Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:21

@Chasey, ja, daarom ben ik toen gaan denken aan spondylose, dan knelt er ook iets af ( zenuwen) en daarom dus iets te geven wat de druk eraf haalt,dat kunnen cortisonen zijn, maar ik heb het toen eerst "natuurlijk"geprobeerd , en dat hielp bij Fer heel goed.. :)


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:24

Liep Fernando ook in de ergste fase die cirkeltjes ?

Chico is direct bijna als nieuw na de injecties ! Maar het blijft natuurlijk symptoombestrijding als je niet zeker weet wat het is. En elke paar dagen een injectie gaat het niet worden.
We hopen dat de poeders het werk doen. En een beetje scheef vind ik niet erg dan gaat ie met pensioen en zolang het goedgaat mag hij blijven

Spondylose zou je op de foto zien toch, ik heb ook spondylose, maar dan moet je denk ik een rugfoto van bovenaf moeten hebben, de foto's van de zijkant gaven niks aan.
Maar thnx voor de tip, ik ga er even naar kijken en me erin verdiepen, dit kan geen kwaad om te geven

edit: puur spondy is eigenlijk voor katten en honden klopt dat???? of is er ook iets speciaal voor paarden? en de rugspray is niet meer leverbaar begrijp ik...


@chasey: er zit een ontsteking en waarschijnlijk óók een zwelling,waardoor het zentrale zenuwstelsel in de knel komt.
Daar dachten ze eerst aan, dat een kneuzing of zwelling de boel afknelde maar de zwelling zou in theorie moeten afnemen na medicatie en niet zolang aanhouden, daarvoor waren ook de cortisonen injecties. Gevoel erin heeft hij gewoon, alles werkt prima
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:29

Ja hij begon in cirkeltjes als hij ging lopen om dan uiteindelijk bijna appuyerend verder te lopen, en ook hangen tegen de wand aan op stal, toen hebben we besloten hem in te laten slapen, dat kon echt niet, dus naar kliniek gegaan om hem daar in te laten slapen, daar zei die DA meteen, zit in de rug ik kan hem weer beter maken... nou ja,dat viel dus tegen.. ja als hij die prikken kreeg was hij goed ,maar als die uitwerkte was hij weer net zo slecht...

Vandaar dat ik toen zelf dacht om de druk van die rug af te halen, voor wat het ook mocht zijn wat die druk veroorzaakte, en dat was wat bij hem hielp..

overigens geen idee of hij spondylose had hoor,was gewoon een meer baat het niet dan schaadt het niet, hij stond met 2 hoeven in zijn graf... dus tja..

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:33

Ik ben dit beeld inmiddels al geregeld tegengekomen. Ik ken het als het gevolg van een hersenbloeding....tenminste dat is telkens de conclusie van de verschillende dierenartsen hier. Het betreft altijd oudere paarden, dus ik vind die conclusie niet heel vreemd.

Mijn eigen paard is 34 geworden met 5 jaar prednison na deze hersenbloeding. Geen bijwerkingen te merken geweest van de prednison gelukkig. Afbouwen ging helaas niet, omdat ze dan weer schever en instabieler ging lopen. Op dit moment ook een paard hier met hetzelfde beeld sinds 2 jaar, maar deze krijgt geen prednison en kan van redelijk stabiel naar instabiel gaan afhankelijk van de omstandigheden. Bekappen ging in beide gevallen wel met wat moeite gelukkig.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:35

Iejoortje: dit is absoluut géén hersenbloeding geweest en het typische manier van lopen/stand is specifiek voor Sidewinders. Dierenartsen concluderen snel een hersenbloeding oid omdat ze niet weten wat het is.
Dit staat ook in mijn beginpost

Anoniem

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:49

Oké dit klinkt misschien beetje zweverig maar je hebt hem al zo lang, soms zie je ook dat paarden zo erg spiegelen aan hun baasje dat ze dus ook dezelfde klachten kunnen krijgen als jij.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:04

