Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:28

Net je hele topic doorgelezen, wat interessant! Fijn dat je het hele proces deelt om er zo ook meer bekendheid aan te geven. Lijkt me wel ontzettend lastig en onzeker allemaal, maar fijn dat het naar omstandigheden goed met hem gaat (als ik het goed heb begrepen). Ik blijf meelezen en hoop Chico nog een lange tijd bij je kan blijven :)


ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 10:46

Thnx MariaMaaike !! Daar is dit topic ook voor bedoeld, mensen laten weten dat dit bestaat. En een naam heeft ( al is het meer verzamelnaam) en niet direct conclusie als ataxie/hersenbloeding etc trekken

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 15:10

Hij heeft zaterdag heerlijk liggen slapen in de paddock, inclusief een droom :D
En zaterdagavond met voren lag hij ook weer in de stal te slapen zei de stalhouder, gelukkig pakt hij zijn rust.

https://youtu.be/CQLtgaiiHfo

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:02

Snurkbeest :z :D
Hopelijk gaat het nu weer helemaal de goede kant op !

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:18

Ik zag net je filmpje ook al voorbij komen in een andere topic. Wat ligt hij lekker te slapen :D

Don’t forget to love yourself ❤️

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 09:57

Maar goed dat ik dit al aan de stalhouder had laten zien..... gisteren stal personeel in de stress.... hij lag nét zo en ze dachten dat ie wat mankeerde. Arme dier ligt niet in de box op het moment omdat hij denkt dat hij te weinig ruimte heeft om op te staan denk ik. Dus diepe slaap in de paddock.
Hij voelt zich wel vertrouwd en zijn arabierenmeidje naast hem waakt over hem, zo schattig....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-20 10:05

Inmiddels een tijdje verder, het leek redelijk te gaan al leunt hij nog wel naar links.
Echter, de smid kwam de 4e de achtervoetjes doen en dat viel enorm tegen !
Met name linksachter was erg lastig. Maar met veel geduld en tijd nemen is het wel gelukt.
Het was voor het eerst dat het bijna niet lukte.

Dit paard kán niet zonder achterijzers.
Met name bij dit probleem komt er zóveel kracht en frictie op de voet dat zonder ijzer de hoefwand aan de buitenkant af zal breken. Als het moment komt dat dit niet meer lukken wil zal ik dus ook afscheid moeten nemen.

Dat zou jammer zijn, hij is nog vrolijk, ligt en rolt lekker, komt nog redelijk goed overeind.
Maar goed, er moet iets zijn waaraan een dier komt te overlijden.
Bij chico zal het zijn beslag zijn, zijn lijf wat opgeeft of wanneer hij niet meer happy is.
In zijn koppie blijft hij ok.

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:22

Lijkt mij ook wel lastig met de ijzers eronder laten zetten als hij niet goed stabiel kan blijven staan op 3 benen. Gelukkig heeft je hoefsmid het geduld om het te doen. Je hoort nog weleens verhalen dat sommige totaal niet het geduld hebben met paardjes die er moeite mee hebben. Wij hebben gelukkig ook iemand met veel geduld. Mijn bijrijdpaardje heeft ook wat moeite om lang op 3 benen te staan. En hij geeft haar ook erg veel tijd en ruimte zodat ze tussendoor even alle 4 dr voetjes op de grond te kan zetten.
Had je nog de studie rapport uit Amerika binnen gekregen?

Don’t forget to love yourself ❤️

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 11:41

nee nog steeds niks gehoord, heel jammer, heb de beste man al 3x een mail gestuurd.
Maar als er niet gereageerd wordt is het jammer.
Wel nog iemand blij gemaakt met het verhaal in het engels, die liep al een paar maanden te tobben en wellicht komt er nu uit dat het ook een SW is...

