Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:35

Laat die inslaapbeslissing mooi aan de eigenaar, hoefsmid, dierenarts en eventueel dagelijkse verzorgers.
Die zien het dier ten slotte in real 'life'. En hebben dus eerlijker beeld van hoe het dier zich voelt. En weten wat er qua verzorging en wat er financieel haalbaar is.
Al dat soort overwegingen spelen mee in dit soort beslissingen.
En die zijn alleen echt inzichtelijk voor de mensen die er dichtbij staan, en niet voor meelezers hier.





Ik vind alle informatie bijzonder prettig.
En eerlijk, inclusief twijfels.

Een topic waar wat van geleerd kan worden, en dat is erg positief.



Als ik ooit mijn oudje ineens scheef zie staan, weet ik nu in ieder geval dat dit bestaat, en kan daar bij het stellen van een diagnose ook even naar gekeken worden.


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:39

beatje, vraag me 1 ding af : heb je alles wel gelezen ??
Dat paard heeft tot afgelopen april gewoon elke dag buitenritjes gemaakt en de opfok binnen en buiten gezet, stond gewoon in het werk.

Heeft dus 3x een terugslag gehad van elk 2 dagen.... daarna weer bijna recht je begrijpt geloof ik niet wat er verder allemaal gebeurt....DIE filmpjes en foto's plaats ik ter herkenning voor andere mensen die geen idee hebben wat hun dier mankeert....
De filmpjes waarop hij goed loopt kan ik ook plaatsen... maar wat heeft dat voor zin in de beginpost.
Maar ze komen eraan....

en Femke-Tweety.....die twijfels heb ik steeds...... je weet gewoon niet écht wat er mis is.
En als hij slechter wordt vraag ik mezelf ook af wat te doen... maar tot nu toe vind ik nog steeds dat hij het prima doet met zijn beetje scheef staan...en verder happy zijn...


hier staat hij op de balanskussens:
[ img ]

dit is de wei van de week
[ img ]

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:57

Deze is van naar de wei lopen met zijn meisje, wel scheef maar gewoon blij:
https://youtu.be/lHMCZDPeJBc

staat gewoon recht met eten: heeft ook een hooinet
https://youtu.be/3toTdhxCtDk

en kan gewoon rollen:
https://youtu.be/3hSY83e_Ww4

Als ik alleen deze filmpjes zou plaatsen....dan lijkt ie best ok toch.
Dus mensen alsjeblieft, baseer je menig niet alleen op de 2 nare filmpjes van de eerste dagen....
die zijn erg naar en dat weet ik, maar dat zie je wel als eerste als je je paard zo ziet. En je schrikt je kapot. Ik probeer alleen mensen erop te attenderen dat dit bestaat. En dat het niet te snel afgedaan wordt als een infarct of bv ataxie omdat een dierenarts het gewoon niet kent, wat begrijpelijk is. Op internet is ook bijna niks te vinden....

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:01

Ik vind het leuk om ook de 'medium' momenten te zien.

Dus wel wat zichtbaar maar niet extreem, zoals op bovenstaande drie filmpjes.

Gewoon om ook dat te kunnen herkennen.


Maar ga ze alstjeblieft niet neerzetten met als reden jezelf te verdedigen, want dat is nergens voor nodig.

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:01

Wat verhelderend om te lezen! Ik denk achteraf dat mijn Haflinger dat misschien wel heeft gehad.
Het zwalken en moeite hebben om zijn benen onder zijn lijf te houden is heel herkenbaar. Niet trouwens dat hij zo scheef stond. Het is sluipend begonnen na zijn revalidatie na een darmoperatie. Weerstand was absoluut weg, hij had echt een maand of 4 zowat niets gegeten behalven voor mij eens een worteltje of appel. Je snapt hoe een Haflinger er dan uit gaat zien. Hij was toen 20 trouwens. Na de operatie eerst de wond moeten genezen, toen prednisolon. Toen de ontstekingen in zijn darm begonnen te genezen, ging hij gelukkig weer eten! Het heeft zeker een jaar geduurd voor er weer wat spieren op zijn rug kwamen. Al die tijd wilde hij absoluut verder en bleef de leider van zijn broers en altijd links en rechts een helper naast hem. Toen er weer eens opgekropen, een paar honderd meter. Toen is het begonnen, raar lopen, geen pijn of kreupel. Bloedonderzoek, pijnstilling, selenium kreeg hij al, niets hielp en ze snapten niet wat het kon zijn. Soms zag je niets aan het lopen en dan was het er weer, vooral bij enige inspanning. Ik had zo onderhand een abonnement bij de paardenartsen... De gok van ze was een tumor in de hersenen. Ik heb het verder niet laten onderzoeken en hem mooi in zijn kudde gelaten. Het werd natuurlijk steeds erger. Het einde kwam toen hij viel en niet meer overeind kon. Ik zag het gebeuren. Bij mij geboren en tussen zijn broers ingeslapen.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:12

