Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 11:05

En de achtervoeten zijn gisteren gedaan, ging werkelijk fantastisch, ook nu weer kaarsrecht gestaan zonder schuin gaan oid. Het slechte vergroeide voetje gaat langzaam ook weer de goede kant op en lijkt weer rechter af te groeien.

links voor het beslaan, rechts erna:
Afbeelding

foto van vergroeide voet na 8 weken na vorige beslag....
Afbeelding


braaf ding:Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:06

Wat fijn!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 11:35

Ja, super!.

Mijn smid is tevens al járen verpleger, hij werkt nog steeds nachtdiensten in een verzorgingstehuis.
Hij heeft met een arts daar besproken wat nou die B12 doet. Deze arts gaf ook aan dat vitamine B12 iets doet met de geleiders waar zenuwen doorheen lopen en dat dat idd een positief effect kan hebben op neurologische zaken. Het werkt langdurig maar zou in een soort kuur gegeven moeten worden. Hij was geinteresseerd in de patient en stond vreemd te kijken toen het over een paard bleek te gaan :D :D
En wat dan de frequentie van de kuur zou moeten zijn geen idee van, soms 1x per jaar, soms 2x en soms elke maand, ligt aan de patient/situatie en daar konden ze nu dus niks over zeggen.

We gaan nu in elk geval kijken of het werkt wanneer Chico iets slechter wordt en we dan direct B12 injectie geven

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:59

Voor de aanmaak van B12 heeft een paard kobalt nodig, kan zijn dat daar een tekort zit, kan zijn dat hij meer nodig heeft of dat door ouderdom de opname/aanmaak niet meer toereikend is. Bijvoeren via supplement of injectie dus inderdaad. Kijk ook even verder, want er zijn verschillende B-vitamines die elkaar nodig hebben, site over B12 tekort bij mensen heeft die uitleg wel.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 12:43

tamary, dat scheef gaan en de terugvallen van Chico hebben niets te maken met een tekort aan Kobalt vrees ik. Dus denk dat ESS en een tekort aan Kobalt hebben niks met elkaar te maken of begrijp ik je nu verkeerd....hij heeft geen B12 tekort of zo namelijk. We zijn er nu achter dat deze injectie misschien helpt bij een neurologische reactie in zijn rug.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:56

Als de B12 helpt bij een neurologisch probleem, dan kan je aannemen dat er wel degelijk een tekort is, dat de bloedwaardes dat niet laten zien zegt niet alles. Zoals bij mensen bekend is, is er een verschil tussen totaal aanwezig en bruikbaar. En hoeveel er nodig is, daarvoor is het gemiddelde van vele op het oog gezonde paarden genomen. Dat zegt daarmee niet alles over hoeveel Chico nu of zelfs normaal nodig heeft. Verband met ESS is een heel ander verhaal. Enige verband zo is dat zowel B12 tekort als ESS vaker opduiken op oudere leeftijd en het dus aannemelijk is om uit te gaan van een verhoogde behoefte/verminderde aanmaak/opnamecapaciteit via spijsvertering door slijtage van organen n.a.v. vele jaren gebruik. Of daar verder een verband is te leggen met een al langer voorkomend tekort van B12 (dus referentie waardes te laag) of bv chronische tekorten aan essentiele aminozuren, etc. is niet te zeggen, daarvoor ontbreekt gewoonweg de kennis.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:11

Heb niet het hele topic doorgelezen, enkel begin en einde.