De merrie van mijn nichtje heeft ook zo gelopen.
Heel acuut, s ochtends gereden, paard het land in en daarna voor ze naar huis ging was ze zo.
Die heeft het stempel hersenbloeding gekregen, ze wou haar in laten slapen, dierenarts wilde er nog niet aan, eerst het weekeind af wachten. Heeft wat medicatie gekregen (weet niet wat) en knapte voorzichtig weer wat op.
Ik ben die avond geweest om te kijken, om haar te helpen met de beslissing hoe verder. Ik trof gewoon het paard aan wat ik kende, een slimme zure merrie die eens naar me snauwde over de boxdeur heen zoals altijd. Maar eenmaal de box uit was het een totaal ander paard om te zien (kwa lichaam, niet kwa gedrag), kwam amper door de deur omdat ze zo scheef liep. Als ze stil stond zag je haar billen heel rustig 'omvallen' tot ze bij stapte om dus niet te vallen. Merrie rolde gewoon en stond probleemloos op en was verder gewoon zich zelf.

Na fysio/osteo en tijd is ze goed op geknapt, goed genoeg om weer onder het zadel te gaan stappen en vanuit daar verder te kijken.
Ze is kort daarna helaas aan iets anders ingeslapen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:07


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:23

Bijzonder... Fijn dat je jouw kennis hier wilt delen. Sterkte en succes.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:42

Vanuit het ouwetjes topic hier terecht gekomen.


Fijn dat je alles zo uitgebreid vertelt.

Wie weet helpt het in de toekomst 1 of 2 mensen, die zich herinneren er 'ooit iets over gelezen te hebben'.

En ik blijf het mooi vinden dat er ook vanuit Amerika zo fijn meegedacht wordt.

daffodil
Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:44

Ik klik dit soort topics aan om kennis op te doen. Als ik het dan ooit tegen kom, denk ik oh wacht dit heb ik eerder gezien.

Tegelijkertijd bekruipt mij een gevoel van wat zou ik doen als dat met mijn paard zou gebeuren. Hij is 21, superactief en heeft een ontzettend goed leven gehad. Ik denk niet dat ik voor het traject van dokteren ga, hooguit in het begin. Misschien klinkt dit hard maar ik vind dat mijn paard een goed leven moet hebben en zich vrij moet kunnen bewegen. Daarnaast is mijn paard volkomen ongeschikt om een "rustig" leven te leiden, hij breekt de tent af.
Ik snap ook dat iemand anders er wel voor kiest, zomaar opgeven is uiteraard ook geen optie.

Maar ik vind dit wel lastig.....want waar zit de grens. Ik zie staan niet makkelijk eten, ze kunnen dus niet vrij bewegen maar aan de andere kant zie ik m wel vrolijk rennen op het filmpje. Heel dubbel.

Fijn dat je je verhaal deelt, dit kan anderen helpen die hier ook mee te maken krijgen! Ik hoop voor jou dat hij nog lang en gelukkig mee gaat!

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 09:50

daffodil: juist omdat hij nog vrolijk is, rent, rolt en geen pijn lijkt te hebben doen we dit.
Hij mag gewoon met pensioen.

Hij eet gewoon, hooi, lucerne brokjes.... ik zeg nergens dat hij niet kan eten, dat was een ander paard.
Hij kan prima vrij bewegen hij loopt van 9 tot 15 op de wei... hij loopt nu gewoon , en draait geen cirkels.
Hij is nooit gevallen of iets dergelijks...

En mensen vergeet niet : die filmpjes waren de ergste dagen he!!
Hij loopt nu weer aardig recht, draait was weg met zijn rechterachterbeen en is verder zijn vrolijk zelf.
Mocht dat veranderen dan houdt het op.

dennis: de osteo helpt hem vooral met zijn rug loswerken, hij zet de boel best vast in zo'n slechte periode en dan helpt dat enorm. Ook de balans kussen helpen goed, dat oefenen we braaf...
En rijden ???? tja, dat heb ik al aan de kant gezet.... gelukkig met pensioen op de wei mag ook.
Tot afgelopen april reden we nog dagelijks, dit is best zuur om zo te moeten stoppen....
Het kan wel een half jaar nog duren eer het goedkomt...of niet....

romy1234: daar geloof ik echt niks van.... ik iets in mijn rug en dan hij ook ??? sorry.... ik ga daar echt niet in mee.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:00

Romy1234 schreef:
Oké dit klinkt misschien beetje zweverig maar je hebt hem al zo lang, soms zie je ook dat paarden zo erg spiegelen aan hun baasje dat ze dus ook dezelfde klachten kunnen krijgen als jij.