Ik heb dit topic geopend uit interesse...

Heb misschien niet alles heel intensief gelezen, maar ik verbaasde me er wel over dat dit paard met diverse andere aandoeningen er ZO fit uit ziet en ondanks dat hij een Sidewinder is (waar ik dus ook nog nooit van heb gehoord en het echt bizar vind om te zien!) zo fit loopt! (ik heb op youtube even gespiekt in je andere filmpjes).

Jammer dat mensen in dit ontzettend informatieve topic met ongevraagde adviezen komen over inslapen. Of vragen over pijnstillers...

Volgens mij doe je het hartstikke goed, TS! Hopelijk mag je nog lang van deze oude baas genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:13

Pandora2 schreef:
Een paard heeft een instinct. En is een prooidier.
Dus dat instinct zegt altijd zo lang mogelijk rechtop staan en lopen.
Vooral niet laten zien aan roofdieren dat je een probleem hebt, want dan ben je zeker de sjaak.

Dus of dat baasje daar nu ligt te creperen of niet, dat zal een paard botweg gezegd compleet worst wezen. :+

Mij prima, geloof wat je wilt geloven maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik daar wel in geloof, hoef je niet zo over door te hameren.
Heb daar zo mijn redenen voor, maar heb daar geen behoefte aan om die op te noemen.
Zonde van mijn tijd aangezien ik niemand hoef te overtuigen en dat ook niet wil. :+

Sanet
Berichten: 7845
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:18

Zou een paard dit ook heel kort kunnen hebben?
Mijn merrie is inmiddels zo’n 6-7jaar terug de sloot ingeslagen door een ander paard, ik was op dat moment stal aan het uitmesten, dus ik hoorde de klap en plons. Ik stond er binnen enkele secondes naast. Het duurde even voordat ik haar uit de sloot kreeg (ze leek gedesoriënteerd en beetje in shock op dat moment).
Eenmaal op de kant stond ze mega scheef, liet zich bijna omvallen en stond echt in een travers houding.
Tegen de tijd dat de dierenarts er was, stond ze weer redelijk normaal. Dus dat zal al met al een half uur geduurd hebben, 3 kwartier misschien...?
Daarna nooit weer gezien gelukkig.
Ze heeft toen nog pijnstillers en ontstekingsremmer gehad. En we zijn een flink aantal keren bij de osteopaat geweest.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:19

Femke_Tweety.... thnx! Dat weet ik wel. soms voel je gewoon alsof je de boel wel móet verdedigen....het lijkt soms alsof mensen niet de moeite nemen om goed alles te lezen en alleen op de nare momenten zich vastbijten om te reageren.Ik wil óók laten zien dat het tussen die terugvallen wél goed gaat. Het paard in Amerika heeft het nog 3 jaar prima gedaan toen het stabiel was, maar wél na een half jaar zoeken en proberen...

En tja, bokt blijft bokt.... in het HB topic trachten mensen járen hun HB dier met pijn in leven te houden , de een vindt dat prima, de ander vindt het zielig, ieder zijn mening...
Dat weet ik ook en nogmaals, buitenalles om wil ik gewoon dat mensen deze aandoening ergens in hun hoofd opslaan en eraan denken als hun dier opeens vreemd doet...