Ik heb ook een artrosemerrie gehad die zo liep. Leidde ik haar echter tussen 2 balken, dan kon ze zichzelf wel corrigeren, dus dat oefende ik dan wel met haar. Cortisone haalde bij haar niets uit, integendeel (ze stond ook op previcox wegens haar artrose, en die moest stopgezet worden voor de cortisone, waardoor de artrose erg pijnlijk was). Dan maar terug de gewone previcox. Paard zag er verder happy uit, hebben verder niets speciaals gedaan (behalve dat ze dankbaar oefenpaard was in een basiscursus massage) en na 6 maand liep ze weer rechtuit, heb haar dan nog anderhalf jaar of zo gehad tot ze maaglast begon te krijgen van de medicatie, dan beslist om in te laten slapen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:48

tamary, We weten niet of de B12 echt helpt hierbij, dat lijkt nu zo maar gaan we nog verder uittesten. Hoeveel kennis heb jij verder zelf van ESS, behalve uit dit topic ? Het heeft denk ik niks met slijtage van organen etc te maken in elk geval lijkt mij, deze ESS is op 1 dag ontstaan en ik denk zelf niet dat een tekort van iets te maken heeft met de ESS die bij Chico speelt.
Ik begrijp je redenering wel hoor !!!! En ga het zeker met de arts bespreken maar heb er zelf twijfels over....
Het is gewoon dingen uitvogelen bij deze afwijking en we gaan zien of dit nu gaat helpen.

hwn: het heeft niets met artrose te maken, Chico tussen 2 balken laten lopen met deze afwijking zou misdadig zijn....Chico heeft artrose in de kogels, en KS maar dat heeft helemaal niets met deze ESS te maken. Artrose aan de wervels hadden we nl gezien op de rontgen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:13

Mijn oude paard heeft nu al weer terugval. Vrijdag had ze haar laatste injectie met dexamethason gekregen na een periode van afbouwen. Ze liep en stond zonder afwijkingen, niks aan te zien. Maar vandaag staat ze weer een beetje scheef. Nu naar de andere kant.
Afbeelding

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:17

ElCamino schreef:
hwn: het heeft niets met artrose te maken, Chico tussen 2 balken laten lopen met deze afwijking zou misdadig zijn....Chico heeft artrose in de kogels, en KS maar dat heeft helemaal niets met deze ESS te maken. Artrose aan de wervels hadden we nl gezien op de rontgen.


Dat bedoelde ik niet, die merrie van mij had (toevallig?) artrose in de kroongewrichten, geen idee waar die "krabbegang" van haar door veroorzaakt werd en waarom het plots weer verdween. Zij had echter niet die scheve stand, dus vermoedelijk was zij geen Sidewinder.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 09:24

Nickeltje, Chico heeft dit ook gehad. Na een periode van recht staan kreeg hij een terugval en was scheef andere kant op. Toen hij daarna weer opknapte en de 3e terugval kreeg was het weer naar rechts.

Zie deze foto:
Afbeelding


hmw:ik begreep dan je post verkeerd. Maar denk dat jouw dier geen ESS heeft gehad, dat geneest namelijk niet meer. En typisch daarvoor is deze scheefstand van het paard..en daardoor rondjes tollen en niet rechtdoor kunnen lopen.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:51

Misschien heb ik er helemaal overheen gelezen maar was eigenlijk nog erg benieuwd naar het effect van de magnetiseur die half september zou komen.
Succes met je paard, mooi om te zien hoe iedereen om je heen mee helpt en denkt.
Kruip ik nu weer in meeleesmodus :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 12:38

yvje86 , dat heb je helemaal correct!! maar die had ik even afgezegd! De osteo kwam 7 september, dan wil ik dat niet vlak na elkaar. Daarna kwam de smid 2x op 22 en 28 september en wil hem niet extra belasten met mensen in zo'n week.

Ze komt nu morgen 14.30 uur!!! Ik zal uiteraard hier berichten of het wat was en of het iets doet voor hem.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 10:51

Antoinette Droge van Spierfit.nl is geweest.
Een behandeling is een combinatie van masseren en magnetiseren.
Het magnetiseren is kort gezegd het in goede banen leiden van de energie van het paard en de aandacht van het lichaam vestigen op slecht doorbloede plekken.