>;)
Is dit serieus ? Nee toch .... :')

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:04

Die van mijn nichtje gingen ze rijden om weer sterker te worden, therapeutisch en niet perce om het rijden. Bedoeling was eerst gewoon rechtuit stappen, lekker naar buiten. Ik kan me niet echt meer herinneren hoe ver mijn nichtje op heeft kunnen bouwen, volgens mij niet veel.
Koliek werd haar fataal, uit m'n hoofd een maand of 2 á 3 nadat het fout ging.
Het was mijn paard niet, dus details en precieze tijdlijn weet ik niet meer.

Net als daffodil weet ik niet wat ik zou doen, ik denk dat het bij mijn pony's dan ook klaar zou zijn ook al zijn mijn oudjes nu ook al voornamelijk weide-versiering.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:15

Dennis, we hebben in mei ook gekeken om hem rechter en sterker te krijgen met rijden.
Dit was 2x 5 minuten, daarna waren we terug bij af....dus dat werkte helaas niet. Of we nu te vroeg begonnen ... waarschijnlijk wel maar we wisten toen nog niet wat er mis was...
De keer erop zijn we gewoon rechtuit gaan wandelen, hij knapte wel op, de terugval was de verhuizing en de stress erbij ( denken we).



Verder is dit topic niet een wel-of-niet niet inslapen discussie of een wel-of-geen pijn discussie.
Ook geen wel-of-niet hersenbloeding discussie, daar ik al aangeef in de beginpost dat veel artsen het zo diagnostiseren omdat ze het gewoon niet weten.... en dat begrijp ik. Dat dachten ze hier eerst ook...
Gelukkig heb ik artsen die verder graven en ooit iets dergelijks gehoord hadden.

Ik wil graag informatie geven over deze vreemde aandoening.
En of er veel updates komen, ligt eraan hoe Chico zich houdt...


kimmie261: je schimmel deed dus ook aan de voorkant vreemd lopen ? Omdat je het over appuyeren hebt...Chico doet het echt alleen achter. De voorkant doet niet vreemd bij Sidewinders
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:30

Ik heb nog wel een vraag uit interesse: hoe heb je de eerste 17 wkn 'overleefd'? Ondanks dat het niet pijnlijk is voor Chico, is het wel bijzonder oncomfortabel lijkt me. Nu je een diagnose hebt, kun je gericht aan de slag natuurlijk.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:48

Hilli, het was echt niet leuk, de eerste week om de dag een dierenarts erbij. En vooral het moeten overgeven aan stalpersoneel vond ik moeilijk. Diue eerste week heb ik halve dagen gewerkt omdat ik hem zelf de box wilde in-en uithalen vanwege zijn heup stoten. Dat vond ik zielig.

Maar vanaf dat hij snel opknapte daarna tot bijna rechtuit ging het prima, de artsen zeiden toen dat het een half jaar kon duren dus die tijd neem je dan voor ogen.

Ik was heel blij dat ik er halverwege mei weer op kon zitten, omdat in overleg met de arts we dachten hem zo het laatste stukje recht worden te helpen....dacht echt "nu komt het goed" maar de domper dat na 2 dagen van maar 5 minuten stappen onder zadel zo'n terugslag kwam was een klap in mijn gezicht. Hij knapte echter weer goed op.... dus dacht "oke, te snel begonnen". We gaan rustig aan nu weer vanaf het begin wandelen...

In augustus was hij zo goed als recht.... tot die verhuizing. Direct slechter en na 2 dagen weer terug bij af. Daarna kwam pas deze diagnose.

