Stijf en sloom wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:57

Nogmaals waar woon je?
Mocht je in de buurt wonen wil ik de mest wel voor je testen (Zie uitleg in mijn vorige post)

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:58

kiki1976 schreef:
Nogmaals waar woon je?
Mocht je in de buurt wonen wil ik de mest wel voor je testen (Zie uitleg in mijn vorige post)


maak je niet druk, ze wil niet geholpen worden, ik heb het ook al een aantal keer gevraagd.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:35

Ik zou niet meteen equest pramox geven. Dat is veel te heftig. Eerst maar de levende bloedwormen bestrijden met ivermectine, dat is voor nu het minst heftig. Dan zie je wel wat er uit komt. Dan over een paar weken een ander middel. Als er teveel wormen in een keer sterven dan kan dat ook nare gevolgen hebben.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:36

okdoei schreef:
kiki1976 schreef:
Nogmaals waar woon je?
Mocht je in de buurt wonen wil ik de mest wel voor je testen (Zie uitleg in mijn vorige post)


maak je niet druk, ze wil niet geholpen worden, ik heb het ook al een aantal keer gevraagd.


Ik denk dat je gelijk hebt. We hebben ons best gedaan, het is nu aan haar of ze er iets mee wil doen of niet.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 16:48

Ik ben zonet gebeld door de dierenarts dat hij nog ontwormingsmiddel had en heb van hem Equest pramox gekregen omdat hij denkt dat dat het beste is. Ik ga het zo geven aan Boots.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:49

MaartjeWolk schreef:
Ik ben zonet gebeld door de dierenarts dat hij nog ontwormingsmiddel had en heb van hem Equest pramox gekregen omdat hij denkt dat dat het beste is. Ik ga het zo geven aan Boots.


Ik denk dat ook. Heeft hij ook gezegd hoeveel je kunt geven? Want hele kuur is wel erg veel voor zo'n klein paardje.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:01

Een hele kuur is voor 700 kg, dat is idd veel te veel voor zo'n kleine pony. Even goed de bijsluiter lezen en overleg met je DA hoeveel zo'n kleine pony hiervan in een keer mag hebben met een zware besmetting.

Maar fijn dat je een kuur kan krijgen, dat is al heel wat. Succes!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:11

MaartjeWolk schreef:
Ik ben zonet gebeld door de dierenarts dat hij nog ontwormingsmiddel had en heb van hem Equest pramox gekregen omdat hij denkt dat dat het beste is. Ik ga het zo geven aan Boots.

Je dierenarts neemt een risico,het is veel veiliger om eerst eens met ivermectine te ontwormen.Dan zijn de volwassen bloedwormen al dood.Pramox dood alles...de kans op koliek of een verstopping is dan vrij groot

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:12

Paardenfann4 schreef:
Ik zou niet meteen equest pramox geven. Dat is veel te heftig. Eerst maar de levende bloedwormen bestrijden met ivermectine, dat is voor nu het minst heftig. Dan zie je wel wat er uit komt. Dan over een paar weken een ander middel. Als er teveel wormen in een keer sterven dan kan dat ook nare gevolgen hebben.

Juist....maar ik heb het idee dat ze dierenarts meer vertrouwd

MaartjeWolk schreef:
Ik weet dat het lijkt alsof ik er erg makkelijk over denk, maar er wonen hier ook andere mensen waar ik rekening moet houden. Het liefst zou ik willen dat de dierenarts nu komt maar ik weet zelfs ook wel dat ondanks dat Boots ziek is er misschien nog wel veel ziekere paarden en ponys's zijn. Ik hou ontzettend veel van Boots en wil dolgraag dat hij weer geneest. Maar de DA zei ook dat er momenteel erg veel pony's en paarden met een ernstige wormen besmetting zijn en hij het ook erg druk heeft. Sowieso denk ik dat hun vorige eigenaar ze wel heeft ontwormd omdat toen we ze net hadden zat Boots zijn poep echt vol met rode wormen. Terwijl een weekje of 2 daarna we ze niet meer zagen. Zelf vond ik dat best raar dus gisterheb ik even in zijn poep gegraven en ik heb misschien 5 rode wormpjes gespot. Daarom denk ik dat het vorige wormen middel wel iets heeft gedaan en wil ik nu liever wat langer wachten en een goede DA of PA vinden die weetcwat hij doet ende beste behandeling kan geven dan dat ik nu een simpele DA laat komen waar ik veel geld voor betaal en niet zeker ben dat het wel werkt :) zo heel verhaal hahah ik hoop dat jullie dit begrijpen ;)

Je denkt dat de vorige eigenaar ze heeft ontwormd...maar dat weet je dus niet zeker?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:18

geerke schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik zou niet meteen equest pramox geven. Dat is veel te heftig. Eerst maar de levende bloedwormen bestrijden met ivermectine, dat is voor nu het minst heftig. Dan zie je wel wat er uit komt. Dan over een paar weken een ander middel. Als er teveel wormen in een keer sterven dan kan dat ook nare gevolgen hebben.

