Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 18:04

Hallo,

Ik weet niet of het goed staat, en anders mag het topic gesloten of verplaats worden. Ik heb een nieuw paard die nog af en toe best moet wennen. Zeker alleen zijn op stal ind hij bijvoorbeeld erg spannend nog. Hier zijn we mee bezig alleen dat kost tijd. Hij is tenslotte nog maar 3 maand op zijn nieuwe stal en is daarvoor nooit verhuisd geweest. Nu komt over 2 weken de hoefsmid weer. Alleen staan nu ook alle paarden weer op de wei. Ik moet hem daarom uit de kudde halen om hem op stal te laten bekappen (Ook al is het een stukje verder). Omdat ik de hoefsmid wel gewoon rustig maar ook vooral goed zijn werk wil laten doen, vroeg ik mij af of er toevallig ook een kalmerings supplement/pasta oid is die heel snel werkt en waardoor mijn paard minder stress ervaart. Ik hoef geen officieel verdovingsmiddel want dat vind ik niet nodig. Maar wel waarbij de scherpe randjes eraf gaan en hij gewoon rustig kan blijven staan.

Groet
Willemijn

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:11

Als het alleen om bekappen gaat kan je vragen of de smid naar de wei komt. Houd jij daar je paard vast en kan hij rustig zijn werk doen. Zo heb ik het ook wel eens gedaan.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:13

Domosedan gel?

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:15

Of een vriendje uit de wei ook even meenemen naar stal en daarna samen weer terug

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:16

NAF instant magic

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:19

Kan je niet gewoon een maatje mee nemen en deze even op stal zetten voor gezelschap? Begin je daar nu al mee heb je mooi nog 2 weken om te oefenen! Poets je je eigen paard zet je ander paard even 20 min in de stal!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 18:25

Bedankt voor alle tips. Ga er ook zeker mee oefenen! Dit zou ook echt iets 'voor echt het geval van nood'.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:43

Combinatie van opvoeden en een maatje meenemen? Waarom gelijk naar middelen grijpen voor zoiets normaals.
Mocht het niet lukken dan idd in de wei en anders oefenen oefenen oefenen en dan de hoefsmid weer terug laten komen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:46

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor alle tips. Ga er ook zeker mee oefenen! Dit zou ook echt iets 'voor echt het geval van nood'.


Het probleem met "voor geval van nood" is, dat op moment dat je paard al stress heeft 90% van de middelen niet meer werken.

De tip van of een maatje mee, of op de wei bekappen zijn denk ik de beste tips die er zijn.
Uiteraard uitbouwen/trainen van alleen op stal zijn ook, maar dit heeft zeker tijd nodig.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:49

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor alle tips. Ga er ook zeker mee oefenen! Dit zou ook echt iets 'voor echt het geval van nood'.


Je hebt toch al 3 maanden de tijd gehad om te oefenen?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:49

Praam?
Domosedan zou ik niet zomaar te pas en onpas in mijn paard spuiten.

Misschien monnikspeper schiet mij nu te binnen, haalt scherpe randjes eraf.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:50

Ik zou gewoon naast de wei bekappen als je daar veilig kan staan. Dan blijft ie in de buurt van zijn vriendjes. Dat doe ik ook bij mijn pony's.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:21

Tranquigel. Is volgens mij nu niet meer OTC (over the counter) te koop, maar wellicht via een DA.
Voor als er idd iets is (moéten bekappen, moéten trailerladen, dat soort dingen) soms moet er gewoon iets en dan is het handig dit op voorraad te hebben.
En ja een goed opgevoed paard dat alles kan is echt super! Maar soms heb je nu eenmaal niet zo’n paard.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:52

Onali schreef:
HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor alle tips. Ga er ook zeker mee oefenen! Dit zou ook echt iets 'voor echt het geval van nood'.


Je hebt toch al 3 maanden de tijd gehad om te oefenen?


Ik ben daar ook al mee bezig, alleen gaat het met kleine stapjes vooruit en stapjes achteruit. In de wei bekappen gaat helaas niet. Heb nu een plek gevonden waar hij zijn maatjes nog wel kan zien. Hopelijk helpt dat.

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:00

Ik zou geen verdoving middelen gebruiken voor zoiets als bekappen.
Inderdaad vriendje meenemen of zorgen dat hij ergens staat waar hij ze kan zien.
Veel oefenen en ....jezelf er ook niet te druk om maken op de dag dat de smid komt, wordt paardlief alleen maar juist nerveus van!

Succes!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Welk kalmeringsmiddel bij bekappen, alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 10:31

Zie overigens dat het woensdag extreem warm zou moeten worden dus grote kans dat ze dan ook gewoon op stal staan tijdens het middag uur dus is er sowieso niks aan de hand:')

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:34

Vaak ligt de stress bij de eigenaar en niet zozeer bij het paard. Mijn advies is om niet bij voorbaat al naar kalmeringsmiddelen te grijpen. Een beetje hoefsmid is kundig genoeg om een onrustig paard rustig(er) te krijgen en de eigenaar heeft daar ook een aandeel in. Ga bij jezelf te rade waarom jij je druk maakt en of dit wel terecht is. De hoefsmid kan het paard ook in de wei bekappen, waar de andere paarden omheen lopen (of aan de andere kant van het hek). Een paard heeft geen agenda of klok, dus die staat er niet bij stil hoe lang of kort hij al op zijn/haar nieuwe stal staat. Die leeft in het nu. ;)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 20:08

Vandaag was de hoefsmid en het viel inderdaad reuze mee haha. Aan het einde werd die iets draaierig maar dat kwam puur vanuit zijn ongeduld :'). Hij was totaal niet aan het hinniken oid. Had wel voor de zekerheid wat brokjes bij me, maar zelfs dat was niet nodig :D. En hij stond niet eens in het zicht van de paarden :D Oefening baart toch kunst.