Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 10:55

ja, dat klopt helemaal Nickeltje, ik heb in de 1.5 jaar dat hij dit heeft 2x nog geprobeerd erop te stappen en te wandelen..... dit ging beide keren uiteraard ná een periode van compleet recht staan. Helaas ook direct een terugval!
Daarom besloten om helemaal nooit meer iets in die vorm te doen met hem, nooit meer erop zitten.... helaas want hij werd er ook blij van...Geheel pensioen dus, hij mag zelf aangeven wat hij doet.

En wellicht is de voor laatste keer toch een uitspatting in de wei de trigger geweest..... en deze laatste keer is misschien de hengst uit de wei halen ook weer de oorzaak geweest.....was toch een stuk langer wandelen dan normaal....dus ook dat doen we niet meer.... zucht

Sterkte met je merrie weer!


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 15:17

Oke, even update tussendoor.....

Chico gaat goed, loopt vrij recht, staat met stilstaan wel iets naar rechts te hangen.
Osteo is geweest en hij had wel weer mee blokkades dan voorgaande keer.
Hij staat nu op een dagelijkse vloeibare dosering B12, de injectie is nu van 8 oktober, we zijn 26 dagen verder, wanneer een injectie een maand zou werken ben ik dus heel benieuwd wat er nu aankomende periode gaat gebeuren. Dus wordt even spannend!!!

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:24

Wat een mooie update!

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:25

Al met al heel positief toch?

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:14

ja denk het wel!!!! Hij is blij, heeft een mooie wintervacht gekregen, duidelijk minder moeite ermee dan vorig jaar. Toen werd hij best schraal omdat de ESS én wintervacht maken veel energie vergden van hem.
Ben wel benieuwd naar aankomende weken, dan is het een maand ná de B12 injectie...

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 15:07

Voor de geinteresseerden : wat laatste injectie was weet ik nu ook, kreeg de factuur binnen :D
Het is 10 ml Catosal Metabol geweest. Zegt me verder niets en lijkt ook in niets op eerdere injecties dus moet de arts even vragen wat er nu anders is dan de voorgaande keren....

Jet
Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:23


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 08:11

Jet, thnx, ik had het al opgezocht op internet maar wil graag weten wat de reden is om nu deze te geven ipv die andere voorgaande keren....Hij gaat overigens nog steeds goed.
Vandaag gaat hij met een veulentje de paddock in. Veulentje is haar maatje even kwijt en kan niet goed alleen staan dus hopen we dat ze wat rustiger is met die ouwe taaie erbij....
Ms leuk voor hem, beestje erbij, ze is erg oderdanig dus denk dat hij de grote negeer-truuk gaat doen

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 13:02

Nou, die kleine erbij was gauw over..... ze was zo opdringerig dat hij er gauw klaar mee was en haar aanvloog.....aangezien het een nogal prijzig veulie is maar weer uit elkaar gehaald.....jammer...voor beiden. Veulen is 6 maanden, en niks gewend, na afspenen met 1 maatje samen wat nu weg is....
Als ze afstand hield was het prima...


[ img ]

[ img ]






Chico vond die andere paddock ook niet leuk dus maar weer naar zijn vertrouwde plekkie. Beter ook voor hem denk ik.


[ img ]


Normaal is hij superleuk met veulens dus begrijp het niet helemaal goed, wellicht door de ESS en zijn leeftijd heeft hij gewoon zin zin meer in dat drukke gedoe.... al draafde hij wel lekker door de paddock met haar voordat hij opeens zijn lange oude mannentanden liet zien......

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:52

Was al een tijdje niet meer op bokt geweest dus had weer aardig wat bij te lezen :) Waarschijnlijk heeft hij met z’n oude leeftijd inderdaad niet meer zo’n zin in een jong speels veulen wat hem niet met rust laat.
Wel super om te lezen dat het goed met hem gaat. +:)+

Don’t forget to love yourself ❤️

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 13:25

Denk het ook Pindabear....

Even een update tussendoor....
8 oktober de injectie gehad en vanaf toen op de vloeibare dosering.
We zijn nu ruim een maand verder en tot nu toe geen terugval......
Gisteren de smid geweest voor de voorkant, ging ook vrij goed. Volgende week achter. Zal mij benieuwen hoe dat gaat.

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:27

Ik lees nog steeds mee, zoals je weet zelf flink aan het zoeken geweest hier. Maar het zou toch wel heel bijzonder zijn als die vitamine B het nou gewoon nou zou doen ook zeg!

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 08:29

We zijn nu vanaf 8 oktober naar 26 november.....
inmiddels de smid dinsdag ook de achterijzers gedaan wat ook redelijk goed ging.
1x deed hij Chico pijn denken we want Chico haalde uit opeens uit niks voor ons gevoel.
Maar omdat dat paard in al 25 jaar nog nóóit heeft uitgehaald oid denkt Jan dat hij hem per ongeluk wel zeer gedaan heeft mbt een spier of zo.

Chico liep ook maandag niet oke na ravotten in de paddock dus het een zal wel met het ander te maken hebben. Wanneer hij zich verstapt kan hij ook lastig compenseren. Gisteren liep hij alweer een stuk beter.

Afijn, terug naar de injectie van 8 oktober en vanaf toen dagelijks de B12....nog steeds geen terugval. Maar durf ook nog steeds niet prednisolon af te bouwen.....dus gewoon op 4 capsules elke dag.
We krijgen het idee dat het wel werkt..... maar goed, afwachten wat er gebeuren gaat.

