Wond gespoeld met grondwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 16:29

Hallo

Sinds gisteren heeft mijn paard een wond op haar rechter spronggewricht doordat ze zich had vastgerold in het schrikdraad. Gisteren is dat schoongespoten met grondwater door een stalgenoot die er bij was, maar vandaag had ze een dik been en zijn de wondranden wat ontstoken.
Hier is ze nu voor behandeld en wordt morgen nog eens herhaald, maar zou grondwater zo slecht zijn voor wonden? Het stinkt wel erg naar metaal. De dierenarts raadde het niet aan om grondwater voor de wond te gebruiken. Hoogstens om het been onder de wond te koelen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:32

Ik zou kraanwater gebruiken :j

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:40

Het is belangrijk om een wond schoon te spoelen en te desinfecteren. Grondwater is niet schoon, daar kun je dus niet mee schoonspoelen. Jammer dat dit gebeurd is, hopelijk komt je paard er snel bovenop.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:44

Oef... dat lijkt me ook echt niet verstandig.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:46

Als ze er nu voor onder behandeling staat bij de DA zou ik me er niet te druk over maken, want je kan er niks meer aan veranderen. Grondwater is nooit schoon, maar met deze hitte zeker niet..

Sterkte, hoop dat haar been snel opknapt!

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:03

Sowieso is het slecht om met water te spoelen. De cellen gaan daar van kapot. Beter een zoutoplossing.
Been wonden zijn berucht voor ontstekingen volgens one dierenarts

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:33

Grondwater is niet heel slecht, maar het ligt er wel aan op welke diepte het zit en in welk soort grond.
Maar grote kans dat het met kraanwater ook zou zijn gaan ontsteken. Beenwonden zijn nu eenmaal vervelend, en er komt zo snel viezigheid aan.
Kraanwater zou zeker mijn voorkeur hebben, maar bij gebrek daar aan zou ik ook liever kiezen voor grondwater om het ergste vuil weg te wassen.

Wordt het grondwater ook gebruikt als drinkwater? Zo ja, laat het dan eens testen want een metaalgeur kan komen door teveel ijzer in het water, en dat kan gevaarlijk zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 02:47

Ik zou persoonlijk zoutoplossing in een fles/flessen doen en meenemen :o

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 05:04

Het spoelen met grondwater kan niet zo kwaad als je het daarna maar ontsmet.Dat geld ook voor kraanwater.Wij spoelen ook altijd de wond eerst uit dan kan je zien hoe of wat en dan gaat er of een ontsmettende wondzalf op of we spoelen nog even met betadine of hibbiscrub oplossing

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 06:36

En zo heb je weer allemaal verschillende adviezen. Hier kan to geen pap van maken toch?

Kijk hier eens naar TO:

https://www.atlasleefomgeving.nl/meer-w ... rkwaliteit

Hebben jullie dat water wel eens laten testen? Krijgen paarden er ook van te drinken? Of windspoeling okee is ligt aan de kwaliteit van het water.

Spoelen met kraanwater is echt prima, dat gaat niets van stuk.
https://www.nursing.nl/geeft-kraanwater ... -1430014w/

Binnen de EHBO ontsmetten we bijna niet meer, spoelen met water is al voldoende. Let wel, dat is voor mensen. Paarden lijken me een stuk viezer. Als het geen actief bloedende wond is zou ik wel ontsmetten.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:01

In grondwater zitten vaak net zo weinig ziekteverwekkers/ ontstekende bacteriƫn als in drinkwater. De kwaliteit verschilt vooral in het de concentratie aan metalen en zouten in het water. Voor spoelen heeft dit geen gevolgen.
In ongeveer de helft van Nederland wordt drinkwater gemaakt uit grondwater. Daar wordt geen ontsmettings-stap op uitgevoerd. Er worden voornamelijk een paar metalen (mangaan en ijzer) verwijderd.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wond gespoeld met grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:06

Wat doe je verder aan de wond?
Mijn tip is om er Mesitran op te smeren

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:10

Chessie schreef:
Sowieso is het slecht om met water te spoelen. De cellen gaan daar van kapot. Beter een zoutoplossing.
Been wonden zijn berucht voor ontstekingen volgens one dierenarts


So heb ik het ook geleerd. Zoutoplossing en desinfecteren. Water alleen om te koelen maar niet in de wond.

Los van of het grondwater of kraanwater was, prikkeldraad is gewoon naar spul en als het geroest was had ik er sowieso een DA naar laten kijken.

Veel sterkte met de wond. Hoop dat je paardje snel opknapt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:51

Weidebloem schreef:
Los van of het grondwater of kraanwater was, prikkeldraad is gewoon naar spul en als het geroest was had ik er sowieso een DA naar laten kijken.

Volgens de TS gaat het om schrikdraad.Dat is anders als prikkeldraad.
Je moet een wond toch meestal even afspoelen,anders zie je toch niet hoe groot de schade is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:18

beatje schreef:
Weidebloem schreef:
Los van of het grondwater of kraanwater was, prikkeldraad is gewoon naar spul en als het geroest was had ik er sowieso een DA naar laten kijken.

Volgens de TS gaat het om schrikdraad.Dat is anders als prikkeldraad.
Je moet een wond toch meestal even afspoelen,anders zie je toch niet hoe groot de schade is.


A sorry, ik had er in mijn hoofd prikkeldraad van gemaakt }:0 . Gelukkig niet het geval.

Afspoelen hoeft lang niet altijd om goed te kunnen zien hoe de wond eruit ziet. Als het kan laat ik het liever zitten, bloed maakt het schoon.