Juist....maar ik heb het idee dat ze dierenarts meer vertrouwd



Het zou mijn keus ook niet zijn om dit middel in een zwakke pony te stoppen. Maar goed, niet elke DA denk er zo over blijkbaar. Hopelijk gaat het goed.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 18-06-19 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:19

Arm ding.
Afgezien van beter eerst ivermectine en dan pramox (en mogelijk daarna nog eens en nog eens..hier ben je voorlopig niet vanaf, en al helemaal niet met maar 1 kuur)... kun je van twee dingen uit gaan:
- je wei is besmet
- alle paarden moeten gecontroleerd worden en ontwormd.


Kun je strookbegrazing gaan toepassen? Echt eeuwig zonde van je besmette wei nu.

Dat wordt duimen dat deze kleine dit gaat overleven, zo slecht als dat hij er eruit ziet.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:30


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:40

kennelijk is het niet heel snel goed.
Eerst pagina's vol dat ze een wormenkuur moet halen, dus dat doet ze en ze krijgt een kuur mee op advies van de dierenarts en nu is het weer niet goed?
Ik heb jaren shetlanders gefokt en zo van de foto (pagina 2 uit mn hoofd) ziet het er echt niet uit alsof de pony vandaag of morgen dood neer gaat vallen, ik ontwormde altijd heel stipt maar jaarlingen en tweejarigen zien er nou niet op hun voordeligst uit.

TS, let idd op dat je niet de hele spuit geeft en niet te hoog gaat zitten met je dosering

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:46

Het is natuurlijk super dat ze een wormkuur gaat halen. Maar als de pony vol zit met wormen en je gebruikt zo'n heftig middel dan kan het zijn dat er teveel wormen in een keer afsterven. Dat kan zeer nare gevolgen hebben, dat staat ook in de bijsluiter. Het is alleen een waarschuwing meer niet. Ik vind de pony er wel slecht uit zien. Maar hopelijk gaat het goed.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:04

Als dit echt bloedwormen zijn is het super dat je eindelijk gaat beginnen met ontwormen, maar onderschat echt niet hoe erg je wei besmet kan zijn. De andere pony komt van hetzelfde adres als Boots en dan kun je er geld op inzetten dat die ook besmet is.

een aantal jaar geleden heb ik op mijn stage gezien hoe twee zogenaamde gezonde paarden met twee weken dood waren door een flinke bloedwormen infectie. Die mensen hebben toen ook de wei maar een week of twee afgesloten en toen hun andere paarden er weer op gedaan, en met twee weken was het weer raak, alle paarden besmet. Heeft maanden geduurd voor alles weer schoon was inclusief de wei.

Vraag advies van een echt goede dierenarts die weet waar die het over heeft.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:05

Polly schreef:
kennelijk is het niet heel snel goed.
Eerst pagina's vol dat ze een wormenkuur moet halen, dus dat doet ze en ze krijgt een kuur mee op advies van de dierenarts en nu is het weer niet goed?
Ik heb jaren shetlanders gefokt en zo van de foto (pagina 2 uit mn hoofd) ziet het er echt niet uit alsof de pony vandaag of morgen dood neer gaat vallen, ik ontwormde altijd heel stipt maar jaarlingen en tweejarigen zien er nou niet op hun voordeligst uit.

TS, let idd op dat je niet de hele spuit geeft en niet te hoog gaat zitten met je dosering



Polly jij verwoord wat ik dacht. Ik vind Bokt echt leuk maar vaak ook erg. Shetlanders zijn sterk en als je deze kuur met beleid aanpakt, dus niet teveel komt het goed.

Mijn paardje was zo ziek van de wormen (volwassen paard), dus op advies vd dierenarts een pramox gegeven. Dat werkte perfect. Na 2 dagen was ze er weer. Een merens is een grote Shetlander.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 19:10

Ik heb hem eb zijn vriendje op advies van de DA voor 200 kg ontwormt ookal is hij wss maar rond de 100 kg. Hij dacht dat dit het beste was. Over de wei gesproken: Wij ruimen elke dag 2 keer poep dus dat zal wel niet heel erg zijn en idd zoals iemand net al zei is Boots ook een twenter en due zien er op zn zachts gezegt niet heel fatsoenlijk uit. Zo slecht gaat het ook niet met hem maar de bokkers hebben het nogal overdreven hier. Maar goed ik hoop op een happy ending ik hou jullie op de hoogte!

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:49

Klinkt goed! Wij geven ook altijd iets meer.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:49

pien_2010 schreef:
Polly schreef:
kennelijk is het niet heel snel goed.
Eerst pagina's vol dat ze een wormenkuur moet halen, dus dat doet ze en ze krijgt een kuur mee op advies van de dierenarts en nu is het weer niet goed?
Ik heb jaren shetlanders gefokt en zo van de foto (pagina 2 uit mn hoofd) ziet het er echt niet uit alsof de pony vandaag of morgen dood neer gaat vallen, ik ontwormde altijd heel stipt maar jaarlingen en tweejarigen zien er nou niet op hun voordeligst uit.