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:06

Ah dat schoppen zal inderdaad dan zijn omdat iets even pijn gedaan heeft...

En afbouwen prednisolon.. tsja... ik snap je terughoudendheid... hij doet het nu goed... ik zou het risico op een terugval ook niet aandurven... lekker laten aanhobbelen...

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 10:48

Precies, het blijft wel troep maar goed, hij doet het er al heel lang goed op.

De haarbal in de wei:
[ img ]

En bij de smid,
[ img ]

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-20 10:42

5 december moest Chico op de foto. Hij stond zelfs aardig recht!!![ img ].
Alleen moest hij steeds opnieuw op de juiste plek gezet, hij draait iets weg van achter en dat kun je niet "even" recht duwen, dus we hebben ruim een uur steeds dat arme dier opnieuw ingeparkeerd, hihihi

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 09:00

Even een korte update, vanaf 14 december staat Chico tóch op 3 capsules prednisolon. Dat houden we dan 4 weken vol, en mocht hij deze maand goed blijven dan gaa we zelfs terug naar 2 capsules.
Ik moet eerder zeggen dat hij heel blij, vrolijk is en aardig rechtuit loopt.
Soms hangt hij íets scheef naar 1 kant maar draait niet, staat stil in de stal, box is supernetjes, paard doet het eigenlijk heel erg goed!!! Hij dribbelt zelfs heen en weer naar de paddock en terug

We zouden dus als het goed is rond 11 januari naar 2 capsules gaan. Maar omdat dan óók de smid komt en op 8 januari de osteo stellen we het nog even uit. Ik wil niet moeten zoeken naar een trigger wanneer er wel een terugval komt.

Hij krijgt nu dagelijks door zijn slobber 10ml vloeibare B12, en nog de vitamime E + Selenium van NAF.

Grootste hobby: in de blubber rollen....
[ img ]

[ img ]

Gewoon even een update voor mensen die het interessant vinden en ik wil niet alleen de terugvallen melden maar ook de goede dingen.

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:20

Wat ziet hij er goed uit!!

Met mijn oude eigenlijk het zelfde beeld. Ze krijgt een lage dosis dexamthason en dat sla ik af en toe een dag over. Ze staat recht en ze stapt recht. Als ze aandraaft gaan er soms een paar pasjes wat scheef...
We maken nu elk weekend een stap - ritje van 20 minuten waar ze enorm blij van wordt en waarna ze geen terugval heeft, dus zolang het zo goed gaat pruttelen we op deze manier door...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 09:44

Nickeltje, óók een fijne update voor jullie!! Hier zeggen ze ook: "gooi er een zadel op" maar ik durf niet meer.... veel te bang dat het weer misgaat.
Wij wandelen nu aan de hand en steeds stukje verder....

Nickeltje
Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:00

Heel soms loopt ze de dag na een ritje iets meer scheef, zeker als ze bij dat ritje een stuk draf gedaan heeft (wat ze dan zelf wil, ik drijf zeer zeker niet). Maar dan krijgt ze twee dagen ietsje meer dexa.
En ietsje meer is dan nog steeds heel weinig. Ze krijgt standaard 5 dagen per week 3mg dexa en na zo'n ritje of na de hoefsmid ga ik dan twee dagen naar 5mg.
Ze wordt zo enorm blij van even een ritje, dat ik daarmee accepteer dat ze daarna soms een klein beetje meer dexa moet krijgen. En verder zien we wel hoe lang dit goed gaat of wanneer ze een ergere terugval krijgt...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 11:16

Precies, hier ook !!!! we bekijken het per keer en we zien wel. Ben blij dat het onder controle lijkt en ik hoop ook echt die gore prednisolon af te kunnen bouwen.... en anders niet, gaan we weer omhoog...

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:54

Ik blijf nog steeds de verhalen volgen :)
Gelukkig gaat het nog goed met de oude man <3
Hard duimen dat het goed gaat met afbouwen van de prednisolon.

Don’t forget to love yourself ❤️

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:46

Ik volg ook nog :)

Hij ziet er super uit :) fijne update

esje01
Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:22

Goed om te lezen

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 13:00

Vandaag is de osteo geweest.
Chico zijn atlas zat vast, rechterschouder/voorbeen wat vast en zijn SI-gewricht. Ze vond hem verder prima. We gaan nu kijken of we naar 3 manden kunnen met de behandeling ipv elke 8 weken.

Ook van een Chico-fan hier op bokt weer 2 artikelen gekregen over ESS, erg interessant weer om te lezen.... zoveel paarden zijn weer onderzocht en er kwamen wederom verschillende oorzaken naar voren, er was er bv sectie op paarden verricht, er kwamen neurologische verklaringen uit en afwijkingen in gewrichten.Verder paarden met EPM... en paarden waarbij niets te vinden was .

We komen er bij Tjieks pas achter na autopsie ooit, als we dat gaan doen.... maar gebaseerd op het onderzoek en de teksten erbij gaat het bij hem wel om de neurologische variant.

Afijn, voor nu gaat hij supergoed!!! ik hoop dat de volgende update ook een positieve is.... echter, een negatieve plaats ik ook uiteraard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laarvv, SentiBot en 15 bezoekers