Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stippie
Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:51

Stille mee lezer hier die het voornamelijk erg interessant vind en natuurlijk heel vervelend voor jullie.

Is het misschien een idee om een pillendoos of zo iets aan zijn stal te hangen waar per dag de pillen in zitten? Dan valt het waarschijnlijk sneller op als er een gemist is en misschien dat de link met het missen van de pillen en de slechte dagen dan ook makkelijker/duidelijker te maken is.

Life is a rodeo and all you have to do, is try to stay in the saddle!


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 07:11

Stippie dat kan niet, de capsules moeten opgelost in water en met een spuitje gegeven. Hij eet de capsules niet door het voer. Degene die voert is niet degene die medicatie geeft. Daarbij is de regel hier dat er niks aan de staldeuren hangt, geen dekens, geen voerbakjes oid alleen een halster met touw. Dit voor veiligheid en gewoon de boel netjes houden.
Op zich werkt alles prima, en óók met een pillendoos kan het vergeten worden, fouten worden gemaakt, we zijn allemaal mensen.
En vooralsnog werken de appjes prima!! :D :D

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 12:23

Na een dikke week paddock kan ik zeggen dat het vooralsnog prima lijkt te gaan.
Hij loopt rechtuit een stuk beter. Stilstaan is nog scheef en lang stilstaan zakt hij langzaam naar rechts weg maar het gaat prima.
Hij gaat momenteel van 09.00 tot 11.15 in de paddock, en van 17.00 tot wanneer ik wil in de paddock.
Verder wandelen we rechtuit op het terrein en op straat.

Longeerbaan geprobeerd maar dat gaat niet, op de cirkel rechtsom is hij héél travers aan het lopen.
Linksom wil ik juist oefenen om beetje buiging andere kant op te krijgen en dat lukt een beetje, wel beter als ik hem met mijn handen beetje op zijn ribben druk en hoofdje naar links breng maar is heel moeilijk voor hem. Dus na 2 rondjes is dat klaar.

https://youtu.be/3Rzt7LATpJY
https://youtu.be/5Q18Sh6WOoI
https://youtu.be/atzvOm_cj7A
https://youtu.be/L5HnZ43pvmM

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 13:15

ik lieg... hij staat van 11.15 tot 13.30 buiten :D zie ik op paddockrooster....

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:27

Nou... dat ziet er echt goed uit hoor!!

van die kliniek moest fer toen ook buig oefeningen doen :j

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:42

Ziet er goed uit hé !

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 07:55

Even een update:
Chico ligt nog niet op stal en in de paddock.
Er is nu een andere grotere paddock voor de drachtige dames gemaakt op het terrein, daar mogen pensionklanten geen gebruik van maken maar Chico mag er los in. Even kijken of hij dan wél durft te rollen omdat hij meer ruimte heeft daar.


Verder beetje ups en downs... ene dag wat rechter dan de andere.
We beginnen wel met wandelwerk i de longeerbak bij regen en gewoon rechtuit buiten als het droog is.
En straks als het donker is om 5 uur moet ik toch de longeerbak in met hem...

Dan krijg je opeens dit :


https://youtu.be/U8Ry1IhWdMo

Chico had een uitspatting ! Had hem even losgeklikt om mest te ruimen en opeens werd ie vrolijk, kon het laatste stukje nog even filmen....

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:27

Niks abnormaal te zien op het filmpje.
Gaat toch wel de goede kant op denk ik.

Alleen dat hij niet ligt in de stal is sneu. Maar ja, wat doe je eraan ? Je kan 'm moeilijk mee in je bed nemen :+

Hoe groot zijn die paddocks ?

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:38

Nou!! dat gaat toch de goede kant op!!

Je gaat de tijd dat hij nog leeft leren leven met ups en downs, maar je leert het uiteindelijk wel los te laten omdat je weet dat na en slechtere tijd weer een goede komt... Geniet van de tijd die jullie nog hebben en laat de tijd komen zoals hij komt, ik heb wel geleerd dat op het verloop weinig tot geen invloed op kan hebben..Maar voor nu ziet het er goed uit :) :)

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 09:32

Pandora2, die paddocks zijn groot zat in principe maar hij durft het gewoon niet aan nog denk ik.... weet de precieze maat niet 5 x 15 of zo ?????

