 2x 10 minuutjes....verbazingwekkend resultaat!

Maar terug naar ESS :
Vanmorgen is de osteo geweest en Marjorie was erg verbaad hoe goed hij opgeknapt was.
We gaan nu meer de "routine-behandelingen" weer in in plaats van "reparatie- sessies".
Erg blij.

Hij ligt ook elke dag weer in box, al 2 weken ruim nu en ligt ook heerlijk te maffen in de paddock en rolt gewoon goed om en staat in 1 keer op.

EINDELIJK vandaag het artikel van Joe Bertone gekregen over de 28 sidewinders.
Beetje teleurstellend en niet heel veel nieuws.
Wel een mooi schema van de 28 dieren met de leeftijd, de behandeling, wat de oorzaak was en of ze overleden zijn of niet.
En idd alles bijna boven de 20 en 5 jongere dieren (7 tot 12).
16 van de 28 hadden wel een duidelijke oorzaak in de ruggewervels / bekken.
Een aantal waren positief op Lyme
70% was positief getest op EPM.
slechts 2 zijn redelijk opgeknapt, eentje werd fokmerrie en eentj kon licht pleasure werk doen.
12 waren er QH, 9 warenvolbloed, een Arabier, 2 paints, 3 warmbloeds, 1 onbekend.


En hoewel 60% boven de 20 was moet ESS niet perse gezien worden als ziekte voor oude dieren, aangezien er wel veel ook mis gaat in het skelet, dan is de diagnose wel ESS maar bij autopsie komt er toch iets anders uit.

Al met al, wel interessant om te lezen!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 142 bezoekers