Ze heeft Chico behandeld, eerst wilde hij er helemaal niets van weten, bleef rondje lopen in de stal. Na even bleef hij staan op 1 plaats en kon ze echt beginnen. De rechter kant mocht ze niet bijkomen dus eerst zijn linkerkant behandeld. De voorkant mocht ze eerst ook niet bij, hij bleef wegdraaien en de achterkant aanbieden. Toen ze daarmee bezig was zag ik mijn paard reageren: ik zag aan zijn hele houding dat hij er niks van snapte en over aan nadenken was. 1 oor strak gericht op Antoinette en met zijn oog naar achter kijken. Toen die kant klaar was mocht ze wél de andere kant meepakken, hij ging het ook overgeven, hanglipje en oortjes meer opzij en daarna vond hij het best lekker geloof ik.
Al met al een uurtje bezig geweest met hem.

Op dit moment voelde ze niks geks in de rug, dat klopt want hij is kaarsrecht op het moment. Wel iets spanning in de achterhand.
Terugkomen hoeft niet zegt ze, maar ik laat haar terugkomen wanneer hij een terugval heeft. Eens kijken of ze dan wat voelt in de rug.

Verder het B12 besproken, ook zij geeft aan dat dit een goede is! Ze heeft advies gegeven om na een injectie te onderhouden met een poeder/korrel en heeft het nagevraagd bij een bevriende dierenarts. Ik heb het neergelegd bij mijn arts en die gaat nu kijken wat er mogelijk is. Wanneer een eenvoudige dosering B12 een terugval zou kunnen voorkomen ben ik voor.

Verder gaat hij erg goed, de wei is dicht, de paddocks draaien hun rondes en hij is erg fit.
Vrijdag heb ik aan de hand met hem een 3 jarige uit de opfok geplukt. Ik had meer moeite met Chico onder controle houden dan de stalhouder met die 3-jarige....


Afbeelding

Afbeelding

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:37

Wat ben jij toch een ontzettend goed baasje zeg. Echt respect voor wat je allemaal voor Chico doet! _/-\o_ _/-\o_
En fijn dat hij het zo goed doet, dankzij jou!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 13:10

THNX Myfairytale, we doen ons best voor hem. Zolang hij blij is mag en kan alles!!!

32 en 3.....oudje brengt jongeman naar stal...
Afbeelding

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:14

ElCamino schreef:
THNX Myfairytale, we doen ons best voor hem. Zolang hij blij is mag en kan alles!!!

32 en 3.....oudje brengt jongeman naar stal...
[ [url=m/8VmBFR.jpg]Afbeelding[/url] ]


En je doet er ook alles voor! _/-\o_ Waren er maar meer baasjes zoals jij.
Geweldig die foto. :D

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 15:43

nou, ik begrijp het óók ergens wel wanneer mensen met een oud dier dit niet aangaan....als ze niet weten wat hun dier mankeert.
Maar zolang een dier geen pijn aangeeft zoek ik alles tot op de bodem uit vóór ik deze beslissing zou nemen.

Hij heeft 25 jaar alles gegeven voor mij!!!! dus nu krijgt hij alles van mij....

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:14

De machteloosheid als je niet weet wat je dier mankeert is verschrikkelijk en heel soms zal je er misschien niet achter kunnen komen en in een enkel geval zal ik het dan ook wel begrijpen. :j En als het echt niet meer gaat of het dier wil niet meer, dan is het hier ook direct klaar. Dier gaat voor op mijn gevoelens. Maar toch wordt er i.m.o. best vaak te snel afscheid genomen, want kost teveel geld/moeite/tijd/etc. Zelfs hier op bokt verbaas ik me er wel eens over. Maar helaas kunnen we niet de hele wereld redden.

Hier ook een oudje, met aangepast voerschema, dekentje op/af/wisselen voor dikker/dunner, etc. Maar precies wat jij zegt: zolang hij het nog kan EN blij is (dat is het allerbelangrijkst voor mij) dan gaan we ervoor. <3

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 13:17

oke, het is nu 9 oktobber 2020
De vorige injectie was op 4 september dus ruim een maand geleden.
Chico werd íets scheef op de 7e dus gisteren is de arts gekomen en hebben we direct de vitamine injectie gegeven.