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:50

Balen dat je nog niks hebt gehoord, je kan hem helaas ook niet dwingen om het rapport naar je toe te sturen. Wel super dat je iemand hebt kunnen helpen waarvan haar/zijn paard ook deze symptomen heeft +:)+ het zal gewoon erg fijn zijn als hier meer over bekend word

Don’t forget to love yourself ❤️

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-20 10:50

Update:
De osteo is geweest en heeft hem weer losgewerkt.
De frequentie van 6 weken lijkt wel beter want hij zat veel minder vast dan voorgaande keer.
Nadeel is wel dat hij wanneer hij losser in zijn lijf is wel veel meer moeite heeft met balans houden.

En dan het komende weiland seizoen, ik merk dat hij met grzaen heel veel moeite heeft met balans houden, meer dan wanneer hij rechtop staat op loopt.
Dat zet me wel aan het denken of ik hem dat wel aan wil gaan doen deze zomer, normaal denk je : "ah, nog een zomer op de wei en voor de winter inslapen".
Bij Chico is het denk ik niet van toepassing, hij knapte enorm op in de paddockperiode en ik moet nu goed nadenken wat ik ga doen.
De wei in en kijken hoe het gaat of gewoon de knoop doorhakken en inslapen voordat hij de wei opgaat, want dan verleg je de grens weer...... heel lastig...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:17

Dat is wel even een kl*te dilemma :\

Neon
Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:58

Lastig zeg... ik zou het in ieder geval bespreken met je dierenarts...


Als de dierenarts alle ins en outs weet en je afwegingen, is mijn ervaring dat als het niet gaat dat dan 1 telefoontje zonder al te veel uitleg voldoende was om het dier direct (binnen een uur) in te laten slapen...

In het geval dat blijkt dat je paard op de wei erg veel moeite heeft, dan kun je hem wellicht in afwachting van de dierenarts terug in de paddock zetten of op stal met wat hooi...Waardoor hij in ieder geval zo "comfortabel" mogelijk kan wachten op de dierenarts

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:08

Dat word wel een lastige keus die je nu moet maken :( ik denk dat je het inderdaad ook beter eerst met je dierenarts moet gaan bespreken. Deze keuzes blijven altijd erg moeilijk en zwaar. Sterkte! :(:)

Don’t forget to love yourself ❤️

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:08

Ik zou hem eerst op de wei zetten en kijken hoe het gaat, Fernando redde zich uitstekend op de wei verder.. die knoop kan je per dag doorhakken zo nodig :)

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:38

Gaat het dan om het bukken? Krijgt hij z’n hooi hoger dan de vloer?

Oy with the poodles, already

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 17:22

Neon, de dierenartsen weten ook niks, dat is het probleem juist. De paddockperiode gaat beter dan de wei vorig jaar. Dus kijken hoe het nu gaat. Heb allang de afspraak met de DA dat een signaal van mij voldoende is om ermee op te houden. Maar het niet zo dat we in een noodsituatie verkeren hoor!
Hij is nu stabiel en gaat prima maar het is wel een afweging waard en ik moet erover nadenken.



kimmie: dat klopt, maar ik moet er wel rekening mee houden.

Hilary: hij krijgt zijn hooi al in een hooinet, maar dat heeft andere oorzaken. En ten tweede kan hij op stal gewoon tegen de wand leunen wanneer hij moe is, in de wei niet. Dan gaat hij rondtollen om zijn evenwicht te houden als hij om dreigt te vallen omdat hij zo scheef staat. Nu staat hij smorgens 2 uur in de paddock en smiddags weer 2 uur. Tussendoor pakt hij dan zijn rust.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:32

Zou het mogelijk zijn om in de wei iets te creëren waar hij ook kan leunen? Of hem in het weideseizoen ook een tijdje op stal te zetten tussendoor?

Oy with the poodles, already

Neon
Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:49

Of kun je een verlengstuk aan je wei maken zodat hij ook een deel van het erf heeft om zo tegen de buitenmuur van het stalgebouw kanleunen?

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-20 09:25

Tussendoor op stal is geen optie, dan staat hij alleen in het gebouw en draait ie door. En stress is echt een no go bij deze afwijking. Hij blijft rondjes rennen in de stal.