TS, let idd op dat je niet de hele spuit geeft en niet te hoog gaat zitten met je dosering



Polly jij verwoord wat ik dacht. Ik vind Bokt echt leuk maar vaak ook erg. Shetlanders zijn sterk en als je deze kuur met beleid aanpakt, dus niet teveel komt het goed.

Mijn paardje was zo ziek van de wormen (volwassen paard), dus op advies vd dierenarts een pramox gegeven. Dat werkte perfect. Na 2 dagen was ze er weer. Een merens is een grote Shetlander.


Jammer dat je dit zo ziet als erg. De pony wordt nu in ieder geval wel geholpen, anders had dat nog weken geduurd. Maar dat het bij jouw paard goed gegaan is met die wormkuur wil natuurlijk niet zeggen dat het bij elk paard goed gaat omdat het een Merens of Shetlander is. Ik heb wel degelijk shetlanders gezien met zware koliek door deze kuur. Dat wil niet zeggen dat het bij deze pony ook zo is natuurlijk. Maar daarom is het niet verkeerd om het even goed in de gaten te houden. Het ras heeft er niet zoveel mee te maken, wel de hoeveelheid wormen die in een keer afsterven. Dat kan een bepaalde reactie geven, hoeft niet maar het kan. Hopelijk gaat het gewoon goed.

Ik vind het heel goed dat jij toch actie hebt ondernomen en een kuur hebt gehaald! Veel succes met je pony's, hopelijk knappen ze snel op!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:54

Fijn dat ze ontwormd zijn. Blijft de afspraak wel staan? Lijkt me goed om ze even te laten onderzoeken op tekorten. Mijn shetlander was toen ik hem als jaarling kocht ook niet moeders mooiste. Kwam toen ook slecht uit zijn vacht. Ik heb toen de klitten onder zijn buik weg geschoren.

Heeft de dierenarts het nog over een herhaalontworming gehad? Dat is wel raadzaam. De volwassen wormen gaan wel dood maar de eitjes komen nog uit

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:05

Volgens mij Capopjekop doodt de equest ook de eitjes.

MaartjeWolk
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 20:07

alice0cullen schreef:
Als dit echt bloedwormen zijn is het super dat je eindelijk gaat beginnen met ontwormen, maar onderschat echt niet hoe erg je wei besmet kan zijn. De andere pony komt van hetzelfde adres als Boots en dan kun je er geld op inzetten dat die ook besmet is.

een aantal jaar geleden heb ik op mijn stage gezien hoe twee zogenaamde gezonde paarden met twee weken dood waren door een flinke bloedwormen infectie. Die mensen hebben toen ook de wei maar een week of twee afgesloten en toen hun andere paarden er weer op gedaan, en met twee weken was het weer raak, alle paarden besmet. Heeft maanden geduurd voor alles weer schoon was inclusief de wei.

Vraag advies van een echt goede dierenarts die weet waar die het over heeft.


Ja oke alleen wij hebben geen stal wij willen onze paarden\pony's zo natuurlijk mogelijk houden en hebben 3 weitjes en een paddock dus er is geen mogelijkheid om er iets aan te doen. We gaan ze wel kruiden geven die bloedwormen afstoten en we houden ze scherp in de gaten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:23

DeBuurvrouw schreef:
Interessant linkje naar een paardje/jong paard van een bokker.

Zij dacht het goed te hebben gedaan met ontwormen.



https://www.facebook.com/18290526846297 ... =e&sfns=mo

Ja...dat zijn spoelwormen,vereist een andere aanpak.Jonge paarden hebben daar vaak last van.Goed ontwormen is een vak,een vak wat de dierenarts soms ook niet verstaat.Is niet op de hoogte welke wormen resistent zijn tegen welke werkzame stof.En dan krijg je dit soort toestanden als op het filmpje.Ik wens TS veel wijsheid toe.Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf....maar de paarden moeten zo natuurlijk mogelijk gehouden worden.Haal de afrastering dan maar weg....dat is natuurlijk,lopen ze ook geen wormen op.

pien_2010 schreef:
Volgens mij Capopjekop doodt de equest ook de eitjes.

Bloedwormen krijg je niet met 1 spuit weg,zelfs niet met pramox
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:27

De kruiden prima...maar blijf daarnaast alsjeblieft een goed ontwormings schema aanhouden.

Er zijn heel veel mensen die dachten dat die kruiden wel voldoende zouden zijn met alle gevolgen van dien.

Omdat pony's op zand niet grazen zou ik ze na het ontwormen even 2 dagen op de paddock houden.
Zo houd je je wei zo schoon mogelijk. Ik vind je uitmest beleid al heel goed trouwens.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:37

geerke schreef:
pien_2010 schreef:
Volgens mij Capopjekop doodt de equest ook de eitjes.

Bloedwormen krijg je niet met 1 spuit weg,zelfs niet met pramox


OK! Ik weet Geerke dat jij echt veel verstand van ontwormen hebt.