En ik begrijp héél goed dat sommigen dit traject niet meer in zouden gaan. Ik nog wel tot nu toe, omdat ik hem ken en hij nog zo fit is en goed in zijn kop. Zolang hij nog liggen gaat, rollen en weer op kan staan is het prima. En wat er verder gebeurt, nogmaals geen idee....ik hoop op geen terugvallen meer,
En natuurlijk de winter straks.... niet meer op het land maar paddock ... hoe gaat dat, als dat niet meer lekker gaat zal ik ook afscheid nemen....maar dat zien we dan wel.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:23

Janine 1990 : Dank je wel...hij heeft tot april, tot die bewuste dag gewoon elke dag gewerkt en gelopen !!
Hij is superfit en heeft een bizarre conditie. Dat heeft hem tot nu toe ook gered denk ik. En daarom probeer ik dit ook nog. De rest van de aandoening zet ik niet hier neer.... dan roept iedereen gelijk dat ie ingeslapen moet worden.... en de opfokfilmpjes zijn leuk he?

Sanet: geen idee, het lijkt van niet want dit is echt een aandoening/ontsteking in het zenuwstelsel. Er zijn 2 feiten: Alleen oude paarden krijgen het (20-35) en is niet te genezen. hoe oud is je paard?

Romy1234, jij mag rustig deze gedachtes hebben hoor, ik veroordeel je er niet op. En je hebt gelijk, daar gaat het hier niet om.


Afijn, ik plaats wel foto's en filmpjes hoe het met hem gaat. Veel nuttige info wat betreft de aandoening zal er wel niet volgen.... het is zoals het is en er is niet veel meer bekend dan dat ik beschreef in de beginpost. Dat is een samenvatting van wat er op internet te vinden is en de dames uit Amerika....

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:42

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet helemaal begrijp waarom men in een topic zoals dit moet gaan melden dat zij hem hadden laten inslapen of geen pijnstilling hadden onthouden (dat was helemaal dikke bullshit opmerking trouwens als je dan niet eens wilt lezen dat hij dat allemaal gehad heeft).

Bokt is al jaren niet meer wat het was; een super informatie topic, waar je dus veel kon leren over de meest aparte dingen met betrekking tot paarden. En nu stapt ElCamino in die dikke hoop stront en neemt toch die moeite om ons te informeren over deze onbekende aandoening, hou het dan ook een beetje prettig, zodat ze ons blijft informeren.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:00

Wat een mega interresant en waardevol topic voor de wetenschap .
Dankjewel voor het delen

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:01

neetoch: dat blijf ik ook doen hoor! Updates blijven komen, als ze te melden zijn.
Dat wordt wanneer we weer medicatie gaan afbouwen, wanneer er iets bij Chico verandert ( beter wordt of helaas slechter)

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:07

Femke_Tweety schreef:
Vanuit het ouwetjes topic hier terecht gekomen.


Fijn dat je alles zo uitgebreid vertelt.

Wie weet helpt het in de toekomst 1 of 2 mensen, die zich herinneren er 'ooit iets over gelezen te hebben'.

En ik blijf het mooi vinden dat er ook vanuit Amerika zo fijn meegedacht wordt.


Kijk ja, daarom volg ik ook! Ik heb een oudje van 26+. Stel dat ze dit ooit zou krijgen, dan weet ik van dag 1 wat er aan de hand is, dankzij dit topic, omdat ik er ooit eens iets over gelezen heb ....

Don't take anything for granted

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:10

Lukasje: En dáár doe ik het voor !!!!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:17

ElCamino schreef:
Lukasje: En dáár doe ik het voor !!!!


+:)+ _/-\o_

Don't take anything for granted

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:25

Elcamino alles wat je beschrijft sluit aan bij wat ik ken uit mijn ervaring. Een hersenbloeding geeft ook neurologische verschijnselen, dus mij lijkt het niet onwaarschijnlijk, dat het een hersenbloeding KAN zijn geweest in de gevallen die ik ken.

Ik was er bij mijn paard vrij snel bij en zij was wel in eerste instantie verward en gedesorienteerd. Dit was echter al voordat de dierenarts kwam verdwenen.

Wat ik alleen wilde aangeven is dat ik dit beeld inmiddels al bij een aantal paarden gezien heb nog los van de 'gevallen' die ik op het internet tegenkwam. Dus heel onbekend is het dan toch niet lijkt me.

Sanet
Berichten: 7845
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:28

Citaat:
Sanet: geen idee, het lijkt van niet want dit is echt een aandoening/ontsteking in het zenuwstelsel. Er zijn 2 feiten: Alleen oude paarden krijgen het (20-35) en is niet te genezen. hoe oud is je paard?


