Stijf en sloom wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:09

Hoii

Ongeveer 2 a 3 maanden geleden hebben wij 2 pony's gekocht: Boots(shetlander) en Poco(minipaardje) (nu beide net twee geworden). Ze komen uit een kudde van meer dan 80 pony's en we zagen gelijk dat Boots waarschijnlijk het laagste in rang was aangezien we hem niet mochten aanraken of in de buurt mochten komen. Toch besloten we hem te nemen ook omdat hij zo'n bijzondere kleur heeft voor een shetje, een soort mushroom. In het begin was hij heel angstig en en had hij veel diarree. Pas na een week mocht ik hem over zijn hoofd aaien. We dachten dat alles door de stress kwam. Toen we hem eindelijk mochten aanraken voelden we ook hoe mager hij was echt heel mager ondanks de hoeveelheid die hij eet. Eerst dachten we aan bloedwormen maar uiteindelijk toch stress. Zo nu kom ik aan bij mijn vraag.

Want nu dus 3 maandjes later is hij echt mijn maatje en super lief. Hij eet onzettend veel en heeft een harde dikke buik, maar toch blijft hij mager en zie je zijn botten uitsteken. Hij ks wel wat aangekomen maar niet veel. Hij staat de hele dag (van 8.00 tot 17.00 gemiddeld) in een wei met gras en ze wisselen af tussen drie weitjes om het gras te laten groeien. In de avond en nacht staan ze in een paddock met onbeperkt hooi en ook een klein beetje gras. Ook krijgen ze omdat ze in het begin veel zand aten elke dag een handje brokjes met mineralen en dus geen krachtvoer!

Ook valt het ons op dat hij erg moeilijk en stijf loopt en hij nog steeds niet door zijn wintervacht heen is terwijl we hem bijna elke dag flink borstelen. Hij loopt erg sloom en stijfjes en soms sloft hij ook met zijn achterbenen. Het is bijna alsof het hem allemaal enorm verveelt. Heeft iemand dit gehad of weet iemand wat ik moet doen? Ik wil namelijk ook gaan beginnen met longeren met hem zodat hij misschien wat minder stijf word alleen ik weet niet of dat slim is en of ik daarmee niet het probleem kan vergroten.


Wat extra informatie: Boots staat het laagste in rang en Poco is de baas. Alleen Poco is erg druk en jaagt hem vaak op of bijt Boots ook wel eens of jaagt hem weg bij het voer (toch weten we wel dat Boots genoeg eet), het zijn allebei hengsten, ik weet niet of dit iets kan uitmaken alleen toen we zet net hadden zagen we in de poep van Boots allemaal rode (bloed) wormen zitten (het zat helemaal vol) toen hebben we dus door de dierenarts de poep laten nakijken met de vraag of we mochten ontwormen en die zei dat er geen wormen inzaten terwijl we vaker echt 10 seconden nadat hij had gepoept de wormen erin zagen zitten...

Alvast bedankt!
Graag alleen reageren als je mij wilt helpen en niet als je onzinnige dingen gaat uitkramen

Anoniem

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:11

Mager en een harde dikke buik wijst toch vaak op wormen. Ik zou deze pony goed ontwormen, desnoods de kuur uit het buitenland halen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:12

Andere DA bellen zodat je wel kan ontwormen? Gewoon een rondje doen en je verhaal uitleggen.

Van (bloed)wormen kunnen ze zeker wel heel sloom worden. Wormen kunnen zelfs blijvende schade aanrichten, dus ontwormen lijkt me nu stap 1.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:13

Tarico schreef:
Mager en een harde dikke buik wijst toch vaak op wormen. Ik zou deze pony goed ontwormen, desnoods de kuur uit het buitenland halen.


Oke thnx ik zal nog eens kijken of dit een mogelijkheid is!

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:14

Klinkt inderdaad als wormen. Desnoods even poep verzamelen en naar de dierenarts brengen

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:16

Mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar ze kunnen nog zo schoon wezen via mestonderzoek en vervolgens zitten ze vol wormen.