En het wordt niets om iets te maken in de wei, met beslaan moet hij al tegen een wand leunen, hij doet het écht niet, alleen in zijn stal leunt hij tegen de wand. Hij heeft al de eerste wei die er is om het lopen te beperken mocht hij achteruit gaan.

Er is een heel grote zandpaddock op stal, tussen de merris/veulens in. Mocht de wei niks worden zou hij daarin mogen met hooi/water. Maar je moet je ook afvragen of dat wel een leuk leven is, ik vind de paddockperiode sowieso niet leuk en kijk uit naar het weideseizoen. En als het dan ook nog het enige is voor je pensionado....
En de weilanden liggen niet aan de stallen, dit zijn percelen naast elkaar op een groot aantal hectare grond.

Stalhouders denken echt heel goed mee en helpen waar mogelijk, sommige dingen kunnen gewoon niet gerealiseerd worden. Paard verhuizen is ook geen optie meer, staat niet stabiel op trailer en heeft een topplek!! Dus zijn latste periode blijft hij hier. Paard van bijna 32 moet je niet meer verhuizen.

En eerlijk is eerlijk, we doen er al bijna een jaar aan om alls zo goed mogelijk te doen en in orde te maken. Ik ken hem al 27 jaar, ik had hem zondag precies 25 jaar in mijn bezit.
Genoeg = genoeg, mocht ik zien dat het niet meer leuk voor hem is stoppen we ermee.
Dan zijn een aantal dingen:
* als er geen ijzer meer onder kan neem ik afscheid, zonder ijzer kan niet, door de frictie breekt dan de hele boel af.
*als hij tóch HB wordt van de medicatie, ook dan houdt het op. Het is een bekende bijwerking en zonder medicatie kan niet
*als de dag komt dat hij niet meer op kan staan na het liggen, dat is ook een echt no-go voor me
*als hij plots iets forceert/breekt door het overbelasten van zijn ledematen
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:55

Pf ik snap maar al te goed dat je nog niet klaar met hem bent. Hij ziet er nog zo goed uit. Heel lastig en veel zorgen. Van op afstand zou ik er wel een datum op gaan plakken ...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:01

Wat een mooie foto's en taart ! Heeft hij er ook mogen in happen ? :P
Gefeliciteerd met jullie 25 jaar samen !

Ik begrijp je gedachtengang heel goed. Zou ook mijn keuze zijn.
Kwaliteit van leven is belangrijker dan er misschien nog 6 maand of een jaar aanplakken.

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:56

Gefeliciteerd met jullie 25 jaar samen! Hij ziet er nog goed uit voor z’n 32 jaar :j Maar je moet inderdaad kijken naar wat voor hem nog een mooi en goed leven zou zijn.
Het is altijd een zo verdomd moeilijke keuze die je dan moet maken als het steeds minder gaat, en jullie zijn ook al zóveel jaren samen :(:)

Don’t forget to love yourself ❤️

Neon
Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:04

Ik snap je ts... je doet wat je kunt :) je bent een top baasje voor dit dier :)

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 10:52

Update:
EINDELIJK een reactie van de Amerikaan die ik al weken aan het mailen ben!! Hij heet Joe Bertone en ik heb hem wat filmpjes gestuurd en de uitleg.
Hij vroeg nu om filmpjes van het heden. Die heb ik gemaakt en gestuurd, ik hoop dat hij iets ermee kan.
Hij heeft geen antwoord op wat IK wil: de studie van dr Kayla Ross die een hoop Sidewinders heeft onderzocht , maar ms komt dat nog als hij wat beter alles bekeken heeft.

Chico heeft inmiddels weer in de stal gelegen, in de paddock in de bagger, rolt lekker om en het bewegen valt me alles mee:

Rechtuit aan de hand gaat best redelijk,
https://youtu.be/b1_vCYlHpno
https://youtu.be/PRay0AKLFJk


Maar zoals je ziet blijft een cirkel moeilijk, en met name 1 kant op is hij erg scheef...

https://youtu.be/mebEkURiFu4
https://youtu.be/ixSNagS4H7Q


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Brittneyx, sannedeedee1, Volte en 66 bezoekers