Nu 22, toen dus 15-16. Ik heb het daarna nooit meer gezien. Ze heeft in de tussentijd succesvol in de sport gelopen.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:53

Iejoortje...mijn paard is totaal niett gedesorienteerd of verward geweest dus dat komt absoluut niet overeen met Sidewinders.
Bij Sidewinders komt geen verwardheid en desoriëntatie voor. Dus dat is dan niet geweest bij de gevallen die jij kent.
Neurologische verschijnselen komen ook voor bij Ataxie, Wobbler, EMD en nog wat dingen. Ook die sluiten niet aan bij Sidewinders. Dat heb ik ook in de beginpost vermeld.

Sanet, dat is eigenlijk te jong voor Sidewinder, en Sidewinders zijn ongeneeslijk.... denk echt dat het iets anders is geweest dan.

en ik heb niet de wijsheid in pacht he! ik heb alleen alle artikelen op internet uitgeplozen en wat ervaringen uit Amerika. En omdat óók de autopsies niks uitwijzen is het gewoon lastige materie.
En ik wil ook echt niet de betweter uithangen, dat vooropgesteld

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:02

ElCamino schreef:
kimmie261: je schimmel deed dus ook aan de voorkant vreemd lopen ? Omdat je het over appuyeren hebt...Chico doet het echt alleen achter. De voorkant doet niet vreemd bij Sidewinders


nee hoor , de voorkant deed gelukkig normaal , anders had ie echt niet meer kunnen lopen, maar omdat ie zo krom was ging ie in zijgang naar de wei , zoals je op het eerste filmpje ziet..

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 14:35

oh ok.... die van mij liep dan ook gewoon met de voorhand rechtuit en idd de achterkant volledig ernaast...Het ziet er verder echt bijna exact hetzelfde uit, bizar.
Maar wel duidelijk nu dat er inderdaad meerdere paarden zijn, maar dat het gewoon niet herkent wordt omdat er zo weinig over bekend is.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:06

Romy1234 schreef:
Pandora2 schreef:
Een paard heeft een instinct. En is een prooidier.
Dus dat instinct zegt altijd zo lang mogelijk rechtop staan en lopen.
Vooral niet laten zien aan roofdieren dat je een probleem hebt, want dan ben je zeker de sjaak.

Dus of dat baasje daar nu ligt te creperen of niet, dat zal een paard botweg gezegd compleet worst wezen. :+

Mij prima, geloof wat je wilt geloven maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik daar wel in geloof, hoef je niet zo over door te hameren.
Heb daar zo mijn redenen voor, maar heb daar geen behoefte aan om die op te noemen.
Zonde van mijn tijd aangezien ik niemand hoef te overtuigen en dat ook niet wil. :+


Ik vind het wel interessant eigenlijk. Er duiken af en toe dingen op die niet mainstream zijn. En wat “de boer” niet kent vreet ( gelooft) hij niet.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:29

ikkedus schreef:
Pandora2 schreef:
Een paard heeft een instinct. En is een prooidier.
Dus dat instinct zegt altijd zo lang mogelijk rechtop staan en lopen.
Vooral niet laten zien aan roofdieren dat je een probleem hebt, want dan ben je zeker de sjaak.

Dus of dat baasje daar nu ligt te creperen of niet, dat zal een paard botweg gezegd compleet worst wezen. :+

Mij prima, geloof wat je wilt geloven maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik daar wel in geloof, hoef je niet zo over door te hameren.
Heb daar zo mijn redenen voor, maar heb daar geen behoefte aan om die op te noemen.
Zonde van mijn tijd aangezien ik niemand hoef te overtuigen en dat ook niet wil. :+


Ik vind het wel interessant eigenlijk. Er duiken af en toe dingen op die niet mainstream zijn. En wat “de boer” niet kent vreet ( gelooft) hij niet.[/quote]
Haha je mag mij altijd een Pb doen, maar heb niet zoveel behoefte (en ts geloof ik ook niet) dat hier in dit topic te vermelden.

xxemmely
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:47

Wat een super interessant topic en top van je dat je dit deelt. Hopelijk vinden jullie een manier waarmee hij stabiel blijft.
Ik heb het gelijk doorgestuurd naar een goeie vriendin van me die voor da studeert in Gent.

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:54



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mvermeulen1, Rachral, ramasso en 28 bezoekers