Desnoods bloedonderzoek doen en een in iedergeval een goede ontwormingskuur er in.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:17

andere dierenarts zoeken

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:17

belle_boef schreef:
Klinkt inderdaad als wormen. Desnoods even poep verzamelen en naar de dierenarts brengen


Ja dat hadden we dus al gedaan door alle rode wormpjes die we in zijn poep zagen. We waren er ook van overtuigd dat hij wormen zou hebben maar DA vertelde ons dat ze er geen hadden gevonden...

nowylover schreef:
Mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar ze kunnen nog zo schoon wezen via mestonderzoek en vervolgens zitten ze vol wormen.

Desnoods bloedonderzoek doen en een in iedergeval een goede ontwormingskuur er in.


Oke dankje heb idd wel eens gehoord van bloedonderzoek. Maar moet je niet een speciale kuur hebben voor bloedwormen omdat die zich inkapselen in de darmwand?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:19

Lijnzaad voeren helpt voor de rui

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:21

Als hij rode wormen in zijn mest heeft, heeft hij bloedworm. Lijkt me bijzonder stug dat de dierenarts geen wormen heeft kunnen vinden als je de mest met wormen, die je met het blote oog makkelijk kunt zien, bij hem hebt ingeleverd. Hoog tijd voor een andere dierenarts.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:24

MairiMacBran schreef:
Als hij rode wormen in zijn mest heeft, heeft hij bloedworm. Lijkt me bijzonder stug dat de dierenarts geen wormen heeft kunnen vinden als je de mest met wormen, die je met het blote oog makkelijk kunt zien, bij hem hebt ingeleverd. Hoog tijd voor een andere dierenarts.


En dat is dus het rare aangezien wij ze ook niet meer zien... Maar die beestjes verdwijnen toch niet zomaar. Dacht ook dat DA alleen de eitjes telt en niet de wormen

Dat we dat hebben laten testen is ook al weer een maand geleden

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:30

Nee, wormen verdwijnen niet zomaar. DA telt inderdaad eitjes, maar als je de wormen in de mest ziet zitten is het toch overduidelijk dat het paard een wormbesmetting heeft, waar moeten die anders vandaan komen?
Maar ik begrijp dat jullie helemaal niet ontwormd hebben? Nogmaals, andere dierenarts.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:32

MairiMacBran schreef:
Nee, wormen verdwijnen niet zomaar. DA telt inderdaad eitjes, maar als je de wormen in de mest ziet zitten is het toch overduidelijk dat het paard een wormbesmetting heeft, waar moeten die anders vandaan komen?
Maar ik begrijp dat jullie helemaal niet ontwormd hebben? Nogmaals, andere dierenarts.


Als het goed is heeft hun vorige eigenaar ze ontwormd en je kunt in nl alleen nog maar een kuur krijgen als je daarvoor een recept hebt. Die vorige eigenaar zal ze wel ontwormd hebben maar ik heb begrepen dat je voor bloedworm een ander middel nodig hebt

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:33

Ik sluit me aan bij het advies van een andere dierenarts. En dan zou ik zeker bloedonderzoek laten doen. Waarschijnlijk heeft hij idd wormen en tekorten gezien hij zo slecht uit zijn vacht komt

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:39

capopjekop schreef:
Ik sluit me aan bij het advies van een andere dierenarts. En dan zou ik zeker bloedonderzoek laten doen. Waarschijnlijk heeft hij idd wormen en tekorten gezien hij zo slecht uit zijn vacht komt


Oke ik zal eens kijken naar andere DA

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:40

MaartjeWolk schreef:
Als het goed is heeft hun vorige eigenaar ze ontwormd en je kunt in nl alleen nog maar een kuur krijgen als je daarvoor een recept hebt. Die vorige eigenaar zal ze wel ontwormd hebben maar ik heb begrepen dat je voor bloedworm een ander middel nodig hebt


