Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:38

Ik zit met een probleem:

Mijn merrie van 2 is geschrokken en uitgegleden op de stenen bij het buiten zetten. Ik was er niet bij, dus kan niet precies de toedracht toelichten. Ze is in ieder geval op haar koot linksachter terechtgekomen, uitgegleden en op haar zij terecht gekomen. Ze heeft 2 wondjes, een op haar hak een op haar koot. Echt niets noemenswaardigs. Nadat het was gebeurd, en ik daarover bericht ontving, ben ik naar stal gegaan. Hier stond ze op het land en riep ik haar. Ze kwam niet en wilde gewoonweg helemaal niet meer lopen. Ik moest echt moeite doen om haar naar binnen te krijgen. Eenmaal op stal heb ik haar been afgespoten en op stal gezet. Na een uurtje of 2 heb ik even gevoeld hoe het met het been was; nergens dik, nergens warm. Dus ik dacht: het zal wel goedkomen. Stijfheid!
De afgelopen twee dagen heb ik het aangekeken. Afspuiten leek me weinig zinvol, aangezien het niet dik en niet warm is. Nu heb ik haar weer eens bekeken. Nog steeds niet dik en niet warm. Maar ze loopt liever niet, sleept met haar pijnlijke achterbeen en wil het been liever niet belasten. Een ander voetje optillen, zodat ze gewicht op dat ene achterbeen moet zetten, wil ze niet. Ze ontlast het been ook tijdens het grazen. Ik mag haar overal aanraken en overal in duwen, pezen zijn mooi dun.

Nu snap ik dat de dierenarts wellicht uitkomst kan bieden, maar ik wilde het even een aantal dagen aankijken. Dierenarts wordt morgen gebeld.
Wat zou dit kunnen zijn?

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:41

Wel blijven koelen het liefst 3x perdag afspuiten dat kan nooit kwaad en toch DA laten komen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:49

Niets van te zeggen zo, vrees dat toch echt de DA even goed moet kijken. In ieder geval lijkt me dat er meer aan de hand is dan onschuldige stijfheid.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:51

Valt niks over te gissen. Kan zijn dat er even een spier is verrekt maar ook dat er iets stuk is in het bot. Afwachten dus wat de da zegt en foto's maken.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:52

Ja, de da bel ik morgen op :) Ik dacht in begin aan stijfheid, maar nu lijkt me die kans bijzonder klein.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:10

Stijfheid was na t lezen van je verhaal ook mijn eerste idee... Wat vervelend dat ze het been niet wilt belasten maar ook niet pijnlijk reageert. Reageert ze ook niet pijnlijk op de rug, heup, SI gebied? Misschien dat er hoger iets niet lekker zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:16

Kimsel94 schreef:
Stijfheid was na t lezen van je verhaal ook mijn eerste idee... Wat vervelend dat ze het been niet wilt belasten maar ook niet pijnlijk reageert. Reageert ze ook niet pijnlijk op de rug, heup, SI gebied? Misschien dat er hoger iets niet lekker zit


Nergens reageert ze pijnlijk op. Mag echt alles aanraken en overal op duwen!
Zag haar net even op het hard stappen en toen sleepte ze niet. Misschien door de ondergrond?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:24

Is ze ook op haar heup gevallen? Kan inderdaad ook hoger zitten en dat er nu iets niet goed staat of zit bij si gewricht. Kan helaas van alles zijn... Goed dat je er een DA bij haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:25

Wat ik ervan begreep, is ze op haar rechterkant gevallen. Ik denk idd haar heup. Op links loopt ze niet goed. Echter heeft ze op links wel 2 wondjes; 1 op de koot en 1 op de hak. Baal dat ik er zelf niet bij was; nu is het een beetje gissen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:31

Joman schreef:
Wat ik ervan begreep, is ze op haar rechterkant gevallen. Ik denk idd haar heup. Op links loopt ze niet goed


Mijn paard is ook eens zo uitgegleden. Maakte gekke bokkesprong en viel op haar zij en heup. Geen ernstige kreupelheid maar wel si wat niet meer goed stond. Ik vertrouwde het niet helemaal en heb haar na laten kijken, waarna de fysio/osteo met een simpele beweging haar weer los maakte.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:44

Ik denk zelf ook dat een osteopaat meer voor haar kan doen dan een dierenarts. Maargoed, ik heb er zelf niet voor gestudeerd. Ik vind het op 2 jarige leeftijd vooral belangrijk dat ze niet teveel gaat ontlasten. Ze loopt een beetje scheef nu dus belast ook verkeerd.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:46

Hier ook soort gelijk uitglijden. Bleek de strekpees te zijn. Heb haar heel rustig alleen laten stappen en op kleine paddock.
Na vier weken liep ze weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:21

Rytir schreef:
Valt niks over te gissen. Kan zijn dat er even een spier is verrekt maar ook dat er iets stuk is in het bot. Afwachten dus wat de da zegt en foto's maken.