Hij pakt wel zijn rust tegen de stalwand, dat deed dat paard in Amerika ook, maar ja als ik weet dat hij vroeger altijd lag te slapen vind ik dit heel moeilijk. Maar ik zie nog niet dat hij heel moe is of moeite met de andere kant krijgt.... hij heeft pas 2x in stal gelegen sinds de weide over is, dus denk als hij eçht moe wordt dat ie het wel doet....

Kimmie261, precies, we genieten van elke dag.

Morgen komt osteo weer om zijn rug los te werken, de smid doet steeds voor en achter om de beurt om hem te ontlasten, de medicatie wordt niet meer vergeten dankzij onze app. dus we gaan vooral zo door.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 11:43

Vandaag is de osteo weer geweest.
Hij voelde duidelijk veel beter aan dan de vorige keer. Óf door frequenter behandelen of omdat hij gewoon opknapt. voorlopig blijft ze elke 6 tot 8 weken komen.

Verder vertelde ik dat hij steeds zijn rechterbeen omhoog aanbied ( als een hond die gekrabd wil worden) en dan moet ik daar poetsen / kriebelen.... de spier daar aan de binnenkant bleek knoerthard te zijn en hij vond het heerlijk dat ze hem loswerkte daar. slim dier!!! hij gaf dus steeds al aan dat hij daar "iets" wilde. Ik moet dus ni die spier dagelijks los masseren.

Rug voelde buiten de "normale" blokkade redelijk aan en voetjes gingen ook goed omhoog.
Redelijk positief verhaal dus en gewoon zo doorgaan!

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 07:14

Gisteren is de smid geweest voor de achterkant.
hij vond net als de osteo Chico voller en ronder.( zie nu dat ik dat vergeten was in vorige post). Chico stopt zijn energie dus duidelijk ne meer in zijn lichaam dan in het balans houden. Daar ben ik best blij mee.
Verder was hij goed te beslaan.Dus dat gaat ook langzaam vooruit.

Tevens staat in mijn vorige post een foutje : het Linkerbeen biedt hij steeds aan om gemasseerd te worden. Wat stom van mij zeg!
De linker spier is ook degene die knoerthard is.
Daarom was LA beter te beslaan dan RA. Wanneer rechts omhoog moet kost dat veel moeite omdat links echt de kant is die hem problemen geeft.

Maar goed, 2 mensen die hem opgeknapt vonden en beter eruit vonden zien. We gaan dus kleine stapjes vooruit.

De dierenarts nog gesproken. Helaas is de arts die het SW ontdekte en Chico behandelde weggegaan bij die praktijk opeens.... en nu neemt mijn eigen arts weer over. We gaan stoppen met vitamine E + Selenium omdat ik bang ben voor overdosering van Selenium.
Zijn spieren hebben wel hulp nodig maar er is nooit bloed getrokken, dus alle extra selenium is ws nu niet nodig meer. We gaan gewoon vitamine E geven en ik ben begonnen met erwten eiwit bijgeven door de slobber. Even zie hoe dat gaat.

[ img ]

[ img ]

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:31

Wat super goed dat je dit verhaal deelt, bedankt! Fijn dat je updates (blijft) geven. Zo te zien doe je er veel aan om je paard goed te krijgen.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 08:14

amsterdam10 : tja, ik heb hm al bijna 25 jaar, hij heeft altijd álles gegeven voor me en ik ben niet zo snel van het opgeven zolang hij er nog plezier in heeft. Kost tijd, geld en moeite maar hij is het zo waard!!!

Voor nu is het elke 4 weken de hoefsmid, ene keer achter en andere keer voor. Hij red het niet om rondom beslaan vol te houden in 1 keer. Per keer duurt het ruim een uur. Gelukkig een superfijne smid die hem ook al 25 jaar kent!

Verder elke 2 maanden de osteo om hem te helpen zijn spieren los te werken en zijn ruggetje goed te houden , door dat scheve staan zette hij alles vast. En ik masseer nu zelf de spieren aan de binnenkant van zijn achterbeen.