Het stomme is : al die tijd is hij steeds opgeknapt zónder medicatie. de laatste keer gig hij ook slechter op zijn rechter achterbeen worden, puur door de overbelasting denk ik. at was de reden dat ik de arts belde om eventueel in te slapen. Arts wilde nog 1 ding proberen en daarom op de medicatie...

We zijn op 4 schepjes begonnen en na zo'n 12 dagen over op 3 schepjes. Wel naar dat hij dat direct iets slechter werd.... dan is je hoop meteen weer wat minder....

Alleen de eerste dag na een terugval is echt bizar voor hem en ongemakkelijk. Zodra er een injectie ingaat is hij de dag erna weer bijna als nieuw. Dat scheelt.

De filmpjes en foto's in de beginpost zijn van de eerste ergste dagen, dat maken mensen ook mee wanneer je paard dit heeft en je schrikt je kapot.
Zodra de medicatie aanslaat is het goed te doen.
Jammer is dat de eerste maanden je gewoon geen idee heb wat het is en je toch je dier een kans wil geven. En het is dat hij verder gewoon rent en rolt en blij is met zijn vriendinnetje op de wei, anders had ik het niet gedaan.

Persoonlijk geef ik niet zo snel op, ik wil wel alles eraan gedaan hebben.
De discussie over te vroeg of te laat zijn met inslapen begrijp ik nu opeens heel erg goed!!!!
Vooral omdat ik hem al 25 jaar heb.... ik heb wel de afspraak met mijn arts en stalhouder dat ze me erop aanspreken wanneer ze vinden dat er iets besloten moet worden.
Ook mij smid kent hem al 25 jaar, weet hoe hij is en is altijd eerlijk. Zolang hij nog beslagen kan worden is het te doen...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:49

Pandora2 schreef:
Romy1234 schreef:
Oké dit klinkt misschien beetje zweverig maar je hebt hem al zo lang, soms zie je ook dat paarden zo erg spiegelen aan hun baasje dat ze dus ook dezelfde klachten kunnen krijgen als jij.


>;)
Is dit serieus ? Nee toch .... :')

Ja dit is serieus, en nee ik ben geen penny meisje wat nog iets langer vakantie heeft.
Ik zeg ook niet dat dit in dit geval zo is maar ik heb het vaker gezien waaronder met mijn eigen paard.
Zijn niet voor niks workshops, therapieën, trainingen en dergelijke waar ze paarden voor gebruiken omdat ze zo kunnen spiegelen.

Jammer dat er gelijk zo knullig gereageerd word...

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:50

Romy, toch denk ik dat spiegelen heel anders is dan lichamelijk trauma.
Mijn rug is aangeboren stuk, kunnen ze niets aan doen. Mijn paard is 31 en heb ik al 25 jaar.... je maakt me niet wijs dat zijn rug ook opeens stuk gaat omdat ik een aandoening heb...

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:50

tja het inslaap verhaal....luister naar je paard,en volg je hart.

het is een leerzaam stuk en sterkte wat het is best heftig eigenlijk!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:57

Romy spiegelen wordt idd heel anders bedoeld dan wat er met Chico aan de hand is.
Dat gaat helemaal niet over lichamelijke aandoeningen.

Anoniem

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:04

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is en dat ik daarvan overtuigd ben, alleen dat paarden ook “lichamelijke klachten” kunnen hebben omdat ze kunnen voelen dat hun baasje pijn heeft.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:10

Een paard heeft een instinct. En is een prooidier.
Dus dat instinct zegt altijd zo lang mogelijk rechtop staan en lopen.
Vooral niet laten zien aan roofdieren dat je een probleem hebt, want dan ben je zeker de sjaak.

Dus of dat baasje daar nu ligt te creperen of niet, dat zal een paard botweg gezegd compleet worst wezen. :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:17

Ik vind het interessant om te zien,kende de aandoening ook niet.Maar als mijn paard 31 was zou ik hem laten gaan.Volgens mij is dit geen pretje voor het dier.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:21



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, IASCrawler, NoorW, StalNollie en 33 bezoekers