Dit word dus nu de test of dít de oplossing kan zijn bij een terugval.
De injectie bevat: 10 ml Niglumine, 0.3 ml Dolorex en 10ml Biodyl Grey.
De biodyl is idd een injectie voor een tekort aan Selenium, Kobalt, vitamine B12 en Magnesuim.
De niglumine is tbv verlichting van ontstekingen en pijn bij aandoeningen van het bewegingsapparaat in acuut/subacuut stadium.

Via Medpets heb ik nu Equistro Haemolytan besteld, dit gaan we direct geven zodra het binnen is.

We gaan daarna heel langzaam de prednisolon dan afbouwen zolang het goedgaat. Hij staat bijna altijd op 4 capsules en krijgt toch af en toe terugvallen. Als dit wat we nu doen werkt kan hij misschien van de prednisolon af. Dat gaan we heel langzaam afbouwen : een maand 3 pillen, een maand 2 pillen etc etc.

Het is weer een probeersel om te zien of we zo de terugvallen onder controle kunnen krijgen.
Dus ben erg benieuwd!!!!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:53

Ik ben ook heel benieuwd! Ik duim voor je dat de nieuwe aanpak goed blijft werken en dat je daar weer een tijd mee verder kan!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:03

Spannend hoor! Hopelijk gaat het allemaal goed

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 08:26

ElCamino schreef:
Dit word dus nu de test of dít de oplossing kan zijn bij een terugval.
De injectie bevat: 10 ml Niglumine, 0.3 ml Dolorex en 10ml Biodyl Grey.
De biodyl is idd een injectie voor een tekort aan Selenium, Kobalt, vitamine B12 en Magnesuim.
De niglumine is tbv verlichting van ontstekingen en pijn bij aandoeningen van het bewegingsapparaat in acuut/subacuut stadium.


Ik heb jullie verkeerd geinformeerd zie ik nu !!!!!De tekst hierboven was de samenstelling van de vórige injectie met nog pijnstillers etc waar ik het over had.

ik vond Chico deze week na de injectie met alleen B12 namelijk iets slechter reageren dan de voorgaande keer. Blijkbaar helpt dan een coctail toch beter dan alleen B12.
Hij loopt wel recht en is oke, maar niet zo kaarsrecht als de vorige maand.

Daarbij kreeg ik via PB een beetje verbaasde reactie van de bokker die me met zoveel raad en daad bijstaat dat ik eens goed ging kijken. En ja, ik heb me vergist. Lekker stom.

Afijn, de conclusie is wel weer dat alleen B12 dus niet zo goed werkt als we hoopten.
Ik ga tóch de vloeibare vorm blijven geven en op 4 prednisolon pilen.
En we kijken het even aan.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 10:29

Nou, het is nu 19 oktober, Chico houdt zijn stal netjes, ligt te slapen, rolt gewoon in de paddock en loopt rechtuit. Het heeft wel langer geduurd dan eerder, en of dat komt omdat er nu alleen maar B12 ingespoten is zonder andere stoffen.... wie zal het zeggen.
We geven nu dagelijks wel de vloeibare B12 dus het is weer afwachten tot eigenlijk over minstens 30 dagen na de prik....eens zien wat er gebeurt, en of er wellicht eerder of later iets gebeurt...

De 27e komt de osteo weer, even kijken wat zij van hem vindt.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:22

Spannend om te volgen. Goed dat hij er weer beter bij staat!

Ik heb met mijn merrie vorige week een kwartiertje door het bospad rondom stal gestapt onder het zadel. In de twee weken daarvoor liep ze aan de hand perfect rechtop en ze werd enorm blij van dit "ritje" ze stuiterde helemaal van blij zijn!
Echter... Daar betalen we nu wel een prijs voor. De dag na dit ritje liep ze weer iets scheef dus ben ik nu een paar dagen verhoogd in de dosis dexamethason die ze krijgt... Hopelijk staat ze snel weer stabiel en kan ik weer zakken in de dosering.