Als ik lees waar jij ze vandaan hebt en hoe ze erbij stonden waag ik te betwijfelen of ze wel ontwormd zijn.
Ik zou er ook nooit van uit gaan dat het wel zo zou zijn, maar ook bewijs willen dat ze dat daadwerkelijk zijn. Juist omdat je niet zomaar meer aan wormspuiten kunt komen.
En ja, voor bloedwormen heb je een ander middel nodig. Bloedwormen zijn heel lastig te bestrijden.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:46

Ik zou idd in dit geval ook niet uitgaan van het verhaal van de vorige eigenaar en het dier opnieuw laten ontwormen. Daarnaast kan je bloed af laten nemen om zo te kijken of hij niet tekort in vitamines oid zit...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:49

Pony zal waarschijnlijk ook bloedarmoede/voedingstekorten hebben.

Bij Dr Pol was er ook een keer een kleine pony. Die was zo verzwakt door de wormen dat hij niet meer in de benen kwam.

Morgen dus een andere DA bellen en die dezelfde dag nog laten komen en pony eens goed na laten kijken.


elnienjo schreef:
Lijnzaad voeren helpt voor de rui


Maar niet bij een pony die doodziek van de wormen is. ;)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:51

Inderdaad wormen.
En daarom niet alleen boots laten ontwormen, maar ook de anderen die bij hem in de wei staan.
Zoek zsm een andere dierenarts!

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 09:02

Cowgirl schreef:
Pony zal waarschijnlijk ook bloedarmoede/voedingstekorten hebben.

Bij Dr Pol was er ook een keer een kleine pony. Die was zo verzwakt door de wormen dat hij niet meer in de benen kwam.

Morgen dus een andere DA bellen en die dezelfde dag nog laten komen en pony eens goed na laten kijken.

elnienjo schreef:
Lijnzaad voeren helpt voor de rui


Maar niet bij een pony die doodziek van de wormen is. ;)


Ja de DA zou eigenlijk 2 weken geleden komen vooral omdat hij nog hele zachte poep had. Alleen toen kwam ik in het ziekenhuis met vier AV vistels en een trombosebeen dus dat ging niet door en aangezien zijn poep toen opeens een stuk harder werd besloten we hem niet meer te laten komen en het even aan te kijken. Iets waar ik zwaar op tegen was

Afbeelding

Afbeelding
Ik zal hier even een foto van Boots zetten. 1ste is in zijn oude wei 2de (die waar hij eet uit een hooinet) is bij ons. Hij ziet er op die foto helemaal niet te dun uit maar je kan met gemak al zijn ribben voelen en zijn botten zien zitten (foto is btw ook van 2 weken geleden en nu is hij meer uit zijn wintervacht waardoor je zijn ribben ook een beetje kunt zien. Hij heeft ook echt een dikke knoelharde en vlgns mij ook pijnlijke buik. Die je ook vaak hoort rommelen. Vergeleken met Poco wiens buik gwn in te drukken is.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:13

Ik zou 'm voor nu ook gelijk scheren trouwens.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 09:15

elnienjo schreef:
Ik zou 'm voor nu ook gelijk scheren trouwens.


Dat gaat echt niet lukken hij is erg angstig en begint ons net wat te vertrouwen maar van het minste staat hij al te trillen op zijn benen en dan bdl ik hard praten onverwachtte bewegingen ect. En omdat hij ook zo mager is is het nog moeilijker om zonder pijn te scheren

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:03

Ik zou dierenarts laten komen, sederen, bloedje trekken, scheren en uitgebreide wormkuur erin. Als dat in 1 keer onder sedatie doet heb je ook de minste stress voor het ventje

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:11

Echt zorgen dat hij zo snel mogelijk goed wordt ontwormd. En andere dierenarts lijkt me

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:20

en niet 'ik zal eens kijken' maar maandag direct actie ondernemen.