Zou ze dan met aanraken geen pijn moeten hebben?

Net nog eens hele paard gevoeld. Reageert nergens op; ontlast het been wel nog steeds en loopt niet van harte.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:31

Lijkt mij dat een DA hier de juiste persoon is om iets over te zeggen. Zeker als ze echt niet van harte loopt en je geen idee hebt waar het zit. Daar moet je niet mee blijven sukkelen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:50

SjonnieZ schreef:
Lijkt mij dat een DA hier de juiste persoon is om iets over te zeggen. Zeker als ze echt niet van harte loopt en je geen idee hebt waar het zit. Daar moet je niet mee blijven sukkelen.

Mee eens. Dit is echt iets voor de DA om een diagnose te stellen. Beterschap met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:53

SjonnieZ schreef:
Lijkt mij dat een DA hier de juiste persoon is om iets over te zeggen. Zeker als ze echt niet van harte loopt en je geen idee hebt waar het zit. Daar moet je niet mee blijven sukkelen.


Nee dat is ook zo. Ik bel morgen de dierenarts!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:09

Een goede DA zal doorverwijzen naar een fysio/ osteo als dat nodig geacht wordt. Maar het lijkt mij verstandig om eerst ernstigere zaken uit te sluiten. Ze kan ook banden verrekt hebben.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:15

Joman schreef:
SjonnieZ schreef:
Lijkt mij dat een DA hier de juiste persoon is om iets over te zeggen. Zeker als ze echt niet van harte loopt en je geen idee hebt waar het zit. Daar moet je niet mee blijven sukkelen.


Nee dat is ook zo. Ik bel morgen de dierenarts!


fijn om te horen TS. succes en beterschap voor jouw paardje. hoop voor jullie dat het meevalt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:42

Ik ken er eentje die op deze manier haar heup brak. Ik zou dit dus zeker laten nakijken. Kunnen een hoop dingen aan de hand zijn die je liever uitgesloten hebt zoals heup, bekken en knie problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:46

Suzanne F. schreef:
Ik ken er eentje die op deze manier haar heup brak. Ik zou dit dus zeker laten nakijken. Kunnen een hoop dingen aan de hand zijn die je liever uitgesloten hebt zoals heup, bekken en knie problemen.


Ik baal er ook enorm van.
Hopelijk zijn het spieren of een scheve stand van het eea, dat gemakkelijk verholpen kan worden.
Zou een gebroken heup oid geen verdikking opleveren?
Morgen bel ik de dierenarts, hopelijk kan deze morgen ook nog komen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:50

Ik duim voor je maar laat het goed nakijken, het klinkt niet best. Ze is ook niet te vervoeren nu zeker? Want hier wil je snel foto’s van natuurlijk. Ben benieuwd wat de veearts zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:55

Suzanne F. schreef:
Ik duim voor je maar laat het goed nakijken, het klinkt niet best. Ze is ook niet te vervoeren nu zeker? Want hier wil je snel foto’s van natuurlijk. Ben benieuwd wat de veearts zegt.


Ik durf haar zo niet te vervoeren. De da kan wel foto’s op locatie maken, mocht dat nodig zijn.
De staleigenaresse was erbij en zette haar buiten. Zij doet er erg laconiek over. Terwijl ik echt niet kan begrijpen dat zo’n ongeluk gebeurt.
Hopelijk valt het allemaal mee en heeft ze geen blijvende schade. Ze is pas 2!!

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:30

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik duim voor je maar laat het goed nakijken, het klinkt niet best. Ze is ook niet te vervoeren nu zeker? Want hier wil je snel foto’s van natuurlijk. Ben benieuwd wat de veearts zegt.


Ik durf haar zo niet te vervoeren. De da kan wel foto’s op locatie maken, mocht dat nodig zijn.
De staleigenaresse was erbij en zette haar buiten. Zij doet er erg laconiek over. Terwijl ik echt niet kan begrijpen dat zo’n ongeluk gebeurt.
Hopelijk valt het allemaal mee en heeft ze geen blijvende schade. Ze is pas 2!!



Vind het vervelend voor je en hoop dat je beestje snel op zal knappen.
Snap alleen niet dat je niet kunt begrijpen dat zoiets kan gebeuren? Het is geen robot.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:35

Omdat mijn merrie zeer voorzichtig met zichzelf is. Ik verdenk de staleigenaresse van wat lomp gedrag. Als ik haar vraag hoe het precies is gegaan, krijg ik een vaag antwoord. Hier moet ik weer mee naar de dierenarts, terwijl ik niet alle info heb. Staleigenaresse weet niet eens meer of ze op haar linker of rechterkant is gevallen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:37

Ik denk dat het ts stoort dat de staleigenaresse er laconiek over doet. Ik zou ook kwaad zijn en denken dat ze onvoorzichtig met mijn paard zou zijn geweest.