Qua voer is het eiwitten in de gaten houden voor bespiering omdat hij niets meer doet aan arbeid.
Hij krijgt vitamine E en staat nog op de hoogste dosering prednison. En dan nu dat eiwitpoeder.

Wat beweging betreft om de spieren beetje goed te houden : elke dag rechtuit wandelen en zijn rechterheup iets terugduwen tijdens lopen, dan gaat hij het linkerbeen wat meer gebruiken, hij staat op balans kussens en we doen oefeningen. Verder mag hij los in de longeerbaan en wat hij zelf aan uitspattingen doet is mooi.

En we bekijken het gewoon per keer hoe hij gaat.. de paddock gaat beter dan de wei. Hij pakt nu meer rust op stal door tegen de wand te leunen, doet hem zichtbaar goed.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 09:34

Alweer een positief nieuwtje, Chico is voor het eerst sinds de wei gesloten is in de paddock gerold. Blijkbaar vertrouwt hij zijn lijf genoeg om toch nu te gaan liggen en overeind te komen in een kleinere ruimte.

https://youtu.be/N3TYNA8oHY4

Verder heeft hij een Equissage behandeling gehad om de spier aan de binnenkant in het linkerachterbeen te laten ontspannen. De hele achterhand is gelijk meegepakt. Ik hoop dat ik vanmiddag een beetje verschil merk.
De equissage wordt sinds zijn blessure gedaan door Lisa Botman van Heartbeat Riding. Erg professioneel en betrokken bij dit "project".
De vibratie voel je ook echt met je handen op beide achterbenen en op het SI-gewricht. De spier waar het nu om gaat bewoog ook netjes mee ;)


[ img ]

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:44

Wat een leuke updates telkens.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 10:44

Seltje, ja dat zal niet dagelijks zijn omdat ik meestal een beetje hetzelfde beeld zie bij hem, ene dsag wat beter dan de andere.... en we proberen het beste eruit te halen.
Hij gaat heel langzaam kleine stapjes vooruit en dat is de moeite waard denk ik.

Het paard in Amerika waarvan ik direct contact heb met de eigenaresse heeft nog 3 jaar geleefd na diagnose en stierf uiteindelijk aan iets heel anders.... ik hoop dat hij nog een tijdje bij me mag blijven genieten van zijn pensioen.

We proberen nu de winterperiode door te komen en de zomer zien we wel weer.... als hij het volhoudt om van 9 tot 3 op de wei te staan prima....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:56

Ik heb meegelezen met je topic en wist niet wat ik zag. En bedankt voor het delen, iets om aan terug te denken mocht ik ooit zoiets zien.....
Top wat je voor hem doet en ik hoop dat jullie nog een fijne tijd samen zullen hebben!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:09

Ik lees heel wat goed nieuws ! Super !

Die equissage ziet er vreemd uit :+

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 09:34

Pandora2, het voelt wel grappig.... je voelt werkelijk door het hele lijf de vibratie van het apparaat. op de benen, aan de binnenkant, op de kont.... maar ook vooraan het lijf, al ligt bij ons daar niet de prio. Veel paarden vallen gewoon in slaap erbij. Chico vindt het maar raar

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:29

Super wat je allemaal voor je paard doet!!! Heel interessant om dit allemaal te lezen. Hoop het nooit nodig te hebben, maar ga het nu zeker herkennen als ik het ergens zie.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:38

:D En geef 'm eens ongelijk }>
In zijn jonge jaren bestond zoiets niet :=

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 13:10

:D :D :D :D

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 11:50

even een snelle update:
Hij gaat op het moment retegoed!!
Hij rolt en ligt bijna elke dag in de paddock! P{oets lke dag een paar kilo zand eraf :D
Hij loopt aan de longeerlijn prima linkson in stap en draf, rechts nog wat scheef maar we kijken of dit verbeterd kan worden.
Tot dusver goed nieuws dus.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:02

Wat een fijne update en dat met dit weer *\o/* *\o/* *\o/* Elk momentje is er een. :j Genieten dus. {:}


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mandy73_unes, mystery3434 en 21 bezoekers